Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:45

@TS waar woon je in drenthe?

Ik vind het echt idioot dat iemand die een uitkering heeft geen hobby mag hebben. En iemand anders wel. Zeker mensen met een beperking waar ze bijv mee geboren zijn kunnen heel veel baat hebben bij het paardrijden of wel het omgaan met een paard. Dit heeft een grote therapeutische waarde. Kijk naar dat filmpje wat laatst in de ronde ging van die idiote mensen die pony pletters dat zijn 'normale' mensen mogen die wel een paard omdat zij geen uitkering hebben. Echt sorry maar ik vind dat echt de grootste onzin die ik hoor. Deze mensen hebben er ook niet om gevraagd zeker bij een wajong niet om te hebben wat ze hebben. Zij zijn zo geboren. Dus op het moment van hun geboorte werd hen al allerlei dingen ontzegd voor in de toekomst omdat ze een uitkering zullen krijgen. Sorry maar dit moest ik even kwijt.

Ik hoop dat ts een leuk verzorgpaardje of indien mogelijk eigen paardje zal vinden.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:52

Hoi TS,

leuk dat je toch op zoek gaat om 'iets' met paarden te doen, ik hoop dat het je lukt om gauw iets fijns te vinden!

Nu, wat betreft het al of niet kunnen betalen van een paard van een uitkering. Jij bent de enige die daar het antwoord op weet :) Jij kent je inkomsten en uitgaven. Via de Nibud kan je voor jezelf een duidelijk overzicht maken. Welke kosten heb je elke maand sowieso? Waar moet je geld voor opzij houden?
Waar kan en wil je op besparen? En past een extra uitgave in het plaatje, zonder dat je jezelf in de problemen brengt?

Misschien kan je al beginnen met maandelijks sparen terwijl je een verzorgpaardje neemt?

Ik hoef niet te leven van een wajong-uitkering, maar ook ik heb eerst zo'n overzicht opgesteld. Dit doe ik trouwens een aantal keer per jaar. Geld uitgeven aan je hobby's en leven zoals je wil leven is mooi, maar je mag jezelf er niet mee in de problemen brengen.

Succes!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:52

Arc_En_Ciel schreef:
lizy29 schreef:
Ik heb helemaal niets tegen een uitkering op zich. Maar in mijn ogen is een uitkering bestemd om in de eerste levensbehoefte te voorzien dus voedsel, onderdak, verzekering etc. Een paard is een luxe en staat daar wat mij betreft dus buiten.

Dus ja als ik zou moeten rond komen van een uitkering zouden mijn paard en andere huisdieren er uit gaan.

Amen _/-\o_

Uitkering is er niet voor niets, als je geld over zou hebben voor luxe zou je geen uitkering hebben ;)

Zeker niet vervelend bedoeld en met alle respect van de wereld: Maar wij betalen ook voor uitkeringen voor mensen die het nodig hebben om gezond te kunnen leven, niet zodat een meid (die het waarschijnlijk wel verdient!) het gebruikt om een luxe-iets als een paard aan te schaffen ;)

Ja dus ?
Ik heb zelf ook gewoon betaald terwijl ik fulltime werkte hoor ;)
Daarbij draag ik nog steeds mijn steentje bij want ik werk naar mijn kunnen momenteel met uitzicht op fulltime weer.
Ik zou dus mijn lust en mijn leven er voor op moeten geven terwijl ik het met een aanvullende uitkering wl kan betalen ? Jij kan terwijl je werkt naar de bios, terras en noem het maar op en dat moet ik er voor laten, prima mijn keuze maar een ander hoeft niet te bepalen dat ik met een uitkering geen paard MAG houden.
Ik heb er immers niet voor gekozen om langdurig ziek te worden eveneens dat ik er niet voor gekozen heb dat mijn paard haar been brak waardoor ik nog beperkter moet leven. Ik heb er wel voor gekozen om een behandeling aan te gaan voor het paard waardoor ik ieder dubbeltje op zijn kant moet leggen.

TS ik vind het heel verstandig hoe je er mee omgaat en kijkt naar de mogelijkheden +:)+
Ik hoop dat je snel een leuk verzorg/lease paard hebt :D

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:54

Als je niemand hebt die voor je meebetaald (je ouders bijvoorbeeld) dan zou ik het niet doen. Hangt ervan af waar je het paard wilt stallen. Daar ben je per maand het meeste aan kwijt. Daarnaast moet je nog wat opzij leggen elke maand voor als je paard naar de dierenarts moet. En regelmatig naar de hoefsmid en ontwormen. Als je gewoon voor de recreatie rijdt, dan is dat te doen. Anders zou je ook nog een trailer moeten kopen enzo.
Opzich zou het dus geen probleem zijn, een paard onderhouden met een uitkering. Je houd wel weinig over per maand denk ik. Even informeren bij pensionstallen, hoeveel zij per maand vragen aan stallingsgeld.

