autistische kinderen en paardrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: autistische kinderen en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:33

Op een gewone manege heb je vaak ook gehandicapte of aangepaste lessen, doel je daar dan op kieek?
Alhoewel het bij ons op de manege andersom was: was eigenlijk een gehandicapte manege, maar er mochten ook gewone kinderen komen rijden!
Nu rijden er dus zowel gewone als kinderen met een beperking. Maar als de beperking te groot is, konden ze niet samen in 1 les rijden. Dat zou de les niet ten goede komen en voor de kinderen was het ook niet fijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:33

Ik werk met autisten En met paarden en heb mijn eerste merrie (een exrenpaard met een heet hoofdje) en onze jonge Tinker van vroger in contact gebracht met mijn werk. En fair enough: Wat wij als "gewone" mensen missen, hebben de autisten des te meer- contact met de paarden en vice versa. Ik vond dit heel bijzonder. Ach gut Knipoog
Die commincatie onderling verliep vaak vlekkeloos; er was een soort erkenning, wederzijds begrip.

TS, laat je idd niet de hoek inl*llen, hoor! Duivel
En weet je? We zijn allemaal wel een beetje tot meer gehandicapt. Wat is normaal?!? Clown
Laatst bijgewerkt door detour op 26-11-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

@Susje: het geeft niet hoor. Ik wilde alleen een tip geven Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

kieeeeek schreef:
nja zeg, snappen jullie het dn niet, je moet je kind niet afzonderen,en noon, dat maakt wel uit ja, maar zelfs de ergste gevallen kunnen gewoon op een normale manege terecht,...
je moet je neit afzonderen, jij bent tog ook niet autisme, je bent tog wel meer dan dat !!
mensen denk even na,en btw noon, wil je me niet uitleggen wat autisme is, want dat weet nu wel hoowr

En wat dan als het kind zichzelf afzondert?

Ik was zo'n kind, was het liefst helemaal alleen!
heb op de manege gereden, en op het rijden na had ik het totaal NIET naar mijn zin! Werdt ontzettend gepest omdat ik 'anders' was!

Dus ja, soms is het goed om bij mensen zoals jezelf in de buurt te zijn!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:36

kieeeeek schreef:
jaja wat jij wil, maar ik zit ook niet op een normale school, sterker nog iit thuis omdat het op schol niet gaat !!!ik kan ook niet tegen veranderingen en kkan me al helemaal niet inleven....
ja dat edit is grote onzin, want blijkbaar snap je het dus niet, je moet niet in een hoekje gaan zitten en zielig zitten te doen, en ik heb autismedus ik weet hoe het werkt, jij bent tog wel meer dan een verkoudheid, nou ik ben meer dan een autist, ik kom juist om mijn gemak bij paarden, aks je zelf iemand kende met autisme, dan wist je dat als je hem/haar bij een dier zet, dat hij/zij er vrolijker van word, opener,en diegene zal dat beest vertrouwen..!!
DIT IS ECHT ABNORMAAL GEWOON !! WIJ ZIJN MEER DAN AUTISTEN,EN ALS JE DAT NIET BEGRIJPT DAN BEN JE GEWOOON ZIELIG..

Weet je wat ik zo leuk vind? Zowel jij als de paarden zijn DUIDELIJK ZONDER RUIS in hun contact! Jullie hebben beide duidelijkheid nodig, zonder vage boodschappen, zonder dubbele info, dat geeft onrust! Knipoog

Daarom vind ik het zo fijn dat jullie zoveel baat hebben aan deze en andere dieren. Knipoog

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:37

de les voor mij rijd ook altijd een autistische jongen hij rijd gewoon met de andere mee
Volgens mij vind hij dit ook veel fijner dan in een speciale groep te rijden aangezien hij heel goed kan rijden Haha!

Maar mij bij op de manege heb je geen speciale lessen daarvoor maar volgens mij zijn ze wel welkom in overleg dan

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:45

Kan je geen advertentie zetten op marktplaats? Mischien dat iemand zelf wel bij jou in de regio veel paarden heeft, en die haar paard aan jou wilt "uitlenen"..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:46

Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel gevoelens. Kieeek wil duidelijk niet autist genoemd worden omdat zij het gevoel krijgt dat men haar dan als alleen een autist ziet. Ik persoonlijk zeg het juist wel: ik bén Autist, ik bén ADHD'er, ik ben Boktlid, ik ben Moderator (op een spel), ik ben Schoonmaker en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn allemaal dingen die ik ben, maar geen van allen zegt natuurlijk alles over mij. Daarom heb ik er dus geen probleem mee om autist genoemd te worden.

