Gehandicapte Manege's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cintjuhh

Re: Gehandicapte Manege's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:57

sorry ik lees even over de discussies heen.. maar waar zoek je precies een manege in welke omgeving?
ik ken er een aantal en ik ben al ruim een jaar aangesloten(vrijwilliger) bij een manege in zuid holland.
waar ik zeer over te spreken ben en hebben er huisbedrijden voor de mensen die niet meer zelfstandig kunnen zitten en begeleid paardrijden voor mensen die wel kunnen zitten en evenwicht hebben. op het paard worden ze begeleid voor 2 a 3 personenen, dat licht aan de ernst van de handicap. 1 die het paard vast houd en 1 a 2 ernaast en de mensen die nog veel kunnen mogen ook los indien ze het kunnen, er zijn draflesjes en er is 1 les die ook galloppeert.

Ik hoor graag van je of je hier informatie over wilt, dan kan ik je hierin doorverwijzen indien zuid holland in je omgeving is (dicht bij rotterdam)
graag reactie via pb

Charwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:52

Waar blijft TS? ;) Hoe dan ook, zelfs mensen met een zware beperking/handicap/uitdaging/hoe je het ook wil noemen, kunnen paardrijden. Zowel lichamelijke als verstandelijke. Of ze daar wel of niet voor naar eens speciale manege of les moet hangt nogal af van haar handicap, en waarom ze paard wil rijden. Is het bijvoorbeeld ook therapeutisch bedoeld, dan kan een manege voor gehandicapten goed zijn, maar het hoeft niet. Overigens las ik iemand die iets zei in de trant van "als je maar kan lopen" maar zelfs dat is geen vereiste...

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:36

ik ben zelf verlamd geraakt, daarvoor reed ik fanatiek paard. Nu men ik en stapvoets kan ik nog op onze fjord rijden. Ik geniet daar enorm van

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:34

Er zijn inderdaad nog heel veel maneges waar je kan met zowel een lichamelijk als geestelijke beperking kan rijden. Zo heb je ook zorgboerderijen, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. Volgens mij gaat dat vanuit een groep uit, maar dat weet ik niet zo goed.

Wel jammer, dat degenen die dit vroeg (TS) niet meer reageerd... :)

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:41

in zwolle zit er een

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:52

Google intikken : Beperkte manege's !!

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:16

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:19

Ik dacht dat er wel voldoende maneges waren waar ze speciale aandacht besteden aan geestelijk of lichamelijk gehandicapten?
Vaak is het een struikelpunt dat het individueel rijden betreft, en vaak met 2 instructeurs naast het paard.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:28

Jolandaa_ schreef:
het is al netter om te zeggen verstandelijk beperkt.
bovendien vind ik het niet respectvol om dat tegen haar te zeggen.
Kijk naar wat ze wel kan. Wie weet kan ze ook op een 'normale' manege rijden..

Ga even een probleem maken om een manier van zeggen, terwijl de ts met alle goede bedoelingen haar vriendin wil helpen >;)

Het is inderdaad handig om te weten waar ze woont, dan kan ik je wel zeggen welke manege in de buurt zit..

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:30

Ik weet niet waar je in de buurt woont?

Maar in Bussum zit er een. Heb er stage gelopen. echt super daar! je ziet ze helemaal genieten op die paarden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:29

beetje jammer,. volgens de TS was het heel dringend en na 3 pagina's van meedenkers nog steeds geen reactie :\

tripled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:06

PIK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:15

Manege de Roosberg in Bavel (naast Breda)
Heeft op zaterdagochtend van 9 tot 12 paardrij les voor mensen met een beperking

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:33

In oldenzaal zit een manege waar ze zulke mensen leren paardrijden:
manege boersschotten

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:32

google! Er zijn vele plaatsen waar ze gehandicapten leren rijden, wellis waar aangepast en afgestemd op de persoon. Ik weet niet in welke provincie je woont? In Den Bosch was toch een hele grote manege speciaal voor mensen met beperkingen?

XGwendX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:47

Bij Manege Soethout bij middelbeers geven ze les aan mensen met een beperking, zoiezo op woensdag van 3 tot 4. Maar ik denk dat het een beetje ver is... |o

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:23

Ik weet niet waar je precies woont, maar hier in heemskerk heb je manege schimmelkroft, schijnt erg goed om te gaan met mensen die een verstandelijke/lichamelijke handicap hebben.

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:23

De Annerheide in Berlicum is ook een manege voor de aangepaste sport.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:37

Grandeur2011 schreef:
De Annerheide in Berlicum is ook een manege voor de aangepaste sport.

Heet tegenwoordig Het Paardrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:54

Ik ben beetje moe, dus heb enkel 1ste pagina doorgelezen. Geen idee of hij al gezegd is dus, maar misschien manege zonder drempels?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:15

De gravenruiters is een manege voor aangepast paardrijden maar ook voor 'normaal' geloof ik. Het zit in Almelo. Weet niet of dat in je omgeving is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:16

Ohja, misschien gewoon op een zoekmachine intypen: Maneges voor aangepast paardrijden?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:34

Volgens mij is de TS al ruim een half jaar niet meer online geweest dus het lijkt me niet meer erg zinnig om nieuwe tips te plaatsen!

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:17

Nou ik weet niet in welke regio je woont? Is wel handig om te zeggen. Hoe zwaar "gehandicapt" is ze dan?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:36

Jolandaa_ schreef:
het is al netter om te zeggen verstandelijk beperkt.
bovendien vind ik het niet respectvol om dat tegen haar te zeggen.
Kijk naar wat ze wel kan. Wie weet kan ze ook op een 'normale' manege rijden..

Nee dat is aardig, er vanuit gaan dat iemand een verstandelijke beperking heeft als je het woord "gehandicapt" leest ;)
Officieel moet je het hebben over een beperking ja, maar ik ken weinig mensen die zelf een beperking/kind met beperking hebben die moeite hebben met het woord handicap. Het betekent allebei hetzelfde, een handicap heeft ook niet per definitie iets met je verstandelijke vermogens te maken.

Jammer dat TS niet meer gereageerd heeft, het ligt er maar net aan wat voor een beperking je vriendin heeft namelijk of zij wel of niet op een gewone manege kan leren paardrijden. Zit ze in een rolstoel dan ben je over het algemeen wel op een speciale manege aangewezen, maar ik heb zelf ook kinderen met een "lichte" beperking in behandeling gehad (DCD, eenzijdige "verlamming", milde spierziekte) die het prima doen op een gewone manege :j