psychische problemen en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Re: psychische problemen en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:46

Ook ik merk een zeer positieve reactie op mijn verzorg paardje hoor. Wegens pijn en vermoeidheid en ondertussen een burnout blijf ik toch zovaak als kan naar stal te gaan. Het kost mij veel energie, maar ik vind het heerlijk om even "weg"te zijn en mijn hoofd leeg te kunnen maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:51

jamiroquai schreef:
Ik, vrouw van 40, ben door psychische problemen helemaal afgekeurd. Omdat ik in een sociaal en persoonlijk isolement bleef hangen, besloten mijn man en ik mijn droomwens in vervulling te laten gaan: we kochten een paard. <3

Ik heb veel steun aan hem en geniet op mijn manier van het bezig zijn met hem. Hij zorgt ervoor dat ik buiten kom en andere mensen zie. En omdat ik zeer weinig energie heb, kan ik toch eens een wandeling maken- althans, die maakt mijn paard voor me! :o

Graag zou ik meer horen van anderen met ps. problemen en hun omgang met paarden en de bijbehorende zaken .

Hoi, ik heb zelf verder geen lichamelijke of psychische problemen maar ik heb wel paardrijlessen gegeven aan kinderen met allerlei ziektes en/of beperkingen. Ook ponykampen begeleidt voor jongeren met wat voor problemen dan ook. Dit is het meest interessante werk wat ik ooit gedaan heb.

Ongelofelijk hoe mensen 100% kunnen veranderen in de buurt van een paard.
Het paard is imo een van de beste therapeuten die er is!

Goed dat jij en je man een paard gekocht hebben, en fijn dat je er ook zo veel profijt van hebt!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:17

Ik heb ook een moeilijke tijd gehad, dat is nu gelukkig een aantal maanden achter de rug en ik heb veel gehad aan de paarden. Als ik de reacties zo lees, was het bij mij niet zo erg/zwaar als bij de rest maar ik was wel depressief. Niet in die mate dat ik het hele leven nutteloos vond en er mee op wou houden o.i.d., maar ik was wel ontzettend lusteloos en moe en ik wilde alleen maar rust en slapen. Het interesseerde me allemaal niet meer echt. Ik stopte ook met studeren omdat ik het gewoon niet meer op kon brengen. Ik had ook veel te veel spanning in mijn lijf en ik ademde verkeerd, waardoor ik nog minder energie had. Ik kreeg cesartherapie en ik ben 2 of 3 keer naar de studentenpsycholoog geweest en heb veel steun gehad van mijn familie en vrienden, maar ook aan de paarden heb ik veel gehad. Ook al zijn het niet mijn eigen of verzorgpaarden en -pony's (manege), zij waren het enige waar ik nog wel van kon genieten, waar ik nog naar uit keek en waar ik nog energie voor op kon brengen. Ik voelde me een stuk beter als ik met ze bezig was.
Ik weet niet precies waar het door komt, maar paarden (en andere dieren trouwens ook) hebben vaak toch een bepaalde positieve invloed op mensen. Iedereen hier die een moeilijke tijd heeft: veel sterkte!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:38

ik ben ook volledig afgekeurd ( licht verstandlijke beperking, schizofreen, HSP , angststoornissen ) ik heb 2 eigen shetlanders.
mijn droom was altijd om shetlanders te hebben en die is in vervulling gegaan.
ik vind het heerlijk om te tutten met ze en een fijne wandeling met ze te maken.
mijn paarden staan op pension omdat ik een eigen weide niet zou trekken , heb ook rugklachten en kan amper stallen uitmesten ( echter als het zou moeten zou ik het wel doen maar dan heb ik daarna wel dagen veel pijn).
ook kom ik nu ook nog eens buiten , ik heb een sociale fobie en gevolg daarvan straatangst.
nu moet ik wel naar buiten natuurlijk om mijn meiden aandacht te geven.
mijn meiden zijn echt mijn alles.
molly mijn kleine witje heeft een grote dosis humor en beurt me altijd op.
kelsie mijn kleine vos is heel erg mee gaand dus dat klikt ook goed.
ik heb voor mijn dames wel een verzorgster (mijn zusje) zij gaat ook 2x per week.
het doet me echt goed om bij me meiden te zijn.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:49

Ja, Shetjes zijn wel erg leuk als je niet kunt- wil- mag rijden! Daar heb je ook je handen vol aan!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:32

het is zeker leuk de shetters.
kunt genoeg met ze doen ... al vinden ze het ook heerlijk om te gewoon op de wei samen te zijn :D

LoveHorses89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:00

Ik voel mij weer helemaal happy, nu dat ik een paardje heb waar ik mijn liefde en aandacht aan kan geven.
Ik heb het ook heel zwaar gehad met psygische problemen maar nu ik weer lekker bezig ben met paardrijden voel ik mij ook een stuk beter.
Volgens mij begrijpt een paard je soms beter dan mensen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:33

Een paard zeurt tenminste iet en geeft geen goedbedoelde adviezen waar je geen bal aan hebt....

Fijn dat je een paardje hebt gevonden! Heb je die pas?

