Paardrijden met astma/allergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SonjaG

Re: Paardrijden met astma/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:57

hoi,
ik heb vroeger astma gehad en reed toen ook paard. Ik bekeek per week of het ging of niet en goed medicijnen innemen.
Nu ben ik over mijn astma heengegroeid. Heb alleen nog wel last van hooikoorts. Tijdens het rijden heb ik er niet zoveel last van alleen daarna. In de winter heb ik er minder last van alleen als ik dan klaar ben met rijden en in de auto de verwarming aan staat dan begint het.
Idd goed handen wassen en niet aan je ogen komen en thuis meteen de douche in!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:24

Hee, ik heb ook astma en ben ook heel allergish voor van alles en nog wat, eigenlijk ook voor paarden alleen ik heb wel een eigen pony, hond, konijn. Ik niet heel erg last van astma dat is meer tijdens sporten dat ik heel kortademig word alleen merk soms wel dat ik allergish ben, vooral bij andere paarden enzo van de haren moet ik dan heel vaak niezen jeuk enz. alleen ik blijf het gewoon doen, ik ga echt niet mijn hobby daar voor opgeven, ik neem gewoon altijd mijn medicijnen in en dan gaat het een stuk beter:D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:35

Hey, ik heb ook astma maar heb er gek genoeg bij het paardrijden geen last van
en idd je krijgt een betere conditie :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:42

Hier nog iemand! Hele pakketje; astma, allergie, eczeem en hooikoorts.. helaas..
Op de manege rijden was geen succes, vooral niet als er opgestrooid werd tijdens mijn lestijd :-(

Nu heb ik alweer jaren zelf een paard en buiten rijden gaat erg goed! Lekker in de frisse lucht. Ik zal dan ook niet snel voor een pensionstal kiezen met binnenbak.
Verder kan ik niet tegen stro en hooi. Kuil gaat redelijk.
Uitmesten (stro) is geen succes. Vlas kan ik prima tegen.

MyLittleOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:33

_sharona_ schreef:
uh ik ben allergisch voor paarden.Ik vind het wel raar want rij vanaf m'n vijfde paard en kreeg er op mijn 13 pas "last"van. Het is bij mij niet heel erg ,maar heb het benauwd als ik bij de paarden ben. Elke dag dus ;) heb er pilletjes voor, en nu is het goed te doen!

handig lijken die pilletjes me wel, maar je bouwt ondertussen die allergie wel op toch?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 01:11

Ik heb ook astma en dat in combinatie met al een door andere oorzaak verminderde longfunctie :=
Maar ik heb ook gewoon paarden :j Ik merk het soms met rijden wel, ik rij dan ook liever buiten dan binnen. Bij endurance wedstrijden kan het hartje zomer wel eens erg warm en stoffig zijn. Dan probeer ik een zo vroeg mogelijke starttijd te krijgen, maar zal het rijden er niet voor opgeven zolang ik er niet bij neerval := Met die wedstrijden ben ik een dag daarna wel compleet kapot, maar dat heb ik er wel voor over. :j
Uitmesten doe ik zelf, maar opstrooien doet een ander altijd voor me. Verder de stal goed laten door luchten, is niet alleen goed voor mij, maar ook voor de paarden (die horen ook niet in een stofnest te staan.)
Met goed weer doe ik verder zoveel mogelijk buiten dingen met de paarden, ook zaken zoals poetsen en opzadelen.

En uiteraard goed je medicatie bijhouden, voorkomen is beter dan genezen. Ik heb ook wel eens een tijdje gehad dat ik vond dat het zo goed ging dat ik de medicijnen stopte en dan gaat het nog wel even goed, maar daarna heb je er dubbel zoveel last van. En op dat moment kun je ook niks met je ontstekingsremmers, want die werken pas goed nadat je ze al een tijdje achtereen hebt ingenomen.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:45

ik heb geen astma, maar wel erge hooikoorts, wat bij mij vooral een allergie is voor gras (ook hooi en stro) en voor berkenbomen. in die periodes zijn mijn slijmvliezen erg gevoelig en kan ik ook niet tegen al het stof wat van m'n paard af komt. heb dan enorme niesbuien... afgelopen voorjaar wel 60 x achter elkaar geniest. toen voelde ik mij echt enorm geradbraakt... maar ik geef m'n paardenhobby niet op! ben wel blij dat de herfst er weer aan komt! ;)
Laatst bijgewerkt door bosmonster op 20-09-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:45

by the way: ik slik zo min mogelijk pilletjes. heb het idee dat m'n lichaam dan zelf harder moet werken voor anti-stoffen en ik daardoor er wellicht over heen groei.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:00

