autistische kinderen en paardrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Re: autistische kinderen en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:49

sittard lijkt me nog het beste Tong uitsteken en zo ver uit de buurt ligt dat niet Tong uitsteken vanuit sittard ben je in 20 min in maastrich Tong uitsteken en een manege waarmee veel gehandicapte kinderen rijden is dan toch beter denk ik omdat ze hier de ervaring mee hebben en weten hoe ze moeten reageren en hoe ze het dan het kind het beste kunnen uitleggen Tong uitsteken

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:47

ik ben ook autistisch,en ik ben ook mar een mens hoor,wij zijn net als anderen, en zo zouden jullie ons ook moeten behandelen..
ik ben het er volkomen mee oneens, dat je dan naar een gehandicaptenmanege moet,
ik rij ook gewoon op een normale manege en daar is dus echt niks mis mee,
gewoon op een normale mange is het beste dan zndert u uw kind ook niet af !
WE ZIJN DAN WEL GEHANDICAPT,MAAR OOK MENSEN..
BEN JE AUTISTISCH ?? NEEEEEE !!! JE HEBT AUTISME !!!
LAAT JE LEVEN NIET DRAAIEN OM JE HANDICAP !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:58

kieeeeek schreef:
ik ben ook autistisch,en ik ben ook mar een mens hoor,wij zijn net als anderen, en zo zouden jullie ons ook moeten behandelen..
ik ben het er volkomen mee oneens, dat je dan naar een gehandicaptenmanege moet,
ik rij ook gewoon op een normale manege en daar is dus echt niks mis mee,
gewoon op een normale mange is het beste dan zndert u uw kind ook niet af !
WE ZIJN DAN WEL GEHANDICAPT,MAAR OOK MENSEN..
BEN JE AUTISTISCH ?? NEEEEEE !!! JE HEBT AUTISME !!!
LAAT JE LEVEN NIET DRAAIEN OM JE HANDICAP !

het ligt er duidelijk aan in welke mate je er "last"van hebt.
Je hebt mensen/kinderen die op een normale school (evt. met extra begeleiding) prima kunnen redden, maar je hebt ook mensen die heel moeilijk te bereiken zijn en waar je met moeite een "normaal" gesprek kan hebben en helemaal niet tegen veranderingen kunnen en daardoor ook moeilijk leren.
Autisten hebben moeite met het inleven in anderen( de een meer als de andere) en zien het leven alleen vanuit hun zelf/hun eigen standpunt.
Daardoor kan het voor hun moeilijk zijn om in een wisselende omgeving (goed) te functioneren en kunnen minder goed situaties overzien. Een andere leraar kan dan al voor een groot probleem zorgen.

edit: je hebt autisme en je bent autistisch, net zoals: ik heb een verkoudheid en ik ben verkouden.

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:05

jaja wat jij wil, maar ik zit ook niet op een normale school, sterker nog iit thuis omdat het op schol niet gaat !!!ik kan ook niet tegen veranderingen en kkan me al helemaal niet inleven....
ja dat edit is grote onzin, want blijkbaar snap je het dus niet, je moet niet in een hoekje gaan zitten en zielig zitten te doen, en ik heb autismedus ik weet hoe het werkt, jij bent tog wel meer dan een verkoudheid, nou ik ben meer dan een autist, ik kom juist om mijn gemak bij paarden, aks je zelf iemand kende met autisme, dan wist je dat als je hem/haar bij een dier zet, dat hij/zij er vrolijker van word, opener,en diegene zal dat beest vertrouwen..!!
DIT IS ECHT ABNORMAAL GEWOON !! WIJ ZIJN MEER DAN AUTISTEN,EN ALS JE DAT NIET BEGRIJPT DAN BEN JE GEWOOON ZIELIG..

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:08

kieeeeek schreef:
jaja wat jij wil, maar ik zit ook niet op een normale school, sterker nog iit thuis omdat het op schol niet gaat !!!ik kan ook niet tegen veranderingen en kkan me al helemaal niet inleven....
ja dat edit is grote onzin, want blijkbaar snap je het dus niet, je moet niet in een hoekje gaan zitten en zielig zitten te doen, en ik heb autismedus ik weet hoe het werkt, jij bent tog wel meer dan een verkoudheid, nou ik ben meer dan een autist, ik kom juist om mijn gemak bij paarden, aks je zelf iemand kende met autisme, dan wist je dat als je hem/haar bij een dier zet, dat hij/zij er vrolijker van word, opener,en diegene zal dat beest vertrouwen..!!
DIT IS ECHT ABNORMAAL GEWOON !! WIJ ZIJN MEER DAN AUTISTEN,EN ALS JE DAT NIET BEGRIJPT DAN BEN JE GEWOOON ZIELIG..

