welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stronglady

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:11

Ah, reacties van ervarings-deskundigen! :+
Bij mij zit de fibro vooral in armen, benen en rug -> (nog) niet in het bekken (wil ik ook graag zo houden natuurlijk!)
En laat ik nou juist vallen op de bredere rassen.... moeilijk, moeilijk!

Ach, ik heb nog even tijd om verder te twijfelen ;)

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:14

De meeste fjorden gooien niet zo hoog op, hebben vlakke gangen!
wammes is heel voorwaarts, een keer klikken en hij gaat als de brandweer :P

wil je niet persé aan een fjord helpen hóór!! :+

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:17

HAHAHA tuuurlijk niet! klinkt goed die Wammes!

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:18

een fjord zou ik idd niet nemen...
een haflinger... Ik ken hele lieve, maar ook best wel eigenwijze... dat is echt het karakter...

misschien idd een new forrest?

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:13

goh wat een goed onderwerp!!! echt een leuk forum, ik ben zelf niet zo groot maar weer wat steviger als je het heel snel zegt weeg ik 89 kilo poehoeejiemenmienie hihi. Ik ben op zoek naar een zoon klein mogelijke pony maar die dit wel aan kan, welk ras raden jullie mij aan? en vanaf welke hoogte is dan mogelijk? oja ik ben niet superlang zoon 167 cm , ik heb vandeweek op een tinker gereden van 155cm echt een schat van een paard maar net ff iets te hoog. Is er uberhaubt een mogelijkheid van een iets kleiner paardje/pony ? ik las dat er ook wel Tinkers van 135cm zijn.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:41

een fjord zou ik idd niet nemen...
waarom eigenlijk niet? sannedepanne!

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:38

Ja, foei, sannedepanne! :+ Een fjord behoort zeker tot de mogelijkheden wat mij betreft, maar het is wel lastig dat ik tegenstrijdige adviezen over ze krijg! 2 mensen zeggen dat ze vlakke gangen hebben en lief en eerlijk zijn en weer anderen zeggen juist dat ze niet makkelijk zijn en een te brede rug hebben.... %)

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:41

Tinker, kan je mooi aan poetsen :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:44

heb je al gedacht aan gangenpaarden? er zijn diverse verschillende rassen waaronder ook barokke types.
Bij diverse liefhebbers mag je vast een keer kennis komen maken met 1 van de rassen.
op http://www.gangenpaarden.nl vind je informatie over diverse rassen.
Als je een gangenpaard hebt met comfortabele gangen, heb je veel minder last van je klachten, je zit veel stiller op het paard. Wellicht kan dat jou helpen, er zijn ook mensen die met uiteenlopende lichamelijke klachten, die zelf minder last hebben door het rijden van een gangenpaard.
Zelf heb ik mangalarga marchadores, een braziliaans gangenpaarden ras, deze zijn gemiddeld rond de 1.50 en zijn meer barokke. Maar er zijn nog veel meer andere gangenpaarden.

Neem de tijd om een voor jou, geschikt paardje te vinden en kijk goed rond, ik zou me idd ook niet op 1 ras focussen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:45

Stronglady schreef:
Ja, foei, sannedepanne! :+ Een fjord behoort zeker tot de mogelijkheden wat mij betreft, maar het is wel lastig dat ik tegenstrijdige adviezen over ze krijg! 2 mensen zeggen dat ze vlakke gangen hebben en lief en eerlijk zijn en weer anderen zeggen juist dat ze niet makkelijk zijn en een te brede rug hebben.... %)

Maar pin je daarom niet vast aan een ras. Stel je ziet een leuk paard op Bokt (er staan hier ook advertenties) of op Marktplaats, bel op en ga ernaartoe om 'm uit te proberen.
Die tegenstrijdige adviezen komen juist doordat je een ras niet over een kam kunt scheren. Ook binnen een ras is er zoveel diversiteit te vinden dat je je daar niet op moet blindstaren. :)

Ga op zoek en probeer uit! Je vindt je ware paard heus, ga het maar ondervinden. :D Door veel proef te rijden bij verkopers krijg je zelf een prettig beeld van wat je wil van een paard.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:48

Je mag die van mij proberen :D al is het alleen al om te bewijzen dat ze niet stug, lomp en lui zijn :P
en hij rijd heerlijk!!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:53

