Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:44

RusselNuwell schreef:
ik wil als belastingbetaler niet betalen voor het feit dat Pietjes hobby ferrari rijden is, en dat Keesje mee wil komen in de topsport en daarvoor een springpaard van een paar miljoen euro nodig heeft. Wil Pietje normaal kunnen autorijden in een redelijk tweedehansje, en wil Keesje paardrijden op een manege, dan vind ik dat een heel ander verhaal.

Maar Pietje moet zelf weten wat voor hobby hij heeft, en als Pietje een dure hobby wil, dan zal Pietje zelf andere dingen moeten laten om die dure hobby te kunnen bekostigen. Met een uitkering betekend dat meestal dat je domweg minder te vreten hebt. Want luxe is het al niet dus valt er verder op niets te besparen. Dus als Pietje honger wil lijden omdat hij in een ferrari wil rijden, moet hij dat zelf weten. Of vind jij dat Pietje maar verplicht "goed" moet eten?
Het Keesje en zijn paar miljoen euro springpaard slaat natuurlijk als een tang op een varken, het gaat hier om iemand die voor de hobby rons wil hobbelen. Die Ferrari hetzelfde, je kunt overdrijven natuurlijk.Maar laten we het over "een auto" hebben voor Pietje, want dat kunnen de meeste mensen met een uitkering al niet eens betalen.

Het is gewoon misgunnen en egoistisch zijn. Deze mensen piepen ineens wel anders als ze ontslagen worden of een ongeluk krijgen of ziek worden en ineens niet meer kunnen werken. Je gunt het ze zowat. Nee, ik gun het ze.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:46

lizy29 schreef:
Zie jij mij typen dat ze minder zijn?

Maar op het moment dat je van geld leeft dat je niet zelf verdient hebt door werk (of je dit nu wel kunt of niet) ga je wat mij betreft anders en zuiniger mee om dan geld wat je zelf verdient hebt ja.

Dat klinkt inderdaad in je berichten door, alleen draai je er een beetje omheen. Dus je typt het niet letterlijk, maar eigenlijk zeg je het wel.

En jij hebt geen idee of ik zuinig ben of niet :+ Heb je mijn boodschappenlijstje gezien? Heb je gezien dat ik nog steeds dezelfde kleren draag als 10 jaar geleden? Nee, want je kent me niet... Maar oordelen lukt goed +:)+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:47

lizy29 schreef:
En dat kan ook op manieren die geen of weinig geld kosten. Word vrijwilliger in een asiel, ga honden uit laten er zijn legio mogelijkheden. Ik heb dat ook jaren gedaan toen ik geen cent te makken had.

Er is een reden dat wajongers niet kunnen werken. Vrijwilligerswerk is in dat opzicht niet minder intensief.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:47

lizy29 schreef:
Kirsha schreef:
Hallo dan, wie zegt dat mensen met een uitkering én paard dan niet zuinig kunnen zijn? Want dat zeg je eigenlijk, dat je zuinig moet zijn omdat het volgens jou 'andermans' geld is en daarom geen paard 'mag' kopen. Want dan ben je blijkbaar niet zuinig. Heb je enig idee hoeveel mensen er zijn mét uitkering die hun geld aan de grootst mogelijke onzin uitgeven of nog erger, er eigenlijk niet eens recht op zouden moeten hebben?

En die mensen moeten wat mij betreft onder diezelfde controle komen te staan.

Daar ging ik wel vanuit ja. Afijn, ben toch erg benieuwd of je er nog steeds hetzelfde over zou denken als je zelf onverhoopt in zo'n situatie zou belanden. En dan kun je nu heel hard gaan roepen van wel, maar dat is gewoon niet met zekerheid te zeggen. Ik snap in ieder geval erg goed dat deze mensen óók een pleziertje willen, iets waar ze steun in vinden/ontspanning uit halen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:48

Nee het is zorgen dat ik voor mijzelf, mijn huisdieren, mijn familie en vrienden genoeg inkomen behoud zonder afhankelijk te zijn van de staat. Het is zorgen voor onafhankelijkheid.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:48

bromfiets schreef:
lizy29 schreef:
Zie jij mij typen dat ze minder zijn?

Maar op het moment dat je van geld leeft dat je niet zelf verdient hebt door werk (of je dit nu wel kunt of niet) ga je wat mij betreft anders en zuiniger mee om dan geld wat je zelf verdient hebt ja.

Dat klinkt inderdaad in je berichten door, alleen draai je er een beetje omheen. Dus je typt het niet letterlijk, maar eigenlijk zeg je het wel.

