welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wammesje

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:06

Weet evt ook nog wel een goede fokker! Hij fokt oa met Wammes zijn vader[Reinar], geeft vaak een fijn karakter door. en hij heeft wat keuze mogelijkheden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:11

een grote nieuw forest, merens of ijslander.

Fjorden en haflingers kunnen erg sterk zijn, maar ik vind dat dat ook karakterafhankelijk is.

Je moet gewoon zoeken naar een koele kikker, en ras maakt dan niet zoveel uit. En kleur al helemaal niet.

succes :D

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:42

http://www.manoah.nl/index_bestanden/Page341.htm
Hier kun je rasbeschrijving vinden van highland pony's.
Ik heb er zelf 1 gekocht in Engeland en die komt over 3 weken.
Een ander half jarige die ik zelf nog kan vormen. Hij is nu al zo mak als een lammetje en hun dochtertje van 10 jaar neemt hem mee om een stukje mee te wandelen.
Ik was ook echt op zoek naar een familie highland pony (heb zelf een dochtertje van 4 jaar). Jammer genoeg zijn ze nog niet veel te koop in Nederland.
Maar als het goed is komt er volgend jaar zomer een hele mooie te koop in Nederland. (zwart met grijze manen) zoontje van deze hengst: http://mail.dfsv22.com/~highlan1/images ... s/281a.jpg maar lijkt er wel sprekend op.
Een vrouw in haarlem gaat daar mee fokken. En gaat die naar Nederland halen om in te laten rijden en dan misschien te verkopen.
Je kan daar ook een afspraak mee maken om te kunnen rijden en kijken hoe dat ras je ligt.
Ze geeft ook lessen op ze aan kinderen en volwassenen.
Zelf heeft ze er 5 staan.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:58

@jecco_ellen: ja, de highland-pony was ik ook al door een andere bokker op geattendeerd! Prachtige dieren! Maar nog redelijk onbekend in Nederland he? Ben bang dat er behoorlijk wat gegadigden zullen zijn voor die pony! :=
Maar wel hartelijk gefeliciteerd met jouw aanwinst hoor! Ga je zeker veel plezier mee beleven!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:16

Leuk topic en wat goed dat je je zo goed aan het oriënteren bent!

Ik dacht ook meteen aan een gangenpaard, maar daar was ik duidelijk niet de enige in.

Wat dacht je van een PRE? Vaak zijn dit werkwillige paarden, koel in de kop en met heerlijke gangen. Je zit als een stoel op die paarden. Natuurlijk zitten er opgewonden standjes tussen, maar vooral de hengsten en ruinen zijn erg makkelijk om mee te werken. Het enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn..

De Highland Pony en de Merens zijn al genoemd, maar wat dacht je van een Fell Pony? Die worden ook wel eens kleine Friezen genoemd. Ik heb een tijdje een Fell gereden en ze zijn echt fantastisch! Betrouwbaar, fijne gangen en je kunt ze gerust een paar dagen laten staan. Ook kunnen ze heel goed buiten in de winter.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, laat je het weten als je een keuze hebt gemaakt?

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:32

Dat weet ik niet, hij gaat vandaag als het goed is op transsport en komt dinsdag aan in Nederland, maar staat niet te koop, dus het gaat echt via via. Als je in contact met haar wilt komen kan ik vragen of ik jou haar e-mail adres mag geven om misschien een keer bij haar te gaan kijken. Zij kan jou vast meer vertellen over het ras en deze pony..

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:11

Is het van belang om je op een bepaald ras te orienteren? Want ik denk dat je bij de meeste rassen wel rustigere pony's tegen kan komen (muv arabiertjes, NRPSers en welshjes) Hiervoor las ik ook het ras fries als rustig, betrouwbaar ed, maar ik heb zelf een fries: is zeer betrouwbaar, maar niet altijd rustig en lomp. Of liever gezegd: tijdens het rijden is het een hittepetit.
Ik zou me zelf niet zozeer op een bepaald ras orienteren, maar gaan uitkijken naar een recreatiepony waar bijvoorbeeld ook jonge kinderen op hebben gereden. Succes!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:59

wat betreft jou vraag over ijslanders, tja veel ijslanders zijn heel werkwillig en vaak niet geschikt voor kinderen, maar er zijn er ook voldoende die juist wel heel geschikt zijn.
Je moet net tegen je juiste aanlopen, als je eens gaat kijken bij diverse fokkers, dan zul je zien dat er veel eenheid is maar ook veel verschil in karakter.
Als je het leuk vind, mag je hier wel een keer een gangenpaard komen voelen en kennismaken met de mangalarga marchador.
Ik heb er 4 verschillende en 1 merrie is zeer geschikt om een testritje mee te maken.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:26

