[HK] Aangepast Paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: [HK] Aangepast Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:10

ach, bekijk t van de ZONNIGE kant. je hebt tenminste de mogelijkheid binnen te rijden Knipoog

hier schijnt de zon trouwens nog Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:27

Hier schijnt de zon ook nog, maar ben ook blij met onze binnenbak wanneer het slecht weer is Bloos Haha! Hoewel ik het weer niet heel erg vind als ik buiten aan het rijden ben en het begint te regenen (mits geen stortbui hihi) Moet ook wel als Endurance ruiter, alleen als het al regent vind ik het niet leuk om buiten te gaan rijden of in de buitenbak

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:32

ben jij gehandicapt en rijd je endurence? dat is dus ook mijn droom Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:45

Ja, ik heb een lichte vorm van spasme, weinig gevoel in de rechterzijde van mijn lichaam (alleen door heel veel oefenen wel geleerd hoe daarmee om te gaan zodat ik toch redelijk gecontroleerd dingen kan doen en bijvb ook de hulpen kan geven aan mijn pony.) Die maakt overigens nog wel eens gebruik van het feit dat ik minder sterke hulpen kan geven rechts, de boef Haha!

Heb een veel minder goede balans, ook dat heb ik heel veel moeten oefenen, want fietsen ofzo lukt niet. Ja op een driewieler dan toch Knipoog Die ik dan ook heb, opvouwbaar, erg handig Pling

Ik zit alleen niet zoals jij in een rolstoel, maar denk dat het met de nodige voorbereiding best moet lukken om een Endurance te rijden hoor!
Je moet er bij de P/A alleen wel af, maar wanneer je zorgt dat je grooms aanwezig zijn op dat punt lijkt dat mij geen probleem?

Opstijgen is voor mij lastig in mijn eentje, maar tot nu toe is er altijd wel iemand zo hulpvaardig om mij daarbij te helpen. Wanneer ik eraf zou vallen in het parcours (wat dus al eens gebeurd is Bloos ) kan ik er of via een boomstam/hekje o.i.d. weer opkomen (wanneer ik alleen zou rijden) of zoals laatst dus gebeurde mijn rijmaatje ving mijn pony die naar haar toe was gelopen en hielp mij weer op zijn rug Haha!

Je grooms kunnen/mogen je pony ook voorbrengen op de voor en nakeuring, wanneer je dit als ruiter zelf niet meer kunt om wat voor reden dan ook.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:06

ik zou zo graag eens western willen rijden, lijkt me echt geweldig
maar dat kun je hier in de buurt nergens doen.
ik ga nog wel een keer op westernkamp, met mijn dochter. ik hoop deze herfst nog, en anders in het voorjaar.
heb al een leuk kamp gevonden (duitsland) waar ze ook ervaring hebben met minder valide ruiters.
op zich voel ik mij eigenlijk helemaal niet zo erg gehandicapt, maar vind het wel altijd fijn als er rekening mee gehouden word, dat ik met mijn rechterbeen niet veel kan. mijn paard liep vroeger ook altijd scheef en ik reed met ongelijke beugels. ik heb dit later op de startbriefjes erbij laten zetten want ik was het beu om het iedere keer uit te leggen voordat ik de ring in stapte. ik heb dus altijd gewoon tussen de valide ruiters gereden, en ben nooit laatste geworden Tong uitsteken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:10

Ik rijd ook tussen de valide ruiters dressuur en endurance... en nog met een pony tussen de paarden ook Haha!

Ik leg overigens niets uit ofzo voor ik de ring in ga aan de jury... Tja ik krijg bijna standaart op mijn protocol te lezen "hakken uitdrukken" en/of zit scheef...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:29

Ineke2 schreef:
Ik rijd ook tussen de valide ruiters dressuur en endurance... en nog met een pony tussen de paarden ook Haha!

Ik leg overigens niets uit ofzo voor ik de ring in ga aan de jury... Tja ik krijg bijna standaart op mijn protocol te lezen "hakken uitdrukken" en/of zit scheef...

tja, dat was ik op een gegeven moment dus echt beu. dus degene die de startbriefjes verzorgde van de ruiterclub, heeft dat toen op mijn startbriefjes gezet. ik vond het gewoon prettig dat ik het niet meer uit hoefde te leggen en er toch rekening mee werd gehouden. ja, dat ik scheef zit, mijn hak niet uit kan drukken, ongelijke beugels heb en een paard wat dan logischerwijs scheef onder je loopt, dat wist ik zo onderhand wel! Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:55

ik heb ook altijd hulp nodig bij op en afstappen, en ook bij zadelen. wel lastig soms, maar gelukkig wel mensen die me af en toe willen helpen. maar hierdoor kan ik niet iedere dag rijden helaas. daar kan ik soms wel flink van balen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:17

Ik meld me hier graag aan! Lachen

Krij 1 keer per week paard op de PWA (Prins Willem Alexander Manege)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:01

welkom, btje late reactie van mij ook. tis hier ook wel erg stil. silfie35, waar ben je? Knipoog gaan we hier verder Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:08

Ben Ik!!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:09

Zal even wat van mezelf uitleggen..