En jij hebt geen idee of ik zuinig ben of niet :+ Heb je mijn boodschappenlijstje gezien? Heb je gezien dat ik nog steeds dezelfde kleren draag als 10 jaar geleden? Nee, want je kent me niet... Maar oordelen lukt goed +:)+

_/-\o_

Idd, jij kunt niet oordelen over hoe zuinig wij al dan niet zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:49

Kirsha schreef:
lizy29 schreef:

En die mensen moeten wat mij betreft onder diezelfde controle komen te staan.

Daar ging ik wel vanuit ja. Afijn, ben toch erg benieuwd of je er nog steeds hetzelfde over zou denken als je zelf onverhoopt in zo'n situatie zou belanden. En dan kun je nu heel hard gaan roepen van wel, maar dat is gewoon niet met zekerheid te zeggen. Ik snap in ieder geval erg goed dat deze mensen óók een pleziertje willen, iets waar ze steun in vinden/ontspanning uit halen.

Zoals gezegd. Ik begrijp dat best en ik gun het ze best maar wel binnen grenzen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:50

lizy29 schreef:
Nee het is zorgen dat ik voor mijzelf, mijn huisdieren, mijn familie en vrienden genoeg inkomen behoud zonder afhankelijk te zijn van de staat. Het is zorgen voor onafhankelijkheid.

:r

Je hebt geen idee wat je zegt, misschien eens opzoeken wat het inhoudt om gehandicapt te zijn...

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:51

lizy29 schreef:

Jij snapt echt niet dat mensen met een wajong er niet voor kiezen om afhankelijk te zijn.. of wel?
Er is een reden dat ze die uitkering krijgen en neem van mij aan dat je die keuringen niet door komt als je gewoon kunt werken..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:51

Dus omdat lizy29 ooit geen geld te makken had, mag een zuinige wajonger die zelf weinig nodig heeft en geld over heeft aan het einde van de maand, geen geld uitgeven aan wat hij/zij wil.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:52

Dott schreef:
lizy29 schreef:

Jij snapt echt niet dat mensen met een wajong er niet voor kiezen om afhankelijk te zijn.. of wel?
Er is een reden dat ze die uitkering krijgen en neem van mij aan dat je die keuringen niet door komt als je gewoon kunt werken..

Ik zeg toch niet dat ze die uitkering niet mogen krijgen. Maar ik zeg wel dat er goed gekeken moet worden naar de hoogte hiervan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:52

lizy29 schreef:
Kirsha schreef:

Zoals gezegd. Ik begrijp dat best en ik gun het ze best maar wel binnen grenzen.

Dat is te merken... -O-

Ja, binnen grenzen. Wie ben jij om die grenzen aan te geven dan?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:53

lizy29 schreef:

En die zijn er ook. Elke uitkering ligt onder inkomensminimum. Hoeveel grens wil je hebben?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:53

lizy29 schreef:

Maar ze hebben jou niet nodig om grenzen te stellen. Die grenzen zijn namelijk al gelegd: zo'n uitkering is weinig. Erg weinig.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:55

lizy29 schreef:
Ik zeg toch niet dat ze die uitkering niet mogen krijgen. Maar ik zeg wel dat er goed gekeken moet worden naar de hoogte hiervan.

Jij zegt: zorgen voor onafhankelijkheid
onafhankelijkheid is geen geld van de staat
geen geld van de staat is geen uitkering..

dus letterlijk zeg je wel dat ze het niet mogen krijgen.. of zie ik dat nu zo verkeerd? :S

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:55

lizy29 schreef:

Oh ja, die de wereld is maakbaar onzin :D
Dit soort riedeltjes hoor ik vaker van mensen, tot hun iets overkomt dan wordt moord en brand gegild en klagen, klagen en nog eens klagen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:56

Ik vind het super TS dat je er zo serieus over nadenkt en ook dat je zo sportief overal op reageert! Ik begrijp overigens de andere kant ook... ik ken ook iemand met WAJONG die alles kan behalve normaal werken en daar zet ik ook weleens m'n vraagtekens bij.

Maar daarnaast... is het financieel voor jezelf misschien niet heel handig idd. Een leuk bijrijdpaard is ook een goede optie voor je misschien! Veel succes ermee! ;)

Dott

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:58

@grrr ja die zitten er helaas ook bij, maar de mensen die ik ken met een Wajong zouden maar wat graag willen werken maar kunnen het niet, om welke reden dan ook.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:00

Ik ken verder geen Wajong'ers en ga er dan ook vanuit dat de meeste van goede wil zijn en helaas niet meer kunnen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:00

Heeft IEMAND mijn post op vorige bladzijde al eens gelezen?

Heb zelf een Wajong-broer, en hoe het werkt is dus wel heel anders als bij een Bijstandsuitkering .

Broer mag best een hond als hij zou willen ook 4 paarden... maar dat kan iemand in de Wajong helemaal niet zelfstandig aan, tenzij gedegen en dagelijkse begeleiding...Mijn broer HEEFT ook een hele leuke hond, al jaren, en hij woont achter op mijn erf, die hele begeleiding (koken, kleding wassen) komt al meer dan 30 jaar na de dood van onze ouders van mij... geweldig he..?!?).

