welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:16

Hoi,
ik zou voor een tinker gaan:
het is een rustig type
leuk voor de kinderen die kunnen vlechten maken in zijn lange manen
ik heb zelf ook een tinker en de verzorging is niet heel erg moeilijk
Groetjes Femke

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:07

Wat is het geworden?

xxIes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:38

Heee!
dat ik begon te lezen dacht ik gelijk aan een ijslandertje..
ikzelf heb een tinker, een schat van een dier maar moeilijk te rijden,. ik zeg neit dat dat bij alle tinkers zo is natuurlijk.
succes verder nog!

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:16

Ik zou niet echt naar het ras kijken, maar meer naar het karakter van een pony!

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:48

Ik heb zelf een zware vorm van bekkeninstabiliteit gehad,dus was voor mij was paardrijden ook erg moeilijk.Maar op mijn tinker gaat het prima,heerlijke gangen en goudeerlijk.Mijn dochter heeft ook op haar gereden,maar rijdt nu op onze pas ingereden tinkermerrie(ze is nu 11,mijn dochter bedoel ik,de tinkermerrie is bijna 5).Natuurlijk zal je ook je slechte dagen hebben ivm je ziekte,maar dat voelt een tinker aan,vertrouwen opbouwen is heel belangrijk en dan gaan ze voor je door het vuur.Er zijn 4 verschillende type's tinkers,van de lompere cob tot de sierlijkere grai en vanner,dus daar zou ik me wel ff in verdiepen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:08

ik zou een tinker doen.
het ligt er maar net aan. ik heb 2 tinkers verzorgd, de 1ne had zo af en toe eens last van mok maar was makkelijk te behandelen. en de andere had er nooit last van!

ik denk dat het erg leuk zou zijn voor je kinderen om te poetsen enzo, dit vinden die beestjes geweldig, om vertroeteld te worden.

de meesten zijn erg mak en ze zijn niet snel van hun stuk geslagen! ook buiten zijn het heerlijke paarden om mee te rijden..
als je een tinker te groot vind, je hebt ook kleinere tinkers.. misschien is dat wat?

veel succes in iedergeval!!

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:24

WAAAUUUUWWW!

Ik kan gewoon niet geloven dat dit topic nog steeds loopt!!

Ja, ja, hier is TS dan eindelijk!

*\o/* Ik geloof dat ik alle rassen wel zo'n beetje langs heb zien komen HIHIHI *\o/* _O-

Hartstikke leuk natuurlijk dat iedereen zo blij is met z'n eigen ras +:)+

Gelukkig zaten er ook een heel aantal voor mij bruikbare reacties tussen, vooral van mensen met ervaring in het rijden met een beperking, vooral aan hen veel dank, maar aan de rest ook hoor!

Zoals ik in het eerste onderwerp al schreef begrijp ik heel goed dat je niet een heel ras over 1 kam kunt scheren en dat je vooral naar het karakter van het dier moet kijken; dit advies kwam dan ook vaak voorbij en dat zal ik ook zeker doen!

Verder ga ik de fell ponies en highland ponies in de gaten houden (kende ik nog niet dus bedankt voor de aanraders!), alhoewel deze weinig worden aangeboden heb ik de indruk...

Waarschijnlijk gaat het toch een Tinker of Haflinger worden, daar ga ik in eerste instantie naar op zoek en dan maar hopen op die bijzondere klik <3 natuurlijk! Eigenwijs vind ik niet erg, als het maar op een lollige manier is :+ Ben ook niet bang voor kracht, als dit maar goed te regelen is en er geen misbruik van wordt gemaakt. Boven alles staat voor mij eerlijk en betrouwbaar en natuurlijk een hartje van goud!

Zoals het nu lijkt gaat ons oude huis begin mei verkocht worden en dan komt de overwaarde vrij en kunnen we beginnen aan onze droom!!
:9 *D :9 *D :9 *D :9 *D :9 *D

Allemaal hartstikke bedankt voor alle reacties!!