Ik heb zelf ook astma. Inspannings astma. Maar heb er zelf met paardrijden totaal geen last van. Het gekke is dat ik er met hardlopen of andere sporten wel echt last van heb. Medicijnen gebruik ik niet, soms neem ik Ventolin voordat ik ga hardlopen. Maar heb er gelukkig geen last van met paardrijden :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:06

Jammer Bosmonster dat je zo min mogelijk gebruikt. Ik heb al jaren een neusspray(Beclometason) en voel me er prima mee. Want ik heb ook last van hooikoorts.
Soms gebruik ik ook de cetirizine van de Aldi erbij.

Mijn allergie is erger geworden helaas sinds we 2 katten en 2 cavia's erbij hebben maarja die dieren geven zoveel plezier......
Ik zal ook nooit stoppen met paardrijden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:07

e_horse schreef:
Hier nog iemand! Hele pakketje; astma, allergie, eczeem en hooikoorts.. helaas..
Op de manege rijden was geen succes, vooral niet als er opgestrooid werd tijdens mijn lestijd :-(

Nu heb ik alweer jaren zelf een paard en buiten rijden gaat erg goed! Lekker in de frisse lucht. Ik zal dan ook niet snel voor een pensionstal kiezen met binnenbak.
Verder kan ik niet tegen stro en hooi. Kuil gaat redelijk.
Uitmesten (stro) is geen succes. Vlas kan ik prima tegen.

Zelfde verhaal hier, manege was een ramp! Veeeeel te veel allergenen en stof. Eigen paard valt mij wel tegen, omdat ik geen hooi en stro mag aanraken en uitmesten is ook geen optie. Ben nu veel afhankelijk van hulp. In het graspollen seizoen zitten lange buitenritten er niet in, wordt er erg ziek van.
Enige waardoor het wel is uit te houden, is omdat het buiten is en de stof wel weg kan :) Dus dan heb ik er met borstelen minder last van.
Bij meer geld kies ik wel voor meer luxe, want ik moet nu wel zelf voeren etc, terwijl het eigenlijk geen optie is.

Zolang ik niet te lang bij het paard ben, is het wel uit te houden. Maar zelfs als ik hem aai zit ik onder de bulten.

Naja, ik ga hopelijk in januari eindelijk beginnen met de immuumtherapie dus hopelijk kan ik dan meer van het paard en de sport genieten :)

(zit trouwens altijd onder de medicatie: elke dag pufjes, oogdruppels, neusdruppels, allergiepillen om de dag door te komen. Helaas is dat niet meer voldoende en ben daardoor om de maand erg ziek omdat de luchtwegen dan ontsteken... op dit moment kom ik daarom ook zo min mogelijk bij de paarden).

Mocht het wel verergeren, gaat het paard wel weg. Want mijn gezondheid komt altijd op nr.1. Zonder hulptroepen ben ik nergens, dus ben echt heel blij dat mijn vriend en de bijrijdster voor mijn pony zorgen nu ik het niet kan :) en mij ook helpen waar nodig met bv uitmesten.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:47

JaneJansen schreef:
Jammer Bosmonster dat je zo min mogelijk gebruikt. Ik heb al jaren een neusspray(Beclometason) en voel me er prima mee. Want ik heb ook last van hooikoorts.
Soms gebruik ik ook de cetirizine van de Aldi erbij.

Mijn allergie is erger geworden helaas sinds we 2 katten en 2 cavia's erbij hebben maarja die dieren geven zoveel plezier......
Ik zal ook nooit stoppen met paardrijden!

ik word erg moe (letterlijk) van de pillen. heb xyzal gehad, maar die hielpen erg slecht en daarna een zwaardere van de apotheek. nou, daar viel ik zowat van in slaap :Z . heb geen neusspray, omdat daar je slijmvliezen nog geirriteerder van kunnen raken.. natuurlijk verschilt het per persoon. mijn vader en broer zijn ook allergies voor van alles en slikken al jaren pillen, druppelen hun ogen en gebruiken neussprays. daarbij ontwijken ze ook, zo goed als mogelijk, alle allergenen. bij het minst of geringste beginnen zij al te niezen. vandaar dat ik zo veel mogelijk van de medicatie afblijf. wel fijn dat het jou wel goed helpt! :)