rijden met een hernia kan dat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wonto

Re: rijden met een hernia kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:53

Heb zelf geen hernia, maar wel al 15 jaar altijd veel last van mijn rug gehad. Rijdt nu 2 jaar een aantal keer in de week en heb zelden nog last van m'n rug & nek. Oftewel: bij mij werkt het zelfs positief als ik op m'n paardje zit.

Maar helaas is het bij iedereen anders..

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:59

Mijn fysio raadde me juist aan om te gaan rijden (de eerste 8 weken niet, toen kon ik nauwelijks lopen, laat staan op een paard klimmen). Helaas lag er toen sneeuw en kon ik niet rijden. Heb daardoor in totaal zo'n 4 maanden niet gereden. Daarna weer rustig opgebouwd. Stappen ging heel goed, daar werd mijn rug lekker los van. Draven ging na een tijdje ook weer, maar galop heeft een tijd geduurd, dat deed nog zeer.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 12:55

update alweer tijd geleden ziekenhuis in fsyo uit. wordt er gek van, de rechter helft van me lichaam is heel zwak kan geen evenwicht houden op me rechter been . dus veel oefenen, de fsy zegt hernia op de g3 raare plaats .mijn arts zegt weer wat anders . Dus weer moeten bloed prikken en plas afgeven .Kreeg week later te horen je hebt meschien nierstenen .ik snap er niks meer van nemen ze mij wel serieus heb al 3 jaar last van mijn rug.
ik ben zelf weer opzoek om weer ergens te gaan rijden want mis het zo erg.

ssrry maar ben slecht in typen maar het gaat om mijn verhaal

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:48

Heb dit de laatste tijd vaker gehoord dat ze het ene moment dit en dan weer wat anders zeggen. Vervelend dat ze dan niet de oorzaak kunnen geven van je rugpijn. Veel succes met het vinden van een paard en de last van je rug. jammer dat je te ver weg zit :)

Eyesore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:47

Ik heb ook wel van mensen gehoord die reden met een hernia. Maar het is natuurlijk bij iedereen anders. Ik zou het inderdaad wel even overleggen met je fysio. Een vriendin van mij heeft ernstige rugproblemen en zij reed wel eens met zo'n speciaal ding voor je rug, een soort corsetachtig ding.. Daardoor hield ze lange ritten langer vol.. Misschien dat dat iets voor je is? Veel succes!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:17

ik zou het risico niet nemen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:57

Ikheb ook gereden met een hernia. Ik heb altijd al last van mijn rug gehad zo klein als ik kan bedenken. Als ik niet reed was het juist erger.
Jaren terug een erge aanval en rustig aan moeten doen, wegens uitval. Toen niet kunnen lopen, maar heel snel weer gereden.
In 2007 erge aanval en uitval van been. Nog geprobeert wat te rijden, maar eraf was nog erger dan erop. Vrij snel geopereert en netjes de tijd genomen om te herstellen zoals ze wilden bij die kliniek. Pony's waren logeren en toen ik ze wilde ophalen moesten mijn amandelen er snel uit, dus nog extra rust gehad. meteen daarna wel weer gaan rijden.
Ik rij western en heb even gedacht over een gelzitting of een niergordel, maar juist zo rijden is beter. Door teveel steunen word je rug zwakker.
Op zich gaat het prima, maar ik heb nog wel rugklachten en ook andere plakken nu, meer richting heupen ook. En rij dan heel af en toe met mijn corset als ik er tijdens die pijn op kan komen. Ik heb maar paardje van 1.42m, dus scheelt wel.
Zelf zie ik het niet, maar ik ben wel wat stijfjes soms. Ik denk dat ik lekker en goed zit, maar mijn vriend ziet het aan me.
Wel ben ik een stuk bewuster van mijn houding. En ik heb bijv een speciaal matras nu om goed uit te rusten.

