Slechte knie en toch paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:45

KLfan schreef:
Okkieenjoy schreef:
Twee jaar terug ben ik geopereerd aan mijn kruisbanden en drie jaar daarvoor aan mijn meniscus. Nu heb ik al een hele tijd niet meer paard gereden, maar zou dit heel graag weer op willen pikken. Is hier iemand die ervaring heeft met een slechte knie en paardrijden? De operatie bij de kruisbanden is niet helemaal goed gegaan waardoor ik mijn been niet helemaal meer kan strekken. Na een flinke wandeling voel ik dit gelijk in mijn knieholte.

groetjes,

Maud

heey wat grappig ik heb zelf ook slappe banden maar er nog net veel last van.(knieschijven intotaal vijf keer er naast). helaas moet ik later misschien wel een operatie. maar tot nu toe heb ik nooit last gehad van mijn knieen tijdens het rijden. ik merk hier alleen maar door dat mijn spieren daar steeds strakker beginnen te zitten. voor verdere infomatie mag je mij pb-en

Ik heb ook erg slappe banden. (En ik ben 2 jaar terug geopereerd aan mijn meniscus, omdat ze dachten dat-ie gescheurd was, uit eindelijk hebben ze hem schooon gemaakt.)
Maar dat komt omdat mijn pezen te veel naar de buitenkant zijn aangehecht en ik x-benen heb.
Daardoor schieten ze er erg snel naast.
Heb vorig jaar ook van lies tot enkel in het gips gelopen mijn hele zomer vakantie omdat mijn kapselband gescheurd was. :=
Ik kan nog redelijk goed rijden, moet het wel gewoon bij 1 paarden houden, of 2 rustige ritjes per dag.
Maar ik kan er niet meer dan 1 intensief doen, dan loop ik geheit met zere knieen of de dag erna dat alles zeer doet.
Ik kan ook kiezen voor een operatie, maar daarvan heb ik 25% kans op heftige pijnen elke dag. En dat vind ik toch wel erg veel. Dat is 1 op de 4.
Dus ik twijfel heel erg of ik die operatie moet doen. Liever wil ik ook een second opinion. Die zijn we nog aan het regelen.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:01

je kant het proberen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:02

Ik wissel dus het mennen met het paardrijden af. Zo kan ik het paard toch goede en gerichte beweging geven en tegelijkertijd zelf ook echt blijven rijden. Wat ik het frustrerendste vond is als je dan gaat rijden je je paard niet meer optimaal in conditie kunt houden omdat je niet goed genoeg en stevig genoeg elke dag kunt rijden door die K-knieen |o

Mijn schema ziet er dan bijvoorbeeld idealiter zo uit:
zondag - buitenrit of onder het zadel of voor de wagen
maandag- serieuze dressuurtraining
dinsdag - longeren, pessoa / dubbele longe
woensdag - dressuren voor de wagen
donderdag - dressuren onder het zadel
vrijdag - dagje vrij
zaterdag - voor de wagen of onder het zadel, afhankelijk van wat je zondag gaat doen.

Dus 2 a 3 x onder het zadel, en/of 2 a 3x voor de wagen plus longeren.
Nou geloof maar van mij dat je daar een super paard van krijgt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:41

Mijn man rijdt twee hooguit drie keer per week paard. Meer rijden betekent pijn aan zijn versleten knie. Hij rijdt met een brace, anders is het onmogelijk om te rijden en sinds kort rijdt hij met Sprenger speciale verende beugels. Hij voelt het verschil en vandaag met de nieuwe beugels voor het eerst weer eens samen flink kunnen galopperen en draven met de paarden. Hij heeft goedkope verende beugels geprobeerd maar deze werkten na paar weken niet meer. Hopelijk de Sprenger wel. Soms heeft hij zoveel pijn dat we een rustige stap rit moeten doen. Voordeel is wel dat de paarden gewend zijn om in alle tempo's hun rit te doen.

ClaudiaHS

Re: Slechte knie en toch paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:48

Ik heb reuma en ben hypermobiel.
Ik heb ook altijd last van mijn knieen (van meer gewrichten, maar met rijden dus meest van de knieen).
Als ik een uur intensief heb gereden voel ik dat na de tijd goed en doet dus flink pijn, maar heb het er voor over.
Aantal jaren geleden door een shettie tegen mijn linkerknie geschopt waardoor deze dus van zijn plaats schoot (gebeurt wel vaker maar deze keer was niet echt prettig := ) + dat mijn kniebanden waren gescheurd.
Van mijn linkerknie heb ik het meeste last.
Wat mij het meeste helpt is de linkerbeugel een gat korter te doen dan de rechter, anders ga ik scheef zitten van de pijn en zo kan ik mijn hak nog uitdrukken en redelijk mijn been aanleggen.
Je ziet er overigens niks van maar fijn is anders :D
Je zult dus gewoon moeten uitproberen hoe het gaat en wat voor jouw het beste werkt.

Ik zie wel dat dit een ouder topic is, dus heb je al geprobeerd of heb ik daar overheen gelezen??

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:55

Dat is vervelend! Ik heb ook knie problemen maar ben niet geopereerd ofzo. Ze staan alleen scheef en doen soms pijn maar gelukkig niet tijdens het paardrijden. Ik ben ook hypermobiel. Gezellig! :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:39

pien_2010 schreef:
Mijn man rijdt twee hooguit drie keer per week paard. Meer rijden betekent pijn aan zijn versleten knie. Hij rijdt met een brace, anders is het onmogelijk om te rijden en sinds kort rijdt hij met Sprenger speciale verende beugels. Hij voelt het verschil en vandaag met de nieuwe beugels voor het eerst weer eens samen flink kunnen galopperen en draven met de paarden. Hij heeft goedkope verende beugels geprobeerd maar deze werkten na paar weken niet meer. Hopelijk de Sprenger wel. Soms heeft hij zoveel pijn dat we een rustige stap rit moeten doen. Voordeel is wel dat de paarden gewend zijn om in alle tempo's hun rit te doen.