Zelf heb ik geen uitkering, ik moet als kunstschilder maar zien dat ik in deze barre tijden overleef, maar het gaat nog. Waarbij ik trots vermeld dat ik nog nooit subsidie heb aangevraagd. Ik doe het ook liever zonder bij de staat de klauw te moeten ophouden. Maar vele Wajongers zijn niet voor niks Wajongers... ze kunnen niet meedraaien in die ratrace... en ik weet hoe graag ze het willen, een baantje, sociale contacten, het is er gewoon niet, zeker nu in deze tijd niet voor hen.

ONTOPIC: het zou voor mij wel te ver gaan als TS een EIGEN paard zou gaan aanschaffen, dat lijkt me gezien de (politieke) onzekerheden ook niet wijs.Maar zeker een lease paard of op een zorgboerderij, dan kan er al een voorproefje genomen worden van wat er eventueel later zou kunnen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:01

GamblersCup schreef:
RusselNuwell schreef:
ik wil als belastingbetaler niet betalen voor het feit dat Pietjes hobby ferrari rijden is, en dat Keesje mee wil komen in de topsport en daarvoor een springpaard van een paar miljoen euro nodig heeft. Wil Pietje normaal kunnen autorijden in een redelijk tweedehansje, en wil Keesje paardrijden op een manege, dan vind ik dat een heel ander verhaal.

Maar Pietje moet zelf weten wat voor hobby hij heeft, en als Pietje een dure hobby wil, dan zal Pietje zelf andere dingen moeten laten om die dure hobby te kunnen bekostigen. Met een uitkering betekend dat meestal dat je domweg minder te vreten hebt. Want luxe is het al niet dus valt er verder op niets te besparen. Dus als Pietje honger wil lijden omdat hij in een ferrari wil rijden, moet hij dat zelf weten. Of vind jij dat Pietje maar verplicht "goed" moet eten?
Het Keesje en zijn paar miljoen euro springpaard slaat natuurlijk als een tang op een varken, het gaat hier om iemand die voor de hobby rons wil hobbelen. Die Ferrari hetzelfde, je kunt overdrijven natuurlijk.Maar laten we het over "een auto" hebben voor Pietje, want dat kunnen de meeste mensen met een uitkering al niet eens betalen.

Het is gewoon misgunnen en egoistisch zijn. Deze mensen piepen ineens wel anders als ze ontslagen worden of een ongeluk krijgen of ziek worden en ineens niet meer kunnen werken. Je gunt het ze zowat. Nee, ik gun het ze.

Oh, als TS haar paard kan betalen door andere dingen ervoor te laten, prima, zolang het paard er niet onder lijdt zul je mij niet horen klagen, omdat ik ook wel weet dat de uitkeringen hier helemaal niet belachelijk hoog zijn. Maar mijn irritatie hier is dat mensen gaan lopen schreeuwen als de goedheiligman, dat we iemand een paard moeten gunnen als afleiding. Als het aan mij ligt leven mensen met een uitkering naar het minimum inkomen (al is daar de staatskas helaas niet naar), niet omdat ik die mensen met uitkering geen beter inkomen gun, maar omdat als je hen een beter leven gunt, dan moet je het de loonslaven ook gunnen, zij die 40 uur werken voor minimumloon, waarvan een groot deel er immers ook niets aan kan doen dat zij geen universitaire opleiding aankunnen en zich niet zonder die opleiding als nog omhoog kunnen werken.
Het is niet dat ik vind dat mensen met een uitkering achtergesteld moeten worden, maar het is dat ik vind dat ze niet voorop gesteld moeten worden. Dan kunnen we net zo goed een communistisch land van Nederland maken.

Overigens zou ik iemand als TS ook niet tegenhouden als ze werkelijk zoveel op zij kan zetten dat zij een paard kan bekostigen. Ik weet ook dat de uitkeringen niet zo hoog zijn dat iemand zonder enig probleem een paard aan kan schaffen. Maar mijn punt is dat je mensen met een uitkering niet voor Jan Modaal mag zetten. Als we zo gaan doen wordt een deel van de modale bevolking ook maar uitkeringstrekker, daar hebben ze immers meer geld aan, en dan wordt de eerlijke modale bevolking er de dupe van omdat zij nog meer belasting moeten betalen (nog minder geld voor secundaire behoefte), en de eerlijke mensen met uitkering krijgen minder geld om te voorkomen dat mensen misbruik maken van het geld.

Even een vraag die mijn post samenvat, waarom zou iemand met een uitkering een beter inkomen moeten hebben dan iemand met minimum loon die full-time werkt, zo komt het althans voor mij over hier in het topic.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:07

terpentijn schreef:
Heeft IEMAND mijn post op vorige bladzijde al eens gelezen?

