Opstap probleem . help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saxielover

Re: Opstap probleem . help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:54

Krukje is handig inderdaad, ik doe de beugel altijd ietsie langer als ik er niet op kom.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:11

De Ikea-kruk die je zelf in elkaar moet zetten is fijn van hoogte en lekker stevig. Eerder hadden we van die plastic dubbelstapskrukjes van een bekend merk, ben nu de naam even kwijt, maar die gingen nog wel eens stuk. Die Ikea gevallen zijn prima, wel wat zwaar, maar met een greepje in het midden, dus wel redelijk goed te pakken. De mijne voor mezelf heb ik geverfd, die we bij de gehandicapten lessen gebruiken zijn ongeverfd/ongelakt en gaan nu al een aantal jaren mee. Hij staat volgens mij niet meer op de site, maar is nog wel te verkrijgen.
Lou staat nu beter stil naast het krukje dan als ik gewoon wil opstappen, dus ze leren het wel en ze merken zelf ook dat het prettiger is. Ik ben dan wel niet gehandicapt, maar ik ben wel wat stijf en hang anders wel erg aan het zadel met opstappen en dus ook aan haar rug...

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:57

Ik heb 2 opties voor je,
een krukje gebruiken inderdaad wat de meeste zeggen
en afvallen, maar ik weet niet of je dik bent?!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:14

Ik heb zelf ook wel eens last om mijn been eroverheen te "gooien".
Wat ik zelf wel makkelijker vind is tijdens de zwaai een beetje (of wat meer)
naar voren te leunen, dus kort boven de manenkam blijven hangen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:13

Ik heb ook soms wat moeite met opstappen. Ik gebruik dan gewoon een krukje. Dan gaat het eigenlijk wel goed Lachen Succes!

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:38

er zijn ook speciale beugels waar een extra stangetje aan hangt zodat hij als het ware langer is maar je kan ook natuurlijk je beugel een paar gaatjes langer doen als je opstapt en dan weer goed doet als je eropzit.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:15

Heb je het al eens geprobberd met krukje ? ja is al vaker gezegt..Heb trouwens niet de hele topic door gelezen Bloos

Love_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:39

gebruik een krukje met opstappen en doe vooraf even een paar oefeningen met je benen,
zodat ze wat leniger zijn Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:05

_Lonneke schreef:
Ja dat beugel kort doen ga ik gebruiken Lachen
het krukje zal bij mij niet goed werken want als ik les heb is het paardje met opstappen altijd erg ongeduldig en opgefokt en dan lijkt me een krukje niet zo'n strak plan.Maargoed omhoog komen (in debeugel) is voor mij zowieso niet het probleem Lachen

Ga dat dan eerst eens uitgebreid oefenen met je paard. Stil blijven staan tijdens het opstijgen is toch wel 1 van de eerste dingen die ik een dier leer. Het irriteert mij echt mateloos wanneer ik zie dat een paard dat niet geleerd heeft of gewoonweg doordendert en de eigenaar (of in elk geval de ruiter die erop gaat) zoiets heeft van "ach ik kom er ook wel op als het paard een paar passen stapt"

Wachten moet ie! Totdat jij netjes zit en het commando geeft om weg te stappen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:11

Misschien kun je evanescence eens pb'en hier op bokt? zij heeft ook een (erge geloof ik?) scoliose, misschien heeft ze wel 't zelfde probleem als jou (gehad) en heeft zij er wel een briljante oplossing voor Knipoog betere tips dan hier al eerder zijn gegeven heb ik niet voor je Knipoog

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:49

Ik doe ook altijd wat rek/strek oefeningen voordat ik ga rijden (ook na die tijd trouwens Clown ).
En, tja, het is al gezegd maar als je een beperking hebt moet je je paard echt leren stilstaan. Stel dat je beperking erger wordt, dan kun je er straks niet meer opkomen, dat is toch zonde? Stil kunnen staan, ook gewoon onderweg en langzaam en harder stappen zijn basiszaken als je niet zo goed ter been bent. Als je in een rolstoel rijdt of op een fiets met ze wandelt omdat je niet goed kunt lopen, zullen ze zich ook echt bij jou moeten kunnen aanpassen.
Stel dat ze niet stilstaat met opstijgen, dan moet ze toch in ieder geval stil staan als je goed gaat zitten (ombijv die beugel weer korter te doen).
OVerigens lukt het me niet op te stijgen met een langere beugel, heb mijn beugels al vrij lang en als ik ze nog langer doe kom ik er echt niet op Clown

