Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:17

Jammer paulien dat je niet mee kan bosnie lijkt me ook interresant om daar heen te gaan zkeer omdat je daar zelf niet zo snel heen zult gaan.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:18

Zilfstar schreef:
lammie2701 schreef:
ik ben op mijn 6e begonnen met ponyrijden op aanraden van de fysio, om mijn evenwicht te trainen en om mijn houding te verbeteren... ben nu 25 en kan niet meer zonder het paardrijden.
ik merk wel dat ik makkelijker op mijn paard kan rijden dan op mijn pony, die is namelijk veel ieler en beweegt heel anders dan mijn fries, de pony rijd ik dan ook niet vaak (ong. 1 keer in de maand, de rest van de arbeid bestaat uit freestylen en mennen).
met jana, de fries, rijd ik dressuurmatig volgens de rechtrichtende methode van de academische rijkunst en ze loopt ook voor de kar en freestylen vindt ze ook erg leuk...

Precies de reden dat Stefan ook begonnen is, nu ruim een jaar geleden. Bij ons was het mijn idee (omdat ik weet wat voor effect parden op kinderen/ volwassenen kunnen hebben EN wat voor effect dieren op mijn eigen zoon hebben) Nou fysio vond het een prima idee, rev.centrum ook. En hij is echt gegroeid. OK draven vind hij nog eng en galop al helemaal, maar goed. Dat komt ooit wel.

Fijn dat het zo'n goed effect heeft op hem.
Ik zag op die leeftijd nog helemaal geen gevaar van dingen in en zat mijn 2e les al te galloperen, sindsdien ook al heel wat vlieguren gemaakt want ik lag er gemiddeld 20 keer per les (en ik reed 3 keer in de week) naast...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:18

Noor ja is erg jammer maar mijn moeder (en ik ook) staan er natuurlijk wel op dat de operatie voor gaat.. Daar een aanval krijgen is gewoon rot.. En ik ben dan ook lang moe/misselijk, wat hebben zij daar dan aan mij..? Alleen voel mij beetje een aansteller omdat vorige keer iemand zei: maar die operatie stel je toch wel uit he als 't tijdens Bosnië valt? ..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:19

Stefan heeft tot nu toe de BP alleen "nodig" gehad bij het.... (lach niet }:0 ) afstijgen! Hij is daar nogal onhandig in oa door zijn motoriek en zijn angst om te vallen (pony is 85 cm laag... euh hoog! Hij is 122 ongeveer) maar rijdt dus wel altijd met BP en cap. We zijn vlak voor Sint begonnen emt een BP omdat hij ook los wilde rijden op Sando. En ja en shet blijft een shet, een pony blijft en vluchtdier en ik ben zuinig op me kindjes. Dus 2 BPs aangeschaft en daar rijden ze dus mee. Zonder komen ze er dus gewoon niet meer op. Zelfs niet als daardoor (in dit geval) het afstijgen moeilijker gaat. Ze accepeteren het. Ben benieuwd of ze dat nog doen van de zomer als het 29, 30 graden is... (ja ik hoop op een WARME zomer! ;) :D )

@ Lammie: ja hij is super voorzichtig, kent veel angsten, ziet leeuwen en beren op zijn weg. Effect van Hoog Sensitief zijn in combi met karakter en lich beperkingen denk ik. Op zich vind ik het niet zo erg (dochter is net anders, die is 4 en draaft al wel) maar ik vind het wel eens jammer. Omdat hij zichzelf dat ontneemt als stap in ontwikkeling zeg maar. Maar de vorige week heeft hij toch wat gedraafd aan de longe. Krijgt snel buikpijn zegt ie. En Sando die is super lief. Zelfs als ie bokt houdt ie zich in omdat Stefan erop zit :D En hij laat zich zelfs door Stefan terugnemen tot stap als ie eigenlijk ervandoor wil. Superpony, echt waar!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:23

