Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:38

Madeira_ schreef:
Wouw, ik heb ECHT bewondering voor jullie. Ik snap natuurlijk wel een beetje hoe jullie het beleven vanwege mijn slechtziendheid (in een normale volkmond word ik zelfs vaak blind genoemd, maar daar ben ik het dan nooit mee eens :+)

Echt super van jullie!! Heb het wel is vaker gezegd, maar blijf het zeggen! :)

huh, bewondering voor wie? voor mij???
Joh, ik heb juist bewondering voor JOUW!!!!!!!!
Het lijkt me namelijk vreselijk moeilijk en vooral eng om paard te rijden als je maar heel weinig kunt zien.
Ik zit namelijk altijd naar mijn paardje te kijken onder het rijden, hoe de oortjes staan, en waar ze zelf naar zit te kijken.
Hoeveel zicht heb jij nog, als ik vragen mag? :o

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:23

@ madeira....je zelf niet wegciferen he! ik vind het juist wel weer knap als slechtziende te rijden, geef mij maar lichamelijke beperkingen want ik weet niet eens of ik nog durfte te rijden als ik slecht kon zien.

@ folks-ik had les en het ging suuuuuuuuuuuuper!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:45

Afbeelding

deze was vanmiddag gemaakt tijdens de les. Even voor het idee... :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:46

Madeira iedere beperking heeft zijn eigen vervelende eigenaardigheidjes. Ik kan goed zien, het lijkt me zo onhandig om dat niet te kunnen. Ik zou niet weten wat ik moest doen. Spieren die het niet doen, dat snap ik inmiddels. Dus daar kan ik mee omgaan.

Kortom: je groeit in je beperking en die van een ander ziet er altijd ingewikkelder uit.

Madeira_

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:13

@Hiphopje, ik zie met mijn linker oog 3 procent en met mijn rechter oog 1 procent. Het voordeel van dat ik amper wat zie, is dat ik mijn paard wel goed kan aanvoelen (soms iets te goed haha). Mijn instructrice zei nog: je moet het niet als nadeel zien dat jij niet veel ziet, want jij voelt je paard :j
Alleen als ze rent zonder rem ben ik erg bang, omdat mensen zeggen dan makkelijk: stuur een volte, maar ik heb geen flauw idee waar ik zit en mijn oriëntatie is dan niet meer zo best..
@Bari, nee ik bedoelde het niet als dat ik mezelf wegcijfer ;) maar ik ken het gewoon niet anders (zoals jullie dat ook bij jullie beperking hebben denk ik).
@Anya, heb je gelijk in, ik ben dit gewend en jij natuurlijk jouw beperking. :) Toch vind ik het erg knap van je dat jij rijdt :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:17

We zijn gewoon allemaal knap dat we rijden.

Madeira heb je nooit gedacht aan een oplossing met geluiden op de hoeken of desnoods op de letters? Zodat je hoort waar je bent?

Klinkt stom maar een vriendin van mij rijdt op een blind paard, en het paard heeft geleerd om geluid te lopen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:18

Anya, ik rij ook zeg maar op geluid, dat lukt mij goed. Alleen als mijn paard schrikt (komt gelukkig niet meer echt voor) dan rent ze hard, is natuurlijk logisch, blijft een vluchtdier, maar dan ben ik mijn oriëntatie kwijt en dat vind ik altijd best wel eng dan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:27

ja dat is logisch, maar dat vindt niemand leuk hoor. Ik heb dan nog wel orientatie, maar ik heb een bokker van 1.80 (is een driftkoppie) ik probeer dan met mijn niet zo meewerkende lijf met man en macht die kop omhoog te houden, want dan zijn de bokken uit te zitten :D

Dat zijn de niet zo leuke onderdelen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:34

@ anya...wat je zegt over geluid in de hoeken, ik weet dat in duitsland zo een apparaat word gebruikt voor slechtziende dat idd in de hoeken word geplaatst, een soort klikjes. maar ik zal niet meer weten op welke side ik dit zag, ik zal even zoeken.

