welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:40

Ik zou me niet vastzetten op een specifiek ras, hoewel er natuurlijk bij elk ras eigenschappen horen die een voor of een nadeel zijn zit er een bandbreedte in. Een makke Welsh x Arabier kan veel geschikter zijn dan een Haflinger die toch niet altijd het hoofd koel kan houden.

Altijd naar het individuele dier kijken en veel vragen aan de verkoper. Een paard van een particulier is hier bij handiger dan een handels paard omdat de geschiedenis bekend is als je bij een particulier koopt.
Verder is het handig als je het paard een poosje op proef mag hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:00

__Robijn__ schreef:
Waarom neem je geen trekpaard? Die zijn zo rustig en makkelijk. Een klein kind kan er op wegrijden. Of indd een fries, 1 die al wat ouder is, zou geen jong paard nemen! Je hebt super makke te koop staan. Een trekpaard is groot maar ongelofelijk lief! en ze zijn niet allemaal groot. Ik zou geen fjord ofzo nemen, vaak zijn het sterke paarden met een dominant karakter. Niet allen, maar vaak maken 'beginners' de fout om een fjord te kiezen!

succes

Kan ik het zo niet mee eens zijn...Ik rij een kruising Fries x Koudbloed(trekpaard) en dit is een van de meest temperamentvolle paarden die ik ooit onder mijn gat heb gehad...En daarbij heb ik genoeg sporters van wie je eerder meer temperament zou verwachten onder mijn gat gehad.... ;) Zelf het ex-renpaard (zuiver volbloed) wat ik op dit moment "recreatie-klaar" maak voor een nieuw stalgenootje is lang niet zo heftig als Rano...En van die zou je het eigenlijk verwachten...

En wanneer ik denk aan Koudbloedkim...Kim is een hele lieve schat volgens mij, maar ik heb ook al wel een (rij!)foto's gezien (en videos) dat ik denk van: "Hoezo lief en rustig koudbloedpaardje?"

Ik heb in de afgelopen 3 jaren veel koudbloeden (en koudbloedmixjes) gereden en ja, koudbloeden zijn vaak goedmoedige dieren, maar onder het zadel heb je er soms een hele kluif aan (en wanneer Rano met ruim 700 kilo inmiddels aan de kletter gaat, ben ik echt de sigaar.... :7 )

Zo, voor de TS: Tinkers...Leuke beesten, maar ik ken ze ook al sterk en dikkoppig. En met hun enorme behang zijn ze tijdrovender en meer energieverslindend dan andere paarden.

Haffies: Ik kan je geen objectief oordeel geven, elke haflinger waar ik op heb gezeten heeft ook geprobeerd me eraf te krijgen :') gelukkig was dat gebok eerder lachwekkend dan angstaanjagend :+

Fjorden: Ik ken eigenlijk alleen maar schatten wanneer het om dit ras gaat...Maar de meeste beleef ik voor de koets en niet onder het zadel. Een vriendin van mij heeft er ook een. Onder het zadel is ze super....gedrag naar andere paarden helaas iets minder...

New Forest: Hier zou ook mijn voorkeur naar uitgaan. Er lopen er hier in de buurt een paar rond en die worden allemaal door kiddies door het bos worden gereden :D . We hebben zelf onlangs een New Forest-mix te koop gehad (50% Arabier, 50 % New Forest) en dat was een super beest. Is nu het rijpaardje van een lief 11-jarig meisje die er ook buitenritten mee kan maken, mee kan springen en dressuren, noem maar op.

Ijslander ken ik niet zo, maar ik hoor eigenlijk allemaal positieve verhalen over het goede, moedwillige karakter van die diertjes. Werkwillig en braaf.

Iedere ras kent paarden die voldoen aan de standaardomschrijving van het ras en ook een hele hoop uitzonderingen op de regel ;) Ik zou zeggen: Gewoon internet e.d. afspeuren en dat doen, wat past en waar je een goed gevoel bij hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:43

Klopt helemaal. :j
Trekpaarden hebben vaak een ontzettend koel karakter qua 'enge dingen', maar ze zijn sterk en absoluut niet lui of langzaam.
Ik zou nooit een [ras] aanbevelen aan iemand die een paard zoekt om relaxte buitenritjes mee te maken, en daar bovenop komt ook nog dat de meeste Trekpaarden behoorlijk dominant zijn.
Zelf had ik het vooroordeel ook, toen ik Kim aanschafte, maar ik had het niet erger mis kunnen hebben. :o

http://www.youtube.com/watch?v=HiYfRC1X99I

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:51

Wat grappig dat jullie een new forest aanraden ik heb ook een new forest gehad en het was een super pittige tante moest echt elke dag rijden om haar een beetje in bedwang te houden. Ze hielt wel van knuffelen en etc. maar met rijden..ze had altijd energie zat laat ik het zo zeggen ;) Daarna had ik een Fries en daar kon ik echt alles mee super lief en betrouwbaar na een week vakantie kon je er zo weer opstappen en wegrijden heerlijk <3 . Maar nu heb ik een nieuwe Fries en die is erg vrolijk en nieuwsgierig en echt niet voor beginners geschikt is. Een ras zegt niet zo heel veel in mijn ogen qua temperament en karakter je moet echt kijken of het klikt en wat de ervaringen zijn van de vorige eigenaren en natuurlijk zelf uitproberen. Veel succes ermee!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:07