(en wat mij betreft mag er dan nu een slotje op := )

Solis

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:20

Wat een leuk vooruitzicht joh! Heel veel plezier ermee!!

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:13

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:21

hafliner is wel sterk misschien voor kleine kinderen?

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:23

zou dan voor een ouderwetse haflinger gaan van een jaar of 10

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:15

fell pony's zijn idd ook erg leuk ;)

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:55

Ik weet niet of je er nog iets aan hebt, maar zelf heb ik ook last van fibromyalgie (nog geen officiële diagnose) en kan niet meer op mijn eigen pony rijden (ijslander x welsh) maar met mijn moeders paard, een echte ijslander, kan ik nog goed rijden. Je moet goed kijken welke ijslander maar sommige hebben echt heerlijke gangen en zeker de tölt is heerlijk als je last van je spieren/gewrichten hebt.
Sommige ijslanders zijn wel echte heethoofden dus goed kijken naar wat je koopt.
Ik zou een ijslander wel aanraden;) leuke beestjes !
Succes met het vinden naar een paardje

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:21

afgelopen weekend is hier iemand een testrit komen maken op 1 van onze mangalarga marchadores, ze kan door haar reuma niet meer op haar eigen paarden rijden en dacht dat ze haar hobby, aan de wilgen kon hangen.
Ze heeft heerlijk gereden, het was zo'n bevrijding voor haar.
Een gangenpaard met voor jou, fijne gangen, zou echt een uitkomst kunnen zijn!

ik ben erg benieuwd wat voor paardje je uiteindelijk mee naar huis neemt hihi.

succes met je zoektocht.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:29

Ik ben zelf helemaal fan van Friezen, die zou ik dus zeker aanraden. (die zijn er ook kleiner hoor!) Maar het belangrijkste is inderdaad dat jij je er zelf goed bij voelt. Ik denk dat als het gaat om niet te vaak rijden, dat het niet zoveel verschil maakt of je nu een haflinger, een fjord, fries of ijslander hebt. (zit de tolt voor jou niet extra makkelijk?) Een klik met het paard lijkt me belangrijk. En mocht het te zwaar zijn voor je, kan je later altijd nog op zoek naar een betrouwbare bijrijder.
alvast veel succes en plezier!

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:33

Stronglady schreef:
uhm, ik ben 1.70m en weeg 70kg :oo , zou dat gaan?

Ik zou ook voor een ijslander gaan, lekkere rustige pony, kan veel gewicht dragen.
Ben zelf 1,78 en ook ongeveer 70 kg en rijd ook veel op ijslanders, tevens rijden er op deze ijslanders ook kinderen van 7 jaar die er alles mee kunnen. En gehandicapten.

Het voordeel van een ijslander vind ik dat ze lekker vlakke gangen hebben, stabiel zitten en ook de tölt zit erg lekker, je gaat wat harder dan de draf, maar het wiebelt niet zo en je kunt lekker blijven zitten.
En ze kunnen ook wat langer zonder beweging blijven staan :D

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:41

als ik jou was ging ik voor een klein friesje.
zijn niet zo eigen wijs als een haflinger.

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:49

Ik rij zelf op een fjord, en ze zijn zo gemakkelijk in de omgang, maar als ze een eigen wil hebben zijn ze wel heel sterk. Ook met jonge kinderen zijn ze heel rustig en doen alles wat ze vragen. Ze voelen het wel goed aan wie er op zit, ze worden ook vaker gebruikt in van die huize waar van die soort matrassen tussen de 2paarden in liggen