Zilfstar schreef:
Stefan heeft tot nu toe de BP alleen "nodig" gehad bij het.... (lach niet }:0 ) afstijgen! Hij is daar nogal onhandig in oa door zijn motoriek en zijn angst om te vallen (pony is 85 cm laag... euh hoog! Hij is 122 ongeveer) maar rijdt dus wel altijd met BP en cap. We zijn vlak voor Sint begonnen emt een BP omdat hij ook los wilde rijden op Sando. En ja en shet blijft een shet, een pony blijft en vluchtdier en ik ben zuinig op me kindjes. Dus 2 BPs aangeschaft en daar rijden ze dus mee. Zonder komen ze er dus gewoon niet meer op. Zelfs niet als daardoor (in dit geval) het afstijgen moeilijker gaat. Ze accepeteren het. Ben benieuwd of ze dat nog doen van de zomer als het 29, 30 graden is... (ja ik hoop op een WARME zomer! ;) :D )

tjah toen ik 6 was waren die bp's ook nog helemaal niet bekend...heb dus pas sinds 7 jaar een bp.
ik rijd er zomer en winter mee, in de winter geeft het extra warmte en in de zomer zijn ze wel warm maar ja ik heb het liever te warm en dat ik veilig rij dan dat ik dat ding een keer uit heb en dan val en wat breek ofzo...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:26

ik denk dat het uiteindelijk wel goed gaat komen met je zoontje hoor wat betreft het draven en galloperen...het heeft misschien meer tijd nodig maar je moet maar zo denken zo krijgt hij wel een goede solide basis...denk ik dan maar...hij zal waarschijnlijk eerst echt vertrouwen in zichzelf en de pony moeten hebben, of zie ik dat verkeerd?

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:27

Mijn vriendin heeft een beperking.
Ze heeft voor een hele poos terug een ongeluk gehad, haar hersens zijn iets beschadigt. en ze is dus in een rolstoel beland.
Het ergste is ze is wel goed bij, ze realiseerd zich dus alles wat er met haar is gebeurt. Ze heeft haar hoofd ietsje schuin staan en ze kan haar benen dus nog maar voor een kleine 45% gebruiken. Ze kan ze bijvoorbeeld wel strekken, en als ze erg goed haar best doet kan ze de rolstoel voort duwen. Ze is nog aan het revalideren om te lopen, maar de kans is erg klein dat ze ooit uit de rolstoel komt. Ook praat ze moeizaam.
Voor een half jaartje terug hadden we een emotioneel gesprek; ze heeft altijd paardgereden, we reden altijd samen. en na haar ongeluk heb ik haar paard overgenomen, die ik nu nog steeds bijna elke avond rijd, en dan komt zij kijken. Omdat ze graag ziet dat het paard uit word gebracht op grote concoursen; dat was altijd haar droom omdat het zoveel spring capaciteiten heeft.
na het rijden hadden we het gesprek over dat ze het paardrijden zo ongelovelijk miste, het was haar lust en haar leven, en ze begon te huilen. Op dat moment ben ik vastberaden met haar op zoek gegaan. Op dit moment rijd ze op een speciaal paard, het is een iets ouder paard, speciaal getraind om te reageren op andere hulpen dan wij die kennen. Zo moest mijn vriendin ook een tijdje op speciale les om het allemaal weer op te pakken want het was niet meer hetzelfde; haar lichaam reageerde niet het zelfde en ook de hulpen die ze geleerd had waren ineens anders.
Nu rijd ze zelfs speciale, kleine concoursjes en ze groeit elke dag, nu, bijna vier maanden nadat ze het paard mocht bereiden heeft ze het gekocht. Ze heeft er nu veel meer plezier aan en je kunt ook echt zien dat ze groeit; ze voelt weer wat meer van het leven en daar ben ik blij om...

