Vraagje aan rolstoelbokkers, of slimmebokkers :+

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:26

Een opstapperron (op de juiste hoogte) is denk ik het handigst. Wij hebben een hydraulisch in hoogte verstelbaar perron ( http://www.verenigingfpg.nl/hndop_perronelektrich.php ) - handig voor het omhoog en omlaag, maar ik denk dat je het nog wel wat aan moet passen: de hellingshoek van deze versie is hoog, daar kom je zelf niet makkelijk op met de rolstoel. Je zou volgens mij het perron prima lager moeten kunnen doen (tenslotte kan het zelf omhoog en omlaag.) Ook kun je een langere helling maken, zodat deze makkelijker op te gaan is. Dan denk ik dat je de hoogteknopjes zou moeten verplaatsen zodat je ze kunt bedienen vanaf het paard (zodat je het perron zelf ook goed kunt zetten voor het afstappen, ze zitten nu aan de achterkant.)

Het opstappen met een perron is in je eentje prima te doen als je paard de bedoeling begrijpt. (Afstappen is al lastiger denk ik, als je weer precies in je rolstoel moet komen.)
De tilliften die je bevestigt zou ik niet snel alleen doen - je hangt zo in het luchtledige en hebt helemaal nergens grip op als je hangt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:28

Doe je verder nog iets aan training? En hoe lijkt het te verlopen met de kracht in je armen?

Anders is het wellicht verstandig om naar een revalidatiecentrum te gaan om daar bv 1-2x per week te trainen.
Ze leren je daar zo veel handige dingen en daarbij uiteindelijk ook hoe je goed de kracht in je armen kunt gebruiken.

Wellicht hebben zij ook tips hoe je goed op je paard unt komen, of wellicht eens een aantal malen op een ''gehandicaptenmanege'' kijken hoe zij dit alles doen.

Ik weet dat ze het hier in de buurt met een tillift doen, en dan vanaf een verhoogd ''plateau''. Alleen kunnen mensen dit denk ik niet zelf.

Belangrijkste is dat je je thuis goed kunt redden, concours komt dan wel weer.

doerakje

Re: Vraagje aan rolstoelbokkers, of slimmebokkers :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:38

Ik mag mijn armen niet zodanig gaan gebruiken omdat er in mijn rug een hoop verkeerd zit dus dat gaat dan te veel pijn doen.

Revalidatiekliniek is een plekje gereserveerd en dan moet je dus nog 6 maanden wachten maar ik sta op de wachtlijst!

@shadow mag ik vragen wat dat zo ongeveer moet kosten :o

de tweede optie op de website met hulpmiddelen zag er wel heel mooi uit! En ook best haalbaar in mijn eentje.. Dan moet meneer alleen leren stil staan!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:41

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:46

Ja super dank je wel!

Over een tijdje komt er een nieuw zadel en ik denk dat ik dat laat aanmeten door een goede zadelmaker, er zitten wat goede ideen tussen! Dingen waar je anders niet aan zou denken.
Uiteraard moet het er wel fatsoenlijk uitzien omdat ik nog de ambitie heb om hem tot het Z te rijden :o beetje dromen mag toch wel?;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:47

Dat zou ik echt niet weten helaas. Ik denk dat je gewoon wat rond moet vragen of mensen daar iets over kunnen zeggen.

Stil leren staan kan trouwens zeker. We zijn dit jaar begonnen op een nieuwe manege en de meeste paarden snapten heel snel dat stil ook echt stil is als je daar staat. Ik denk dat dit typisch van die dingen zijn die je met clickertraining / vd-technieken goed kunt oefenen: veel herhaling en duidelijk aangeven wat je wilt, en zelf veel rust en geduld. Dan komt het allemaal goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:46

doerakje schreef:
Haha dank je wel greet, nee word niet negatief maar was er over na aan het denken vandaag en bedacht me dat er best wel meer mensen zijn met dit probleem.

