Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveangelx

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:05

ik vind persoonlijk dat het super dat je je daar met bezig houd
iedereen zou de kans moete krijge om te kunne paard te rijden
of toch te doen wat ze het liefste doen
ik ben echt fier op al deze mensen met een beperking dat ze de moet niet laten zakken
!!!

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:21

Ik heb ruim 3 jaar terug een auto ongeval gehad met als gevolg een whiplash....nog een vrij onbekend en heel moeijlijk begrip aangezien het vele vormen en uitingen heeft.
Bij mij heeft als gevolg: chronische duizelingen, altijd pijnen in nek/hoofd schouders. Tintelingen in armen, vingers, evenwichtstoornissen, bij klachten toename krachtverlies in armen en handen, dubbelszien etc. De klachten zijn vrijwel altijd aanwezig en bij inspanning en verkeerde houding neemt dit toe.
Ik heb hierdoor ruim 3 jaar niet kunnen paardrijden en met revalidatie geleerd lichaam, klachten te herkennen en hiervanuit langzaam opbouwen tot de grenzen bereikt zijn.

Momenteel ben ik mijn eigen paard aan het beleren en durf ik dit weer aan.....2 weken terug voor het eerst op een mak paard een buitenrit gemaakt. Dan merk je dat je weer geconfronteerd word met je klachten. Even rustig stappen, en dan weer verder.

Onzichtbare beperking, maar op een ander tempo weer kunnen rijden.

Jarno.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:48

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik fibromyalgie heb. Door sommige ook wel spier reuma genoemd. Bij mij zijn de aangehechtingen van de spieren en pezen erg pijnlijk. Daarom mag ik wel bewegen maar niet belasten. Dus erg intensief rijden is er voor mij niet meer bij. Gelukkig rijd ik alleen recreatief. Op dagen dat ik er meer last van heb zoals nu met de kou, stap ik alleen maar, andere dagen als het beter gaat, draaf of galoppeer ik wel. En soms longeer ik alleen maar, hoef ik niet zoveel te doen.

Zolang ik nog mag en kan paardrijden, gaat het goed met mij!!!! Haha!

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:09

Ik heb zelf geen beperking,
Maar ik wil even zeggen dat ik het heel knap vind van de mensen die paardrijden met een beperking.
Ik weet hoe moeilijk het voor je is, en ik vind het geweldig dat het mogelijk kan worden gemaakt door hulpmiddelen.
Ga zoo dooor Lachen

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:53

Hoi ik heb zelf Multiple Sclerose maar rijd nog wel steeds paard. Ofwel die dagen dat ik mezelf goed voel dan. Ik doe nu veel vrijheidsdressuur, samen met mijn tinker. Dat vind ik zelf ook erg leuk en als het goed gaat stap ik ook wel op. Wel is het zo dat ik soms erg veel spierspanning heb ivm spaticiteit maar mijn tinker is er niet gevoelig voor gelukkig, die loopt gewoon door. Om die redenen heb ik toen afscheid genomen van mijn toch aardig hete KWPN ruin. Ik vind dit een goed topic!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:25

Mijn beperking is dat heel klein ( ben slechtziend) en zie nog behoorlijk wat voor een slechtziende. Maar toch merk ik dat ik er last van heb. Als ik moet kijken of ik op het goede been rij tuur ik minstens 5 minuten naar de benen en dan zie ik het nog amper, Heb snel het gevoel dat ik boven op iemand rij, zie niet aankomen dat een paard schrikt hoewel ik dit steeds beter leer aan te voelen, In schemering zie ik dingen die er niet zijn, (daar bedoel ik mee dat ik iets wat langs de bak staat voor iets heel anders aan ga zien, Met heel veel zonlicht moet ik een zonnebril op met rijden. Nou dit was mijn waslijstje wel.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:37

ukje ik vind dit heel knap van je! je leert steeds meer dingen aan te voelen met een beperking,althans zo ervaar ik dat wel.als er spannende situaties zijn tijdens het rijden krijg ik al snel spanning in de benen en niet elk paard kan daar tegen. heb lang moeten zoeken voor ik een paard had die dat accepteerd

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:45

Barl, Ik voel spanning in me hele lichaam opkomen. Het klinkt misschien raar maar op pony's die een keer er met mij zo verschikkelijk van door zijn gegaan durf ik dan ook niet meer op te rijden. Of ik moet er al vaker opgereden hebben en weten hoe het beestje een beetje inelkaar steekt. Ik rij daarom ook het liefst op een vaste pony gelukkig ree ik op een manege waar dat ook kon. En nu ga ik als het goed is weer een paardje rijden waar ik al eerder mee gereden heb.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:52