Ik snap wat Kiek bedoeld, denk ik, dat wel. Ik kan je felheid wel waarderen, al denk ik dat je meer bereikt als je je mening wat rustiger brengt, niemand luistert beter als je schreeuwt (hoofdletters). Alleen Kiek, dat jíj graag zoveel mogelijk een normaal leven wil hebben met zo min mogelijk aanpassingen omdat jij daar het gelukkigst in bent wil niet zeggen dat dat voor een ander ook zo is (ik weet het, moeilijk om te geloven dat een ander het wel eens anders zou kunnen ervaren Ja ).

Ik weet pas sinds een half jaar ofzo dat is autistisch ben, dus ik ben naar een gewone school gegaan (goddank een kleine omdat mijn moeder zag dat ik een grote niet aan kon) en leren is geen punt, maar het hele sociale gebeuren heeft die jaren wel tot een nachtmerrie gemaakt!! Geloof me, ik had veel liever 'afgezonderd' op een speciale school gezeten, waar ik niet zo had hoeven vechten Knipoog

Ik heb op een gewone manege gereden en daar dikwijls strijd gehad, omdat ik niet kon verwerken dat ik niet op de pony kon die ze me toegezegd hadden, omdat ik soms extreem bang was (en nog toruwens) en omdat men daar niet begreep dat aanraken het slechtste is wat je bij mij kan doen als ik van streek ben. Daarbij vond iedereen mij altijd maar vreemd. Misschien als ze het geweten hadden dan hadden ze er rekening mee kunnen houden, maar niet genoeg denk ik. Een gewone manege met gewone kinderen was voor mij verre van ideaal. Tuurlijk ik heb het overleefd! En ik heb er ook best lol gehad Ja Maar ik denk wel dat ik nog veel gelukkiger geweest zou zijn op een manege die begrip voor dit soort zaken gehad zou hebben, en soortgelijke leden Lachen Ik zie dat niet als afzonderen Ik zie dat als gebruik maken van mogelijkheden! Waarom moeten vechten om normaal mee te komen, als je ook ontspannen van je hobby kan genieten op een plek die daar toevallig 'speciaal' voor is? Lachen

Wat jij zegt over de arbeidsmarkt klopt op zich wel, maar toch is ook daar niet elke plek geschikt voor alle autisten, hoe graag je ook zou willen. Een winkel is vaak geen goed idee, terwijl bv een laboratorium, een computerbaan o.i.d. heel prima kan. Bovendien zijn er met diagnose vaak ook aanpassingen mogelijk zodat het werken je makkelijker gemaakt kan worden! Of vind jij dat ook geen goed idee omdat je je in de normale wereld maar moet zien te redden? Lachen

Iemand die vanaf zijn middel verlamd is is gehandicapt, er is iets wat voor hem bepaalde dingen moeilijker maakt, nl de verlamming. Zo iemand kan bepaalde dingen gewoon echt niet, sommige dingen met meer moeite, en sommige dingen net zo goed als anderen. En soms zijn er dingen mogelijk om het toch wat makkelijker te laten gaan.
Ik vind mezelf gehandicapt Ja Er zijn ontzettend veel dingen die door mijn autisme en adhd veel meer moeite kosten dan voor mensen zonder, en in mijn ogen is dat de betekenis van handicap. Niks meer en niks minder Lachen

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:58

erg mooi en duidelijk omschreven Alwiene Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:04

kieeeeek, ik vind je erg overdreven reageren eerlijk gezegt. Dat hoeft toch zo niet?
Mensen bedoelen het niet vervelend. Lachen
Je hebt verschillende gradaties he?
De een kan wel op een normale manege de ander niet, dat is gewoon kijken naar het kind.
Een gehandicaptenmanege is een grooooot verzamelwoord voor allerlei mensen met allerlei aandoeningen.
Het had in dit geval dus beter moeten zijn: ''mensen met een iets andere gebruiksaanwijzing manege'' vind ik.
Ik ben ook een autist overigens.