Oke, ik zou zeggen: Kies een fjord. Wat ik met mijn fjord doe is hetzelfde wat jij wil gaan doen. Een fjord hoef je ook niet iedere dag aan het werk te zetten. Op mijn fjord kan je heerlijk zitten en lekker meegaan met de beweging, omdat zij idd een vlakke gang hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:56

joyfordogs schreef:
heb je al gedacht aan gangenpaarden? er zijn diverse verschillende rassen waaronder ook barokke types.
Bij diverse liefhebbers mag je vast een keer kennis komen maken met 1 van de rassen.
op http://www.gangenpaarden.nl vind je informatie over diverse rassen.
Als je een gangenpaard hebt met comfortabele gangen, heb je veel minder last van je klachten, je zit veel stiller op het paard. Wellicht kan dat jou helpen, er zijn ook mensen die met uiteenlopende lichamelijke klachten, die zelf minder last hebben door het rijden van een gangenpaard.
Zelf heb ik mangalarga marchadores, een braziliaans gangenpaarden ras, deze zijn gemiddeld rond de 1.50 en zijn meer barokke. Maar er zijn nog veel meer andere gangenpaarden.

Neem de tijd om een voor jou, geschikt paardje te vinden en kijk goed rond, ik zou me idd ook niet op 1 ras focussen.

Hier zou ik idd ook voor gaan, een ijslander lijkt me voor jou erg comfortabel. Niet te groot en te breed, en heerlijke gangen. Moet je natuurlijk wel een brave nog vinden waar je een klik mee hebt.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:57

ik heb een kruising tinker x fries!! en dat zou echt een prima gezins paardje zijn
houd van knuffelen suuuuuuuuuuuuuuuper braaf met rijden en ook buiten
en al laat je haar een week staan het is opstallen en rijden :)
ze is al wel wat ouder (17 bijna) maar super fit
en ik rijd ook af en toe op een tinker en ook zoooo lief!
dus een tinker zou het zeker wel doen hoor
en dan geen jong paard kopen maar vanaf een jaar of 10 ofzo :)
suc6 :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:01

Hee! Welk ras lijkt me in eerste instatie absoluut niet belangrijk, maar qua karakter (voor u en voor uw kinderen) moet je denk ik wel letten
op een koele kikker die 't wel best vind :) Een Haflinger is geweldig, (heb ook := ), maar mijnes is dan toevallig bést ontdeugend! Een fjord is
leuk, maar een sterk ponyras kan ook prima! :) Het enige wat ik je nu niet zo 1,2,3 zou aanraden is een echte volbloed, bijv. een arabier.. :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

wammesje schreef:
Je mag die van mij proberen :D al is het alleen al om te bewijzen dat ze niet stug, lomp en lui zijn :P
en hij rijd heerlijk!!

Wat lief van je. :D
Maar buiten dat, ook al rijdt Wammes erg fijn, dan nog biedt dat geen garantie voor het ras de Fjord in het algemeen.

Edit - TS, als je een leuk paard ziet. Bel dan op en vraag de verkopers hoe het zit met het karakter. Zeg dat je fibromyalgie hebt en dat je een rustig beestje wilt dat zijn krachten niet misbruikt. Een soepel licht te rijden dier is dus ook van belang, maar ook de vlakke gangen, zodat je lichaam niet teveel schokken krijgt te voortduren. Als zij zeggen, joh, onze Rakker is geschikt voor jou. Ga erheen met je cap en ga lekker rijden. :)
Laatst bijgewerkt door dejavu op 07-10-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:06

Ik denk persoonlijk dat je niet naar het ras moet zoeken maar puur naar het paard. Je zoekt een braaf en sterk paard/pony. Ik zou dat als streven houden en wie weet vind je een leuke kruising of een totaal ander ras waarvan je het niet verwacht.
Zou gewoon je "eisen" op een lijstje zetten en met dat lijstje in je achterhoofd gaat kijken wat er allemaal is binnen jou budget.

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:21

@ Wammesje ik vind de naam van jou Fjord zooo supergaaf, wij hadden een kat en haddenen hem wammes genoemd helaas is hij na 2 jaar aangereden.

Maar blijft een supernaam.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 06:38

Tam78 schreef:
@ Wammesje ik vind de naam van jou Fjord zooo supergaaf, wij hadden een kat en haddenen hem wammes genoemd helaas is hij na 2 jaar aangereden.

Maar blijft een supernaam.