Hé hallo!!!!!!
Niemand die jou aanvalt hoor............... Haha!

De moeder van dit 11 jarig jongetje maakt zelf wel uit of hij op een gewone manege kan gaan rijden, ze kent haar kind het beste, of niet??? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:09

Zo zeg, die Brainless, ga je iemand met autisme uitleggen wat autisme in houdt?

Iemand met autisme hoeft echt niet naar een manege speciaal voor gehandicapten. Een gewone manege kan net zo goed. En bij ernstigere gevallen kan er altijd nog les genomen worden in, jaja, een gewone manege maar dan bijvoorbeeld één op één.

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:12

ja idd, denk even na, denk je nu echt dat ik niet zou weten wat autisme inhoud,ik word juist rustig van die dieren, en ga nu niet zeggen niemand valt jou aan, want dan begrijp je autisme echt niet, ik voel dit dus wel als een aanval,ga even nadenken over autisme, en je kan mij geen lessen leren, want ik zit iedere week 2 keer bij een psycholoog al 4 jar,denk je nu echt dat ik ondertussen niet weet wat autisme is..
@ suleilitha thQ,dit is gewoon abnormaal, misschien is die brainless inderdaad brainless !

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:12

ik ben het ermee eens dat het wel erg veel uitmaakt welke vorm van autisme je hebt Knipoog want je hebt natuurlijk ook vormen van autisme die hoogfuntionerend zijn, zoals de vorm die ik heb. maar dan ga je vaak al heel anders om met dingen, mensen, dieren en je omgeving als iemand die dat niet of minder heeft. en het heeft ook heel erg veel te maken met je eigen ontwikkeling.

wij hebben hier in de buurt wel een stichting waar ze speciale lessen hebben, maar helaas zit ik ook een stukje uit de buurt dus kan ik je daarbij niet helpen. ik hoop wel dat je een leuke en goeie manege kan vinden. ik weet wel dat heel erg veel mensen en vooral kinderen er baat bij hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:14

kieeeeek schreef:

Wil je iets normaler reageren, alsof ik er niets vanaf weet??
Mijn man en zoon zijn autistisch, mijn zoon heeft het in een ergere mate.
Ook hebben wij er meerdere van in de familie lopen en daar kom ik dagelijks mee in aanraking.
Ik zeg ook niet dat iemand zielig ergens moet gaan zitten, maar als je mijn zoontje ziet, die snapt soms helemaal niets van wat er om hem heen gebeurt en stort dan echt in. Blijkbaar heb jij het in die vorm dat je je zelf moed ik kan praten, maar mijn zoon is pas 9 en dan is het een stuk moeilijker. Ik heb geluk dat hij het op een gewone school nu goed doet (het leren is bij hem geen probleem), en we zijn ook hard met hem aan het werk om hem sociaal vaardiger te maken. Maar hij kan het soms emotioneel niet aan. Voor de rest is het een schat van een jong en ik ben ook ontzettend trots op hem dat hij zo zijn best doet om dingen te begrijpen.

Ik wil alleen maar uitleggen dat er verschillende vormen zijn en je dus niet zwart/wit kan zeggen hoe "zwaar" autisme van invloed is op iemands leven. De een kan goed functioneren terwijl de andere dat moeilijk kan.

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:15

nja zeg, snappen jullie het dn niet, je moet je kind niet afzonderen,en noon, dat maakt wel uit ja, maar zelfs de ergste gevallen kunnen gewoon op een normale manege terecht,...
je moet je neit afzonderen, jij bent tog ook niet autisme, je bent tog wel meer dan dat !!
mensen denk even na,en btw noon, wil je me niet uitleggen wat autisme is, want dat weet nu wel hoowr

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:15

het enige wat brainless probeert uit te leggen is dat er meerdere gradaties zijn van autisme. De een zal wel op een "normale" manege kunnen functioneren, de ander met extra begeleiding, en een volgende doet het beter op een speciale manege.