Dott

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:11

Pff, wat gaat het hier soms kort door de bocht.
Ik denk idd dat (zoals al eerder is aangegeven) de meeste mensen met een wajong hier echt niet voor zouden kiezen.
Ik zou zelf ook veel liever fulltime werken en mn eigen geld verdienen (heb toevallig ook een wajong uitkering).
Maar dit is nou eenmaal niet haalbaar, en je daarbij neer moeten leggen is al een strijd op zich.
Het is idd geen vetpot maar als je een beetje oplettend en zuinig met je geld om gaat kun je er best wat van maken, en zal ik eens wat zeggen.. daar ben ik trots op. Dat ik met een beperkt inkomen in feite alles kan hebben wat ik nodig heb.
Het is net wat je zelf in de maand nodig hebt, als ik mijn huisdieren 'eruit' zou moeten doen dan blijft er niks van mij over, ik leef deels voor mijn dieren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:12

Even voor de goede orde. Ik misgun niemand zijn hobby maar dat kan zeker in dit geval ook op een andere manier dmv een verzorgpaard of eventueel wekelijkse lessen. Beide opties goedkoper dan een eigen paard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:17

Maar waarom zou iemand verplicht een verzorgpaard of alleen maar wekelijks mogen lessen, als ze zelf geld over (kunnen) houden? Alleen maar omdat ze een uitkering krijgen? Er zijn zat jongelui die met een baan net zoveel geld verdienen als iemand met een uitkering krijgt. Mogen die ook alleen maar een bijrijdpaard zoeken of alleen maar wekelijks lessen? Wat een onzin.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:19

lizy29, als ik nou zeg dat ik vind dat jij te weinig verdiend om een paard te houden (want ik verdien per maand veel meer dan jij met mijn bedrijf), ga je dan ook alleen maar wekelijks lessen? Want ik zeg dan precies hetzelfde als jij. Je kunt niet in iemand's portemonnee kijken en van vreemde mensen weten hoeveel ze per maand uitgeven en overhouden.

lizy29

Re: Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:25

Ik vind het een groot verschil of je zelf voor je geld werkt of dat je het 'krijgt' van de staat. Wat mij betreft zou er dus ook veel meer van persoon tot persoon mogen worden gekeken als het gaat om de hoogte van de uitkering ipv maar standaard bedragen aan te houden.

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 17:27

Even ingaand op de vraag waar ik woon dat is Emmen.
Ik hoop hier dan ook in de buurt een leuk bijrijdpaardje te kunnen vinden. Ik ben blij dat ik goede coaches heb die mij begeleiden naar werk toe en ja dat is wel iets in de paarden. 1 coach is voor het financiële gebeuren en de ander is een zeer goede springruiter. Wellicht kan hij mij ook verder helpen en gaat hij mij ook privé les geven als ik eenmaal een bijrijdpaard gevonden heb. Ik ben ook wel van mening dat je eerst alles op een rijtje moet zetten voordat je aan een eigen paard begint, daar ga ik zeker wel verstandig mee om. Toch leuk om al die verschillende reacties te lezen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:27

GamblersCup schreef:
lizy29, als ik nou zeg dat ik vind dat jij te weinig verdiend om een paard te houden (want ik verdien per maand veel meer dan jij met mijn bedrijf), ga je dan ook alleen maar wekelijks lessen? Want ik zeg dan precies hetzelfde als jij. Je kunt niet in iemand's portemonnee kijken en van vreemde mensen weten hoeveel ze per maand uitgeven en overhouden.

Wat ik niet mag, mag jij niet....:+
Maar ik snap je punt.....

