welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:38

Ik zou kiezen voor een brave HAFLINGER, die zijn SUPER lief en kan je SUPER goed berijden, Echt een recreatiepaardje :9 :D

kusjenikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:43

Heee ik heb een beetje alles gelezen zelf heb een nieuw forest het gaat prima zeer betrouwbare pony me moeder rijd er soms ook op dat kan die makkelijk houden endan is het nog een wat dunnere en er zitten echt stevige bij ik zou voor 1.50 gaan mooie maatje goed voor de kids en ook voor je zelf het zijn echt pony's met een super karakter! <3

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:58

Tinker,
rustig en betrouwbaar :Y)

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:51

Ik zou een New Forest Of Ijslander kiezen. ;)

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:06

Ik denk dat een paard rond de fries/tinker achtige wel bij je past :D

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:15

Ik zou voor een grotere New Forest, omdat die hele lieve betrouwbare pony`s zijn (ik ken er een paar van de manege en heb er zelf ook een, en dit zijn echte lieverds!). Een fjord zou ik niet doen. Ik ken er een 2 en deze vind ik echt behoorlijk eigenwijs! Een haflinger kan ook nog wel af en toe eigenwijs zijn. Ik ken iemand die 2 tinkers heeft als verzorgpony`s (+ een shet), en die zijn best wel groot en sterk, en behoorlijk eigenwijs! Ik zou zeggen: De New Forest!

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:27

een koudbloed dat zijn haflinger tinkers enzo

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:30

Tinker! Die zijn zo lief he.. Ik doe vrijwilligerswerk op manege de Huif; paardrijden voor mensen met een lichamelijke / verstandelijke. Ze hebben onrustige en luidsprekende ruiters op zich en blijven altijd relaxed. Bovendien, als je een Tinker hebt die een wat ruimere pas heeft is het heerlijk zitten!

Misschien dat er ook nog genoeg andere rassen zijn hoor, daar heb ik verder geen ervaring mee!

GirlBK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:48

Ik dacht ook aan een Haflinger, of een New Forest!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:27

een merens pony misschien of een kleine tinker daar zou ik dan voor gaan.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:46

of een fellpony

Nienkee_

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:34

Een kleine Fries misschien? en anders is een haflinger volgens mij ook heel leuk :j

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:32

ik zou een paard niet uit zoeken op ras, maar op karakter. Neem een wat ouder, braver paardje met meer ervaring, waarvan je weet dat hij of zij het lekker vind om af en toe een buitenritje te maken (dus ook verkeersmak). Het is al moeilijk genoeg om zo'n paard te vinden die ook nog eens goedgekeurd wordt. ;) Als je ook nog eisen gaat stellen aan een ras, wordt het aantal eisen misschien een beetje veel, en is de kans op slagen kleiner. :) Misschien was je dat ookal van plan ? ;) Natuurlijk is het wel slim om te kijken of het ook iets is voor je kinderen, maar als het een paardje wordt met een gewillig en braaf karakter, lijkt me dat dat geen problemen op zal leveren.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:41

ik zou inderdaad een paardje zoeken op karakter, kijk bijvoorbeeld op bokt bij paarden die te koop staat, of zoek via marktplaats bij recreatief gereden lieverds. mischien zie je wel een ander ras dat je heel erg aanspreekt.
haflinger vind ik wel een leuk idee trouwens, zijn over het algemeen erg lief ookal kunnen ze eigenwijs zijn, maar zeker niet 'gemeen'

MClounds_tim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:50

ik heb zelf een new forest!
maar die moet je elke dag rijden dus... ik zou gaan voor een haflinger!
en dan een haflinger van een jaar of 14
veel plezier met je toekomstige paardje!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:56

Ik zou zeker meer op zoek gaan naar een paard met een supergoed karakter dan een speciaal ras.

Veel rassen kunnen ook hittepetitten hebben! Ik zag in de tweede reactie onder het bericht van de TS dat de tinkers (en andere koudbloeden) lomp zijn en minder intelligent zijn..... Ik heb een tinker, en die is allesbehalve lomp (zie profiel) en slim is ze zeker! Ze is een behoorlijke hittepetit, en ik zal op haar nooit, maar dan ook nooit zomaar een kind op zetten. Ik heb het 1 keer toegelaten, maar toen was ze hoogdrachtig en stond zo op ontploffen dat ze geen voet verkeerd zette (mocht een rondje aan de hand stappen met kind). Anders zal dat zal behoorlijk gevaarlijk worden met haar karakter.