Ikzelf doe sinds kort ook vrijwilligerswerk op een gehandicaptenmanege in Lisse en daar zitten ook kinderen met autisme tussen die absoluut niet zouden kunnen functioneren op een gewone manege.
Dat betekent nog niet dat álle autisten naar een speciale manege zouden moeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:17

Maar als het kind dermate autistisch is dat communiceren nagenoeg onmogelijk is en kind heeft heel erg veel tics zodat het op een normaal zadel niet kan blijven zitten, dan is het natuurlijk niet praktisch om het kind daarom maar in een gewone les te zetten.
Ik heb ook gewerkt met gehandicapten, waaronder een zwaar autistisch jongetje... Kind genoot van het paard rijden, maar in een gewone les was niet mogelijk. Was veel te gevaarlijk!
Dus als de moeder aangeeft dat haar zoon niet geschikt is voor een normale les, dan lijkt mij dat voldoende.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:18

kieeeeek schreef:
nja zeg, snappen jullie het dn niet, je moet je kind niet afzonderen,en noon, dat maakt wel uit ja, maar zelfs de ergste gevallen kunnen gewoon op een normale manege terecht,...
je moet je neit afzonderen, jij bent tog ook niet autisme, je bent tog wel meer dan dat !!
mensen denk even na,en btw noon, wil je me niet uitleggen wat autisme is, want dat weet nu wel hoowr

Mijn zoon zou dat dus niet kunnen... omdat hij er niet tegen kan als iedereen door elkaar rijdt en dan weet hij het niet meer.
Ook begrijpt hij ,moeilijk dat een paard niet altijd doet wat hij wil (als hij het wel goed doet) en kan dan helemaal van slag raken.
Mijn nichtje rijdt wel op een gewone manege en dat gaat super.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:19

kieeeeek: ik heb ook niet gezegd dat het niet kon. Knipoog en heb ik gezegd dat dit speciaal aan jou gericht is? neej dus. khad het eigenlijk tegen diegene die met deze topic is begonnen. daar gaat het hier toch om in de eerste instantie.
Laatst bijgewerkt door Noon op 26-11-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:21

Zolang geen mens gelijk is, zal ook geen autist hetzelfde zijn. Dus wat voor de ene autist een uitdaging is, zal voor een ander absoluut onmogelijk zijn!

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:21

JA MAAR JE KAN TOCH PRIVELES NEMEN,OFZOIETS !!
ik wil niet afgeznderd worden, ik kom op voor alle autisten ja !
IK WEET HELEMAAL ZEKER,dat niemand het leuk vind om op je ziekte afgerekend te worden, dit is gewoon niet leuk oor
IK SNap dat jullie denken dat heterg of niet erg kan zijn, nou ik ben ook een erge,maar ik heb ook een eigen leven..
ik snap dat je het niet altijd even makkelijk zal hebben,mar je zukt toch moeten wennen aan het leven, wat denk je dan dat ater alle bedrijven een aparte afdeling hebben voor mensen met autisme,nee hoor, dus je zult gewoon moeten wenen aan hoe het it, dusss !!

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:24

Toch snap ik de reactie van Kieeeeek wel. Ik snap best dat als er autistische kinderen op bokt zitten en die dit topic lezen, sommige dingen erg hard over kunnen komen.. Ook snap ik dat er verschillende vormen van autismes zijn. Zelf heb ik er niet veel verstand van, dus oordeel hier verder ook niet over. Maar ik snap prima waarom Kieeeeek zo reageerd, en jullie tegen reacties er ook op.. Iedereen heeft zn "statement" gemaakt, dus weer terug naar ontopic..!

Groetjes Amber

EDIT: Verder kan ik de TS niet helpen, ken alleeen www.poelenburgh.nl, maar die zit in schoorl..
Laatst bijgewerkt door Ambiiee op 26-11-08 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:24

Brainless, ik heb kinderen meegemaakt met autisme en dan ook nog binnen de ruitersport en zelfs kinderen die helemaal in hun eigen wereld leefden, gaan bij ons naar de gewone reguliere manege Haha!
Ik heb vaak geassisteerd bij de lessen en als dit e''en op één ging, ging het uitstekend.

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:25

kieeeeek, ik denk dat je even niet goed begrijpt wat wij bedoelen.

wij willen autisten helemaal niet in een hoekje plaatsen of ze ergens op afrekenen.
We geven alleen aan dat de een meer hulp nodig heeft dan een ander. De kinderen waar ik het over heb kunnen niet eens zelf op een paard stappen maar moeten er met een takel op worden getild.
Een speciale manege is geen manier om ze af te rekenen of weg te stoppen, maar juist om ze mogelijkheden te geven om tóch die dingen te kunnen doen!
En je hebt gelijk, je kan duidelijk zien dat de paarden een goede invloed op ze hebben. De kinderen kunnen dat dan helaas niet zeggen maar dat zie je duidelijk aan ze... en dat is het allemaal waard! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:27

Susje, dan zijn dat kinderen met een meervoudige handicap, iemand met alleen autisme kan prima zelf opstijgen.
Verder spreek je niet van een takel in dit jargon, dat heeft echt een andere naam...