Dat is de enige ervaring die ik heb, dacht ik deel het met je, misschien heb je er wat aan! ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:30

SuperMarion schreef:
Mijn vriendin heeft een beperking.
Ze heeft voor een hele poos terug een ongeluk gehad, haar hersens zijn iets beschadigt. en ze is dus in een rolstoel beland.
Het ergste is ze is wel goed bij, ze realiseerd zich dus alles wat er met haar is gebeurt. Ze heeft haar hoofd ietsje schuin staan en ze kan haar benen dus nog maar voor een kleine 45% gebruiken. Ze kan ze bijvoorbeeld wel strekken, en als ze erg goed haar best doet kan ze de rolstoel voort duwen. Ze is nog aan het revalideren om te lopen, maar de kans is erg klein dat ze ooit uit de rolstoel komt. Ook praat ze moeizaam.
Voor een half jaartje terug hadden we een emotioneel gesprek; ze heeft altijd paardgereden, we reden altijd samen. en na haar ongeluk heb ik haar paard overgenomen, die ik nu nog steeds bijna elke avond rijd, en dan komt zij kijken. Omdat ze graag ziet dat het paard uit word gebracht op grote concoursen; dat was altijd haar droom omdat het zoveel spring capaciteiten heeft.
na het rijden hadden we het gesprek over dat ze het paardrijden zo ongelovelijk miste, het was haar lust en haar leven, en ze begon te huilen. Op dat moment ben ik vastberaden met haar op zoek gegaan. Op dit moment rijd ze op een speciaal paard, het is een iets ouder paard, speciaal getraind om te reageren op andere hulpen dan wij die kennen. Zo moest mijn vriendin ook een tijdje op speciale les om het allemaal weer op te pakken want het was niet meer hetzelfde; haar lichaam reageerde niet het zelfde en ook de hulpen die ze geleerd had waren ineens anders.
Nu rijd ze zelfs speciale, kleine concoursjes en ze groeit elke dag, nu, bijna vier maanden nadat ze het paard mocht bereiden heeft ze het gekocht. Ze heeft er nu veel meer plezier aan en je kunt ook echt zien dat ze groeit; ze voelt weer wat meer van het leven en daar ben ik blij om...

Dat is de enige ervaring die ik heb, dacht ik deel het met je, misschien heb je er wat aan! ;)

en voor je vriendin zal het ook alleen maar goed zijn dat ze toch op deze manier weer kan rijden met dat paard, het zal haar ook helpen bij haar revalidatie...heel veel sterkte voor jou en je vriendin (ook voor jou is dit natuurlijk moeilijk)

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:52

@ supermarion net wat lammie zegt.
Het zal wel emotioneel zwaar zijn, haar spieren zullen sterker worden.
Voor jou is het ook niet makkelijk. Het enige wat je kan is haar steunen.
Hopelijk zal ze het accepteren zoals ik/wij en leren van de foutjes en daar weer wat nieuws op verzinnen.

Weet wel iedereen maakt fouten, maar bij ons vallen ze zwaarder en zij zal dat ook gaan ervaren.

Welkom hier en als er iets is vraag of zeg het dan. Je kan hier alles kwijt

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:31

zoooooooooooooooooo! jullie waren druk aan t praten!!! vanmorgen nog niets en zo ineens een heel boek haha!
@ welkom voor de nieuwkomers hoor! leuk wordt dit clubje weer groter!

ik was vanavond helpen op de manege met gehandicaptenrijden, ik hou dan niet meer vol met meelopen mmar heb ff geholpen met opzadelen en zo en mijn dochter heeft gelopen, was zo leuk die kids te zien!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

@ supermarion wat fijn dat je vriendin zo een plezier heeft gekregen in het leven zelf en wat ontzettend fijn dat je haar zo goed op weg kon helpen!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

Nawamooks schreef:
@ supermarion net wat lammie zegt.
Het zal wel emotioneel zwaar zijn, haar spieren zullen sterker worden.
Voor jou is het ook niet makkelijk. Het enige wat je kan is haar steunen.
Hopelijk zal ze het accepteren zoals ik/wij en leren van de foutjes en daar weer wat nieuws op verzinnen.

Weet wel iedereen maakt fouten, maar bij ons vallen ze zwaarder en zij zal dat ook gaan ervaren.