Ik heb HMS (HyperMobiliteitsSyndroom) op zich niet verschrikkelijk maar wel vervelend. Daardoor rugproblemen en bekkeninstabiliteit. Als ik 5 minuten op een westernzadel zit moet ik dat een week met pijn en beroerd lopen bekopen. Dus daar bedank ik voor. Verder bekijk ik per dag hoe ik me voel en wat ik kan doen, aan een blijvende aanpassing heb ik in mijn geval helaas niks. Zo kan ik vandaag me armen niet hoger als schouderhoogte doen (wilde me haren borstelen) en toen had ik een arm uit de kom :S... even hengelen en het zit weer goed maar staat zo slordig hey hihi

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:23

ukje schreef:
Barl, Ik voel spanning in me hele lichaam opkomen. Het klinkt misschien raar maar op pony's die een keer er met mij zo verschikkelijk van door zijn gegaan durf ik dan ook niet meer op te rijden. Of ik moet er al vaker opgereden hebben en weten hoe het beestje een beetje inelkaar steekt. Ik rij daarom ook het liefst op een vaste pony gelukkig ree ik op een manege waar dat ook kon. En nu ga ik als het goed is weer een paardje rijden waar ik al eerder mee gereden heb.

goede insteek Ugje! ik reed ook altijd op een vast paard die ik al langer kende, nu heb ik een eigen paard. had eerst een friese merrie, die was ook echt goud en goud eerlijk maar die is begin december overleden helaas....nu moet ik vanaf begin af aan. heb een tinker gekocht en met die doe ik eerst grondwerk, hij is nog jong maar dan weet je ook wat er met gebeurt. ik heb goede begeleiding die me helpt en ik hoop dat ook dit paard straks door en door vertrouwd is!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:24

justmenatas schreef:
Ik heb HMS (HyperMobiliteitsSyndroom) op zich niet verschrikkelijk maar wel vervelend. Daardoor rugproblemen en bekkeninstabiliteit. Als ik 5 minuten op een westernzadel zit moet ik dat een week met pijn en beroerd lopen bekopen. Dus daar bedank ik voor. Verder bekijk ik per dag hoe ik me voel en wat ik kan doen, aan een blijvende aanpassing heb ik in mijn geval helaas niks. Zo kan ik vandaag me armen niet hoger als schouderhoogte doen (wilde me haren borstelen) en toen had ik een arm uit de kom :S... even hengelen en het zit weer goed maar staat zo slordig hey hihi

@ justmenats, is een australien stockzadel dan niets voor jou? ik ken dat problem met zitten maar heb dus een aussie en dat gaat super en zit bovendien extra stevig voor die dagen dat mijn benen minder zijn!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:27

ik heb reuma en M.E ik rij nog wel paard maar kan geen wedstrijden meer rijden is te zwaar voor mij.opstappen alleen gaat ook niet meer dus doe ik dat met een krukje of me vriend helpt.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:29

ja dat is erg moelijk dan... Huilen maar ik geniet echt als het goed gaat dan kan ik erop teren als het niet gaat. bovendien begin ik met mijn paard met vrijheidsdressuur, dus dan hoef ik er niet per se op en ben nog lekker bezig...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:39

Mijn zusje is meervoudig gehandicapt en we hebben pas een pony voor haar gekocht. Ze geniet ontzettend van het paardrijden en het verzorgen van haar pony. Ze heeft wel overal begeleiding bij nodig maar dat doen we graag! Het is zo goed voor haar!

Mijn zusje is geboren met Spina Bifida, VCF syndroom en een tetralogie van Fallot.

We hebben door zelf van alles uit te vogelen op een redelijke goedkope manier haar aan het rijden.
Een aangepast zadel is vreselijk duur. Ze rijdt nu met een westernpad en een voltige singel. Met iemand naast haar die haar begeleidt. Ook heeft ze een kleurenteugel.

We zijn nu bezig met het maken van een tillift op ons erf. Ze is al groot en eigenlijk niet meer te tillen, dus ja, we improviseren weer wat!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:41

wat ontzettend fijn voor haar! ja een aangepast zadel is peperduur maar ik ken nog een zadelmaker met hart, dus die wil altijd wel iets maken voor niet al te veel en vooral voor een goed doel!