Alwiene, ik heb geen last van aanraken enzo, gebeurt ook nooit.
Ik heb geen last van als ik een ander paard krijg dan ik eigenlijk toegewezen heb gekregen.
Toch denk ik dat áls ze zich een beetje in jou verdiept hadden dat jij op een normale manege had kunnen blijven.
Uitleggen dat je niet aangeraakt wil worden etc. Daar kan ik overigens ook écht niet tegen, aanraking.
Bij mij weten ze ook wat ik heb en wat ik heb en wat puntjes waar ze rekening mee moeten houden.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:16

Alwiene schreef:
Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel gevoelens. Kieeek wil duidelijk niet autist genoemd worden omdat zij het gevoel krijgt dat men haar dan als alleen een autist ziet. Ik persoonlijk zeg het juist wel: ik bén Autist, ik bén ADHD'er, ik ben Boktlid, ik ben Moderator (op een spel), ik ben Schoonmaker en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn allemaal dingen die ik ben, maar geen van allen zegt natuurlijk alles over mij. Daarom heb ik er dus geen probleem mee om autist genoemd te worden.

Ik snap wat Kiek bedoeld, denk ik, dat wel. Ik kan je felheid wel waarderen, al denk ik dat je meer bereikt als je je mening wat rustiger brengt, niemand luistert beter als je schreeuwt (hoofdletters). Alleen Kiek, dat jíj graag zoveel mogelijk een normaal leven wil hebben met zo min mogelijk aanpassingen omdat jij daar het gelukkigst in bent wil niet zeggen dat dat voor een ander ook zo is (ik weet het, moeilijk om te geloven dat een ander het wel eens anders zou kunnen ervaren Ja ).

Ik weet pas sinds een half jaar ofzo dat is autistisch ben, dus ik ben naar een gewone school gegaan (goddank een kleine omdat mijn moeder zag dat ik een grote niet aan kon) en leren is geen punt, maar het hele sociale gebeuren heeft die jaren wel tot een nachtmerrie gemaakt!! Geloof me, ik had veel liever 'afgezonderd' op een speciale school gezeten, waar ik niet zo had hoeven vechten Knipoog

Ik heb op een gewone manege gereden en daar dikwijls strijd gehad, omdat ik niet kon verwerken dat ik niet op de pony kon die ze me toegezegd hadden, omdat ik soms extreem bang was (en nog toruwens) en omdat men daar niet begreep dat aanraken het slechtste is wat je bij mij kan doen als ik van streek ben. Daarbij vond iedereen mij altijd maar vreemd. Misschien als ze het geweten hadden dan hadden ze er rekening mee kunnen houden, maar niet genoeg denk ik. Een gewone manege met gewone kinderen was voor mij verre van ideaal. Tuurlijk ik heb het overleefd! En ik heb er ook best lol gehad Ja Maar ik denk wel dat ik nog veel gelukkiger geweest zou zijn op een manege die begrip voor dit soort zaken gehad zou hebben, en soortgelijke leden Lachen Ik zie dat niet als afzonderen Ik zie dat als gebruik maken van mogelijkheden! Waarom moeten vechten om normaal mee te komen, als je ook ontspannen van je hobby kan genieten op een plek die daar toevallig 'speciaal' voor is? Lachen

Wat jij zegt over de arbeidsmarkt klopt op zich wel, maar toch is ook daar niet elke plek geschikt voor alle autisten, hoe graag je ook zou willen. Een winkel is vaak geen goed idee, terwijl bv een laboratorium, een computerbaan o.i.d. heel prima kan. Bovendien zijn er met diagnose vaak ook aanpassingen mogelijk zodat het werken je makkelijker gemaakt kan worden! Of vind jij dat ook geen goed idee omdat je je in de normale wereld maar moet zien te redden? Lachen

