Rugklachten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:57

ik heb zelf ook snel last van me rug, maar het houd me niet tegen te paardrijden, soms doe ik het wat rustiger aan maar tot nu toe gaat het goed!

succes ermee :(:)

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:23

heb je een eigen paard of wil je der 1 kopen dan is de

IJSLANDER

iets voor je door zijn tolt zit hij heel vlak waar je geen rugklachten krijgt!

pluklief

Re: Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:24

Ik heb zelfs sinds een jaar regelmatig last van mijn rug.
Ik krijg er last van met paardrijden als ik bijvoorbeeld een paardje rij met een stuitergalop. Nu heb ik zelf een ijslander met aardig vlakke gangen en als ik last van mijn rug heb werkt het altijd heel goed om even op haar te rijden.

Wel moet ik zeggen dat niet alle ijslanders zo lekker zitten, tolt verschilt per paard en bij de ene zit het heerlijk terwijl de volgende totaal niet lekker zit.

Maar zorg dat je alles overlegt met een goede fysiotherapeut. Misschien helpt rijden voor jou rugklachten juist helemaal niet.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:07

mijn draver (pony) heeft ook een heel lekkere tölt, maar tjitske is eigenlijk te klein voor mij en ik vind jana veel lekkerder rijden...dus ik houd het maar bij mijn friesje...

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:01

Het kan ook goed zijn voor de rug :j
Dat heeft mijn moeder ook

yael6900

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:32

ik heb zelf ook rugklachten maar toen ik ging rijden had ik op eens minder rug pijn

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:26

Ik rijd praktisch niet meer ivm rugpijn (slijtage) maar voor iedereen is het anders ten slotte. Goede buikspieren zijn wel belangrijk!

simoneehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:13

ik meld me ook met rugklachten =]
bij mij schiet het zo af en toe in mn rug dan moet het ff goed kraken, dan ga ik er rustig op
dat is dan wel te doen..
bij een dokter/fysio kan je ook handige tips krijgen voor vóór het rijden!
ik kan mezelf een soort rugmassage geven XD
klinkt raar maar is super prettig!
sterkte met je rug en laat je weten hoe het verder gaat!? :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:01

Ik heb ook slijtage in de rug,maar rijd nog gewoon paard.Echt veel last heb ik niet meer sinds ik ook voetbal.
Maar de laatste tijd heb ik een branderige pijn in mijn rug,het brand gewoon.Precies op een knobbel v.d. ruggegraat,tis 1 plekje.
Iemand die dit ook heeft of had?

simoneehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:36

uhm ik heb dus 'zwevende werfels' onder in mijn rug maar bij mij is het ook 1 plekje! bij mij ook vaak branderig gevoel maar waar in je rug zit het precies yvonne? (gohya) =]
want ik heb dus geen hernia.. maar al mijn gewrichten hebben slijtage met namen dus me knieen maar mijn rug ook .. .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:44

simoneehl schreef:
uhm ik heb dus 'zwevende werfels' onder in mijn rug maar bij mij is het ook 1 plekje! bij mij ook vaak branderig gevoel maar waar in je rug zit het precies yvonne? (gohya) =]
want ik heb dus geen hernia.. maar al mijn gewrichten hebben slijtage met namen dus me knieen maar mijn rug ook .. .

In mijn rug zit ook slijtage [nog geen hernia,die zit in me nek],het zijn in mijn rug de 3de en 4de wervel geloof ik.Soms brand het zo erg,echt pijn is het niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:49

Gewoon proberen. Je moet wel selectief zijn met op welke paarden je gaat rijden. Ik merk dat het ene paard mijn klachten vermindert en het andere paard juist verergert. Gelukkig valt mijn eigen paardje onder de verminderen categorie :D

joycebibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:10

ik ken het gevoel ben 16 en heb al jaren last van me rug waarschijnlijk door een val van een pony O:)
de fisio zij tegen mij dat het niet erg kwaad kon zolang het nog uit te houden is wel zal het denk ik fijner zijn op een paard met vlakke gangen

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:08

Een vriendin van mij waar ik ijslanders mee verzorg heeft dat ook heel regelmatig, die zit van nature ook een beetje krom omdat ze zo'n last heeft.. Maar ze rijd wel nog steeds.
Ik denk dat je gewoon langs de dokter moet gaan of het gevolgen zou hebben als je weer begint met rijden..