Heb zelf een Wajong-broer, en hoe het werkt is dus wel heel anders als bij een Bijstandsuitkering .

Broer mag best een hond als hij zou willen ook 4 paarden... maar dat kan iemand in de Wajong helemaal niet zelfstandig aan, tenzij gedegen en dagelijkse begeleiding...Mijn broer HEEFT ook een hele leuke hond, al jaren, en hij woont achter op mijn erf, die hele begeleiding (koken, kleding wassen) komt al meer dan 30 jaar na de dood van onze ouders van mij... geweldig he..?!?).

Zelf heb ik geen uitkering, ik moet als kunstschilder maar zien dat ik in deze barre tijden overleef, maar het gaat nog. Waarbij ik trots vermeld dat ik nog nooit subsidie heb aangevraagd. Ik doe het ook liever zonder bij de staat de klauw te moeten ophouden. Maar vele Wajongers zijn niet voor niks Wajongers... ze kunnen niet meedraaien in die ratrace... en ik weet hoe graag ze het willen, een baantje, sociale contacten, het is er gewoon niet, zeker nu in deze tijd niet voor hen.

ONTOPIC: het zou voor mij wel te ver gaan als TS een EIGEN paard zou gaan aanschaffen, dat lijkt me gezien de (politieke) onzekerheden ook niet wijs.Maar zeker een lease paard of op een zorgboerderij, dan kan er al een voorproefje genomen worden van wat er eventueel later zou kunnen.

Ik had hem niet gelezen moet ik zeggen.
Maar dat is dan weer een nadeel van Wajong. Hoewel ze overeenkomsten hebben, hebben ze om vele verschillende redenen een uitkering.
De 1 heeft idd verzorging nodig, de ander heeft het op psychische grond. Dat verschil maakt het ook moeilijk om 1 oordeel te trekken.
Dus waar je broer dat zelfstandig niet aan kan, kan iemand anders dat misschien wel, dat is zo situatieafhankelijk,

Respect voor jou trouwens dat je hem begeleid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:09

Lizy, de hoogte is maximaal 75% van het minimum. En belangrijker, hoe zuinig ts ook is, ze hoeft het geld niet in te leveren. Wat de hoogte is wordt bepaald aandelen hand van gemiddelden, maar individueel kun je misschien goedkopere woonruimte vinden, besparen op kleding doordat dat uitsluitend tweedehands te kopen/krijgen, etc. Dat betekent echter niet dat iedereen die keuze kan maken, en dus niet dat het überhaupt mogelijk voor anderen om van minder rond te komen.

Daarnaast mogen ook mensen met een uitkering zelf kiezen hoe ze hun geld uitgeven. Dat hoef jij niet te doen voor ze.

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 18:10

grrr schreef:
Ik vind het super TS dat je er zo serieus over nadenkt en ook dat je zo sportief overal op reageert! Ik begrijp overigens de andere kant ook... ik ken ook iemand met WAJONG die alles kan behalve normaal werken en daar zet ik ook weleens m'n vraagtekens bij.

Maar daarnaast... is het financieel voor jezelf misschien niet heel handig idd. Een leuk bijrijdpaard is ook een goede optie voor je misschien! Veel succes ermee! ;)

Dank je maar ik heb inmiddels wel geleerd om positief te blijven.
Geen eigen paard?? dan maar een leasepaard..als ik maar lekker bezig kan zijn.
Ik reageer ook niet meer op negativiteit..
Helaas is het met mijn beperking zo..je ziet het aan de buitenkant niet en dan vragen mensen heel verbaasd, heb je geen werk?
Nee ik heb geen werk want ik heb een onzichtbare handicap. Bij mensen met een lichamelijk handicap zijn de vooroordelen ook niet zo snel aanwezig. Voor ik de uitkering kreeg ben ik wel degelijk door de hele malle molen gehaald voordat ik überhaupt ook maar iets kreeg.
En daarnaast hoop ik nog wat kleine uurtjes wel te kunnen werken maar helaas veel zal dat niet zijn. Ja ik wou dat ik zo functioneerde dat ik lekker 40 uur in de week aan het werk kon maar ik heb nu geaccepteerd dat ik dat niet kan..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:11

Niemand. maar dan ook niemand, heeft mijn 2 posts over het hoe en wat van de WAjong gelezen laat staan daarop ingegaan, en krijst maar door... jullie misgunnen een ieder het licht in de ogen, wat een misgunnerij en onbegrip.

Inderdaad... wacht maar eens tot je zelf aan de uitkering raakt... Dan zal het gepiep van onrechtvaardig een verzorgingssstaat Nederland niet van de lucht zijn.

Heb zelf overigens (nog) geen uitkering.