Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bari schreef:@ donjaa wat is albinisme pcz als ik vragen mag?
Donjaaaa schreef:Bari schreef:@ donjaa wat is albinisme pcz als ik vragen mag?
kort gezegt houd het in dat je geen pigment hebt. IK heb dus een witte huidskleur en kan dus slecht tegen zonlicht.
Ook kan ik slecht tegen gewoon daglicht, tl licht en eigenlijk al het licht doet pijn aan mn ogen. Zomers verbrand ik dus snel en voelt het steeds als of ik kokend water over me heen krijg. Ik kan dus nooit bruin worden.
Verder zie ik dus 25% en kijk is dus voornamelijk met mn linkeroog. Hierdoor kan ik afstanden slecht inschatten en diepte is ook lastig.
Ook heb ik nystagmus. Dit houd in dat mn oogspieren niet sterk zijn waardoor mn ogen bewegen. (mensen zien dit vaak als scheel kijken) Doordat mn ogen dus steeds bewegen kan ik niet duidelijk zien en kost alles om voor mij doen wel 'scherp' te zien veel energie.
ook weet ik nu dat mn hersenen vaak dingen voor me invullen. Hiermee bedoel ik als ik in een ruimte kom die ik heel goed ken. Ik kijk bijvoorbeeld na een bepaalde richting van die kamer dan kan ik details zien terwijl ik dit eigenlijk niet zie maar dat komt omdat ik dat ooit dus wel heb gezien van dichtbij (omdat ik die ruimte dus ken) dat word dus door mn hersenen ingevuld.
kortom : best wel lastig om uit te leggen
Donjaaaa schreef:Madeira: Ik heb van links naar rechts.
IK heb er eigenlijk ook nooit echt last van. Ik merkte het zefl eigenlijk ook nooit maar ik heb geleerd om erger te voorkomen (als ik moe ben word het erger) IK probeer nu om erger eigenlijk te voorkomen
Hoe heb jij het??
Anya schreef:Wond schoongemaakt, wond gespoeld, alle bloed is nu ook van zijn been. Het ziet er rustig uit, niet ontstoken of zo. Stalrust staat hem niet zo heel erg aan, maar het moet maar even.
Madeira_ schreef:Donjaaaa schreef:Madeira: Ik heb van links naar rechts.
IK heb er eigenlijk ook nooit echt last van. Ik merkte het zefl eigenlijk ook nooit maar ik heb geleerd om erger te voorkomen (als ik moe ben word het erger) IK probeer nu om erger eigenlijk te voorkomen
Hoe heb jij het??
Lijkt mij trouwens erg vervelend als je niet tegen licht kunt! Ik ben een beetje lichtschuw, maar dat is lang niet zo erg als bij jouw.
Ik heb het zowel van links naar rechts.
Verder van mijn 2 ziektes aan mijn ogen zou ik jullie besparen haha
Anya schreef:Gompie, en dat moet je dus niet doen. Ik heb het jaren gedaan. Zo van anderen hebben het erger dan ik. Ik kan tenmiste nog lopen dus ik moet niet zeuren.
Maar dat doet niets af aan wat je wel hebt. En de beperkingen die je daardoor hebt. Roepen dat anderen het erger hebben, zorgt er alleen maar voor dat je te vaak over je eigen grenzen heen gaat. Niet meer dan dat.
Anya schreef:Gompie, en dat moet je dus niet doen. Ik heb het jaren gedaan. Zo van anderen hebben het erger dan ik. Ik kan tenmiste nog lopen dus ik moet niet zeuren.
Maar dat doet niets af aan wat je wel hebt. En de beperkingen die je daardoor hebt. Roepen dat anderen het erger hebben, zorgt er alleen maar voor dat je te vaak over je eigen grenzen heen gaat. Niet meer dan dat.
Anya schreef:Wortelbehandeling valt mee hoor. Je wordt keurig verdoofd.
Als je niet voor jezelf zorgt, doen anderen dan zeker niet. Zeker niet met ziekten/beperkingen die je aan de buitenkant niet zo goed kunt zien. Zelfs mijn vriendje/man kan aan mijn neus niet zien of ik een slechte dag heb. Je moet het echt vertellen.