Ieder paard heeft natuurlijk zijn eigen karakter, en dan maakt het nog niet eens uit wat voor ras het is. Dat is allesbehalve rasgebonden.

Succes met de zoektocht!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:57

Ik denk dat je gewoon eens moet rond kijken tussen de rassen die je zélf in je hoofd hebt, en die je aanspreken. Je kan wel rekening houden met praktische dingen (zo werd op de eerste pagina genoemd dat een tinker veel behang heeft wat allemaal onderhouden moet worden, en ook de sokken vergen veel aandacht, en veel tinkers zijn gevoelig voor mok).

Maar qua karakter zijn ze allemaal anders! Ik heb hele lome fjorden/haflingers/tinkers gezien, maar ook een aantal waar geen land mee te bezeilen was.

Bij koudbloeden is de opvoeding érg belangrijk (anders krijg je dus die 'lompe' fjorden/haflingers). Dus zoek naar een degelijk paard, dat misschien al wat meer op leeftijd is, goed is doorgereden, en goed is opgevoed.

zorg ook dat je voor de aankoop zelf eens hebt buiten gereden met het dier, dat is immers je doel, en daar moet hij/zij voor geschikt zijn.

En verder is het geheel up to you :) Heel veel succes/plezier met je zoektocht!

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:02

Ik denk dat je binnen veel van de genoemde rassen een leuk paard/ leuke pony kunt vinden die aan al je wensen voldoet. Mocht je van krullen houden dan kun je altijd nog een Curly horse opverwegen (om nog maar eens een ras te noemen:). Zoals ze in de VS zeggen is de Curly " Gentle enough for a child, tough enough for a man"
Curlies komen in alle maten voor, gangbaar is de maat tussen de 1.45 en 1.55, alle kleuren en allerlij types. Er zijn ook gaited curlies die heerlijke vlakke gangen hebben. Je hebt wel wat geduld nodig om er een te zoeken en je budget moet toereikend zijn maar dan kan je binnen dit ras zeker ook slagen!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:05

ik vind dat je moet kijken naar een ras wat bij je past zelf heb ik een hele barokke fries super braaf kan mijn dochters ermee het bos in sturen doet hij geen stap verkeerd
maar ik kan ook andere friezen die echt niet zijn zoals die van mij is dus gewoon goed kijken hoe een karakter is of het nou een fries haflinger fjord of kwpn er is jij moet je er fijn bij voelen en een klik mee hebben

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:24

Ik vind dat je helemaal niet moet kijken naar ras...okay het mag wel maar wat ik voornamelijk in het topic lees is dat het over het rijden gaat.

Nu ben ikzelf rugpatient en ben ik erachter dat kwa omgang fjorden en haflinger best lomp kunnen zijn. Als je dan de kracht niet hebt om die beesten op de plaats te zetten kan dat behoorlijk lastig zijn.
Mijn fjord heeft in de loop der jaren daar best misbruik van gemaakt omdat ie gewoon weet dat ik op bepaalde momenten hem niet kan houden(anderen wel).
Voor de wagen is het een topper maar aan de hand kunnen ze allebei best lastig zijn (eten eten en nog eens willen eten)

Zelf zou ik gaan zoeken naar een goed opgevoed paard.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:52

Ik heb al ergens in dit topic geantwoord, dat was een paar maanden geleden ;)
Ik heb ondertussen een aangepaste mening, vanuit de volgende ervaring.
Door allerlei knie/heup blessures, ga ik nu niet op in, dacht ik dat ik niet echt meer kon paardrijden. Ik had een haflinger gekocht en reed daar een of twee keer per week drie kwartier max op. Meer ging niet. Had daarna steevast spierpijn, pijn in mijn benen en last van mijn heupen. Het betrof een breed type, die behoorlijk doormarcheerde. Ik was altijd wat gespannen als ik op hem zat omdat ik op een of andere manier toch bang was dat hij er vandoor ging (nooit gebeurd) omdat hij vrij stoer was in zijn optreden.
Haflinger is uiteindelijk verkocht, kon door zo weinig te rijden weinig met hem beginnen. Hij had duidelijk meer nodig.