@ madeira, wellicht een optie voor je?

ik ben vandaag zo stijf als een stuk hout, pfff zal door de kou komen en dan praten ze over een kougolf van -35 graden! ik hoop dat dit echt niet waar is want dat is me maar niets.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:35

Hé, die beugels zijn wel handig, ook voor mij misschien......... :P

En Madeira, we gaan toch niet tegen elkaar opbieden hè, welke beperking het ergst is of het moeilijkst met paardrijden??......... 8-)

Soms kan iemand met een kleine beperking er moeilijker mee omgaan, als een ander met een zware beperking, ........... :o

Ligt er ook nog aan of je je beperking accepteert of niet............. :+

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:37

ja acceptatie schilt een stuk gompie helemaal met je eens! toen ik zelf nog in knoop zat toen boterte het helemaal niet maar sinds ik me bij neer heb gelegt en mijn grensen heb leren verkennen gaat het idd beter. weet niet of meer mensen het ook zo ervaren?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:40

@Gompie, neee zo was het zeker niet bedoelt! Vind het gewoon top van jullie!
@Bari, ik heb goede oriëntatie, behalve als dus mijn paard er vandoor gaat.. Maar dat is denk ik zelfs voor een goedziend iemand moeilijk.. Gelukkig ziet het paard zelf wel waar die naar toe gaat haha :+
@Anya, dat is vervelend he, mijn beperking zit mij gelukkig meestal niet in de weg om mijn paard aan te pakken maar soms ... dan zie ik gewoon niet hoe andere het doen, ik kan niet even afkijken, moet alles op mijn eigen manier doen, heeft wel zo zijn voordelen maar ook wel nadelen omdat als iemand zegt: dit werkt het beste bij dat paard dan snap ik er niets van haha.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:42

@ madeira, oke dan, echt top van je dat je je zo kan redden! en ik denk dat je van jezelf kan zeggen dat je echt " je paard voelt"

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:44

ik rij zelf niet met een beperking, maar ik ben vrijwilligster bij een stichting voor huifbed rijden. zodat mensen met een lichamelijke/geestelijke beperking, waardoor ze niet op een paard kunnen zitten, tóch de prikkelingen mee kunnen maken, en het is ook een 'therapie'. voor informatie+foto's: http://www.stichtingaloha.nl/

hoop dat jullie er wat aan hebben :D

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:47

Bari zegt: ik ben vandaag zo stijf als een stuk hout, pfff zal door de kou komen en dan praten ze over een kougolf van -35 graden! ik hoop dat dit echt niet waar is want dat is me maar niets.

Bari toch................. :D

Hhahahahahahahahahhahha

Zelfs in Rusland wordt het de komende week niet zo koud, dus waar zou 't volgens jou -35 gr. worden????? :o :o

Hier in Groningen wordt het hoogstens 's nachts min 3....!!! :P 8-) *D

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:48

Bari schreef:
@ madeira, oke dan, echt top van je dat je je zo kan redden! en ik denk dat je van jezelf kan zeggen dat je echt " je paard voelt"

Hihi ja dat is mijn voordeel van mijn beperking ;) heb geen keus haha :D

Love_shyboy, ik had hier wel is van gehoord, echt super dat er zoiets is ontwikkeld! :)

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:53

In Tilburg hebben ze dat ook bij AMARANT! :D
De dochter van mijn therapeute/ docente toen........maakte daar ook gebruik van en dat werkt SUPER!!!!! +:)+
Ze ontspande zo gemakkelijk haar > normaal spastisch gespannen < spieren!!! ;)
Nog beter als bij 't zwemmen, wat ze ook elke week doet!!!! *\o/*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:58

Ja daar kan ik me helemaal wat bij voorstellen. Wat ik het moeilijkste vond was om te leren dat ik dingen zelf dus niet meer moet willen. Ik ben begonnen mijn jonge paard zelf in te rijden. Maar toen ik eraf kieperde omdat ik gewoonweg niet snel genoeg meer ben, toen was ik zo ontzettend boos op mezelf en de wereld. Maar inmiddels gaat dat heel wat beter en voel ik me gezegend dát ik nog kan rijden. En dat ik al kon rijden voor ik mijn beperking kreeg. Want het leren met een beperking, is toch wat anders dan het al kunnen en dingen aanpassen.