Wanneer he het heel zwart-wit bekijkt, verdien 'je' pas het tweede helft van het jaar geld.
Ik spreek nu voor mezelf, met mijn 52%-belastingschaal-afdracht. Ik draag dus waarschijnlijk meer af aan de belasting dan Lizy29.
Betekent dat dat ik u meer te zeggen heb over wat er met dat geld gebeurt en hoe het besteed mag worden, en of dat eerlijk is of niet?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:28

Lizy, ik hoop dat je het dan hebt over verhogen van de uitkering bij wie het nodig is en niet verlagen bij wie bv. zuinig doet en een paard kan betalen?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:28

Eerlijk antwoord? Dat ga je nooit redden. Stallingskosten, hoefsmid , inentingen, wormenkuur, harnachement, borstelset, dekens, veeartskosten (eventueel) en waarschijnlijk nog andere onvoorziene uitgaven. Je mag al blij zijn tegenwoordig als je met een uitkering rond kan komen en daar hoort een paard niet bij. Als je een paard aanschaft moet je voor de kosten in kunnen staan. Zelfs als je fulltime werkt met een gewone baan is het vaak al niet haalbaar. Dat is mijn mening.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:30

Wendy_Chewie schreef:
Lizy, ik hoop dat je het dan hebt over verhogen van de uitkering bij wie het nodig is en niet verlagen bij wie bv. zuinig doet en een paard kan betalen?

Wat mij betreft beide kanten op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:32

Kriel schreef:
GamblersCup schreef:

Wat ik niet mag, mag jij niet....:+
Maar ik snap je punt.....

Wanneer he het heel zwart-wit bekijkt, verdien 'je' pas het tweede helft van het jaar geld.
Ik spreek nu voor mezelf, met mijn 52%-belastingschaal-afdracht. Ik draag dus waarschijnlijk meer af aan de belasting dan Lizy29.
Betekent dat dat ik u meer te zeggen heb over wat er met dat geld gebeurt en hoe het besteed mag worden, en of dat eerlijk is of niet?

Helaas voor mij bevind ik mij ook in die belastingschaal en wat mij betreft is het heel zuur dat ik zoveel per jaar afdraag terwijl ik daar ook mijn pensioen van zou kunnen opsparen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:32

lizy29 schreef:
Ik vind het een groot verschil of je zelf voor je geld werkt of dat je het 'krijgt' van de staat. Wat mij betreft zou er dus ook veel meer van persoon tot persoon mogen worden gekeken als het gaat om de hoogte van de uitkering ipv maar standaard bedragen aan te houden.

Dus mensen die niet werken zijn minder, want die "krijgen" alles van de staat?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:34

Ik snap lizy29 en haar inzicht. Ik zeg niet dat iemand met een wajong geen hobby mag hebben, maar wel binnen bepaalde perken. Ik vind best dat er geld mag overblijven voor secundaire behoeftes, zeker ook voor gezinnen met kinderen, maar binnen bepaalde limieten, ik wil als belastingbetaler niet betalen voor het feit dat Pietjes hobby ferrari rijden is, en dat Keesje mee wil komen in de topsport en daarvoor een springpaard van een paar miljoen euro nodig heeft. Wil Pietje normaal kunnen autorijden in een redelijk tweedehansje, en wil Keesje paardrijden op een manege, dan vind ik dat een heel ander verhaal.
Ik snap dat het niet leuk is om niet volledig je droom in vervulling te laten gaan. Maar mijn punt is meer, er zijn ook genoeg Nederlanders die wel 40 uur werken per week en nog die droom niet in vervulling kunnen laten gaan, omdat het geld er niet is. We leven nog steeds niet in een communistisch land de laatste keer dat ik het gecheckt heb.

Ik snap dat ik niet tegen iemand met een uitkering kan zeggen 'jij mag geen paard kopen', maar ik zou niet op een partij stemmen die ervoor zou zorgen dat mensen met een uitkering meer luxe hebben dan gemiddelde Nederlanders. Want ja, een eigen paard is een luxe die de gemiddelde Nederlander nou eenmaal niet kan betalen.

Overigens is dit geen aanval naar jou toe TS, ik vind je houding heel goed, en uitkeringstrekkers (even voor ik aangevallen wordt, ik zie een verschil tussen iemand met een uitkering en uitkeringstrekkers) mogen echt een voorbeeld aan je nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:35

Ah, dus lizy29 gunt mensen geen geld omdat ze niet kunnen werken... jij bent er zo eentje die denkt dat die mensen voor hun plezier hun handje ophouden. Jij bent er zo eentje die denkt dat mensen op jouw kosten leven. Dan weet ik eindelijk wat jouw probleem is.