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:28

ja susje ik snap je helemaal,maar jullie moeten ook begrijpen dat het niet zo kan zij n dat je gewoon alleen word bekeken op je autisme,want dat is dus gewoon echt niet nodig,
ik snap dat als het zoooo erg is, dat er extra begeleiding moet zijn, maar die begeleidig kan ook op de gewonen manege komen,
ik wil niet naar overkomen,maar ik wil gewoon eennormaal leven leiden, voor zover dat mogelijk is, en ik denk dat jullie dat allemaal ook willen , voor alle mensen die jullie kennen met autisme

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:28

kieeeeek schreef:
JA MAAR JE KAN TOCH PRIVELES NEMEN,OFZOIETS !!
ik wil niet afgeznderd worden, ik kom op voor alle autisten ja !
IK WEET HELEMAAL ZEKER,dat niemand het leuk vind om op je ziekte afgerekend te worden, dit is gewoon niet leuk oor
IK SNap dat jullie denken dat heterg of niet erg kan zijn, nou ik ben ook een erge,maar ik heb ook een eigen leven..
ik snap dat je het niet altijd even makkelijk zal hebben,mar je zukt toch moeten wennen aan het leven, wat denk je dan dat ater alle bedrijven een aparte afdeling hebben voor mensen met autisme,nee hoor, dus je zult gewoon moeten wenen aan hoe het it, dusss !!

Jij kan blijkbaar wel leren (en gelukkig de meeste) maar ik heb een neefje die door zijn (heel zwaar) autisme niet kan leren lezen en schrijven.
Hij kan alleen wat doen met pictogrammen.

Mijn man werkt ook op een normaal bedrijf met een goede functie (hij programmeert). Daar is hij heel goed in, maar met sociale contacten heeft hij meer moeite. Borrels en feestjes op zijn werk slaat hij dan ook liever af.
Gelukkig komen de meeste wel goed terecht en vind het super dat jij zo'n instelling hebt en snap dat jij ook voor autisten op komt.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:29

susje schreef:
kieeeeek, ik denk dat je even niet goed begrijpt wat wij bedoelen.

wij willen autisten helemaal niet in een hoekje plaatsen of ze ergens op afrekenen.
We geven alleen aan dat de een meer hulp nodig heeft dan een ander. De kinderen waar ik het over heb kunnen niet eens zelf op een paard stappen maar moeten er met een takel op worden getild.
Een speciale manege is geen manier om ze af te rekenen of weg te stoppen, maar juist om ze mogelijkheden te geven om tóch die dingen te kunnen doen!
En je hebt gelijk, je kan duidelijk zien dat de paarden een goede invloed op ze hebben. De kinderen kunnen dat dan helaas niet zeggen maar dat zie je duidelijk aan ze... en dat is het allemaal waard! Ja

Misschien een goede tip voor de volgende keer: zet er de gradatie bij. Ik heb vernomen dat het om de klassieke autisten gaat of in ieder geval de zwaardere autisten. Ik zelf heb ook autisme (in een hele lichte mate, PDD-NOS) en vind het heel vervelend als men (alle) autisten in het hokje zet van geestelijk gehandicapten. Zo komt het misschien wel over op Kieek.

kieeeeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:30

ja eigenlijk wel ja !!

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:31

suleilitha schreef:
Susje, dan zijn dat kinderen met een meervoudige handicap, iemand met alleen autisme kan prima zelf opstijgen.
Verder spreek je niet van een takel in dit jargon, dat heeft echt een andere naam...

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er inderdaad nog maar pas werk en idd nog lang niet weet hoe dat soort dingen dan genoemd moeten worden Knipoog
dat die kinderen dan meervoudig gehandicapt zijn kan best kloppen hoor, men probeert het mij ook nog allemaal in jip en janneke taal uit te leggen natuurlijk Clown

maar goed, neemt niet weg dat het punt hetzelfde blijft..

oh en sullie en kieeek, dat was echt absoluut niet de bedoeling, excuus Ach gut