rugklachten en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:04

TolineS: alvast succes in Munster.

De balimokruk is een krukje (in hoogte verstelbaar), waarvan de zitting kan kantelen en om z'n as draaien. Je kunt er op een goede manier allerlei 3dimensionale bewegingen met je (onder)rug en bekken op maken. Het voelt ook een beetje alsof je op je paard zit. Het is wat lastig uit te leggen, maar je kunt het gemakkelijk vinden als je googled op Balimo of Alona. Ik heb zelf de kruk via Alona gekocht en er zit ook een DVD bij met uitleg en oefeningen. De kruk is niet goedkoop (€ 315), maar de kwaliteit is erg goed en ik geloof dat ik er zeker baat bij heb.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:11

ik meld mij hier ook maar. heb drie jaar geleden een ernstige spierbeschadiging opgelopen in mijn onderrug. ik heb een jaar lang niets kunnen doen. daarna ben ik rustig gaan opbouwen en in het begin had ik nog wel wat last maar later werd het wel minder. maar ik zat toendertijd nog op school en hoe langer ik zat hoe meer last ik kreeg. en ook paardrijden was niet heel bevordelijk. ik heb al die tijd bij de fysio gelopen. nu ben ik er in 2009 van juni tot oktober er weer een tijd uitgeweest en heb nu werk gevonden waarmee ik vrijwel geen last heb van mijn rug. natuurlijk ben ik nooit helemaal pijnvrij. maar ik kan me er aardig overheen zetten. paardrijden is voor mijn rug dus echt niet goed. als ik last heb kan ik beter niet gaan rijden want dan wordt het erger. je ziet het ook heel erg terug in mijn houding. achja ik leer er mee leven. er is niets aan te doen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:19

Ik heb ook zo'n lekker zittend beroep, autorijles geven. En heb heel veel last van mijn rug gehad. Sinds dat ik mijn eigen paard heb en dus bijna iedere dag reed ging het steeds beter. Maar nu is mijn paardje hoogdrachtig en heb dus al een maand of 2 niet gereden(ook ivm het weer) en begin echt weer last te krijgen. Heb zelfs voor dinsdag weer een afspraak met de fysio gemaakt om me even te behandelen. Dat helpt altijd wel even, maar niet voor een hele week helaas. Paardrijden onderhoud je het veel beter mee.

Mizoan

Re: rugklachten en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:21

@Cowgirl, nope you are not alone ;)

Zoals je kunt lezen is mij ook verteld dat paardrijden not done is

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:30

2enhalve week ben ik gevallen, stuitje zwaargekneusd en anderhalve week later zat ik er weer op!:D
Het voelde best fijn, en nu,na 2enhalve week voel ik zelfs geen pijn meer! ;)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:37

Ik heb 2 hernia's en daar loop ik al een poosje mee waardoor ik dus nogal wat blokkades heb.(zeg maar;ben zo krom als een banaan.)Ik rij al maanden niet meer omdat mijn klachten dan sterk toenemen.Ik kan mijn linkerbeen gewoon niet meer de baas,en alle spieren verkrampen,krijg ongelovelijke zenuwpijn en kan dan alleen nog maar zitten als ik mijn benen hoog optrek.
Ik loop nu bij een ostheopaat,die wel de hoop heeft dat ik ooit weer te paard kan,maaarrrr nu mag ik nog niet rijden,omdat alles dan weer verschuift.zucht....paardrijden...

DragonHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:01

Is niet mijn eigen ervaring maar die van mijn moeder. Sinds mijn geboorte heeft ze namelijk bekkeninstabiliteit met de bijbehorende rugklachten. Dokters snappen er niks van.. maar op een ontspannen manier paardrijden (bij voorkeur een paard met een vlakke gang, die dus niet zo hoog opgooit) werkt gewoon.. GOED. sterker nog.. het bevorderd zelfs de genezing (het is wel een permanente aandoening maar het is mogelijk om, door je boven benen zeg maar te trainen, zo ver te komen dat je er geen last meer van hebt)
Dus paardrijden heeft weldegelijk een positieve invloed op iemand zijn gezondheid..

blossom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:30

Ook ik heb regelmatig rugklachten en de pijn is vaak zelfs helemaal weg zodra ik ga rijden. Ik heb me daar ook wel eens over verbaasd maar het zal inderdaad wel zijn omdat je je rug driedimentionaal beweegd waardoor hij weer losser wordt.
Knappe fysio trouwens die mij zou proberen te verbieden te rijden vanwege mijn rugklachten :)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:55

Mijn kraker is een ex-ruiter.Daar ben ik ook wel heel erg blij mee.Die snapt het firus.Hij is zelf gevallen met het paard.Heup kappot.Nieuwe erin en van plan om er weer op te gaan zitten zodra hij kan!!!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:08

Victory2000 schreef:
Mijn kraker is een ex-ruiter.Daar ben ik ook wel heel erg blij mee.Die snapt het firus.Hij is zelf gevallen met het paard.Heup kappot.Nieuwe erin en van plan om er weer op te gaan zitten zodra hij kan!!!

Ik wil ook zo'n therapeut :+ die begrijpt het tenminste :7

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:21

Ik heb zelf een scoliose, daardoor heb ik veel last van mijn wervels en spieren. Ik vind paardrijden heel erg fijn, maar ik kan niet ontspannen! Ik doe altijd wel mijn best, maar het lukt niet.
Mijn moeder heeft het zelfde als TS, maar zij heeft ook soort van reuma erbij. Maar die houd het echt niet langer dan een half uur vol op het paard. Haar houding is dan ook heel slecht (lees: heel erg achteroverleunen aangezien ze niet goed rechtop kan zitten.)
Terwijl ze paardrijden juist heerlijk vind..
Ikzelf kan ook niet meedoen met gym op school, en dan vinden ze het raar dat ik wel kan paardrijden. Ze vinden het nog vreemder als ik zeg dat dat juist goed is voor je rug..

ellen_popey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:24

Ik krijg van het paardrijden juist meer last van mijn rug. Mijn spieren onderin mijn rug zijn verkneld en als ik te lang paardrij krijg ik erg last. Vooral met galloperen. Mij word het dus ook afgeraden!!

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:44

Sinds ik mijn 2e hernia heb gehad kan ik niet meer zo lang paardrijden. Na mijn 1e hernia hield het na een uurtje rijden echt op. Een paar jaar daarna zijn er 3 ruggenwervels verschoven door een aantal bokken uit te zitten van een paardje. Een ostheopaat heeft die toen weer recht gezet. Sindsdien een hele tijd helemaal geen last meer gehad. Zelfs dagen 8 uur lang gereden (trektochten). Maar na mijn tweede hernia en daarna een crash met een cross is het na 2 uurtjes rijden echt wel klaar. Wel te horen gekregen in het ziekenhuis dat het goed is om je buik- en rugspieren in conditie te houden om je zwakke rug op te vangen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:36

Nou,ik heb 3X gereden en nu heeft mijn lieve paardje een blessure |(
Daar gaat m`n training van mijn spiertjes.Nou ben ik met haar aan het stappen maar dan heb ik pas last van m`n rug!Baal als een stekkertje....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:54

ik heb zo weer een afspraak met de dokter voor mijn rug.
ik heb ook erg last van mijn been dus ik denk dat ik weer een hernia heb, dat word dus toch een tijdje niet rijden ben ik bang.
ik zal eens aan de dokter vragen wat hij daar van vind.