Ken laten liggen heb ik ook al aan gedacht maar kan ik hem dat echt leren!? :o

Iemand ervaring :o

HIHI..zie het al helemaal voor me......GA AF!!
Misschien heb je hier wel een gat in de markt...moet je alleen nog even een simpele manier vinden om het een paard te leren natuurlijk.
Moet je hem ook nog leren dat ie alleen maar op jou stem reageerd....stel je rijd wedstrijd ( in de Z!!!!) en iemand laat zijn hond liggen...krijg je een heel leuk tafreel!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:57

Hahaha dat zou echt heeel grappig zijn!!!
Gaan we een code taal voor ontwikkelen ofzo.. inderdaad het zou leuk zijn om een simpele manier te vinden.
Misschien een egyptenaar inhuren die zijn kameel dat ook heeft geleerd. Of zouden die gewoon een touwtje om zijn benen binden en om trekken? }:0

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:10

aerdenhout1 schreef:
doerakje schreef:
Haha dank je wel greet, nee word niet negatief maar was er over na aan het denken vandaag en bedacht me dat er best wel meer mensen zijn met dit probleem.

Ken laten liggen heb ik ook al aan gedacht maar kan ik hem dat echt leren!? :o

Iemand ervaring :o

HIHI..zie het al helemaal voor me......GA AF!!
Misschien heb je hier wel een gat in de markt...moet je alleen nog even een simpele manier vinden om het een paard te leren natuurlijk.
Moet je hem ook nog leren dat ie alleen maar op jou stem reageerd....stel je rijd wedstrijd ( in de Z!!!!) en iemand laat zijn hond liggen...krijg je een heel leuk tafreel!

leren dat ie gaat liggen als je blub zegt, probleem opgelost :Y)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:19

misschien moet er een iets duidelijkere klank in zitten een oee of auu ofzo haha

Geen letters die in de Z proefjes voorkomen :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:20

doerakje schreef:
Hahaha dat zou echt heeel grappig zijn!!!
Gaan we een code taal voor ontwikkelen ofzo.. inderdaad het zou leuk zijn om een simpele manier te vinden.
Misschien een egyptenaar inhuren die zijn kameel dat ook heeft geleerd. Of zouden die gewoon een touwtje om zijn benen binden en om trekken? }:0

Ik denk het laatste. Volgens mij gaan die niet voor de kameel staan en zeggen: 'Ga eens liggen dan krijg je een snoepje' of uitgebreid vrijheidsdressuren.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:25

Mijn benen werken wel goed, dus dat is niet echt vergelijkbaar. Maar de kracht in mijn armen ben ik voor 80% kwijt en dat is niet genoeg om op een paard te komen. Thuis stap ik op via een picknicktafel en ik heb voor onderweg zoiets gekocht http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
De mijne is wel wat duurder. Hij is ook iets breder en zwaarder, maar wel te tillen.

Mijn paard heeft geleerd om stil te staan als ik op stap en dat doet ze ook echt heel braaf.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:52

doerakje schreef:
misschien moet er een iets duidelijkere klank in zitten een oee of auu ofzo haha

Geen letters die in de Z proefjes voorkomen :+

Ja slim, donder je er af zeg je au, ligt je paard inneens op de grond in de bak. :D
Mooie zadels zaten er tussen, daar moet je zeker wat mee kunnen denk ik!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:35

Handig toch als ik dan au zeg omdat ik er af lig gaat hij liggen zodat ik meteen weer op kan stijgen en mijn proefje kan vervolgen ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 07:17

doerakje schreef:
Handig toch als ik dan au zeg omdat ik er af lig gaat hij liggen zodat ik meteen weer op kan stijgen en mijn proefje kan vervolgen ;)

_O-
dan racet je paard er ook niet vandoor, als dat bijvoorbeeld in het bos gebeurt :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 07:33

Er zijn al veel goede tips gegeven, dus een beetje als mosterd na de maaltijd: http://www.deblijderuiters.nl/

Ze zitten in Zaandam en van wat ik me herinner toen ik er nog vrijwillger was, is dat ze erg voorop liepen met hun hulpmiddelen en methodes. Misschien kun je ze bellen voor advies?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 07:52

misschien kun je straks zowel een handbewogen als een electrische stoel gebruiken, er zijn electrische stoelen die heel hoog kunnen, dit scheelt jou veel kracht, zodat je dat kan besparen voor andere dingen wellicht?
en op die manier kun je wel makkelijker de tranfer maken, dan kun je in andere situaties gewoon de handbewogen stoel gebruiken, er zijn veel rolstoel gebruikers die beide stoelen gebruiken.
ik weet alleen niet of dat voor jou handig is wat betreft vervoer met de auto enzo, ik weet niet hoe je bij je paard komt, of je zelf kan autorijden, want dat zal met een handbewogen stoel makkelijker zijn, die neem je makkelijker mee.
Wel super gaaf dat je gewoon blijft paardrijden ondanks je beperking!!

sylvialouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:22

doerakje schreef:
Ik geloof inderdaad dat ik maar voor dat leren liggen ga! Dat lijkt me wel het meest handige. Ik zal morgen mijn veearts bellen om te vragen wat hij er van vind als mijn paard dan dagelijks 2 x door zijn benen moet.

