Paardrijden Met Een Scoliose!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:58

rossner amerika dressuur heb ik...en hij zit echt heerlijk...ik kan er ook echt hele dagen buitenritten op maken...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:17

Goed om te weten!
Ga ik daar ook naar kijken :j

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:18

kieffer, kn, stubben zijn merken waar ik helemaal niet fijn in zit, die zitten te hard en dat werkt gelijk door in mijn rug...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:13

Ik heb ook last van een scoliose, maar merk dat alleen als ik echt moe ben. Dan is het moeilijk rechtop te zitten of te staan.
Ik merk wel dat door je rug goed te trainen het veel beter gaat.
Paardrijden is ook erg goed voor mijn rug, omdat je wel rechtop moet zitten. Maar ik denk dat dit per persoon verschillend is wat het beste voor je rug is.
Het klinkt misschien ook heel erg vreemd maar op een paard die hoog opgooit heb ik minder last dan van een vlak paardje.
Alleen als ik een lange rit maar merk ik ook dat de spieren moe worden.
Je moet blijven trainen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:17

ik moet dus juist niet op een paard die hoog opgooit...dat is vragen om rugpijn...
gelukkig gooit mijn friesje niet hoog op...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:20

Ik heb ook een vorm van scoliose, en mijn artsen zeiden dat juist een sport als paardrijden heel goed is, omdat de belasting evenwichtig is en je dus beide kanten evenwichtig traint (alles doe je aan twee kanten) en het is goed voor je houding.
Ik denk dat als je last krijgt van je rug door paardrijden, je houding ook niet goed is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:22

mijn houding is verder goed...zit alleen met een iets hollere rug dan hoort door die kromming en de teveel doorgekantelde bekken...maar een hoogopgooiend paard is voor mij echt geen pretje...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:26

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de hoogte waar de scoliose zit.

Door een hoog opgooiend paard heb ik minder last van mijn onderrug, die door een val van een ander paard is veroorzaakt, maar door het trainen van ook mijn onderrug heb ik er weinig lastvan

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:28

bij mij zit het in onder en boven rug...en ik krijg dan juist last van mijn onderrug...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:31

lammie2701 schreef:
bij mij zit het in onder en boven rug...en ik krijg dan juist last van mijn onderrug...

Dan begrijp ik dat je last krijgt van je onderrug op een hoog opgooiend paard.
Bij mij zit het alleen in mijn bovenrug.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:33

tjah ik ben gewoon zo krom als een hoepel...haha...maar als ik een paar dagen niet rij heb ik ook zo weer last van mijn rug...
paard is gewoon mijn dagelijkse fysio...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:37

Ik heb lichte scoliose ( s bocht) en reumatoide artritis. Ik rij nu 29 jaar paard en zou het niet willen missen. Ik heb problemen met mijn bekken kantelen omdat mijn onderrug vast zit. Ik blijf er met instructie wel aan werken. Ik stap met een krukje op( anders kom ik er niet op) en met een hoop gezucht en gesteun ga ik dan aan t werk. Gelukkig als ik klaar ben met rijden kom ik meestal minder pijnlijk van mijn paard af. Ik zou het paarrijden dan ook niet willenmissen. Mocht het wel gaan gebeuren dat paardrijden te pijnlijk word dan kan ik nog aangespannen van mijn paardje genieten.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:39

ik kan nog wel gewoon opstappen, maar dat gebeurd dan wel heel stijf...lijk dan haast bejaard...dus ik stap ook liever met een krukje op, daar is bijkomend voordeel van dat het ook beter is voor de paardenrug en voor je zadel...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:42

opstappen lukt me ook nog gewoon, nou ja gewoon mijn huidige bijrijd paardje is 1.83.

Ik merk ook dat als ik een aantal weken niet heb gereden, door vakantie van het paard heb ik ook sneller last van mijn rug.
Ook door het snelle afkoelen van de spieren na een training kan ik er last van krijgen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:43

het probleem bij mij is dat ik door mijn reuma onstekingen heb in oa mijn knieen. Ik kan mezelf niet opdrukken als ik slechte dag heb. Komt ook bij dat mijn knollie beetje uit de kluiten gewassen is met zijn 1.80 en 800 kilo :)

kimmetje 26: ik vind t knap hoor op zo'n hoge opstappen zonder krukje hahaha

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:45

ben ik blij dat mijn paard maar 1,60m is pff 1,83m kom ik nooit op...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:47

als hij merkt dat ik last heb blijft hij ook wel netjes stilstaan, anders loopt hij net op het laatste moment weg.
Gelukkig doe ik dan ook al thuis voor het opstappen enkele rek en strek oefeningen.
Alleen naar de hei doe ik dus ook niet, want dan moet je steeds op en afstappen bij de hekjes en dan blijkt het lastig.
Met krukje opstappen in lastig, want hij blijft daar moeilijk bij stilstaan

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:54

jana blijft juist makkelijker bij het krukje stilstaan dan zonder krukje...hahaha...lijkt wel alsof ze begrijpt waarom...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:27

Mijn paard prefereert ook het krukje, blijft dan netjes stilstaan tot ik zit.