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:44

ik zou vragen of iemand hem vast kan houden een grote krukje. na een tijd heeft jouw paard wel door dat hij stil moet staan

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:16

En oefenen he Knipoog
We oefenen met de meeste paarden elke keer ophoudingen, stap, draf, galop, achterwaarts, halthouden, noem maar op. En opstijgen doe je dan maar 1x per keer, en dan gaat het ook nog niet goed....
Ik weet dat het zo makkelijk gezegd is, maar probeer veel met op en afstijgen te oefenen. Wat beautylover ook zegt, liefst met hulp, maar ook zonder hulp kan het hoor (ik spreek uit ervaring). Gewoon in de hoek zetten van de bak en steeds weer proberen. Vaak als je het een paar keer oefent per keer dat je rijdt, snappen ze het op een gegeven moment echt wel. Ook halt-oefeningen doen met loswerken of tussendoor, als je wandelt. Stilstaan is stilstaan.
En dat is nog best wel leuk om te oefenen, ze vinden het op een gegeven moment echt leuk: yes, we mogen weer, nee nog even wachten Clown

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:03

je zou thuis wat oefeningen kunnen doen, pak een stoel en ga eens zwaaien met je been, en hou je been tussen door ook vast in de hoogte, zo train je je spieren, als je dit elke dag even oefent zal het op den duur beter gaan

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:07

Ik raad je toch ook aan om wat oefeningen te doen, zodat je leniger wordt.
Anders al mag je opstapje nog zo hoog zijn, ga je altijd met het probleem zitten dat je been er niet over graakt.
Of het moest zijn dat je een laddertje bezit dat eve hoog als je paard is en er zo je been kunt overleggen Knipoog
Nene even serieus, je moet iets aan je lenigheid doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:53

zoals al een paar mensen zeiden: misschien is het makkelijker om eerst zijdelings te gaan zitten (soort amazonezit zeg maar) en dan je been over de hals te doen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:55

zou een krukje gebruiken. Makkelijker voor jou en beter voor de rug van het paard!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:08

Hi Lonneke, en heb je wat aan al die tips gehad?
Moest gisteren nog aan al die tips denken en aan mijn eigen tip Clown Stan rende zo ongeveer weg toen ik wilde opstijgen Duivel daarna ging het goed hoor.
Doei, Maaike

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:47

de opstapbeugel...... heel makkelijk kennisje van mij ook die is heel klein hoppa een opstapbeugel gekocht die klap je uit en heb je een lang stuk ga maar naar de winkel. tja of een krukje doe ik ook Knipoog

Like_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:18

Haha.. ik heb precies het zelfde probleem Tong uitsteken ziet er inderdaad heel kneuzig uit xD

Bij mij gaat er iemand aan de andere kant hangen.. en dan zo dicht mogelijk tegen het zadel aan staan en dan wil het nog wel eens soepel lukken Tong uitsteken

Nouja ik ga even lezen naar jouw tips misschien dat ik er zelf ook nog wat aan heb Tong uitsteken

Groetjes:P

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:13

Een voetje van iemand krijgen of inderdaad een krukje gebruiken maar dat word al heel vaak genoemd..

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:27

Eej,
ik ga altijd eerst op het zadel liggen (horizontaal) omdat mijn vorige verzorgpaard er altijd van door ging:S Het ziet er wat maf uit maar het werkt wel onwijs!!! en omdat je horizontaal ligt kan je bijna niet raken:D

Succes

Groetjes Sietara

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:44

Hey,

Ik zelf heb mijn hele leven al reumatoide artritis en sinds januari en april heb ik twee nieuwe knieen gekregen. Ik kan dus ook niet (meer) normaal opstappen op mijn pony, ik gebruik een caravan strapje. Een met twee tredes, dan hoef je niet zo hoog op te stappen op een krukje en hij is heel erg stabiel je valt dus ECHT niet om. Het is een ijzeren (of iets in die trant want roesten doet hij niet) trapje misschien eens zoeken bij een caravan verkoop adresje...

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:17

Eej, bij mij werd ook een soort artitus vorm. en opstappen is idd erg lastig:D ik zorg altijd dat ik beugelriemen zeer lang zijn zodat als ik weer eens stijf ben er ook op kan klauteren

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:49

Ik ben benieuwd of Ts nog iets is opgeschoten met sommige tips?