Ik ben gaan mennen en bij het mennen kwam ik een paardje tegen waar ik ook weer op mocht gaan rijden. Dat heb ik toch weer geprobeerd.
Dit is een KWPN Tuigpaard, maar dan een vrij smal type. Ik ben ook weer gaan rijden met mijn dressuurzadel. De combinatie van smal paard, ander zadel en het feit dat ik dit paard blijkbaar wel vertrouw (ze is veel pittiger dan mijn haflinger, gooit ook hoog op, maar ik voel me er veel fijner bij) heeft er voor mij voor gezorgd dat ik met veel minder napijn te maken heb. Heb geen spierpijn/ gewrichtspijn meer. Wel op een of ander manier wat beurse plekken maar denk / hoop dat dat ook nog minder wordt.

Dus mijn advies als je last hebt van spieren / gewrichten, kijk niet zozeer naar ras, maar zeker ook naar smal / breed paard, temperament wat bij je pas (zodat je niet verkrampt) en heel rustig wil niet zeggen dat dat het beste is wat bij iemand past met een bepaalde beperking. Als ze lekker doorlopen, waarbij je ze wel weer makkelijk terug kunt nemen, hoef je veel minder kracht te gebruiken / energie te verbruiken.

Ik ben super blij dat ik weer lekker kan rijden!

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:08

Hoi,

Zoals meerdere mensen al hebben gezegt, kijk vooral naar het karakter van het paardje! Ras hoeft geen verschil te maken!.. Een fjord kan net zo koppig zijn als een trekpaard of zo snel als een arabier en dat geldt voor elk ras!

De klik en het karakter is het belangrijkst! Natuurlijk ook waar jij het meest pijn heb en wat de voorkeuren zijn.. wil je graag een rank paard omdat je veel last heb in je heupen of een breed paard omdat de pijn ergens anders zit!

Bij mij zijn ze nog steeds bezig met onderzoeken en het neigt heel erg naar de beperking (ziekte is zo vreselijk woord) wat jij hebt. Ik heb bijvoorbeeld continu aanvallen in schouders, nek en armen.. maar ik kan niet meer dan anderhalf uur op een paard zitten want dat kan ik niet meer bewegen vanwege de pijn in mijn knieen.

Ik heb ondertussen al 6 jaar een onwijs lieve fjord (zelf beleerd gekocht dat ze 4 was) die weet dat ik een beperking heb kwa sterkte in mijn armen.
Zij houdt hier ook zeker rekening mee maar het blijft een dier!! Af en toe heeft ze ook kuren.
Rij af en toe ook wel is op paarden van vrienden (kwpners) dat loopt fijner voor mijn benen (minder breed) maar voor hun heb ik de kracht niet in mijn armen.

Het is dus maar net waar de pijn het meest zit en hoe het karakter van het beestje is.

Succes met je zoektocht!! Ik hoop dat je je gelukspaardje snel heb gevonden!!!

liefs

AmberVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:35

Ik heb thuis zelf een Tinker merrie staan, en dat is niet altijd een lachertje. Tinkers zijn slimme paarden en heel dapper en nieuwsgierig. Maar ze zijn enorm sterk. Moest hij/zijn er ooit vandoor gaan, is het bijna onmogelijk hem terug te krijgen. En de verzorging eist ook heel veel tijd, de flossen, de lange manen, de dikke staart, de vacht beetje wit houden enzo. Ik zou zelf voor een Fjord of een Fries gaan, maar een Fries is een 'groot' paard, en als u zegt dat u kinderen hebt die er soms op willen dan lijkt een Fjord mij een beter idee, deze zijn klein en comfortabel, een Fries is meestal al een hele uitdaging om op te stappen!

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt! Ik wens je veel plezier met wat dan ook voor pony/paard je kiest!
Amber

jamilzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:26

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:28

zelf heb ik het geluk dat ik een wat oudere ijslander bij mag rijden. Ik ben chronisch moe. gelukkig heb ik weinig last van mijn spieren, maar ik denk wel dat ik een beetje kan invoelen wat je zoekt. wat is het fijn met zo'n (wat oudere) ijs! vlakke gangen, makkelijk te regelen tempo, kleine hulpen, klein formaatje en oh zo cool in het hoofd 8-) ik kan rustig drie keer teruglopen omdat ik wat vergeten ben met mn duffe hoofd, of niet opletten, of wat langzamer zijn: hij past zich helemaal aan! echt een knuffel paardje voor 3 keer in de week een rustig ritje.

moet ik wel bijzeggen dat je ook vaak hoort dat ijsjes wat fel en eigenzinnig zijn. minder geschikt voor kinderen dus. al zijn ze aan de hand eigenlijk allemaal super braaf. kortom: ik zou dan voor een wat oudere gaan met (net als bij de fjord) een geschikte bloedlijn. (heb ik helaas bij de ijs geen klap verstand van..)