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:59

Bari schreef:
justmenatas schreef:

@ justmenats, is een australien stockzadel dan niets voor jou? ik ken dat problem met zitten maar heb dus een aussie en dat gaat super en zit bovendien extra stevig voor die dagen dat mijn benen minder zijn!

Me verzorgpaardje heeft een westernzadel maar is ook erg goed zonder zadel te rijden. Dus als ik ga rijden is dat mijn voorkeur, de houding waarin je met die zadels wordt gezet is voor mij gewoon niet prettig. Ikzelf heb nu voor mijn pony een Wintec Dressuur zadel, helaas nog niet echt kunnen uittesten maar tot nog toe heb ik geen problemen gehad met dressuurzadels. Tja en anders gewoon weer lekker zonder zadel hoor. Maar thanks voor het meedenken!!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:01

vind ik knap zonder zadel... Bloos ik kogel er zo vanaf denk ik... Haha!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:08

Door een ander heb ik dit jr m'n 2paarden amper kunnen rijden,nu langzaam weer aan het opbouwen maar m'n jonge paard is druk aan het puberen en door dat ik mijn linkerarm/schouder niet goed en vrij kan bewegen en gebruiken kan ik hem niet geven wat hij nodig heeft.
Nu heb ik'n bijrijder gevonden die hem ook in de wedstrijden wil starten,zo word hij lekker door gereden en word het voor mij makkelijker.

Ondanks dat het nu'n jr geleden is dat ik het ongeluk heb gehad,nog bijna dagelijks pijn en beperkingen en vermoedelijk blijvend......
Zelfs m'n werk komt in gevaar Verdrietig

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:09

Bari schreef:
vind ik knap zonder zadel... Bloos ik kogel er zo vanaf denk ik... Haha!

Moet bekennen de galop sla ik over haha... Maar verder scheelt het natuurlijk per paard. De 1 gooit hoger op als de ander, ik heb de mazzel dat ze heel vlak zijn.
En oefening baart kunst hihi Clown (glij er heus wel eens naast haha)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:17

Haha! idd justmetas oefening baart kunst....ik sta gelukkig niet meer op een manege, ik had een en ander nare ervaringen gemaakt, ze lachten me uit etc of zeiden ik moest geen paard rijden... Boos! stemd me zo af en toe erg verdrietig het onbegrip van sommigen, ik sta nu particulier en heb helemaal mijn draai gevonden en bovendien een geweldige instructeur gevonden die mij veel zelfvertrouwen geeft...

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:45

Bari schreef:
Haha! idd justmetas oefening baart kunst....ik sta gelukkig niet meer op een manege, ik had een en ander nare ervaringen gemaakt, ze lachten me uit etc of zeiden ik moest geen paard rijden... Boos! stemd me zo af en toe erg verdrietig het onbegrip van sommigen, ik sta nu particulier en heb helemaal mijn draai gevonden en bovendien een geweldige instructeur gevonden die mij veel zelfvertrouwen geeft...

Dat is erg fijn voor je...
Helaas zijn manegeruiters erg hard, maar de beste ruiters vallen toch wel eens.
Veel plezier en succes verder.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:55

ja sommigen kunnen best hard zijn, idd....maar het gaat om het plezier en niet alleen een prestatie en ik geloof dat juist mensen met een beperking presteren bij elke keer het wel te DOEN...petje af voor iedereen hier!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:07

Wat een doorzettingsvermogen hebben sommige mensen hier zeg, super! Haha!

Ik heb maar een tijdelijke beperking haha. Mijn enkel is gebroken, en er zitten nu gezellig 4 pinnen in.
Lopen gaat niet, maar ik moest en zal paardrijden. Ja Dus sinds 2 dagen zit ik weer op het paard. Mijn linkerbeen kan ik dus niet gebruiken. Ik klem me nu dan maar gewoon vast met de knieen, en gelukkig loopt mijn paard op lichte hulpen dus heb ik er vrijwel geen last van. Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:27

ik heb ook vaak met een gipsbeen gereden alleen nu heb ik een hernia ken net me schoenen aan krijgen dus paardrijden zit er voorlopig weer niet in

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:30

miss_kippie schreef:
ik heb ook vaak met een gipsbeen gereden alleen nu heb ik een hernia ken net me schoenen aan krijgen dus paardrijden zit er voorlopig weer niet in

Huilen Ach gut ik hoop dat je snel beter bent!