Moeite met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:37

Ik kan ook niet opstijgen boven de 1.65 en heb voor mijn paard van 1.70 toen een stijgbeugel met een klepje gekocht bij DIVOZA. Over het algemeen gebruikte ik een bankje bij de buitenbaan en een opstapschavot bij de binnenbaan, maar als je ergens bent waar dat niet is dan is zo'n speciale stijgbeugel (€ 35,00 dacht ik) een aanrader.

Meraki

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:38

Ik gebruik een klein krukje :) Misschien maar 20 cm hoger, maar het helpt wel.. !

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:56

ik heb ooit gehoord dat als je gewoon opstapt dat het paard een gewicht aan zich heeft hangen wat je eigen gewicht x 10 is. ze hebben dus heel wat tegen te zetten als het baasje opstapt ;)

daarom stap ik ook altijd met een krukje op (en omdat ik gewoon een stijve hark ben :+ )

dus eigenlijk is het niets om je voor te schamen maar als je soepeler wilt worden is yoga misschien iets voor je? ik heb wel eens een proefles gedaan en ik heb een hele week spierpijn gehad :+ dus je gebruikt wel degelijk spieren!!

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:22

ik stap ook altijd met een opstapje op. je zou misschien thuis veel door de knieen en dan zonder hulp weer omhoog. ook 1 of 2 treden op de trap overslaan zou in mijn opzicht wel helpen.. doe het ook en krijg me been veel makkelijker omhoog...

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:02

Je spieren een beetje uitrekken voordat je gaat rijden.
Zo ben je een stuk losser. Gewoon een soort warming-up doen

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:30

Hee!

Op de manege moeten wij met een krukje opstappen is en beter voor het paard en ook makkelijker voor je zelf.
En misschien helpt het als je elke dag een beetje strech oefeningen doet. Zo worden je spieren ook wat soepeler :)

xx

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:23

ik hang de stijgbeugel gewoon wat lager of ga idd ook op een opstapje staan

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:24

heb je misschien een foto van zoon stijgbeugel met een klepje?

12elisa1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:24

Ik moet meestal op grote paarden en ik kom er ook meestal niet op dan doe ik de stijgbeugels wat langer en als ik erop zit dan doe ik ze weer goed :P[/b]

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:42

We hebben een houten Ikea kruk (10,-) gekocht voor bij de bak op te stappen, stabiel en degelijk ding. Als we uitrijden stappen we voor de boerderij op en daar heeft de gemeente ooit betonpaaltjes (afgewerkt met grind) neergezet en die zijn ideaal qua hoogte. Als het paard om het paaltje heen draait (meestal de nieuwelingen die nog niet weten wat de bedoeling is, draai je mee. Als ze gewend zijn gaan ze zelf al naast het paaltje staan..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:49

AngeliqueB schreef:
We hebben een houten Ikea kruk (10,-) gekocht voor bij de bak op te stappen, stabiel en degelijk ding.

Dat is de Bekvam (:D) die heb ik ook op stal staan. Heel handig!

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:15

Wegens een enkel blessure kon ik een aantal jaar geleden ook een tijd lang niet opstijgen. Ben toen gaan oefenen met rechts opstijgen, dit ging wel. Het is motorisch even wennen, maar het voordeel was wel dat ik aan die kant leniger was.

Ik heb er nu nog gemak van dat ik aan twee kanten makkelijk op mijn paard kan klimmen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:25

Ja ik heb laatst ook mijn mans kluskruk (die van de Ikea dus) mee gejat zodat mijn zoon (7 jaar) zelfstandig op onze Fries kon klimmen (erop gooien met voetje vind hij erg eng.) En het is ietsje hoger dan de tuinstoel die ik zelf steeds gebruikte dus mooi op stal laten staan. :D

Alleen had manlief dit weekend de kruk eigenlijk nodig voor klussen... en ik had hem nog niet verteld waar het gebleven was :o

RobinRijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:29

Inderdaad oefeningen blijven doen dat de spieren soepel blijven.
Beugels lang maken is een optie.
En een krukje/hek is een optie.
Je kunt je ook laten helpen!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:39

