Blinde geleidepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scooby

Re: Blinde geleidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:28

een hond lijkt mij toch een stuk praktischer, zijn een stuk wendbaarder dan paarden en zoals al eerder is aangekaart, hebben paarden hun vluchtgedrag.

snap dat de TS graag haar paardje als blindegeleide paard wil hebben, maar persoonlijk denk ik niet dat je op erg veel positieve reacties kan wachten.
Een IJslander is een stuk groter dan zo'n minipaardje, als je daarmee door de supermarkt loopt, maak je mensen er niet zo blij mee als er een pony op hun teen staat, tegen ze opbotst, over de verse groenten en fruit hangt...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:27

@ scooby, een geleidehond heeft over het algemeen een schofthoogte van om en nabij de 50 cm dit maakt het idd erg beperkt.

Daarnaast zit je overgens ook met een probleem dat je je geleidepaardje toch zindelijk zou moeten krijgen.. Erg moeilijk als een paard het in een supermarkt een beetje spannend vind en hij mest van de spanning.. Overgens denk ik dat je je paardje er geen plezier mee doet, een hond is van origine al veel meer gewend aan de omgeving waar hij als blindegeleidehond aan bloot wordt gesteld. En een paardje wat als veulen zijnde om en nabij andere paarden, en een landelijke omgeving wordt geboren is hier niet aan gewend... TS mag ik vragen waarom je graag je ijslander als geleidepaard wilt opleiden? En is het ook echt je bedoeling hiermee stations en winkelcentra mee te bezoeken ? Waarom niet gewoon een normale geleidehond ?(niet aanvallend bedoelt, het werkt gewoon mijn nieuwschierigheid)

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:11

heel bijzonder! er zouden veel meer geleidepaarden moeten komen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:21

xamberr schreef:
zo cool !
moet een vriendin van mij maar haar hond in gaan ruilen voor een blinde geleiden shet !!
doet moet ze lezen

heeeel ironisch :')
dit moet ze lezen :+
ga er vanuit da ze blind is? :+

ik vind hget echt super dat deze mogelijkheid er ook is! vind het wel grappig :P
staat een paaaaard in de gang :')

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:58

Er zijn gewoon programma's die voorlezen wat er in je scherm verschijnt hoor, daarnaast zijn er vaak ook leesregels te verkrijgen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:26

Flevolander schreef:
Er zijn gewoon programma's die voorlezen wat er in je scherm verschijnt hoor, daarnaast zijn er vaak ook leesregels te verkrijgen.

Idd, ik gebruik ook vergrotings/spraak programma :)

Nee, ik hou het liever bij mijn geleidehond.. Is inderdaad, zoals iemand al schreef, wendbaarder. Volgens de trainster van mijn hond kun je ook een koningspoedel nemen als je allergisch bent voor honden- maar weet niet precies hoe dit zit...

Geleidepaarden.. Tja.. Zou wel goed zijn voor mensen die honden als onrein zien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:28

Flevolander schreef:

ik bedoel meer de trant van "dit moet ze lezen"

:+
ik weet dat er zulke dingen zijn hoor en vind het ook super dat dat er is!

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:37

cool dat er blindegeleide paarden bestaan 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:32

had er ook al van gelezen.Ik vind het opzich heel goed kunnen .

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:45

ze zijn alleen niet zo snel zindelijk :P

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:10

Echt super leuk dat er ook Blindegeleidepaarden zijn.
En heel veel mensen zeggen wel dat honden betrouwbaarder zijn maar als jij een goede band met je pony hebt denk ik dat je met een pony toch meer kan.
Alleen met mijn huurpony zou het niet lukken zodra die eten ziet is ie weg ;)

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:07

Heel bijzonder en ontzettend goed zeg!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:16

GeneralHamon schreef:
@ Esther, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe je het allemaal doet met de opleiding van je paard. Zou je er eens iets over willen vertellen?

Helaas is mijn paard pas overleden, ze was nog maar zes jaar.
Wat we deden was echt veel gekke dingen zoals zeiltjes, paraplu's etc. Achteruit, zijwaarts etc.
Ze was in staat een trekker uit de wei te jagen omdat ze inmiddels zo vreselijk mak was.
Ik was juist haar aan het leren om te 'klimmen' ergens op. Bij haar heeft het niet zo mogen zijn.
Inmiddels heb ik een nieuw heel geschikt paard maar we moeten samen nog beginnen aan elkaar te wennen en de lichaamstaal te begrijpen. Dit paard is niet hier geboren dus ik zal er hulp bij nodig hebben, bij Bret die hier wel was geboren is het min of meer vanzelf gegaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 01:22

Ik zat even de reacties na te lezen, mijn bedoeling met een IJslander als geleidepaard is nooit geweest om er mee de winkel in te gaan of het paard in huis te houden. Sorry dat de indruk is gewekt. Mijn bedoeling was om veilig overal te kunnen komen met dit paard, zoals ik met mijn geleidehond naar de brievenbus kon. Nu mijn paard dood is is het net zoiets als overnieuw blind worden. De bedoeling was om wat onafhankelijker te zijn van anderen. Ik moet nu opnieuw beginnen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:01

Gecondoleerd met je paard.. Ben benieuwd op wat voor ras de keus nu gevallen is?! Ik ben ook wel een beetje nieuwschierig waarom je liever een geleide paard hebt ten opzichte van een geleidehond. Daarnaast, een geleidehond wordt tegenwoordig natuurlijk vergoed door de zorgverzekering. Doen ze dit ook met paarden?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:15

Het is weer een IJslander ( we hebben nog een IJslander, zij is niet geschikt voor dit werk) . Ik heb ooit een geleidehond gehad, voor de hond is er hier te weinig te doen, ik zit midden in een natuurgebied. In de stad deed ie zijn werk erg goed en had voldoende om op te letten om het leuk voor hem te houden. Ik kom alleen zelden in de stad. In dit gebied zijn geen stoepjes, zebrapaden etc. gevolg was dat de hond zich minder goed ging concentreren.
Ik denk niet dat de zorgverzekering paarden zullen vergoeden. Inmiddels heb ik een Parelli instructeur bereid gevonden me te gaan helpen met het nieuwe paard om in ieder geval de basisdingen te gaan leren en de routes bijv. naar de brievenbus.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:09

geweldig :P

kwil mijn shetje dat ook wel leren,haha voor de lol :P