Welk ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:08

Ik denk dat je moet kijken hoe hij/zij rijdt. ;)

Ann_moi

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:14

Ik denk dat er in elk ras veel variatie zit in de manier van lopen, en dat het dus slimmer is je niet blind te staren op een specifiek ras. Ik heb een kwpn'er gereden die heerlijk zat, maar ook een new forest pony, een andalusiër, en ook mijn verzorghaflinger zit heerlijk. Ik denk dat het belangrijk is te kijken vooral naar de gangen, kwpn tuigpaarden gooien vaak wat hoger op en dan heb je dus meer kans de rug te voelen.

Veel succes met het zoeken! :)

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:43

Ik heb niet alle berichten gelezen maar zie alleen ijsjes hafjes friezen of fjorden? Allemaal behalve de ijs sterke paarden een ruk aan dr teugels en het zit ook in je rug! Andelusier?? Een aanrader! Maar een arabier?? Dat vind ik pas een aanrader! Ze lopen altijd heel licht van de grond ..kruising arabier met welsh! Ze hebben een heerlijke lichte draf en galop zijn licht aan been en je hoef haast geen moeite. Te doen om stem aan te leren wij trainen onze dieren. Ook alleen op stem omdat ik zelf een gewricht ziekte hebt wil ik heel heel graag mijn paarden kunnen rijden. Op stem dat ik enkel me been hoef aan te leggen als hij of zij niet luistert..

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:38

een paso peruano is een zeer leuk ras.. het kan tölt, dat is een viertempogang waarbij je haast niet beweegt in het zadel!
ook lief karakter
zalige paardje

groetjes

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:13

Een Tennesee Walker. Die loopt in telgang..Dat is voor rugproblemen super. Maar voor de sport minder.

Dan zou ik een paard nemen die een fijne zit heeft en zeer ruime gangen. KWPN.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:17

Ik zat ook te denken aan een ijslander die zitten erg fijn.
En een fjord dat verschild ook wat mijn fjord heeft hele korte passen en hobbelt dus flink!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:00

Peggy1970 schreef:
Een Tennesee Walker. Die loopt in telgang..Dat is voor rugproblemen super. Maar voor de sport minder.

Dan zou ik een paard nemen die een fijne zit heeft en zeer ruime gangen. KWPN.

Walkers lopen niet in telgang (zit trouwens ook niet zo fijn) maar in een tölt variant.
Kwpn met ruime gangen zat voor mij echt niet lekker. Bewegingen waren te groot om prettig bij te houden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:05

iLOVEVIDO schreef:
Andalusier! :)

Nee, absolute afrader als je een echte barokke pakt. Deze paarden hebben heel veel beweging. Ik kan het weten met bekkeninstabiliteit. Als ik echt last heb, zit ik liever op mijn WPN met ruime gangen, dan op mijn Andaatje.
Ik zou meer aan een IJslander of een kleine KWPN denken. Wel een KWPN met 'oud' bloed, dus niet zo'n felle van tegenwoordig. Ze zijn er wel hoor. Kijk anders eens op de site van het KPST. Dat zijn paarden met nog echt 'oud' bloed. Sommige lijnen gaan terug tot voor 1880. Goed cool in de kop en zeer werkwillig.

Lycan_Tresia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:52

Als rustig en betrouwbaar karakter zou ik zeggen een Fries, maar mijn fries heeft een zeer harde rug met alle gevolgen vandien (veel schokken). Maar idd, het hangt gewoon van paard tot paard af. Haflingers hebben denk ik wel een zeer zachte rug en zacht karakter

Pocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:26

Een fries of ijslander misschien? :3

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:32

Gewoon een paard met vlakke gangen, en die kom je in veel verschillende rassen c.q. types wel tegen. Ik denk niet dat je je eigen moet vastbijten op een bepaald ras.