Welkom hier en als er iets is vraag of zeg het dan. Je kan hier alles kwijt

sluit ik me helemaal bij aan! :D

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:07

Wat een lieve antwoorden allemaal! Ik voelde mezelf helemaal emotioneel worden haha.
Het is wel zwaar maar ik doe het met alle liefde; zelf vind ik niet dat ik het verdien om op zo te worden beloont; het is immers mijn vriendin en wanneer ze valt pik ik haar op en beginnen we samen opnieuw. Dit doe je met alles.
Ik vind dat zij het eerder verdient om bekroont te worden; werkelijk waar, ze is een geweldig persoon. Natuurlijk zit ze soms in een dipje, maar over het algemeen is ze vrolijk en sterk. Ik denk niet dat ik het zo heel erg gemakkelijk op had gepakt zoals zij dit heeft gedaan; maar ze zal nooit klagen. Ze vloekt en knettert wel eens wanneer het weer eens mis gaat; en dan word ze boos en wacht ik geduldig af tot de bui voorbij is, om haar daarna weer in de benen te helpen om die 2 stapjes te maken, maar ze houd gewoon vol. Ze zal me nooit wegsturen dat ze 'even geen zin heeft' ze is vastberaden om op een dag weer te lopen en daar heb ik zoveel respect voor. Ze put energie uit de kleine dingetjes in het leven en dat vind ik geweldig.

Ik heb eigenlijk wel een vraagje... Zo tussen neus en lippen door even heel gauw. Heeft iemand van jullie ervaring met een speciaal getraind paard voor gehandicapten?
Mijn vriendins paard is dus zo'n 1 maar ik begrijp het gewoon niet helemaal goed hoe dat in werking gaat. Ben daar heen nieuwsgierig naar. Ik heb er ook op gereden en hij luistert ook naar de normale hulpen, maar ook naar speciale hulpen, hulpen die mijn vriendin niet kan geven. Heel vreemd.

Groetjes!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:59

@ super marion...speciaal getraind is er denk ik niet echt, je kan een ervaren persoon wel het paard zo laten beleren dat ie of puur op stem kan gereden worden of op zithulpen. Nawamooks haar fries wordt vlgs mij ook zo beleerd. ik weet anders wel iemand die je wellicht kan helpen aan zo een paard of hem wellicht zal kunnen trainen/opleiden.mijn paard word ook puur en alleen op stem getraind omdat ik m benen ook niet meer kan gebruiken.het kan dus best, want wat je erin zet, dat heb je dan. een paard weet meestal vrij snel wat voor een persoon bovenop zit, en welke hulpen die geeft.
en toch mag je best trots op jezelf zijn meid, er zijn weinig vrienden die iemand zo helpen, ik spreek uit ervaring want velen haken snel af.althans mijn ervaring dan. toppie van je!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:07

bari heeft gelijk. Het mooie aan n paard is dat je als je concequent bent, je em alles kan leren. Zelfs meerdere hulpen voor hetzelfde.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:48

@ Supermarion. Ik kan ook geen goed beenhulpen geven.
We zijn m'n fries Lieuwe aan het trainen om op zithulpen te reageren. Heb hem nu iets langer dan een jaar en het gaat steeds beter.
Een vriendin van mij heeft het uitgeprobeerd op een andalusier en daar durf ik op te rijden. Nu is ze bezig om dat ook te leren aan Lieuwe. Hij is nog erg jong en leerd dus erg snel.

Mijn ouwe paard Fernando wist precies wat ik bedoelde ook al gaf ik een verkeerde hulp.
Het heeft tijd nodig om het paard te begrijpen en andersom.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:01

Nawamooks schreef:
@ Supermarion. Ik kan ook geen goed beenhulpen geven.
We zijn m'n fries Lieuwe aan het trainen om op zithulpen te reageren. Heb hem nu iets langer dan een jaar en het gaat steeds beter.
Een vriendin van mij heeft het uitgeprobeerd op een andalusier en daar durf ik op te rijden. Nu is ze bezig om dat ook te leren aan Lieuwe. Hij is nog erg jong en leerd dus erg snel.

