Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:15

Ras van het paard lijkt mij niet belangrijk, ligt aan het karakter van het paard.
Dus een fries moet natuurlijk kunnen alleen wel 1 met het juiste karakter.

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:06

Wie heeft gezegd een KWPNer?
Friezen zijn over het algemeen veel koeler in het hoofd en makkelijker.
stel dat een fries iets verkeerds zou doen en je zou hem daar op straffen doet hij het de volgende keer niet weer.
bij een kwpner moet je het eerst 6 keer zeggen bij wijze van.
natuurlijk zijn er ook hele makke kwpners en de leeftijd speelt natuurlijk ook mee.

Ik persoonlijk denk dat een Fjord heel goed past

Milly_

Re: Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:58

sorry marritk, maar dat is de grootste onzin dat ik al gehoord heb..
ik ken persoonlijk zelf meer heethoofdige friezen dan kwpners,
ras speelt geen rol , wel karakter en opvoeding. Sommige friezen gooien hoog op, daarvoor zijn ze soms wat moeilijker doorzitten, maar je vind zeker wel een gepaste fries. Ze zijn dikwijls vrij aanvoelend.
Je moet gewoon het juiste paard tegenkomen, thats it..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 01:30

Zo te lezen vergeten heel veel mensen dat een fries ook gewoon een warmbloed is. En indd je hebt koele kikkers en heethoofden, net als bij ieder ras. Mijn fries van 4 is wel een dooie, maar dat is mijn kwpner ook. Ras speelt dus geen rol :).

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:05

ik heb zelf een halfzijdige verlamming aan de rechterkant en ik rijd al een kleine 28 jaar paard, ik heb deze beperking al sinds mij geboorte. wat ik in die jaren heel duidelijk heb gemerkt is dat de combinatie heel goed zal moeten klikkenen ik ben van mening dat het idd aan het karakter moet liggen en niet aan het ras. ik heb KWPNérs gereden die een ramp waren en Kwpn'ers die me bij wijze van spreken hielpen met opstijgen... ik geloof ook dat het voor een deel aan het paard te danken is dat "wij" kunnen rijden. ze hebben heel snel in de gaten waar de grens van ons eigen kunnen ligt.( vaak nog eerder dan wij zelf) en de meeste paarden, (uitzonderingen heb je altijd) maken hier geen misbruik van. om een voorbeeld te geven: ik heb mensen met de meest zware handicap, rolstoel, spastisch over heel het lichaam , van buitenritten zien terugkomen, en mensen die geen beperking hadden heb ik tijdens hetzelfde rondje meteen erna op hetzelfde paard en de zelfde omstandigheden vliegles zien krijgen...

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:24

tuuurlijk kan dat. ligt natuurlijk wel aan welk paard.
elk paard is gewoon anders maar daar zal je zelf ook wel al achter zijn gekomen;)
haha de meeste friezen wat ik ken zijn harstikke braaf en je kan er veel mee.
je vind vast wel een topper voor je zoon. :)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:31

Het maakt niet uit welk ras , ik ken kwpners , haflingers , Fjorden , Friezen , Lippizaners die op een manege prachtig werk verrichten voor gehandicapte ruiters .... het karakter is het belangrijkste !

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:28

Wat mooi om zijn droom waar te laten komen. Ik heb ooit de kans gehad om een Fries te kopen (niet doorgegaan, lag niet aan het paard maar financieel ;) ) en die was echt zééér relaxed. Op dat paard kon je bijna slapen, haha. Maar goed, dat is al weer een jaar of 2 geleden, dus die is al lang verkocht.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:26

fja37 schreef:
ik heb zelf een halfzijdige verlamming aan de rechterkant en ik rijd al een kleine 28 jaar paard, ik heb deze beperking al sinds mij geboorte. wat ik in die jaren heel duidelijk heb gemerkt is dat de combinatie heel goed zal moeten klikkenen ik ben van mening dat het idd aan het karakter moet liggen en niet aan het ras. ik heb KWPNérs gereden die een ramp waren en Kwpn'ers die me bij wijze van spreken hielpen met opstijgen... ik geloof ook dat het voor een deel aan het paard te danken is dat "wij" kunnen rijden. ze hebben heel snel in de gaten waar de grens van ons eigen kunnen ligt.( vaak nog eerder dan wij zelf) en de meeste paarden, (uitzonderingen heb je altijd) maken hier geen misbruik van. om een voorbeeld te geven: ik heb mensen met de meest zware handicap, rolstoel, spastisch over heel het lichaam , van buitenritten zien terugkomen, en mensen die geen beperking hadden heb ik tijdens hetzelfde rondje meteen erna op hetzelfde paard en de zelfde omstandigheden vliegles zien krijgen...

Helemaal mee eens, ook ik heb meer dan 30 jaar paardgereden en ben behoorlijk gehandicapt. Ik heb ook een fries gehad ( in de 80 er jaren) die ik als veulen van 16 mnd had gekocht bij een handelaar in friesland. Ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad!!
Mijn balans is ook heel slecht, en het is waar dan een fries meer opgooit dan een KWPN er, maar dit paard was echt een topper met gehandicapten mensen want ik leende hem hiervoor ook wel uit aan andere mensen met een handicap. Zelfs kleine kindertjes konden met hem rijden. Toch was dit paard helemaal geen "goedzak" tegen gezonde mensen. Hij gooide alles van zijn rug wat gezond was, behalve mijn zoon.Ik vond hem prettig te rijden, als je echt ontspannen zit valt dat opgooien echt heel erg mee, mijn fries kon super hard draven ( een kwpn paard in galop bijhouden in gestrekte draf), ik heb heel wat strandritten met hem gemaakt. Heb ook wel fjorden gehad, super paardjes voor gehandicapte mensen alleen zijn de meeste erg eigenwijs en nemen graag een loopje met je. Het is jammer dat de friezen foktechnisch zo verknoeit zijn door er arabier door te fokken, weer een ras dat te heet is geworden door te veel vreemd bloed er in te fokken. ik vind de tegenwoordige fries ook niet mooi meer, het gaat allemaal een eenheids worst worden. De haflinger is toch ook geen echte haflinger meer?