Ownix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:47

Ik heb ook een dubbele hernia, afgelopen april met spoed geopereerd aan een knoert van een hernia ( eigen woorden van de 2 chirurgen die 3 uur met de operatie bezig zijn geweest)
Nu heb ik erg veel littekenweefsel en nog steeds 2 hernia's waardoor ik niet geinjecteerd kan worden met een bepaald blokkend iets.. soort prednison, een zware pijnstiller en nog iets.. Omdat alles te dicht op elkaar zit.( ik ben door al mn medicatie nogal vergeetachtg dus weet niet precies hoe de andere 2 nou heette)
Bij mij doet het rijden gewoon echt pijn, en ik merk dat ik even erna alleen maar slechter loop, niet meer rechtop kan staan.
Ik zou adviseren, luister goed wat het precies is, en wees voorzichtig met je rug!! Ik rij liever even een jaar geen paard , dan dat ik voor de rest van mn leven incontinent ben en in een rolstoel zit.

Heel veel succes, ik wens je een spoedig herstel!

DenUyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:04

Mijn vader is na zijn operatie aan een dubbele hernia op doktersadvies begonnen met paardrijden. Zelf heb ik geen hernia, maar regelmatig rugproblemen door een afgesleten tussenwervelschijf. Volgens mijn chiropractor heeft de beweging die de wervelkolom met paardrijden maakt juist een positief effect bij rugklachten, MITS je houding op het paard correct is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:54

Een goede houding is zeker heel belangrijk bij het rijden ook. Ik doe er meer mijn best op. Maar als ik van de bank op sta of uit de auto kom, loop ik altijd een paar passen krom, daar let ik er te weinig op of gewoon helemaal niet eigenlijk. En ik ben goed geopereert, maar rug blijft zwakke plek. Was het ervoor ook al. Ik ben ook zeker gebaat bij het rijden en voel het als ik even niet rijd.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:26

De fysio kan wel merken aan mijn buikspieren en dat ik heb paard gereden heb. :D
Maar als tussenwervelschijf dun of kwetsbaar is dan krijg met dan heb je met paardrijden
geen goede demping en dat is dan ook het gevaar dan er weer een hernia kan ontstaan.
Het hangt er ook vanaf waar de hernia ook zit naar achteren of zijwaarts en zijn zoveel dingen
die bepalend zijn voor de pijn en de klachten.
En voor mensen die wat aan de rug hebben er er zou wat gebeuren dan weet nooit in hoeverre zich hersteld
er is tenslotte dan al schade.
Ondanks dat ik dit heb,zou ik graag ooit weer op eens paard willen zitten bijv. een paard uit te stappen.
Of ik het echt zal doen ik weet het niet er is nu zoveel meer angst,eerst maar sterker worden en verder revalideren!

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:53

Het lijkt me niet heel erg goed, maar je zou natuurlijk aan een goed gespecialiceerde fysiotherapeut een goed gesprek kunnen hebben!
Ook zou niet iedereen met een hernia hetzelfde voelen denk ik:p Mijn moeder heeft ooit een hernia gehad, die zou je niet op een paard moeten zetten want dan gaat het fout, maar er zijn wel mensen die dat wel kunnen ;)

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:19

hoi Allemaal, voorlopg rijd ik even niet ;( maar ik heb wel wat goed nieuws!de hernia is te behandelen met laser! dat is een enorm verschil in het herstel! gaat sneller etc etc etc

Voorlopig nog maar even alleen borsten en knuffelen.. dat paardrijden komt wel weer dat weet ik zeker...maar nu nog maar even niet... idd is gezond zijn en blijven belangrijk....

liefs

Kitty2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:30

Ik heb klanten in mijn praktijk met een hernia die juist veel baat hebben bij paardrijden omdat dat je rompspieren enorm sterk maakt en die kunnen dan veel meer klappen opvangen. Samen met de bahandelingen die ik ze geef gaan ze vrijwel pijnloos door het leven. Ligt er wel aan hoe erg de hernia is natuurlijk.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:40

spinone schreef:
hoi Allemaal, voorlopg rijd ik even niet ;( maar ik heb wel wat goed nieuws!de hernia is te behandelen met laser! dat is een enorm verschil in het herstel! gaat sneller etc etc etc

Voorlopig nog maar even alleen borsten en knuffelen.. dat paardrijden komt wel weer dat weet ik zeker...maar nu nog maar even niet... idd is gezond zijn en blijven belangrijk....

liefs

Weet je al wanneer je geholpen kan worden?