Mijn ouwe paard Fernando wist precies wat ik bedoelde ook al gaf ik een verkeerde hulp.
Het heeft tijd nodig om het paard te begrijpen en andersom.

ik heb in 1 been minder kracht dan het andere been en lammie (mijn vorige fries) die was er op een gegeven moment helemaal op ingespeeld, nu ben ik met jana ook bezig om haar allert op mijn been en zit hulpen te krijgen en dat gaat ook steeds beter...
ik ben daar nu ongeveer een maand mee bezig en ze begint het geintje door te krijgen...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:05

SuperMarion, ik weet niet of dit mee telt, en Madeira (mijn haflingermerrie) doet het vanzelf. Altijd als ik op paarden ga zitten gaan ze vanzelf aan de kant voor dingen als balkjes (stappen ze NIET overheen) gaan keurig langs de kant enzo.. Behalve in galop op de rechterhand lukt het mijn hafje nog niet zo goed.. Maar ik zie dat niet en heb dan echt even hulp nodig (in galop zie ik gewoon echt niets meer en het geluid gaat vaak langs mij heen).

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:39

paulien, natuurlijk gaat je operatie voor. En ik herken het wat je in galop bedoeld bij mij gaat het ook een stuk langs mij heen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:07

mijn paard gaat puur op stem, dat is erg fijn, want ik hoef alleen maar te zitten dan he dat schilt echt veel. is wel leuk om te lezen hoe iedereen het uitvogelt voor zichzelf om te kunnen rijden. paarden kunnen zich ontzettend goed aanpassen aan het veel omstandigheiden, dat is het fijne van paarden en je kan ze vrijwel alles leren. mijn fries was ook al zo beleerd en ik vind dit gewoon het makklijkste voor mij, want als ik elke keer m been moet gebruiken dan is na tien minuten echt schluss...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:13

een vriendin van mij heeft adhd en kan amper stilzitten, in de les (school) heeft ze nogal problemen, ze had vroeger een paard, maar heeft hem moeten verkopen omdat ze doordat ze echt niet kon rustig stappen of zo

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:20

chalinka, dat is erg jammer voor haar... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:44

ik heb niet zo een beperking, maar dat je bv zegt tegen mij: aan de a in galop en dan een volte of zo dan ben ik vergeten aan de a wat ik nu weer moest doen, ik heb ook begeleiding nodig met rijden en verzorgen, zeker met longere, maar dat gaat steeds beter, vandaag ook alleen gaan buitenwandelen, maar wel met een braaf paard

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:03

Vandaag heeft stefan weer los op Sando in de bak gereden. Lekker stappen en sturen. En zowaar hij probeerde hem in draf te krijgen, ging ie in galop (heel kort tempo, meer LL werk haha) dus Stefan nam hem meteen weer terug naar stap. Echt super hoor. Hij leert al goed inhouden, terugnemen etc. Bij achterwaards gaan hield hij 1keer zijn handen te hoog, dus Sando de lucht in met de voorbenen oeps!!! Dus gaat ie werken aan zijn handen laag houden. Hij merkt nu zelf het verschil met wat hij doet en wat Sando dan dus doet, dus het effect op een paard.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:10

Zilfstar schreef:
Vandaag heeft stefan weer los op Sando in de bak gereden. Lekker stappen en sturen. En zowaar hij probeerde hem in draf te krijgen, ging ie in galop (heel kort tempo, meer LL werk haha) dus Stefan nam hem meteen weer terug naar stap. Echt super hoor. Hij leert al goed inhouden, terugnemen etc. Bij achterwaards gaan hield hij 1keer zijn handen te hoog, dus Sando de lucht in met de voorbenen oeps!!! Dus gaat ie werken aan zijn handen laag houden. Hij merkt nu zelf het verschil met wat hij doet en wat Sando dan dus doet, dus het effect op een paard.

zooo das mooi dat hij de actie en reactie van hem en de pony door begint te krijgen...komt helemaal goed met die 2 als ik het zo lees...