Kan ik dan gewoon een advertentie praten bij commercieel om dat te vragen, of iemand wil helpen?

Hoop dat je eruit komt, want het lijkt me vrij vervelend.. Heb je al bericht van je veearts?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:35

phormicola schreef:
Er zijn al veel goede tips gegeven, dus een beetje als mosterd na de maaltijd: http://www.deblijderuiters.nl/

Ze zitten in Zaandam en van wat ik me herinner toen ik er nog vrijwillger was, is dat ze erg voorop liepen met hun hulpmiddelen en methodes. Misschien kun je ze bellen voor advies?

Zijn zeker al een hoop tips gegeven! Ik zit in het bestuur van Manege Moedig Voorwaarts in Leiden. Ben er ook jaren vrijwilliger geweest. De spastische en zwaar gehandicapten gingen met een tillift. De minder valide die slecht liepen of in rolstoelen zaten konden zichzelf met de tillift op het paard hijsen! Wij stonden er alleen maar bij om vervolgens het paard door de deur te manoeuvreren! Ging prima!

Ik kan eventueel even navraag voor je doen, hoewel ik denk dat het een duur systeem is. Je paard laten liggen is en blijft de goedkoopste oplossing! Succes!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:43

http://www.vpg-amsterdam.nl

wie weet kun je bij bovenstaande manege meer informatie krijgen of ideeen op doen, is bij jouw in de buurt.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:29

De veearts heeft aangegeven dat het geen enkel probleem is zolang ik denk dat hij het aankan. Ze hebben hem daar ook gezien en vonden hem er goed genoeg voor. Ook zeiden ze dat ze liever zien dat hij nu iets meer slijtage zou krijgen doordat hij liggen moet om daarna aan het werk te gaan dan dat hij al op zijn 18e met pensioen moet omdat ik er niet op kom.. zit wat in natuurlijk!

Dat is een goed idee, de til lift is denk ik te prijzig dus ik ben nu nog opzoek naar een handig optie en iemand in de buurt die het hem zo goed mogelijk kan leren (liggen)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:49

Ik geef ze groot gelijk!
En zeker zolang jij niet verschrikkelijk zwaar bent moet dat geen probleem zijn hoor.
Goede instelling.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:51

Ik heb een houten tuintafel gekocht, die iets verstevigd en ongeveer 10 cm in de grond ingegraven (anders was hij te hoog)
Ik parkeer mn paard voor de tafel, zodanig dat ze met de neus richting een muur staat. Dat houdt haar optisch een beetje tegen. Zij blijft staan terwijl ik met een opstapje op de tafel klim. Ik schuif mn voet in de beugel en klim erop.
Gaat heel goed sinds ze door heeft wat de bedoeling is. Wel begint ze al te lopen zodra ik in het zadel zit maar dat kan ik wel hebben, zolang ze maar stilstaat tijdens het opstijgen.

Het probleem van "mobiel" opstijgen heeft mij ook erg bezig gehouden. Op dit moment heb ik een trapje staan met 3 treden waarvan de hoogste ongeveer ter hoogte van mijn beugel is. Hierbij is het wel weer veel belangrijker dat het paard stilstaat.

Als alternatief had ik al bedacht om desnoods een ladder te kopen die je zo kan vouwen dat er een soort steiger ontstaat. Daar een steigerplank op en je hebt een inklapbare opstaptafel. Ik heb dit overigens nog niet uitgeprobeerd dus zou het zomaar helemaal niets kunnen zijn.

Wat ik wel weet is dat de officiele aanpassingen/hulpmiddelen behoorlijk prijzig zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:07

doerakje schreef:
Ja super dank je wel!

Over een tijdje komt er een nieuw zadel en ik denk dat ik dat laat aanmeten door een goede zadelmaker, er zitten wat goede ideen tussen! Dingen waar je anders niet aan zou denken.
Uiteraard moet het er wel fatsoenlijk uitzien omdat ik nog de ambitie heb om hem tot het Z te rijden :o beetje dromen mag toch wel?;)

Beetje kapsonus mag je wel hebben...toch????????