Zou ik wat meer info mogen hebben over de brace?
mijn knieschijf is bij mij niet vlak, waardoor mijn meniscus zo nu en dan gaat ontsteken (bij weerveranderingen, slechte weerstand en bij bepaalde sporten) mijn meniscus word dan dik en die duwt dan weer tegen de rest aan wat niet erg fijn voelt. met paardrijden heb ik er meestal niet heel veel last van, maar omdat mijn knieen niet zo sterk zijn kan ik mezelf niet goed omhoog veren vanuit mijn knieën, en sta ik dus gewoon in de beugels met het lichtrijden, waardoor mijn benen teveel bewegen. Ik wikkel mijn knieen altijd helemaal in als ik ga rijden, maar een brace lijkt me veel makkelijker :D

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:57

Mijn zus heeft een verbrijzelde knie na een autoongeluk aantal jaren terug, afgelopen jaar zijn ze bezig geweest met de knie te herstellen(wat nog te herstellen was) desondanks rijd ze wel maar dan met een knie brace dit zorgt voor steun en rijden gaan prima bij haar

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:12

Ik heb ook jaren last van mijn knieen gehad,
Maar wou toch weer graag rijden. Ik heb bij een manage in de buurt een afspraak gemaakt voor een proefles en daarbij ook het hele verhaal uitgelegd zodat hun rekening kunnen houden met het paard dat ze je geven en dat als je tijdens het draven even gaat stappen dat ze ook weten waarom je dit doet. Ik heb in het begin met een knieband gereden en dat ging wel goed. Het rijden heeft mij heel erg geholpen omdat je spieren er ook weer sterker van worden.
Dus ik zou zeggen als je weer graag wilt rijden maak dan een afspraak en leg de situatie uit.
Heel veel succes en hoop dat je snel weer paardrijd

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:09

Zou ik niet doen , dan maak je het alleen maar erger.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:45

ik heb slechte knieen (cystes in beide knieeen)
en ik rijd nu af en toe met een dameszadel om mn knieen zo te ontlasten, ik heb ook minder last als ik rijd met westernzadel of helemaal zonder zadel, dan doe ik het meeste stap tolt en galop, draf red ik helaas echt niet.. :n

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:50

ik ben nooit geopereerd geweest,
maar heb 10jaar geleden wel een scheurtje in mijn miniscus gehad, dit een half jaar laten rusten door bijna niets te doen, alleen het hoogst nodige,
daar na begonnen met zonder beugels te rijden, alleen uitstappen, langzaam opbouwen, stappen met beugels/voelde ik last zonder beugels/ regelmatig even stoppen, knie masseren en op tijd stopppen.
na 1j opbouwen kon ik weer normaal rijden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:53

wat bij mij ook helpt is tegenbewegingen maken na het rijden, een rondje wandelen met de hond, even je knieen naar je kont toe trekken, dat soort dingen :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:19

knie naar kont? hoe doe je dat dan?
kan wel mijn knie naar mijn borst toe of mijn voet naar kont toe maar niet mijn knie?

maar inderdaad de stramheid er uit lopen of draaien kan goed werken. ( heb het ook 1x over gedraaid, toen ging het weer een week wat minder :D )

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:24

ik had het voer mn voet ja O:)

meestal maak ik eerst een ritje en maak ik dan een wandelingetje met de hond (of met peerke) met een beetje stretching om tegen te werken, en dat lijkt te helpen :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:31

Mijn benen staan scheef, waardoor mijn knieschijven niet goed bewegen en daarbij mijn pezen iedere keer aanraken en belasten. Doet flink wat pijn wat gelukkig grotendeels bij mij verholpen kan worden door aangepaste zolen die mijn benen recht zetten. Daarnaast zijn ook mijn hamstrings flink te kort.
Als ik gewoon voor mezelf rijd, heb ik eigenlijk niet zoveel last van mijn knieën. Pas als ik echt intensief een les volg, zijn mijn knieën achteraf kapot voor mijn gevoel. En dan is het na de les gewoon wachten tot de pijn ophoudt :=

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 06:30

Lees in dit topic dat er best wat mensen zijn met cystes en gescheurde meniscus, waarom laten jullie die niet operatief oplossen? Heb er zelf jaren mee rondgelopen en na een kleine ingreep kan ik nu weer zo goed als alles :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:26

Herkenbaar Myrthe, na een sessie sportfysiotherapie of na een stuk fietsen, probeer ik ook altijd even een klein stukje te lopen. Dat scheelt zeker :)
Wel een goede om dat als ik straks weer met paardrijden begin ook te (blijven) doen!

Verder ben ik inmiddels met osteopatie begonnen, ik ben heel benieuwd of dat wat op gaat leveren nog.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:22

opereren willen ze bij mij niet omdat t op een te gevaarlijke plek ligt.. mocht ik er over 1,5 jaar nog last van hebben is er een mogelijkheid dat er toch wel naar die optie word gekeken..

Ik heb geen fysio meer, de fysio wilde steeds alle oefeningen zwaarder e.d. en dokter vond dat ik rust moest hebben in hoop dat de cystes verdwijnen, toen heb ik er zelf voor gekozen om niet langer naar de fysio te gaan, voelde me er sowieso al niet zo erg op mn gemak..

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:05

er zijn ook van die knie banden die je erom kunt doen. zitten lekker en steunen je knie :)