Iemand die vanaf zijn middel verlamd is is gehandicapt, er is iets wat voor hem bepaalde dingen moeilijker maakt, nl de verlamming. Zo iemand kan bepaalde dingen gewoon echt niet, sommige dingen met meer moeite, en sommige dingen net zo goed als anderen. En soms zijn er dingen mogelijk om het toch wat makkelijker te laten gaan.
Ik vind mezelf gehandicapt Ja Er zijn ontzettend veel dingen die door mijn autisme en adhd veel meer moeite kosten dan voor mensen zonder, en in mijn ogen is dat de betekenis van handicap. Niks meer en niks minder Lachen

Ik kijk net in je profiel en zie dat je een eigen bedrijfje hebt. Daar heb ik heel erg veel bewondering voor dat je ondanks je handicap dit toch doet!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:20

@ Moonfish, ik bén op een normale manege gebleven, want wij wisten het niet eens Knipoog Maar die verandering van paarden enzo kan ik dus heel slecht mee omgaan, en dat is bij een normale manege bijna niet te voorkomen Aanraken gebeurde vooral als ik door het een of het ander weer eens van streek was en men mij wilde troosten. Ja ik heb geprobeerd (voor zover dat toen wilde) uit te leggen dat ik daar niet tegen kan, maar dat vinden mensen toch raar Bloos
Maar het kan best dat voor de één een normale manege met wat extra aandacht prima gaat, terwijl de ander zich prettiger voelt bij mensen die meer verstand hebben van de problemen Lachen

@ Sullie, heb dat maar niet teveel hoor Nagelbijten / Gniffelen Dat bedrijfje van mij hoeft niet broodwinnend te zijn en is meer een uit de hand gelopen hobby dan een echt bedrijf wat ik helaas veel te vaak verwaarloos Bloos Ik zou er ook mee gaan stoppen, maar overweeg nu toch een doorstart te maken maar dan een beetje anders. Heb nu ADHD medicatie wat mij het idee geeft dat ik er wat beter aan zou kunnen werken Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:26

* DOM VAN MIJ*
Oja, dat is waar, ja als er geen diagnose is o.i.d. en zelf weet je ook niet echt waarom iets zo is..
Dat is erg lastig, hellup hoe moet je dat dan aan iemands verstand peuteren..
Mensen vinden het inderdaad raar dat je dat niet wil/tegen kan.
Heel herkenbaar. Ik werk niet voor niets met dieren en niet achter een balie o.i.d.
Zoals handen geven.. Doe ik dus écht niet, ook dat vinden mensen heel raar.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:06

Ik ben nu 50 jaar en word binnenkort weer helemaal door de molen gehaald bij Lentis, om nu toch eindelijk een fatsoenlijke diagnose te krijgen.............ik heb al veel etiketjes opgeplakt gekregen en ze spraken elkaar telkens tegen........ Huilen Bloos Clown

Ach, ik ben behoorlijk druk met praten, maar er zijn nog een heleboel dingen waar ik zelf ook wel van ontdekt heb dat ik dat anders doe of anders denk als anderen............... Tong uitsteken Tong uitsteken

Ik zie wel................als het beestje maar een naam heeft, denk ik dan maar................. Haha!

Het kan bv er wel voor zorgen dat ik een herkeuring bij de WAO krijg............... Bloos
En dat is veel prettiger dan een uitkering van de Bijstand, pppffffffffffffffff. Sigaar Sigaar

O ja, weet je wat wel "raar' is??
Als ik met kinderen en of dieren bezig ben, ben ik helemaal niet druk met praten........... Tong uitsteken Tong uitsteken

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:53

Bij ons krijgt ook een jongetje met autisme prive les op een shetlander.. Het jongetje is een jaar of 6 en vind het echt fantastich!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:50

Ik wil ook even reageren. ten eerste is autisme een verzamelnaam voor een heleboel aandoeningen. Ik zelf heb het syndroom van Asperger (ben id een groente Haha! ). Ik heb altijd op een normale school gezeten nu nog steeds, ben met paardrijden klein begonnen. Op de kinderboerderij in mijn woonplaats was een clubje dat voor de paarden daar zorgde. Ik ben er meer dan 5 jaar geweest. Rijden, poetsen, voeren maar ook uitmesten.