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:26

Dat kan best lijkt mij. Licht er dan wel aan wat hij heeft. Neem dan wel een rustige fries.

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:10

je kan vragen of je een paard dat je ziet op proef mag voor 2 weken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:16

xStrawberry schreef:

Friezen zijn ontzettend lieve, rustige paarden!

Pas op met alles over één kam scheren, ook al is het positief bedoeld. Niet alle Friezen zijn rustig, je hebt mijn race-eend nog niet ontmoet! Ik sta op een therapiestal en we hebben echt geprobeerd of ze voor bepaalde onderdelen geschikt zou zijn/kunnen worden, leek me geweldig als mijn Fries met een therapie-eenheid mee kon lopen! Maar helaas, daar is mijn speedy gonzalez echt NIET geschikt voor. Zet er geen kind, beginner of gehandicapte op, voor je het weet zit je in de 5e versnelling en ga je plat door de bocht.

friespaard12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:28

er zijn zeker goede friezen te vinden voor je zoontje.
in emmeloord is ook een fries bij de balansruiters.(ook gehandicapte mensen)
het ligt niet aan het ras maar je moet even per fries het karakter beoordelen ze zijn zeker wel te vinden

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:40

nou.. toevallig heb ik een kwpn-er en een fries..

dan raad ik je toch wel een fries aan.. heb een 5 jarige merrie net onder het zadel, doet geen vlieg kwaad.. als ze schrikt rent ze ff keer rechtdoor maar lekker relaxed weer terug te nemen echt heel koelbloedig dier!
mijn kwpn-er is ook wel erg lief maar kan heel raar uit de hoek komen (is manege paard geweest) springt die weg en dan krijg je hem ook niet snel terug.. maargoed dat is per paard verschillend..

maargoed elk paard is verschillend zijn ook hele trouwe kwpn-ers..

toch zou ik gewoon goed rondkijken voor een brave fries..

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:52

Hebben jullie gezien hoe oud dit topic is ;)

Ts heeft ook nooit meer gereageerd trouwens.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:57

jammes schreef:
Hebben jullie gezien hoe oud dit topic is ;)

Ts heeft ook nooit meer gereageerd trouwens.

ooh hahaha nee ik keek alleen naar de vorige reacties waren van vandaag... stom van mij :+

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:58

:D

catootje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:55

ik ken mensen die ook friesen hebben
maar ik weet niet of die te koop zijn
die mensen in sint oedenrode net als ik

groetjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:25

Roosch schreef:
Wat een onzin zeg, dat als je paard goed opgevoed is je er iedereen op kan zetten. Echt niet.
Paarden waar gehandicapten op rijden zijn gouden paarden. Zetten geen stap verkeerd. Kijken niet op als er een paraplu langs hun gezicht komt vliegen..
Zet daar maar eens een standaard Jazz of Gribaldi aan, dat gaat niet gebeuren lijkt me, tenzij de persoon in kwestie altijd al eens had willen leren vliegen. :')

Geloof me, tussen de Friezen lopen enorme goedzakken rond.
Ik zou eens een oproepje hier op het forum zetten: "Enorm brave Fries voor gehandicapte jongen gezocht"

Ik heb dezelfde vragen als hierboven trouwens..
In welke mate is hij gehandicapt en is er begeleiding bij?

Tsja, en dat zegt nog niks ;) Als ik iemand anders op mijn paard zet kan ze ineens heel vervelend gaan doen. Tis ook maar net hoe je als ruiter zelf bent hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:44

passieAppel schreef:
ik zou toch -zelf- naar een manege gaan voor mensen met een verstandelijke beperking...
Je weet nooit wat er kan gebeuren, het zijn en blijven paarden.

En op de manege krijgt ie een robotje of wat?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:51

DirkdeWit schreef:
Hallo,

Ik heb een gehandicapte zoon die gek is van Friese paarden. Hij heeft momenteel een friese sportmerrie, die omdat het een sportpaard is eigenlijk alleen door een ervaren ruiter bereden kan worden. Helaas moet hij deze dus verkopen. Hij wil echter wel weer een fries, ondanks dat er mensen in zijn omgeving zeggen dat hij misschien beter een kwpn'r kan nemen. Het moet toch mogelijk zijn om zijn wens om weer een fries te hebben en te berijden in vervulling te kunnen laten gaan. Kan iemand mij hier advies over geven.

Grt,
Dirk de Wit

ik heb miss wel een mooie fries gevonden niet egt geschikt voor de sport hij heeft vroeger bij zijn vorige eigenaar 2 jaar alleen op de wij gestaan hier de site; http://www.paardentekoop.net/advertenti ... ehang.html

aub hoop dat de verdere zoektocht goed verloopt

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:56

Weet je wat ik nu zo jammer vind. Wordt er een interessant topic geopend. Iedereen doet zijn best om adviezen te geven en dan lees je het hele topic door en nergens kom ik meer een reacties van TS tegen. Echt jammer.

lovetimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:33

Volgens mij ligt het eraan of hij gewoon zelf kan zitten en de teugels kan vast houden.
Maar ik zal er dan wel voor de zeker heid iemand bij blijven.

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:01

Helemaal eens met Cissy!