Ik heb mijn paarden in Duitsland gehad en daar heb ik dat systeem ook in werking gezien Madeira. Ik denk dat je het beste kunt zoeken op google.de

Trouwens, hoe lees jij bokt? Zet je het op heel grote letters of zo?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:59

Love shyboy: super dat dat ontwikkeld is, maar zo groot is mijn beperking gelukkig niet. Ik kan gewoon in de sport mee zelfs. Ik kan alleen niet meer 6 onderdelen op een dag starten.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:01

Anya, ik heb een vergrotings/spraak/braille progamma.. Maar ik ben te eigenwijs om het te gebruiken.. Heb gewoon zeg maar geschrolt terwijl ik de contral toets in hou haha :+

Heel herkenbaar, ben met mijn beperking geboren, maar wil gewoon alles zelf doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:02

haha, en zo leer je jezelf prima te redden :D :D

en dat eigenwijze... Herkenbaar :+

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:56

Madeira_ schreef:
@Hiphopje, ik zie met mijn linker oog 3 procent en met mijn rechter oog 1 procent. Het voordeel van dat ik amper wat zie, is dat ik mijn paard wel goed kan aanvoelen (soms iets te goed haha). Mijn instructrice zei nog: je moet het niet als nadeel zien dat jij niet veel ziet, want jij voelt je paard :j
Alleen als ze rent zonder rem ben ik erg bang, omdat mensen zeggen dan makkelijk: stuur een volte, maar ik heb geen flauw idee waar ik zit en mijn oriëntatie is dan niet meer zo best..
@Bari, nee ik bedoelde het niet als dat ik mezelf wegcijfer ;) maar ik ken het gewoon niet anders (zoals jullie dat ook bij jullie beperking hebben denk ik).
@Anya, heb je gelijk in, ik ben dit gewend en jij natuurlijk jouw beperking. :) Toch vind ik het erg knap van je dat jij rijdt :)

jeetje, dat is dus niet veel wat jij nog kunt zien.
maar ik denk, ik weet haast wel zeker, dat jij beter een paard voelt dan menig andere ruiter!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:58

ohja, ik heb al een week de tena's thuis kunnen laten, hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
waar dat nu aan ligt?????????? denk toch aan de gang van het paard.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 08:32

Ik vind jullie erg dapper.
Zelf heeft mijn lijf -heb paar jaar geleden mn nek gebroken- nogal n dip. Moeilijk te accepteren, ik laat niks merken.
Zo goed dat iemand vd week doodleuk zei dat ik best 1 en ander kon doen want ik had toch de hele dag niks te doen-ben even helemaal niet aan het werk-.
Kan ik echt door geraakt zijn.
Herkennen jullie dit?
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 01-02-09 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 08:33

zo...ik moest even bijlezen. gisteren avond het aloude liedje, was in slaap gevallen voor de tv... :(

@ anya wat tof dat je ook nog in de sport meegaat! en wat geeft het nou, dat je niet alle onderdelen doet, je doet in elk geval MEE en dat is top! sport red ik niet meer op, helaas. had altijd dressuuur gereden maar door de spasme in de benen kan ik het been niet meer zo stilhouden soms en ja, dan houd het op. gisteren na de les hebben we besloten dat mijn tinker western beleerd word. ben heel benieuwd want ik moet het dus ook leren, heb er geen ervaring mee....maar mijn instructeur die helpt ons op de weg, hij gaat hem ook beleren voor me.

@ loveshine...goede uitvinding, heb het weleens gezien!

@ hiphopje...dus de tena's thuis?! :D met die kou doe ik een dubbele in.... :+

@ madeira...ik ben er stil van wat je zei over hoe veel je maar nog ziet....dikke knuff!