Als ik gewoon vanaf de grond probeer op te stijgen dan draait ze en loopt ze al weg voordat ik zit. Dit heeft in maart een blessure aan mijn knie veroorzaakt waar ik nu nog niet vanaf ben. |(

Verder herken ik veel in de opmerkingen over zadels van Kiefer Stuben en KN, deze hebben zo'n gedwongen zit dat je niet de ruimte hebt om op je eigen manier te zitten. Deze zadels geven bij mij een dwang stand in mijn onderrug, bekken lijkt iets naar voren te kantelen.
De Pagony is ruimer en vrijer qua zit. Heb ik ook gehad, ik zat er heerlijk in, maar helaas was deze niet goed meer voor mijn paard.
Nu heb ik een Barnsby 321, zeer comfortabel voor mij en mijn paard. Ongedwongen zit en super zacht.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:21

Misschien handig om de graden van je bochten te vermelden dan weten we of we het echt over een "lichte" scoliose hebben

Zelf heb ik ook scoliose mijn bovenste bocht is/was 64 graden onder 67 dit is tijdens een operatie geprobeerd te verbeteren en nu zit ik in een rolstoel.

Maar laat niemand je ooit zeggen dat je niet kan rijden omdat je een scoliose hebt!!

dus ik wil gradens horen :P

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:25

floorsil schreef:
iedereen heeft een scoliose alleen bij de ene is die groter dan de ander. (mijn eerste patient zonder scoliose moet ik nog meemaken).
vaak heb je een S-scoliose dus kan compeseerd die weer op een andere plek in de wk waardoor je redelijk recht staat. bij een C-scoliose dan kan je wat scheef staan. dus het hoeft niet dat je paard er last van heeft omdat je scheef zit.
volgens mij als je een cobse-hoek groter dan 20 graden hebt mag je volgens mij echt spreken van een scoliose.
vaak zie je ook houdingsscolioses die er er wel makkelijk uit kan buigen. dus veel oefeningen doen waarbij je tegen de bocht in moet buigen. vaak zie je bij mensen met een scoliose dat ze geen last van hun rug hebben maar eerder van hun ribben.

Ze heeft gelijk iedereen staat iets scheef scoliose heb je als je inderdaad bochten hebt van meer dan 20 graden en vaak ook toenemend

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 06:37

tjah bij mij is het al zo lang geleden geconstateerd dat ik niet weet hoeveel graden...maar ik weet wel dat het onder de groep lichte scoliose met klachten hoort...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:48

Ik heb ook scoliose. Ik word altijd snel moe in me rug met paardrijden.
Zolang rechtop zitten.. pff. ;) Ik heb 1,5 jaar bij een fyshio gelopen om
me rugspieren sterker te maken, maar voor mij gevoel hielp het niet.
Toen ben ik weer naar de arts geweest om rontgenfoto's te maken en
inderdaad, die fyshio hielp niet veel. En toen..moest ik in een gipskorset! |(
Het zou m'n rug dan in de goede houding dwingen en ik moet het 6 maanden dragen.
Nu zit ik inmiddels al 6 weken in m'n korset en het gaat al vooruit.
Maar ik kan niet paardrijden, zwemmen en het is verschrikkelijk warm!
Nog tot ongeveer eind December te gaan, en ik ben er vanaf (hoop ik).
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 25-06-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:54

Oeh! Er begin toch wel overeenkomsten te zien... Onder andere het scheefzitten. Volgens mijn instructrice zit ik vaak scheef, terwijl ik kwa kont goed in het zadel zit..

Verder heb ik altijd last van mijn rug met paardrijden, vooral na te draven. Hoe zijn jullie achter deze aandoening gekomen?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:57

Juangi schreef:
Oeh! Er begin toch wel overeenkomsten te zien... Onder andere het scheefzitten. Volgens mijn instructrice zit ik vaak scheef, terwijl ik kwa kont goed in het zadel zit..

Verder heb ik altijd last van mijn rug met paardrijden, vooral na te draven. Hoe zijn jullie achter deze aandoening gekomen?

Hahaha, mijn moeder zeurde altijd dat k zo krom op me paard zat.
Na veel gemopper heeft ze me bij de dokter gekregen.
En toen zei de dokter, ga maar door naar't ziekenhuis... zo zijn we er achter gekomen! XD