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:24

heey!
ik zelf woon in noorwegen, en daar hebben ze het noorse ras : Dølahest.
ik weet niet of die in nederland ook te koop zijn, maar het zijn ook koutbloed paarden, maar echt je kan er alles mee doen( met de meeste) ik heb er 2 , die houden ontzettend van buitenritten, die ene houd alleen niet van in de bak, maar ze zijn ook echte knuffel paarden, je kan der ook zonder hoofdstel en zadel opzitten ze doen je niks! en ik heb nog nooit paarden zoveel zien knuffelen als 1 van mijn paarden, hij wil de hele dag aandacht en stopt niet met aandacht vragen.
ik denk dat dat ook wel wat voor je zou zijn als ik het zo lees!
maar dan moeten ze wel in nederland te koop zijn dat weet ik nietxD er zit ook fries bloed in!
!
Code
C:\Users\ronnie\Pictures\foto's 2010\100_0730.JPG

hoop dat je een leuk paard vind!

Denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:30

Ik denk dat een ijslander idiaal is.
Ik rijd zelf altijd op fjorden. Zo iets zou misschien ook wel leuk zijn.
Ze zijn vaak rustig, en doen niet vaak iets kwaad.
Je moet ook wel een ras nemen die er wel tegen kan, als ie is een keertje een paar dagen stil staat.
vaak bij KWPN, dat ze gewoon als een bom ontploffen als ze een paar dagen hebben stil gestaan :P

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:58

hallo,

Wat een leuk draadje is dit! ik sta ook op het punt om een paard aan te schaffen en heb door een spierziekte(mito) ook nogal wat mankementjes.

Mijn keus is een gepensioenneerde boulonnais geworden. dit is een franse koudbloed. hij is koelbloedig en rustig, maar niet zo lomp als bijvoorbeeld een ardenner.

Misschien is een boulonnais ook wel iets voor je, Stronglady? 'mijn boulonnais'is een kleintje onder zijn soortgenoten: 1.55

Vroeger hebben we een fell gehad. dit was echt een lieverd, maar nogal schrikachtig en onberekenbaar. voor mij te gevaarlijk.

Groet, Dieuwke

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:54

TINKER!!! Ik ken een meisje wat hetzelfde heeft als jij hebt en heeft echt heel veel plezier van haar tinker. Zij is wel lang op zoek geweest naar de aller braafste die ze kon vinden.

Veel plezier met het uitzoeken van je paard!

Sybrenne17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:11

Ik zou gaan idd voor een Tinker of een haflinger ofzo.
Een wat oudere die helemaal mak is waar je alles meekan.
Toch zou ik voor een paard gaan die je aanspreekt wat jij leuk vindt!!
Het belangrijkste is dat het klinkt dan kom je vaak al een heel end!!

Suc6!

fabianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:28

Ik zou voor een ijslander of een tinker gaan..
Een ijslander om zijn gangen en een tinker omdat dat zit als een zachte stoel..
En de verzorging van een tinker is niet zoveel meer werk en de sokken kan je afscheren om mok te voorkomen..
Tinkers zijn uit mijn ervaring ook hele rustige en betrouwbare paarden (ik reed hierop met niks meer dan een pluk manen)

groetjes fabianne

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:27

hoi

ik heb zelf een tinker 3,5 jr omdat t n koudbloed is , betrouwbaar bij n beperking en noem maar op
maar zou m je niet zomaar aan raden
de benen vergt interdaad veel extra werk,krachtiger uitborstelen,gezien je aandoening niet ideaal

raad je geen jong paard aan,er word wel gezegd kun je mooi naar je hand zetten,verget t ,extreem veel werk als je n beperking hebt,
heb ook n appaloosa 16 jr met alle knopjes erop veel makkelijker,opstappen en ju , ze kent en weet heel veel,veel makkelijker te rijden

--oud model haflinger ,minder pittig,betrouwbaar,eerlijk,hoog knuffel gehalte
--manege paardje die t rustiger aan mag doen bij jou,is veel gewend,kent ook de onervaren ruiter,of de ruiter met probleempjes

vooral er moet een klik zijn tussen jullie,koop niet overhaast,en ruik ook aan t dier of deze reuk bij je past (klinkt raar maar probeer maar ns uit)