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:42

Kan zo helend werken die paarden! Voor mij ook, ik rij nog niet zolang ben op latere leeftijd pas begonnen na de bevalling van me dochter en kan echt niet anders zeggen dat het een prachtige verrijking is..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:43

Fijn topic dit! En leuk dat je ook in dit topic zit Loes :) Ook ik zit flink in de knoop met mezelf en mijn paard helpt me ook hierbij. Hij spiegelt mijn gevoelens en hij neemt me hoe ik ben :)
Zonder hem weet ik niet hoe ik het al die jaren heb moeten doen.. Denk dat ik dan volledig ingestort zou zijn.
Daarom vind ik op zorgboerderijen werken zo leuk :) Je ziet die mensen opbloeien en je weet ook wat je er zelf aan hebt.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:44

He hallo, nu weten we elkaars zwakke plekken! Gezellig!

Leuk dat er weer wat leven komt in dit topic, heeft een tijdje stilgelegen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:45

Ja idd, denk dat achter iedereen wel iets schuilt ;) ook kwa angsten enzo :)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:37

Ik heb de minor paarden en hulpverlening gedaan en heb mij verdiept in de functies en de helende werking van het paard. Deze laatste komt uit het boek van Petra Nelstijn en de eerste komt van de website van de Hippocampus. Erg bijzonder om te zien wat voor werking een paard kan hebben. Daarnaast hebben we in de minor ook geleerd om naar de ethische verantwoording te kijken; mag je een paard belasten met jou eigen problemen. Een kritisch, maar naar mijn idee wel heel belangrijk, onderwerp.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:44

Poeh ja, daar heb ik nooit over nagedacht: mag je een paard belasten met jouw psychische problemen.

Maar wat moet ik me daar bij voorstellen?
Heel kort door de bocht: mogen mensen met ps. problemen wel steun hebben? krijgen van een paard?
Wordt een paard er zelf slechter van? Interessant! Vertel!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:06

Ik vind dat ook wel een interessante discussie :j

En tot hoe ver spiegel je jezelf richting zo'n paard en heeft hij er last van, neem aan dat je daar antwoorden op hebt?

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:55

Ik geloof nooit dat je kan zeggen dat je je paard belast met jouw psychische problemen, al zijn paarden volgens mij wel gevoelig voor de stemming van de berijder.
Ze hebben dat op de één-of-andere manier toch in de gaten en kunnen daar dus wel op reageren.
Andere dieren zoals b.v. honden maar ook katten hebben dat ook, die merken gewoon hoe je je voelt.
Honden kunnen je echt komen troosten als je in een dip zit, heel lief is dat.
Dieren zijn gewoon je ultieme vrienden, ze zijn je altijd trouw en dankbaar, je krijgt altijd hun onvoorwaardelijke liefde.
Bovendien zeuren ze idd niet aan je hoofd, dat scheelt ook 'n hoop ;).

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:48

Mijn paard merkt het heel goed als ik gestrest ben, mijn instructrise probeert hier in mee te spelen. Maar als ik alleen aan het rijden ben, kan ik me zelf niet ontspannen krijgen in de bak, dan moet ik echt naar het bos toe, lange teugel en lekker stappen. Dan kom ik er altijd ontspannen ervan af :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:36

Ha ha, bij mij is her precies andersom: als ik buitenrijd ben ik meer gespannen, maar in de bak is het veilig. Ik heb de bak altijd voor mezelf, dus dat is wel handig.

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:28

heb na mijn scheiding echt een rottijd gehad. Maar wie waren altijd blij om mij te zien? en wie gaf me een extra knuffel met haar snoet als ik een rotdag had? Mijn paardjes. Nooit sacherijnig, nooit boos, nooit een afwijzing.
Lekker buiten in het bos en even alles los kunnen laten heerlijk
helaas is ze er niet meer, ik heb van beiden afscheid moeten nemen omdat ze al heel oud waren maar zij hebben er wel voor gezorgd dat ik er boven op kwam

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:45

En zelfs de herinneringen die je aan je paardjes hebt kunnen je al beter laten voelen. Ik kan niet elke dag gaan rijden, maar dan zit ik gewoon te dagdromen, is ook heerlijk...
Ik vind het ook heerlijk om tegen hem te praten, gewoon stomme dingen, maakt hem toch niks uit. En dan zie je die grote vriendelijke ogen aankijken, dat is wel fijn...

Maar gelukkig heb ik ook een heel fijn thuisfront!

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:19

ik heb een angststoornis, chronische vermoeidheid en wisselende depressieve klachten. Het heeft er voor gezorgd dat ik een paar jaar niet meer heb gereden, maar dankzij de tinkers van een vriendin (wilgje@bokt) kan ik nu weer paardrijden en huur ik ook een supertinker! Ik maak nu in mn uppie buitenritten met Frie en geniet ervan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:02

Wow, dat is een succesverhaal!

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:50

jazeker en ik ben er heel trots op! en ik moet even zeggen dat ik het super vind dat er van dit soort topics zijn waar ik eindelijk mijn verhaal kan delen, want ik ken verder niemand die dezelfde problemen heeft als ik, laat staan dat ik iemand ken met die problemen die doet paardrijden. thumbs up!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:24

Ik denk dat heel wat mensen met dat soort problemen paardrijden. Ik ben ook een grote doemdenker en angsten, maar paardrijden heb ik dat helemaal niet bij. Wel gehad bij in een groepje rijden en dan vooral bij galopperen, maar het is al een stuk minder, in een grote groep heb ik dat wel wat meer.

Zie trouwens dat je ook uit Limburg komt :D

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:38

ik had het ook het ergste in groepen en bij galopperen, daarom ben ik ook blij dat ik nu kan paardrijden zonder naar een manege te hoeven gaan.
Go Limburg +:)+