Bij mn geboorte polio gehad zit nu in een rolstoel i.v.m verlamming aan mn benen. Rijd gewoon paard wel boomloos.

Vragen altijd welkom... ook mn pb staat open

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:12

Ga zo even paardrijden! vanaaf ben ik weer terug ga even kijken of er nog iemand foto's wil maken!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:13

Oeeee ik meld me hier ook.
Ik ben dan geen ruiter met een handicap maar ik wil later onwijs graag les geven aan mensen vooral kinderen met een handicap!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:25

blokje schreef:
Oeeee ik meld me hier ook.
Ik ben dan geen ruiter met een handicap maar ik wil later onwijs graag les geven aan mensen vooral kinderen met een handicap!

Welkom..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:06

Lachen haaj

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:56

@ blokje Mag ik vragen wat je nou zo intresseert om les te geven aan mensen met een handicap?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:28

Tuurlijk.

3 jaar geleden moest ik stage lopen. Ik doe een opleiding Dierverzorging en kon niets leuks vinden. Mijn stage begeleider zei "Helga ik vind de Balansruiters echt iets voor jou" ik ben er heen gegaan en heb gevraagd of ik er stage kon lopen. Eerst verzorgde ik de paarden. Later mocht ik helpen in de lessen. Ik hielp vooral in de lessen met autistise kinderen of kinderen met een slecht evenwicht etc. Ook liep ik standaart naast een ruiter die geestelijk gehandicapt was. Met een heel laag niveau.
Eerst vond ik het allemaal wat eng tot ik de dankbaarheid van de ruiters zag. Er rijden mensen die alleen een probleem hebben met hun evenwicht of kinderen die manege lessen niet aan kunnen maar je hebt ook kinderen/volwassenen die alleeen maar op een ligbed kunnen liggen. Deze zijn 'geestelijk' 6 maand.
Het deed met goed om hun te helpen. Een jaar later ben ik weer er gaan stage lopen. Nu ging ik les geven. En het op een speelse manier leren van paardrijden en daarbij direct een therapie vond ik geweldig! Ik werkte er steeds meer. Met 'wedstrijden' liep ik altijd naast de ruiters of vlocht ik hun paarden in. Ik weet de laatste keer nog zo goed. Een blind meisje van 7 op de grootste pony Presty. Omdat ze blind was heb ik de manen in gevlochten in knotjes en de staart ook. En alleen bij het voelen van de manen was het meisje al blij. Onder de wedstrijd riep ze naar de voorlezer "Ik kan het wel hoor!" En met een trotse lag heeft ze heel de proef zelf gereden ze kende de meters van de bak uit der hoofd. Gewoon de dankbaarheid mensen helpen dat trekt me enorm! Daarnaast vind ik paarden GE-WEL-DIG! Tjah dat was het denk ik wel. Ik heb al eens een tijdschrift voor school over Therapeutish paardrijden gemaakt.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:30

Blokje, wat geweldig.
Er zouden meer Blokjes moeten zijn Knipoog
Er is ons (mijn dochter en ik) gevraagd of we als invalkracht willen dienen op onze manege, om te helpen bij de gehandicaptenles. En ik heb ja gezegd. Wel met de mededeling dat ik niet kan garanderen dat ik iedere week een uur mee kan lopen omdat ik zelf dus ook een handicap heb. De ene dag loop ik makkelijker dan de andere dag. Maar ik denk dat het voor mijn dochter wel goed is, ze is behoorlijk verlegen en ik hoop dat ze op deze manier een beetje spontaner word, af en toe met gehandicapten kinderen een uurtje stappen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:55

Inderdaad geweldig dat je dat wilt doen! Vooral de dankbaarheid van die mensen alleen is al geweldig! Heb ook wel eens iemand uit de brand geholpen omdat ie een beetje in een dipje zat.. Ze was me ook zo dankbaar omdat ik haar een beetje aanstak positief het leven in te kijken enz. Dat vond ik geweldig!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:19

Haha!
Zoals jou dochtertje Hiphopje, zulke kindjes heb ik ook wel eens gehad. Na een half jaar prate het meisje hondertuit echt super! Wat een paard allemaal kan doen en de lesgever Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:22

ik heb vandaag indi naar de wasstraat gewacht. op de terugweg hadden we onweer en regen. ik was zeiknat! en nu schijnt de zon weer :s

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:28

Tong uitsteken indi goed schoon?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:15

jup, maar daarna hadden we regen (en behoorlijk ook, demnh wat een bui. ik was echt letterlijk tot op mijn ondergoed doorweekt Tong uitsteken ) en indi door de blub draqven gaf al gelijk vieze beentjes en sokjes... Boos!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:49

Blokje, mijn dochtertje heeft geen handicap hoor, maar is behoorlijk verlegen en erg gevoelig. ze word in augustus 12.
maar ze heeft nog nooit ergens zo'n passie voor gehad als nu met paardrijden. ze had als klein kind al wel eens op mijn paard gezeten, en op de pony die daar ook stond, maar verder had ze geen interesse. totdat ze vorig jaar opeens vroeg of ze op paardrijles mocht. JA NATUUUUUUUURLIJK SCHAT !!! Haha!