Wat iemand al eerder zie, je kan beter naar het goede paard zoeken ipv het goede ras.
Ik ken iemand met een fjord die zo met kinderen van 2 rondjes loopt en echt voor je door het vuur gaat.
Maar er zijn antuurlijk ook genoeg fjorden waar je dat niet van kan zeggen.
New forest is qua karakter misschien heel fijn, maar wat iemand ook al eerder zie, de % regel he?
Maar kijk gewoon eens rond naar een mak paardje , dat werkt denk ik beter dan je op één bepaald ras gaan focusen..
Veel succes! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:32

Het Noordzweeds paard is misschien ook wel een optie.
hier is de site ;) --> http://www.stalcastelein.nl/
Moet je maar even kijken, ben zelf weg van dit ras :o

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:53

Stronglady schreef:
Daarom dan nog een vraagje over ijslanders: ik weet dat ze klein en sterk en sober te houden zijn en dat ze tolten (weet niet hoe je puntjes op een o krijgt? :o )
Maar ik dacht eigenlijk dat ze niet zo erg lief en niet echt rustig zijn? En zeker niet geschikt voor kinderen? OEI, hoop niet dat er nu ijslander-mensen boos worden.... misschien zijn er ijslander-fans die daar wat over kunnen vertellen? Want het tolten op zich spreekt me wel aan icm fibro, maar ik wil wel dat het met mijn kinderen ook vertrouwd is!

Ik heb als kind leren rijden op IJslanders. En net als bij andere rassen zitten ook daar pittigere en rustigere karakters bij. Maar ze waren voor de kinderen prima te rijden.
Maar als de tölt je aanspreekt kan je buiten IJslanders ook naar andere gangenpaarden kijken. De link is hier in het topic al eens gegeven.

Saar88 schreef:
Wat dacht je van een PRE? Vaak zijn dit werkwillige paarden, koel in de kop en met heerlijke gangen. Je zit als een stoel op die paarden. Natuurlijk zitten er opgewonden standjes tussen, maar vooral de hengsten en ruinen zijn erg makkelijk om mee te werken. Het enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn.

Een PRE (ook wel bekend als Andalusiër) kan behoorlijk knieactie hebben. Mijn Hispano (kruising Andalusier met Arabier) raad ik om die reden ook beslist niet aan voor iemand met gewrichtsklachten.
Maar ook dat is paard gerelateerd. De Lusitano ruin (aan PRE verwant ras uit Portugal) bij ons op stal heeft juist hele vlakke en dus comfortabele gangen.
Ook zijn ze rondgeribt waardoor ze behoorlijk breed zijn.

Qua karakter is het zeker wel een aanrader. Ik kan een kind op mijn paard zetten en hij is er vreselijk voorzichtig mee. Een ervaren ruiter heeft er een uitdaging aan, maar als ik b.v. last van mijn rug heb is hij weer voorzichtig met mij. Maar zit ik niet volledig geconcentreerd en mentaal ontspannen op hem dan laat hij mij dat onmiddelijk zien. Wat dat betreft is het een vreselijk gevoelig paard.
Maar ook dat kan per paard verschillen, ter vergelijking is de eerder genoemde Lusitano ruin weer lastiger. Braaf, maar met meer een eigen willetje en daardoor wat minder attent naar kinderen toe.

Ik denk dat het gegeven advies om te kijken naar paarden die je aanspreken en niet een ras als uitgangspunt te nemen erg goed is. Informeer bij de verkoper hoe het paard is en geef duidelijk aan wat je zoekt en waarom. Lijkt het qua omschrijving op wat je zoekt, ga dan kijken of het klikt en of je er fijn op kan rijden.

Succes met de zoektocht! Ben erg benieuwd wat voor paardje het uiteindelijk gaat worden.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:07

Heb je al eens gedacht aan een kruising met een koudbloed? Ik heb bijvoorbeeld een 6 jarige merrie, kruising Haflinger x ?? Ze heeft het koele van een Haflinger, maar is totaal niet eigenwijs/dwars en heeft nog nooit haar kracht misbruikt of ook maar 1 stap verkeerd gezet.
Zo heb je het rustige van een koudbloed en misschien een makkelijker karakter van een ander type.