Ik ben zelf 1m70, en rijd op een knol van 1.80, en ik geraak er ook niet al te handig op. ik heb nu een techniek ontwikkeld, door jezelf gewoon op te trekken met je armen. dwz: geen voet in de beugel, maar gewoon aan het zadel trekken. het is nu beter & beter aan het lukken, en mijn paard heeft er niet zoveel last van.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:02

Zilfstar schreef:
Ja ik heb laatst ook mijn mans kluskruk (die van de Ikea dus) mee gejat [..] Alleen had manlief dit weekend de kruk eigenlijk nodig voor klussen... en ik had hem nog niet verteld waar het gebleven was :o

Joh, voor 10 euro heb je eentje voor jezelf :+ (en persoonlijk vind ik Ikea geen straf :D , er blijft altijd wat aan mijn vingers plakken :o en ik heb lekker goedkoop gegeten!!)

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:10

gewoon een krukje gebruiken lekker simpel :+

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:22

Ik heb een opstapstijgbeugel.
Ik ben ook maar een kleintje met n groot paard..

Ik vind dat ding echt een uitkomst!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:15

Idd een krukje gebruiken, maar je kunt thuis b.v. bij de trap met je linkerbeen op de 1e of 2e tree gaan staan en dan vaak omhoog komen!
Ik heb er ook moeite mee hoor!
Ik rijd dan altijd op pony's van ong. 140-150, en ik zet me altijd 3x af en dan lukt het al veel beter!
Gewoon oefenen! Maar het is wel vervelend dat je paard zo groot is!!!...

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:17

o,ja je moet je nooit!!!!!maardanookechtNOOIT!! optrekken aan het zadel!!! is namelijk echt suuuuper slecht voor de rug van je paard!!!!!!
Deed ik eerst ook maar doe het nu dus echt nooit meer!!!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:18

Ik gebruik steevast een bankje om op te stappen. Wekelijks (en ik gebruik dat bankje nu toch al 3 maand om op te stijgen) roepen ze meerdere keren op een sarcastische toon dat ik te stijf ben.
Tja ik zich echt niet voor rugproblemen bij mijn paard of voor een scheef zadel te solliciteren. Geef mij dus maar mijn bankje. Ik laat ze gewoon zeuren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:20

AngeliqueB schreef:
Zilfstar schreef:
Ja ik heb laatst ook mijn mans kluskruk (die van de Ikea dus) mee gejat [..] Alleen had manlief dit weekend de kruk eigenlijk nodig voor klussen... en ik had hem nog niet verteld waar het gebleven was :o

Joh, voor 10 euro heb je eentje voor jezelf :+ (en persoonlijk vind ik Ikea geen straf :D , er blijft altijd wat aan mijn vingers plakken :o en ik heb lekker goedkoop gegeten!!)

Nou manlief heeft er inmiddels een nieuw bij gekocht hoor.
Het enige was dat hij zich rot zocht naar dat ding... omdat ik niet had gezegd dat deze op stal stond.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:30

Ik gebruik een kunststof krukje van de Ikea, zacht kunststof dus mocht het tussen de benen van het paard komen beschadigd het het paard niet. Het paard kan natuurlijk wel schrikken, dus altijd oppassen.
Goede rek oefeningen zijn yoga oefeningen. Doorbuigen, balanceren. reken minimaal 10 sec vasthouden en voor goed rekken zeker 30 sec.
Met 2 treden gelijk de trap oplopen is heel slecht voor de knie gewrichten, dus dat raad ik je zeker af te doen!

Groetjes

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:56

ik ben helaas ook een zeer inlenig geval, een tip : traplopen, daarmee train je je bovenbeen spieren, ik zelf maak altijd gebruik van een opstapbeugel, niet echt charmant maar wel heel handig.
een stoel of keukentrapje is ook een oplissing.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:00

:o :o :D ik zou veel trainen zoals been op tafel been er weer af.
dat dan 20x iedere avond en dan steeds het been hoger totdat je er goed bij kunt.
En tot die tijd kun je beter met een wat hoger krukje (stoel??) opstappen.

beter voor het paard beter voor jou!