Welk ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirach

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:18

Fjord en Haflinger hebben wel een korte draf, misschien is dat minder aangenaam voor mensen met rugproblemen. Goed uittesten zou ik zeggen, elk ras kan geschikt zijn.

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:00

ijslander heeft een lichte gang er tussen
maar een halfling of fjord kan ook

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:03

Gangenpaaeden zijn vaak goed voor de rug

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:05

Ik heb zelf een Haflinger, het bevalt goed hoor, maar Fjorden zijn ook te gek. :)

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:13

Ik zou kiezen voor een rustig paard die niet schrikt. Ik zelf vind haflingers en fjorden lekker zitten :)

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:14

Haflinger en welsh :j

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:23

Ik zou een paard met een makkelijke zit en ruime gangen nemen, een fries?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:40

IJslanders zijn inderdaad leuke paarden en kunnen ook erg geschikt zijn als je rugklachten hebt.
Ze kunnen tölten, maar natuurlijk zit er ook draf op. Dit zijn wel vaak erg kleine pasjes en die worden vaak goed en lekker uitgezeten. De galop is vaak (ik zeg niet altijd) iets minder gesprongen, ze 'lopen' vaak wat met de achterbeentjes. (Ik ken ook ijslanders die wel heel erg springen in galop en die ook nog eens hoog opgooien in draf). Van IJslanders zijn vier en vijfgangers. Een vierganger tölt vaak van begin af aan redelijk zuiver, maar tölt moet vaak net iets meer gereden worden. Een vijfganger heeft meer laterale aanleg en tölt dus vaak makkelijker. Daarbij kan het dan weer zo zijn dat de tölt te veel neigt naar telgang. De gangen moeten echt goed gereden worden, anders wordt het echt een ratjetoe van beenwerk en gangen.
Het is dan ook wel een nadeel dat ze voor beginners wat lastiger zijn vanwege die extra gangen. Daarbij zijn de ingereden paarden vaak duur. Deze twee dingen gelden natuurlijk ook voor een aantal andere paarden.

Ook tinkers en haflingers zijn lekker, op een brede rug zit het vaak wel makkelijk.

Wat velen voor mij ook al zeiden: niet te veel vastbijten op het ras. Er zijn heel veel leuke paarden, ook voor rugklachten.
Het is lastig een paard te vinden dat gedeeld kan worden, maar goed zoeken en alles goed samen overleggen scheelt al de helft. Beiden moeten eerlijk zijn in wat ze willen, ze willen immers beiden op het paard kunnen rijden. Aan alle wensen moet dus zoveel mogelijk voldaan worden.
Ik zou zeggen: vooral ook lekker uitproberen als er een advertentie gevonden is die aansprekend is.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:46

Ik zou een fjordje doen..

Mijn oma is blind en bijna doof en die kon zelfs op mijn fjordje rijden hij paste zich er echt op aan
zo mooi om te zien

xxx_manon_pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:45

ik denk dat je op zoek moet gaan naar een koudbloed paard zoals fjorden haflingers enz.
ik heb zelf namelijk veel rug klachten
daarom rij ik vaak op paarden met vlakke gangen dat vind je vaak terug bij koudbloeden
al zitten die ook niet altijd even lekker maarja dat verschilt altijd met paarden
twee rassen waar ik zelf echt ven van ben zijn de merens en IJslander
ze beschikken alle bij over zeer vlakke gangen en de IJslander heeft dat ook nog een heerlijke tolt
nou zijn IJslander misschien wel wat minde in dressuur en springen
een merens daar in tegen zijn dressuur en spring matig wat beter
ik zie ook heel veel mensen zeggen een fries of tinker
maar tinkers en friezen gooien meestal heel hoog op hier door krijg je heel veel schrokken door je rug
en dat lijkt mij minder fijn

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:00

Wil je moeder trouwens echt alleen maar rijden? Want mennen is natuurlijk ook een optie, waarbij je (als je recreatief en rustig rijdt) nauwelijks last van je rug hebt. Veel eerder genoemde rassen kunnen vaak ook goed voor de kar.

natasjamacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:51

ik vind zelf dat arabier en welsh ook heerlijk rijden maar wle heel erg pittig maar dat hoor erbij bij die rassen heb zelf ook een arbier X welsh /3 <3 <3 vind ik dan mara friesen rijden ook wel fijn

Mary_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:26

een tennesie walking horse is ook wel heel erg fijn, ze draven erg vlak

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:24

een haflinger of een fjord zou inderdaad wel een goede optie zijn

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:25

een haflinger of een fjord zou inderdaad wel een goede optie zijn

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:27

Een tinker? Die zijn heel rustig en zitten echt heel fijn... Ook hebben ze meestal best een goed uithoudingvermogen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:55

ik denk niet dat je naar een ras moet gaan zoeken, maar naar een niet te breed, braaf paard wat niet hoog op hoogt en die je niet vooruit hoeft te schoppen en ja dat zijn niet zoveel paarden, je moeder moet er makkelijk op kunnen zitten, dus te breed doet zeer, dan moet ie niet teveel schommelen, ook niet in stap en als draf gaat moet dat een vrij vlakke gang zijn, verder kan je van je moeder niet verwachten dat ze heel sterk is in de benen dus paard moet wel willen lopen, maar toch blijven luisteren en ook niet gaan tanken, want dat doet zeer aan je armen, kortom heel moeilijk, maar zo heb je wel een idee.

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:06

ik heb PDD nos ik ben lid van VPG opmeer rij op vrijdag avond rij ik met VPG opmeer bij manege warmaar. daar rij ik vaak op coby een friese merrie. en maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag werk ik bij zorgboerderij CSI stables. daar rij ik graag op jo en soms op carla.jo is een hele lieve haflinger merrie met jo rij ik soms ook zoder zadel of we gaan springen maar wel over een laage hindernis. maar ik rij ook met zadel op jo. carla is een friese merrie. ik rij niet altijd op carla want carla kan best fris zijn maar ze is wel lief. ik heb op verschillende paarden rassen gereden zoals een shire merrie van 1.85 (alleen uit stappen), kwpners, new forest (bij mijn 1e paardrij kamp), tinker, fjorden en natuurlijk ook haflingers en friesen. bij CSI stables hebben we ook een Z2 dressuur merrie die kaline heet. ik heb ook op kaline gereden.
mijn maakt het niet uit op wat voor een ras ik rij als ze maar lief en rustig en niet te klein zijn en niet te snel gaan als is het niet wil.

maaikepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:10

Ik denk dat een Haflinger wel geschikt is. /3

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:59

Haffie of fjord

Berna27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:22

Ik heb zelf sinds kort een Schwarzwalder Fuchs en ik heb een slechte rug. Maar op mijn Schwarzie kan ik urenlang zitten, gooit heerlijk laag op, heeft ruime vlotte gang, doorzitten is een feestje! En dat heb ik echt nooit op een ander paard gehad. Ook voor het mennen is hij prima geschikt en erg leuk om te doen, fijne afwisseling voor paardje ook!

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:26

Het ras maakt op zich niet zoveel uit. Maar je hebt natuurlijk rustigere rassen dan andere. Ik zou gaan voor het karakter en niet voor een bepaald ras. Gewoon kijken wel paard rustig in de omgang is en welke ook wel wat kan.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:15

Ik denk dat een Fries de beste optie is. :j

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:00

kwpn vind ik persoonlijk een heel fijn paard heeft ook een heerlijk karakter.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:03

Een breed paard,meestal vind je die tussen de friezen en tinkers :)