New Forest zou ik personeelijk niet doen. Je bent niet eens echt zwaar, maar Forests zijn meestal wat smaller gebouwd dan een koudbloed, ook al hebben ze dezelfde hoogte.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:11

Ik zou voor de tinker gaan :j, of misschien iets van een kruising tinker. Heb ervaring met de haflingers, fjorden en tinkers. Haflingers en fjorden kunnen net een tikkeltje eigenwijzer zijn dan de tinkers. En inderdaad vergen die manen en sokken wat meer werk, maar als je toch lekker aan t tuttelen bent, haal je daar een borstel doorheen, controleerd op mok en klaar is kees :D
Maar zou je er niet nog een beestje bij kopen? Omdat je paardje anders zo alleen staat?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:17

Mallow schreef:
Ik zou voor de tinker gaan :j, of misschien iets van een kruising tinker. Heb ervaring met de haflingers, fjorden en tinkers. Haflingers en fjorden kunnen net een tikkeltje eigenwijzer zijn dan de tinkers. En inderdaad vergen die manen en sokken wat meer werk, maar als je toch lekker aan t tuttelen bent, haal je daar een borstel doorheen, controleerd op mok en klaar is kees :D
Maar zou je er niet nog een beestje bij kopen? Omdat je paardje anders zo alleen staat?

"Waarschijnlijk wordt het een halflinger of een fjord en een shetlander voor gezelschap en voor mijn kinderen!"
Staat in haar profiel ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:19

Toen ik joi advertentoe las dacht ik direct: een quarter of een paint.

Ik heb zelf helemaal geen ervaringen met deze paarden hoor, maar zie ze wel vaak voorbij komen.

Ze hebben vlakke gangen, zijn heel cool in het hoofd en je kan ze een paar dagen stil zetten. Ik denk ook dat ze heel geschikt zijn voor kinderen.

De maten zijn verschillend volgens mij. Ik zelf vind het een voordeel dat ze er in veel aparte kleuren zijn haha...

Dit was echt het eerste waar ik aan dacht...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:20

Oh sorry hor :')

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:33

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:35

Friezen? Over het algemeen zijn die vrij rustig en ook echt allemansvrienden! :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:36

verhaal van hierboven is van miJ! heb het zelfde als wat jij hebt! daarom merkte ik zeer dat op een haflinger vooral zo'n brede als die van mij het rijden toch mee rpijn doet dan wanneer je op een slanker paard zit! bij een breed rond paard worden je heupen en benen in zo'n wijde stand gezet dat hte bij mij juist meer pijn deed! (kan bij iedereen anders zijn natuurlijk)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:39

heb je al aan een appaloosa gedacht? google er maar eens op. zijn fijne paarden kwa karakter......

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:39

Hannah_Menno schreef:
Friezen? Over het algemeen zijn die vrij rustig en ook echt allemansvrienden! :)

Maar die gooien wel hoog op, dus dat is niet zo goed voor haar ;)

Criollolover; Welke? Nederlandse of Amerikaanse?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:41

Loizy schreef:
Hannah_Menno schreef:

Maar die gooien wel hoog op, dus dat is niet zo goed voor haar ;)

Criollolover; Welke? Nederlandse of Amerikaanse?

Niet elke fries he! ;)

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:43

Zoek een wat kleinere Groninger van zo 152-155 cm. Kun je alles mee, hebben prima karakter en zijn gezond.

Wil je echt super stil zitten, dan gaat niets boven een IJslander.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:09

Criollolover; Welke? Nederlandse of Amerikaanse?[/quote]

ik heb zelf een nederlands gefokte appaloosa, ook een heel fijn karakter hoor, maar die van mij zit ook gribaldi bloed in dus dus ik zou ts een amerikaanse gefokte appie aanraden. zijn heel cool in het hoofd en ook vrij vlakke gangen. en je hebt ook nog een apart kleurtje!

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:11

Een welsh cob heb je daar al eens naar uitgehoord. Stevige taaie pony's. Kunnen goed gewicht dragen en zijn ook nog een heel kind vriendelijk. Ik heb ze in actie gezien op de welsh dag in Kootwijk. Echt super veelzijdige gebruiks pony's geschikt voor jong en oud. Stokmaat rond de 1.50m . Ik heb er veel volwassene meer zien rijden die ver boven de 70 kilo wegen. Maar ook kinderen kunnen er goed meer over weg. Kleur is vaak zwart, met aftekeningen. De kinderen zouden daar eventueel in de toekomst goed wedstrijd mee kunnen rijden en dan ga je zelf lekker het bos in b.v. Succes met de speurtocht