Adawii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:44

ja :D

Blitzloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:53

De baas van mijn verzorgponytjee heeft ook een hernia. maar die rijd ook nog af en toe..
Alleen dat gaat allemaal niet zo heel soepen XD
maar ja, ze doet het nog wel en ze heeft alles over voor haar pony..

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:55

Heb een triple rughernia, van de laatste 3 ruggelwervels, de pijn straalt met name uit naar heup, dijbeen en knie. Mag eigenlijk niet paardrijden, maar ik doe het toch, ze kunnen me wel opereren maar dan moeten de wervels met een pin worden vastgezet en dan heb ik bijna geen bewegingsvrijheid meer onder in mijn rug en normaal doen ze die operaties bij 65+ mensen, dus ik loop er maar gewoon mee door. Hoe pijnlijk ook, maar als ik niet meer kan paardrijden dan wordt er echt een heel belangrijk deel van mijn leven weggenomen.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:58

ik ken een bekende endurance ruiter (lange afstand) en die heeft ook een hernia.
Zij heeft een val-cursus bij iemand gedaan. Dat lijkt me best handig als je een hernia hebt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:05

inmiddels heb ik enkele mensen hier gehad voor een proefrit, die een hernia hebben of hebben gehad, wel vaak moeite met opstappen, maar ik gebruik standaard een opstapblok, dus dat probleem was snel opgelost.
Doordat de gangenpaarden altijd minimaal 1 been aan de grond hebben, krijg je minder "schokken" waardoor het voor diverse mensen met een beperking, wel te doen is.
Zal er ook aan liggen hoe erg de klachten zijn, ik wil nu niet gaan beweren dat het alleen maar zalig makend is, maar er zijn mensen die niet meer op een gewoon dravend paard kunnen rijden maar wel nog heerlijk kunnen genieten van een ritje op een gangenpaard.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:00

Hier ook iemand met Nekhernia's opgelopen door een auto-ongeluk 4 jaar geleden.
Lang niet kunnen rijden, werken, leven en dan terug alles opgenomen.Wel met pijn maar ja..
Ook pijnblokken gehad, hielp niks..

helaas kreeg ik vorig jaar verlammingsverschijnselen in mijn arm en moest ik direct onder het mes.
1 hernia hebben ze weg genomen, andere hernia zit er nog steeds..
Mijn fysio raden me aan om terug te rijden en sindsdien gaat het steeds beter met me.
Ik let wel extra op mijn houding en voorlopig enkel stappen en draven.

Mijn neuroloog heeft liever niet dat ik rijd, want mijn nek is er compleet aan..
Dus geen endurance-wedstrijden meer en we zijn al blij dat we een bosritje kunnen doen.
Voor mijn jonge merrie zoek ik een bijruiter, zodat ik er niet alleen voor sta..

ik kan full-time werken niet meer aan en de combinatie huishouden-werken-paarden lukt me niet ideaal..

Ondertussen zijn we al 3 maanden na mijn operatie, ik had al wel meer vooruitgang verwacht.
Is dit normaal?

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:37

Tjaahh..
Ik heb wel eens gehoord dat ze gewoon lekker door reden..
Maar of het goed is?.. daar heb ik mijn twijfels bij :s
Maar bij iedereen is het natuurlijk weer anders..

Gr. Amber;-)

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:40

zoals ik hier lees, kan het gewoon
probeer het en als het niet gaat laat het rusten en vraag om een pijnblok.
als het goedgaat.. Gadanlekker door.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:58

Dat is makkelijk gezegd....

emmasammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:16

Mijn moeder heeft ook een hernia gehad en toen was ze naar de arts gegaan maar die raadde het af.
En toen ze naar de therapeut ging zei die dat het juist wel mocht.
Toen is ze wel gaan rijden en heeft ze er veel minde klachten over gehad :)