dubbel probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:43

ten eertse gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

ten tweede... ik zou erg oppassen met het verhogen van de lepel of zelfs het maken van een steun in je rug op het zadel... als je paard een bok geeft krijg je een enorme klap in je rug daardoor... ik zou het meer zoeken in de richting van western of spaans maar vooral niet al te veel gaan verbouwen....

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:56

dieuwke10 schreef:
hoi,
ik heb eigenlijk nergens veel kracht. ik kan mijn armen niet optillen en mijn polsen niet fantastisch buigen.

ik woon wel erg ver van het noorden! zo'n 1000 km! ik woon namelijk in polen.

Hai,

Ja dan zijn er weinig handige tips te geven over waar je iets kunt proberen/krijgen hier in Nederland (wel handig om te weten ;) ).
Maar ik ken meerdere mensen die met een beperking rijden ook wel rolstoel gebonden mensen. De een vind het prettig om te rijden (op een paard met vrij vlakke gangen) op een soort van barebackpad. Dit gebeurt dan alleen door dat er een iemand achter haar zit en haar vast houd, zij geeft zelf de hulpen enz, maar anders kan ze niet recht op blijven zitten. Denk niet dat dit voor jou van toepassing is verder, nu zegmaar.
Een heeft minder kracht in zijn handen en kan gewone teugels niet goed genoeg vasthouden om te sturen (daar de kracht in zijn vingers niet sterk genoeg is). Deze heeft er voor gekozen om met "lussen teugels" (zijn volgens mij jacht teugels genoemd in de winkel) te rijden en een thiedeman hier bij te bevestigen, zo kost het minder kracht om het paard "in te houden" maar vooral gemakkelijker in vasthouden oa qua motoriek van de vingers zegmaar. Wellicht kun je hier wat mee, weet niet of dit beter bevalt voor je polsen/kracht in je vingers dan een gewone teugel.
Qua zadel zou ik ook geneigd zijn om richting iberische zadels (portugees/spaans) te gaan, daar je juist van mensen hoort die dit soort zadels rijden dat ze "te vast in het zadel zitten". En bijv moeite hebben met lichrijden en dergelijken en dat bij deze soort zadels veelal een andere soort van rijstijl moeten ontwikkelen. Of een westernzadel (voorkeur met suède zitvlak, dit zit wat "stroever") ben benieuwt hoe dat verder bevalt met rijden.
Vind het in iedergeval erg gaaf dat je verder gaat zoeken en proberen met paardrijden :)

Groetjes

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:58

Mjay schreef:
ten eertse gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

ten tweede... ik zou erg oppassen met het verhogen van de lepel of zelfs het maken van een steun in je rug op het zadel... als je paard een bok geeft krijg je een enorme klap in je rug daardoor... ik zou het meer zoeken in de richting van western of spaans maar vooral niet al te veel gaan verbouwen....

Ik zou zelf ook niet geneigd zijn om een zadel erg aan te passen, doordat je ook nog met je drukpunten verkeerd kan komen (als je op de achterkant wat maakt zegmaar). Ook bovenstaande opmerking van het bokken kan gevaarlijk zijn maar het kan je ook belemmeren in juist van je paard af te vallen (mocht die helemaal door het lint gaan of rare bewegingen maken).