naaaaomii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:09

Hey,
ik heb ook rugklachten.
in therapie er voor gezeten enzo,
en de therapeut zei tegen mij dat ik beter niet meer kon gaan paardrijden,
maar aangezien de therapie goed geholpen heeft,
heb ik ern iet meer zo veel last van,
en ik rij elke dag me paard gewoon,
maar met bepaalde dingen zoals hoeven uitkrabben,daar kom ik soms wel nog moeilijk mee naar boven,
maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten,
ik ben beetje eigenwijs geweest, je kan ook je hele rug ermee naar de kl%te bregen en dan heb je niks meer.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:38

Ik heb ook ernstige rugklachten (ga deze maand eindelijk een MRI krijgen en wie weet wat daarna nog). Maar gek genoeg heb ik na het rijden het minste last!!
Ik moet niet te gek doen, kan maar kleine stukjes draven tegenwoordig, en zeker niet doorzitten, maar vooral stap is een heerlijke massage voor mijn rug.
Het is wel zaak dat je een rustig paardje hebt, die niet ineens een gekke bokkesprong maakt (al voorkom je dat niet altijd) want vreemde bewegingen zijn niet prettig!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:40

mijn rug wordt juist losser met doorzitten in draf, maar ook alleen als paard correct nageeflijk en ontspannen loopt en goed over de rug beweegt...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:54

Als mijn paard echt lekker loopt en ik goed kan doorzitten (ik moet bekennen dat ik dat nog maar een keer voor elkaar heb gekregen) is doorzitten hemels. Maar het is ook heel erg afhankelijk van je paard. Ik heb gelukkig een paard die fijne gangen heeft voor iemand met rugklachten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:49

Typisch! Ik kan het echt niet meer, elke keer die 'klappen' op mn rug met doorrijden vind ik verre van hemels! Maakt niet uit op welk paard ik zit wat dat aangaat!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:54

Brendaaaa schreef:
Typisch! Ik kan het echt niet meer, elke keer die 'klappen' op mn rug met doorrijden vind ik verre van hemels! Maakt niet uit op welk paard ik zit wat dat aangaat!

dat klappen in de rug heb ik alleen nog maar meegemaakt bij pony's of paarden die niet over hun rug liepen, netjes nageeflijk en ontspannen waren...
maar ja zo zit iedereen anders in elkaar...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:09

Het kan ook in je rug zelf zitten. Een stalgenootje van mij gaat met enige regelmaat naar een chiropractor die uit de paardenwereld komt. Als zij binnen komt met "ik kan niet doorzitten" kraakt hij op een bepaalde plek zodat het weer los komt te zitten en zowaar, de dag erop kan ze weer gewoon doorzitten.
Ik denk dus dat het een wisselwerking is en de stijfheid van je eigen rug zal het niet makkelijker maken om je paard goed over z'n rug te laten lopen.

Ik heb zelf het idee dat doordat ik het niet kan mijn paard z'n spieren ook wat zwakker worden en het voor mij des te moeilijker word. Ik ben dan ook erg blij dat een vriendin weer terug is uit het buitenland en mijn paard nu wekelijks gaat rijden. Zij is rijtechnisch iets beter onderlegd dan ik en ik hoop dat zowel mijn paard als ik er wat aan hebben.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:48

[quote="Falona"]
Ik denk dus dat het een wisselwerking is en de stijfheid van je eigen rug zal het niet makkelijker maken om je paard goed over z'n rug te laten lopen.

quote]

Daar ben ik ook van overtuigd, daarom zit ik ook niet meer door! Is ook niet goed voor het paard waar ik op rij...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:02

Heeft niemand van jullie een brandende pijn in de rug?Precies op een knobbel v.d. ruggegraat.
Ik zal toch niet de enige zijn?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:05

gohya schreef:
Heeft niemand van jullie een brandende pijn in de rug?Precies op een knobbel v.d. ruggegraat.
Ik zal toch niet de enige zijn?

nee dat heb ik niet...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:17

Het lijkt wel of ik de enige ben die dat heeft,heb het verder nergens gelezen.Heb het voorheen nooit gehad,alleen maar "gewone" rugpijn.