Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Doortje58 schreef:Weet je, ik bedenk mij ineens.........![]()
Wil ze met haar pony ALLEEN gaan buitenrijden??
Lijkt me niet zo verstandig als ze een beperking heeft.
Ik vind het zo wie zo voor niemand verstandig alleen te rijden,
want als er iets gebeurd is er geen hulp bij de hand!!!![]()
Als ze met nog een andere ruiter naar buiten gaat, dan kan die toch helpen met opstappen???
En ik vind haar niks te dik om op een grotere pony te rijden hoor............![]()
Maar, mij lijkt het belangrijker om haar van de angst af te helpen en beter te leren paardrijden VOOR ze buitenritten gaat maken.
HannahFrouk schreef:Ik heb zelf een koudbloed. Ik denk dat als je een goed opgeleerde koudbloed hebt, dat het heel goed zou kunnen gaan. Als een koudbloed eenmaal een routine heeft, en die accepteert, zijn daar weinig problemen meer te verwachten. Het probleem is alleen dat ze bij het AANleren van dingen ontzettend koppig kunnen zijn.
Ik heb ook een Arabier. En dat vind ik dus echt niet geschikt. Want ook een oudere arabier blijft een arabier. Die van mij is 17 en echt maar een fractie makkelijker dan toen hij 8 was. Het karakter blijft gewoon hetzelfde.
Natuurlijk zul je bij elk ras makkelijke en moeilijke paarden kunnen vinden.
Je vriendin mag weleens komen zitten op onze koudbloed hoor, kijken of ze het buiten zou zien zitten op zo'n paard. Je zit wel erg breed natuurlijk. Mijn bijrijdstertje van 11 rijdt er ook op, die kan er prima mee overweg.
Let wel, een koudbloed isvaak een bewerkelijk paard. Ze zijn zo sterk dat ze vaak gewoon ergens doorheen lopen, iets uit de muur trekken of iets anders uithalen. Mijn paard stond op een goeie dag gewoon met de staldeur aan d'r halster en heeft al verschillende ringen "per ongeluk" uit de muur getrokken. Vergis je niet in de kracht van die beesten. Ze hebben vaak mok, en veel van die paarden hebben CPL, een chronische aandoening aan de lymfevaten. Zou een kruising geen optie zijn?
.
Ik zou zeggen gaa goed op zoek, en je zult vinden
overigens heb ik zelf de ervaring dat ''tinkers'' braverikken zijn, wel wanneer ze wat meer op leeftijd zijn.
thoraklover schreef:Schwarzwalder Fuchs blijken hele brave paarden te zijn![]()
alleen een beetje zeldzaam..ze zijn wel groot genoeg.

pri_lady schreef:Pony staat aan huis zeg je, helemaal alleen of staan er maatjes bij? Hele dag op stal of buiten? Zit eventueel aan mijn haf te denken, bomproof, 16 jaar, kind van 3 kan hem berijden, 1.52 hoog met stockzadel en veelzijdigheidszadel. Hij heeft nl ook een beperking, kan niet in de rechtergalop. Dit ligt aan een verkorte heupspier en is niet te verhelpen. Hij heeft er geen probleem mee, sterker nog rontgenlogisch en klinisch goedgekeurd, geen dierenartskosten of whatever. Kwamen erachter dat het niet aan zijn werklust lag. Steffie van de Laarse hem laten checken en kwam dit eruit, baalde wel, betekende geen khns wedstrijden.
Moet hier dan nog wel goed over nadenken, bespreken met kids, dus vertel je vriendin nog maar even niets.
Misschien weet ik er nog één die de moeite waard is.
In profiel staan een paar foto's
alice.kelly schreef:Je moet niet te veel naar het ras kijken. Een betrouwbaar karakter is toch het belangrijkste.
Je kunt het best een wat oudere pony nemen die nog wel een paar jaartjes mee kan en een goed karakter heeft.
Maar het is zeer moeilijk zo'n pony te vinden hoor.
Wil ik je graag nog een tip geven als je de pony uiteindelijk hebt. Ik zou er iemand de pony bij laten rijden.
Het gebeurt namelijk bij een makke pony ook wel een keer dat ze 'wakker'worden .
Spreek uit eigen ervaring van huis uit.
Succes ermee, want het is vast een moeilijke opgave.