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:44

_black_rose_ schreef:
Met n scoliose, vergrote lordose en n discopathie kan paardrijden n best pijnlijke bezigheid zijn lijkt me.
Ik zou dit wel een beetje in overleg met fysio of arts doen ivm de toch wel grote belasting die ze tijdens het rijden zou kunnen krijgen.
Verder sluit ik me volledig aan bij de mening van de rest, t heeft niet zozeer met ras te maken dan met het individuele paard
natuurlijk heeft het ene ras standaard hogere gangen dan het andere, maar zelfs als je een ras hebt dat erom bekend staat vlakke gangen te hebben, kun je nog grote verschillen hebben.
Je kunt dus volgens mij het beste n paardje nemen dat niet te groot is (handig met opstappen) en bij het maken van de keuze paar ritjes proefdraaien. ook je moeder laten rijden zodat ze goed kan voelen wat ze kan hebben en wat niet.
bovendien misschien een ietwat ervaren paardje, heb je ook een minder groot risico op frisse streken met bokken en dat soort ongein:)

hier sluit ik me helemaal bij aan.

SHooLCBync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:31

:)
Amusing onderwerp

Belin10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:41

In_Black schreef:
Gewoon een paard met vlakke gangen, en die kom je in veel verschillende rassen c.q. types wel tegen. Ik denk niet dat je je eigen moet vastbijten op een bepaald ras.

Helemaal mee eens :j

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:40

een leuke ijslander is misschien een goed idee!

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:34

ik verzorg nu een haflinger en die zit erg lekker en comfortabel, dus haflingers lijken me wel geschikt

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:18

ik ben verlamd en heb een fjord, heel lief en stabiel ras

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 06:53

Ik lees hieboven al vlakke gangen, dat is naast karakter het aller belangrijkste

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:49

fja37 schreef:
_black_rose_ schreef:
Met n scoliose, vergrote lordose en n discopathie kan paardrijden n best pijnlijke bezigheid zijn lijkt me.
Ik zou dit wel een beetje in overleg met fysio of arts doen ivm de toch wel grote belasting die ze tijdens het rijden zou kunnen krijgen.
Verder sluit ik me volledig aan bij de mening van de rest, t heeft niet zozeer met ras te maken dan met het individuele paard
natuurlijk heeft het ene ras standaard hogere gangen dan het andere, maar zelfs als je een ras hebt dat erom bekend staat vlakke gangen te hebben, kun je nog grote verschillen hebben.
Je kunt dus volgens mij het beste n paardje nemen dat niet te groot is (handig met opstappen) en bij het maken van de keuze paar ritjes proefdraaien. ook je moeder laten rijden zodat ze goed kan voelen wat ze kan hebben en wat niet.
bovendien misschien een ietwat ervaren paardje, heb je ook een minder groot risico op frisse streken met bokken en dat soort ongein:)

hier sluit ik me helemaal bij aan.

Ik heb ook een vergrote lordose en discopathie, maar mijn fysio raadde mij juist aan wel te gaan paardrijden omdat je dan heel recht op zit en echt op je houding moet letten. Wel met een goede instructrice dus niet een beetje rondhobbelen :P

Verder zou ik idd zoeken naar een paard met vlakke gangen en ook een rustig paard.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:54

Tinkers(L)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tolesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:31

ik zou een haflinger of een fjord doen.

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:25

andalusier vind ik echt supérfijn zitten maar het ligt er maar net aan hoe je moeder het vind zitten, misschien kun je een keer naar een manege of zo gaan om te kijken wat je moeder het het lekkerst vind zitten?

Roxaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:46

Ik denk een lieve mooie haflinger waar je alles op kunt doen lekker poetsen rijden en alles .
Een merrie een ruin als je maar een lieverd hebt !
Maar haflingers vertrouwen je direct xxx

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:26

een gelderse dan?
ze hebben ruime gangen, zijn (meestal) hele lieve paarden, kan je alle kanten mee op, zitten echt super fijn.
als ik zou moeten kiezen tussen wat fijner zit; fjord of gelders. vind ik gelders, zonder enige twijfel (ik rijd ze allebij).