Rocky Mountain Horse, Tennesee Walking Horse, Kentucky Mountain Horse, IJslander, MM, Draver die Tölt etc. Allemaal paarden die 'extra' gangen hebben, sommige zijn niet al te groot/ zijn sober en hebben een zeer koel karakter. hierdoor zal je misschien minder last hebben van wat je hebt (ben het even kwijt). Suc-6 met zoeken ;)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:40

Ik heb zelf een verzorgfjord (gehad) en ze zijn inderdaad wel eens eigenwijs,
maar er kunnen ook echte leiverds bijzitten.
Die van mij is ook ontzettend lief en staat bij mensen die 2 kinderen van dezelfde leeftijd hebben, vriendjes en vriendinnetjes van hun gaan er regelmatig aan hangen, op proberen te klimmen en het is allemaal geen probleem.
De enige reden dat ze soms eigenwijs is is dat het een merrie is :+

En anders friezen zijn inderdaad ook erg betrouwbaar en houden ook vaak van veel aandacht door lekker
met ze te kroelen enzo.

Maar natuurlijk is ieder paard weer anders, maar dit zijn de 2 die bij mij het eerst opkomen ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:16

Denk ook eens aan een Groninger, deze harde werkers zijn niet snel onderste boven van iets. Veelzijdig inzetbaar en passen zich vaak makkelijk aan aan de ruiter/koetsier.
De bredere rug is ook geschikt om met een voltigeersingel en een dekje te rijden.

Paralympisch ruiter Gert Bolmer heeft onlangs met de Groninger hengst Ravel de eeste plaats in het paralympisch dressuur programma behaald tijdens Indoor Brabant.

www.gertbolmer.nl

Voor mijn dochter (spierbeperking) heb ik net een bastaard Fell pony gekocht, super braaf dier met makkelijke gangen. Ze kan niet wachten tot hij zondag opgehaald wordt.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:31

Als ik jou was zou ik een actieve fjord of haflinger nemen. Een actieve fjord is moeilijk te vinden, maar een actieve haflinger komt vaak voor. Het is fijn om pony te nemen met een lief karakter en waarbij je niet zoveel hoeft te werken.. Dan zou je eigenlijk alleen maar hulpen moeten geven en wat druk(trekken) aan je teugels.

Succes ermee!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:05

Een welsch-cob is ook echt leuk *D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:26

Ik zat ook te denken aan een wat hogere Welsh Cob :j

Maareh, het is nu voorjaar, heb je al wat? :+

tiwi1969

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:31

Kijk maar eens in het profiel van x-Heidi naar pony Otje.

Haflinger merrie x Groninger hengst ook een hele fijne combi, betrouwbaar maar beslist niet sloom. Gewoon een harde werker.

Was tot 2 jaar terug mijn pony.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:36

Haffie zijn echt heel leuk maar iedereen roept altijd hoe rustig en braaf ze zijn. Nou echt een karaktertjes stuk voor stuk! Ik zou het je niet aanraden in jou situatie al verschilt het natuurlijk per paard wat het karakter is!

Maar als ik jou was zou ik de eisen gewoon is bij gezocht op bokt zetten en kijken wat voor reacties je krijgt. Misschien een haf maar misschien ook wel een leuke kruising je weet het nooit!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:58

Ik vind inderdaad ook dat alle paarden anders zijn, en meeestal zijn warmbloeden nog wel iets moeilijker omdat ze dagelijse beweging nodig hebbem. Het is niet zo dat je hem 2 weekjes op stal kan laten staan, en na 2 weken een leuk bosritje dnkt te gaan maken. Bij koudbloeden kan dat wel veel meer. Je kunt ze gewoon(bij de meeste he) 2 weken laten staan, en er dan gewoon mee weg rijden ;)
Ik zal persoonlijk gewoon wat om je heen kijken op marktplaats enz. Dan kun je het karakter goed bekijken ;)
Kruisingen zijn ook leuk, en daar denkt hier nog niemand aan...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:44

Je hebt warmbloeden, zoals Groningers en Geldersen, de z.g.n. klassieke warmbloeden en je hebt de KWPN-ers dat is eigenlijk geen ras maar een product van kruisingen tussen de klassieke warmbloeden en voornamelijk Engelse- Arabische- en Franse volbloeden.
Algemeen kan je zeggen dat hoe hoger het percentage volbloed (XX(engels)/OX(arabisch) staat dan op het papier ) hoe heter/pittiger het paard is, maar dit is natuurlijk afhankelijk van het individuele dier.