:D vind hem ook leuk!! ik heb het niet zelf verzonnen... hij loopt ook als een Wammes waggel :j

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 06:46

En wat het topic betreft... ik vind ook dat het niet rasafhankelijk is :o , het ligt ook echt aan het karakter van het beestje zelf.
Al is het wel zo, dat bepaalde rassen heel koel in het hoofd zijn. en met wat minder arbeid af kunnen.
Gangen paarden zijn idd misschien wat minder belastend voor je rug.
Ik ben heel tevreden met mijn fjord, en de vorige was ook super ;)

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 08:19

Wat een lieve, meedenkende reacties allemaal! Goeie adviezen, bedankt!

Natuurlijk probeer ik me niet blind te staren op 1 ras en weet ik dat binnen elk ras de karakters erg kunnen verschillen, een goeie klik moet er zowiezo zijn, dat begrijp ik, maar:
wammesje schreef:
Al is het wel zo, dat bepaalde rassen heel koel in het hoofd zijn. en met wat minder arbeid af kunnen.

hier ging het mij in dit topic om, elk ras heeft toch wel bepaalde kenmerken?

Daarom dan nog een vraagje over ijslanders: ik weet dat ze klein en sterk en sober te houden zijn en dat ze tolten (weet niet hoe je puntjes op een o krijgt? :o )
Maar ik dacht eigenlijk dat ze niet zo erg lief en niet echt rustig zijn? En zeker niet geschikt voor kinderen? OEI, hoop niet dat er nu ijslander-mensen boos worden.... misschien zijn er ijslander-fans die daar wat over kunnen vertellen? Want het tolten op zich spreekt me wel aan icm fibro, maar ik wil wel dat het met mijn kinderen ook vertrouwd is!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:11

Ijsjes niet niet druk volgens mij, maar qquarters of paints zijn werkwillig.

Ik zou eerder naar vlakke gangen, of gangenpaarden, zoeken dan echt specifiek naar een ras.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:42

Stronglady schreef:

Om even terug te komen op deze reactie: ik heb zelf 3 fjorden en de 4e is afgelopen zondag verhuisd. In alle 4 zit een wereld van verschil, hoewel het allemaal familie van elkaar is.

Mijn ene merrie is met kinderen de allerliefste en de allerbraafste, maar zet je er iemand op die behoorlijk in het zadel zit dan zal ze allerlei geintjes uithalen en is ze niet zo gemakkelijk meer. Mijn andere merrie is juist veel fijner te bewerken door een ruiter en is minder geschikt voor kinderen. Daar is ze wat te ongeduldig voor waardoor ze lomp kan worden. Beide merries hebben dezelfde vader. De dochter van de laatstgenoemde merrie is nu een jaar. Daar laat ik met alle plezier kinderen mee poetsen en tutten. Ik denk dat zij straks onder het zadel net zo lief en geduldig zal zijn als ze nu op de grond is. Het paardje wat zondag vertrokken is, is nu 4 maand. Erg lief, maar van het type grote mond, klein hartje. Als je hem aan kunt heb je er een wereldpaard aan, anders gaat hij het denk ik knap lastig maken.

Met de fjorden zou ik in jouw geval niet bij een particulier kopen, maar bij een fijne fokker. Ook daarin zou ik heel selectief zijn. Indien je dat wilt overwegen wil ik je via pb wel een aantal aan en afraders op basis van mijn ervaringen geven. Een particulier is vaak blij met iedere kijker, terwijl een fokker door het grotere aanbod toch wel kijkers krijgt en hem om het even is welk paard hij verkoopt. Daardoor kan hij een eerlijker advies geven.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 10:39

fjordnina schreef:
Met de fjorden zou ik in jouw geval niet bij een particulier kopen, maar bij een fijne fokker. Ook daarin zou ik heel selectief zijn. Indien je dat wilt overwegen wil ik je via pb wel een aantal aan en afraders op basis van mijn ervaringen geven. Een particulier is vaak blij met iedere kijker, terwijl een fokker door het grotere aanbod toch wel kijkers krijgt en hem om het even is welk paard hij verkoopt. Daardoor kan hij een eerlijker advies geven.

Is misschien wel een hele goeie tip en zou dan ook voor andere rassen net zo goed gelden? Ben tot nu toe eigenlijk alleen maar op MP aan het rondstruinen, dus vooral particulier! Ik ontvang graag een pb-tje fjordnina! Verkopen fokkers ook wat oudere dieren die alles al kennen?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:47

New-forest lijkt me een goede pony,en wat dacht je van de highland pony,zeer allround en een super karakter! :D