Iedereen bij jullie levert een kleine bijdrage voor de staatspot, zodat mensen die niet zelf kunnen werken, toch een basis inkomen hebben zodat ze kunnen leven. Deze mensen doen dat niet vrijwillig, zijn gedwongen tot een uitkering. En moeten al een hele hoop inleveren wat veel mensen die wat meer verdienen aan luxe kunnen betalen. Ze leven al goedkoop zonder extra's.
Ik hóóp gewoon dat mensen zoals jij, met zo'n rare en egoistische mening, binnenkort in een uitkerinkje belanden. Mag je het even vóelen, wat het is. En als jij dus je dieren gelijk wegdoet (want dat zou je doen schreef je zelf) en zuinig aan gaat doen zodat je wat centen over hebt om toch eens een nieuwe spijkerbroek te kunnen kopen, of eindelijk eens een flatscreen tv ipv een 5e-hands dikke tv, dan gaat jouw uitkering per direct nog minder worden, want jij verbruikt minder. Dan heb je helemaal niet "zo veel" nodig. Want je houd over! Want dat zeg jij toch, met je individueel kijken en de uitkering daar op aanpassen?

Dat is gewoon het systeem. Iedereen draagt bij en als je het nodig hebt krijg je daar je inkomen uit. Al is het maar weinig, maar het is jouw geld waar je recht op hebt. Ben je zuinig en hou je over? Prima, al vouw je er bootjes van en steek je ze daarnma in de fik, jouw geld, zelf weten. Heb je nooit een uitkering nodig? Dan heb je alleen maar geluk, dat betekend dat je zelf in staat bent om te werken. Wees daar gewoon alleen maar blij mee.

Sorry, maar van dit soort egoistische, misgunnende mensen moet ik echt kotsen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:35

Zie jij mij typen dat ze minder zijn?

Maar op het moment dat je van geld leeft dat je niet zelf verdient hebt door werk (of je dit nu wel kunt of niet) ga je wat mij betreft anders en zuiniger mee om dan geld wat je zelf verdient hebt ja.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:37

Jeetje wat wordt er hier soms lomp gereageerd zeg. Net alsof mensen met een Wajong-uitkering (of wat voor uitkering dan ook) lekker thuis hun hand zitten op te houden onder het mom van 'kan toch lekker niet werken'. Het wordt niet letterlijk gezegd maar zo klinkt het wel door in sommige reacties. Dus mensen met een uitkering moeten zorgen voor onderdak, voedsel, kleding en dat soort dingen en verder niks? Geen recht op leuke dingen? Ja goh, wekelijks lessen, en als je daar nou niet op zit te wachten? Voor veel mensen is het zorgen voor een paard of wat voor dier dan ook een welkome afleiding van de dagelijkse problemen. En ja, die heeft iedereen, maar iets meer begrip mag wel. Waarom moeten mensen toch altijd voor anderen beslissen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:38

En dat kan ook op manieren die geen of weinig geld kosten. Word vrijwilliger in een asiel, ga honden uit laten er zijn legio mogelijkheden. Ik heb dat ook jaren gedaan toen ik geen cent te makken had.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:40

lizy29 schreef:

Maar op het moment dat je van geld leeft dat je niet zelf verdient hebt door werk (of je dit nu wel kunt of niet) ga je wat mij betreft anders en zuiniger mee om dan geld wat je zelf verdient hebt ja.

Hallo dan, wie zegt dat mensen met een uitkering én paard dan niet zuinig kunnen zijn? Want dat zeg je eigenlijk, dat je zuinig moet zijn omdat het volgens jou 'andermans' geld is en daarom geen paard 'mag' kopen. Want dan ben je blijkbaar niet zuinig. Heb je enig idee hoeveel mensen er zijn mét uitkering die hun geld aan de grootst mogelijke onzin uitgeven of nog erger, er eigenlijk niet eens recht op zouden moeten hebben?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:41

Ik heb geen paard van een miljoen hoor, beter nog, ze kostte niks... Het gaat ook niet zozeer over het hebben van een hobby, maar over mensen die voor andere mensen gaan bepalen waar ze hun geld wel of niet aan uit mogen geven. Dat is niet aan jou, het UWV of de overheid, alleen aan die ene persoon. Er mee aankomen dat andere mensen er voor moeten werken is een non-argument aangezien je niet voor de kat zijn viool afgekeurd wordt of wajong krijgt. Het is ook niet zo dat elke uitkeringstrekker op z'n gat geld zit te vangen en dat wordt wel gedacht en álle uitkeringstrekkers zijn zo want iedereen kent wel "zo iemand".

En daar gaat het mis, uitzonderingen bevestigen de regel en daar denen mensen niet over na? Of zou het een kwestie van gunnen zijn?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:42

Uit dit topic blijkt dat velen de WAJONG gelijk stellen aan een Bijstandsuitkering.