Bij de klassieke warmbloed rassen is het XX/OX percentage zo laag mogelijk dit geeft dus over het algemeen rustige paarden. Rustig is niet het zelfde als sloom, door de "natuurlijke" selectie door de oorspronkelijke gebruikers van de paarden ligt werkwilligheid/ijver verankerd in de genen van deze paarden. Geen boer kon werken met een sloom of ongehoorzaam paard, die gingen naar de slager, de ijverige paarden met goede karakters die bleven en daar werd mee gefokt.
Karakter is nog steeds een belangrijk selectie criterium in de fokkerij van de klassieke warmbloeden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:28

als ik jou was zou ik voor een mooie haflinger of Fjord gaan. Ik heb er wel eens op gereden (neit zo vaak rij verder alleen op mijn eigen 3 paarden (KWPN'rs)) Maar een haflinger en fjord zijn over het algemeen brave en rustige paarden. Ja, sommige kunnen streken hebben. Maar als je een pony koopt ga je meestal tog eerst kijken en er een stukje op rijden. En zowiezo zou ik wat vaker gaan kijken want ivm je pijnlijke pezen moet je wel een brave hebben die niet erg hoog opgooid.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:43

Misschien een new forest ja, of een sterke welsh e ??

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:13

ik zou voor een new forest gaan
leuke en nuchtere pony's zijn het.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:30

hey
ik denk dat een ijslander perfect voor jou zou zijn, ze hebben heel zachte gangen en de tölt is zalig :j maar ze zijn meestal wel duur
Bij haflingers heb je een reusachtig verschil: je hebt de heel ondeugende maar ook de echt heel slome goedzakken
ikzelf heb een ijslander, new forest en haflinger en ik vind ze alledrie fantastisch op hun eigen manier, de ijslander is bomproof en heeft heel zachte gangen, de new forest heeft hele mooie gangen en kan goed springen en mijn haflinger is ondeugend maar een echte knuffelpony. ik denk dat je best gewoon gaat rondkijken en als je een pony ziet die je leuk vind en die bij jou past je je niet moet concentreren op het ras

veel succes

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:29

Ik zou zelf gewoon kijken naar verschillende rassen,
dan kan je kijken wat het best voor je is .

ashley1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:03

ikke raad je een fjord aan ze zijn braaf wel sterk in nek maar hoe vaker je kinderen er op rijden hoe rustig en braaf de pony word help er zelf een en ikke ben pas 11jr oud mijn heet cecil en is ras fjord met nichtje van 4 rijdt er gerust me op straat ze zijn lief en je kan er veel mee knuffelen ikke raad je een lieve fjord aan en ikke heb mijn pony fjord met makkie in gereden <3 love fjord

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:22

Volgens mij moet je eens wat beter gaan leren schrijven zeg. Dit is erg moeilijk lezen zo zonder punten, komma`s en hoofdletters!!!!
ashley1111 schreef:
ikke raad je een fjord aan ze zijn braaf wel sterk in nek maar hoe vaker je kinderen er op rijden hoe rustig en braaf de pony word help er zelf een en ikke ben pas 11jr oud mijn heet cecil en is ras fjord met nichtje van 4 rijdt er gerust me op straat ze zijn lief en je kan er veel mee knuffelen ikke raad je een lieve fjord aan en ikke heb mijn pony fjord met makkie in gereden <3 love fjord

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:57

Sonja schreef:
Juist met jouw beperking zou ik een wat intelligenter en minder lomp paard nemen dan een fjord, haflinger of tinker... Ik zou eerder denken richting een New Forest bijvoorbeeld.

heeeeyyy! Haflingers zijn helemaal niet stom en lomp! 8)7 Ze zijn net erg slim, en ze zijn ook erg elegant geworden! bijvoorbeeld: http://www.haflinger.it/news/merano%20f ... 008/75.jpg Ik vind het prachtdiertjes die goed met mensen overweg kunnen!

lllauratjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:15

dravers zijn ook heel goed ik heb het zelf ook fybromyalgie en heb zelf 2 lieve draver ruinen
bevalt me prima !!!!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:32

hallo,
Ik zou voor de fjord gaan dit zijn erg rustige paarden en hebben een groot hart. Ik heb zelf geen goede ervaringen met haflingers niet goed te vertrouwen onberekenbaar en wat drukker. De tinker is ook erg goed en als je bijvoorbeeld perongelijk in zijn lies drukt dan vind de tinker het niet leuk maar vergeeft erg snel. Fjorden zijn soms wat bokkerig en een tinker geeft zich iets sneller over. Maar als je tussen een fjord en een haflinger moet kiezen zou ik voor de fjord gaan fjorden kunnen trouwens ook supper springen en de meeste zijn bomproof. Een haflinger is wat meer kijkerig.

groetjes nanette

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:48

Ik zou eigenlijk vooral véél verschillende paardjes gaan bekijken, veel uitproberen, het uitleggen aan de eigenaars (maar niet zomaar alles wat zij zeggen geloven!) en blijven rondkijken tot je een paard tegenkomt waarvan je zegt: kijk, dit is 'em.

Je zal niet meteen tussen de engelse volbloeden moeten gaan zoeken maar gewoon verschillende koudbloedjes en warmbloedjes gaan bekijken?