Jammer genoeg moest ik daar stoppen (lag niet aan de kinderboerderij en ook niet aan mij)

Ik reed toen ook al bij de manege in de les. Ik vondt het in het begin moeilijk om tussen alle paarden door te rijden in de les. en heb ook wel eens een botsing gehad. Toch weer op zoek naar een verzorgpony ik besloot te vragen of ik mabel de manege mascotte mocht verzorgen. Een minishetlander die een beetje vergeten werdt. Dat mocht. Een jaar later kon ik een pony gaan leasen Lisette een haflinger. Ik vondt het nooit erg om steeds op een ander paard te rijden maar ik rijd nu toch het liefst op Lisette (Zetje ).

Werken in een winkel moet je als autist absoluut niet proberen, vooral niet in de buurt van andere mensen komen... daarom werk ik ook als bijbaantje achter de kassa bij de supermarkt. Clown Knipoog

Doe dit jaar examen vmbo-t en vraag alleen een half uur extra tijd omdat ik mijn gedachten niet zo snel op papier kan zetten. daarna ga ik door na de havo. Ik wil later met paarden werken maar wil niet voor stalknechtje spelen.

heb trouwens geen problemen met het begrijpen van grappen, het sarcasme vliegt er bij mij soms af en de spreekwoorden en uitdrukkingen leveren geen problemen op.

Ik hoop dat ik er geen last mee krijg dat ik dit gepost heb. Je mag best reageren hoor maar ik wil gewoon behandelt worden alsof ik niks mankeer

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:08

Naskapower schreef:
Werken in een winkel moet je als autist absoluut niet proberen, vooral niet in de buurt van andere mensen komen... daarom werk ik ook als bijbaantje achter de kassa bij de supermarkt. Clown Knipoog

Ik zei ook váák, uitzonderingen bevestigen de regel Vork Ik vind winkelwerk heel leuk, helaas is het voor mij niet weggelegd, heb een bijbaantje bij een fotograaf gehad en fulltime bij een supermarkt gezeten (die hebben me een jaar gehouden) maar ging toch niet goed
Wellicht dat 2 avonden (bv) in de week bij mij ook nog wel zou lukken, is toch net ff anders Ja Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:10

noortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:21

stichting handiCAP
dat is in tilburg daar rijd mijn broertje en help ik soms

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:03

Ik ben zelf autistisch, en ik rij al 7 jaar op een manege.
Ik heb een lichte vorm van autisme,pdd-nos.
En het gaat gewoon goed!
Mijn moeder is er wel altijd bij, maar dat vind ik wel fijn.

Ik kan natuurlijk niet oordelen of uw zoontje naar een gewone manege kan lessen of niet.
Ik zal het iig wel proberen, en het met de instructeur er over hebben wat de beste aanpak zal zijn

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:52

in berlicum word ook met paarden en mensen/kinderen met autisme en aanverwante stoorniggen gewerkt. Ik zou er hel graag willen werken als vrijwilliger. Heb er vroeger al gewerkt toen het nog gewoon een manege was amar wel mensen lessen voor gehandicapten. Hele fijne manege!

Nu te ver weg voor me.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:43

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:25

Heel vroeger toen ik een jaar of 15 was heb ik vrijwilligers werk gedaan op Manege De Hazelaar te Rotterdam.

Kan me er eigenlijk niet echt heel erg veel meer van herinneren, maar weet wel dat ik 't toendertijd een mooie stal vond. Ze zijn daar ook gespecialiseerd in alles met paarden & valide en minder valide ruiters (zoals ze het zelf zeggen).

Check website: http://www.manegedehazelaar.nl/

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:50

Die manege voor gehandicapten in Sittard heet de R.S.V.G. Hij ligt bij de windraak op het terin van pergamijn. dit is hun site: www.rsvg.nl
Het is echt een hele leuke manege!!!!

Groetjes Laura :P

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:02

Ik heb zelf ook een vorm van autisme en ik rijd al heel mn leven op gewone maneges gewoon bij mensen van mn eigen leeftijd en op een redelijk hoog niveau. Ik zie hier ook dingen staat dat iemand met autisme niet aanspreekbaar is en grapjes niet begrijpt. Dat hoeft niet altijd zo te zijn want zo is het bij mij niet :P Ik heb zelf ook geen last van veranderingen dus :P als het aan mij licht kan iemand met autisme ook op een gewone manege rijden. heb zelf ook 2 eige paarde