TS heeft al uitgelegd , dat WA-jong (let op woord-en spellingsgebruik) een Wet Arbeidsongeschiktheidsuitkering voor reeds jong (waarmee ik bedoel: aantoonbaar op jonge leeftijd: dit betekent niet dat ze jong moeten zijn) gehandicapte/beperkte mensen is.

Dat wil dus zeggen dat het hier niet gaat om een arbeidshandicap, in het werkzame leven opgelopen. Het wil zeggen dat er medisch door een hierin bevoegde dokter is vastgesteld, dat de Wajonger een duurzame (!) gehele of gedeeltelijk AANGEBOREN (dus buiten diens schuld) arbeidshandicap heeft. De gradatie waarin kan van 10% tot 100% lopen, in elk geval moet er sprake zijn van een handicap die niet via werk/levenswijze/anders dan aangeboren of erfelijk is ontstaan.

Daaruit volgt, dat de uitkering ook zeer laag is (zelfs onder bijstandsniveau), en dat de Wetgeving er (althans op dit moment nog) van uit gaat dat aanvullende fondsen zoals PGB (Persoons Gebonden Budget) en gemeentelijke Meedoenfondsen, voor de Wajonger bereikbaar en aanvraagbaar zijn.

Aangezien de Wajonger zelf niets aan diens afwijking (?) heeft bijgedragen, ook al zou dat aanzienlijk zijn telt tot op heden het vermogen van de Wajonger ook niet mee voor het verstrekken van de uitkering (zoals eigen huis, spaargeld, etc.... die kans is klein dat de Wajonger over zo iets zou beschikken, maar het kan wel voorkomen, bijvoorbeeld door een erfenis... want ook een erfenis heeft geen invloed op de Wajong-uitkering).
Dit in tegenstelling tot een Bijstands-uitkering, want dan telt eigen bezit/vermogen wel degelijk heftig mee (eerst opeten!).

In theorie zou een Wajonger dus best een eigen huis en een paar paarden er op na kunnen houden, het telt immers NIET mee voor de hoogte (of zo je het zien wil:laagte) van de uitkering op zich. Vermogen wordt buiten beschouwing gelaten

Dat klinkt wellicht belachelijk, maar is ook wel begrijpelijk: Wajongers hebben doorgaans geen vermogen opgebouwd zoals: auto's villa's paarden etc Zijn ze te jong voor. Er zijn echter ook oudere Wajongers, die wel enig vermogen en aardig wat spaargeld hebben (zoals ik al eerder noemde: erfenis, eigen huis)

Voor hardwerkende mensen en zzp-ers (zoals ikzelf) kan dit bespottelijk klinken en een harde noot om te kraken, dan wel zure druiven, maar Wajonger ben je niet voor je lol.
Er zijn in de Wajong gradaties van werkmogelijkheden, op dit moment zijn politiek gezien alleen de Wajongers van plus 55 jaar verzekerd van hun uitkering, de rest wordt binnenkort geheel volgens de nieuwe normen herkeurd: die nieuwe normen zijn: als je niet voor 85% of meer bent afgekeurd, gaan we je herkeuren, kom je niet aan die 85% zul je aan het werk moeten.

Ik weet dit alles omdat ik een autistische Wajong broer van nu 54 jaar heb Die is voor 85% afgekeurd Zit dus in alle gevallen op de grens, maar er zijn al geen banen voor "normale: goedopgeleide jongeren, dus het zal zo'n vaart niet lopen.

Zelf heb ik geen enkele uitkering.

Ik ben kunstschilder. Al JAAAAREN.
Met 2 paarden, 2 Shetlanders en 2 Dobermanns

Is geen vet bestaan, nee, maar ik heb dan weer geen auto, vakantie, etc.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-07-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:43

Kirsha schreef:
lizy29 schreef:

Hallo dan, wie zegt dat mensen met een uitkering én paard dan niet zuinig kunnen zijn? Want dat zeg je eigenlijk, dat je zuinig moet zijn omdat het volgens jou 'andermans' geld is en daarom geen paard 'mag' kopen. Want dan ben je blijkbaar niet zuinig. Heb je enig idee hoeveel mensen er zijn mét uitkering die hun geld aan de grootst mogelijke onzin uitgeven of nog erger, er eigenlijk niet eens recht op zouden moeten hebben?

En die mensen moeten wat mij betreft onder diezelfde controle komen te staan.