Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thorreke

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:55

Claudia78 schreef:
thorreke schreef:
Meldt zich...

Heb hemisyndroom, wat eigelijk niet meer wil zegge dan dat door hersenbloeding links, mijn motoriek rechts redelijk om zeep is.
Heb zelf niet echt hulpmiddelen, en ok, zal wss nooit topruiter worden Knipoog , maar ik red me prima hoor. En je ziet t wel hoor, maar heb nog geen enkel paard geweten dat er moeite mee had, zelf ook paarden opgeleerd

Bij mij is door dat zuurstof tekort dus ook een hersenbloeding ontstaan maar dan in de kleine hersenen. Het zijn vaker andere mensen die er last van hebben dan paarden Haha!

Haha ja, blikken krijg je vaak wel idd...

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:53

Nouw ik heb zelf geen beperking.
Maar ik ken een meisje dat verlamt is aan haar benen.
En dat gewoon paardrijd Haha!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:04

Kort gezegd heb ik n paar jaar geleden mn nek gebroken. Ik heb niet meer dan 20% gevoel in armen en bovenlichaam. Heb weer opnieuw mezelf leren rijden, frustrerend maar het gaat steeds beter, zonder hulpmiddelen overigens. Ben nu weer aan het lessen.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:08

Ik loop stage bij madurodam manege
dat is een manege voor mensen met een handicap
heel mooi werk om te doen!!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:26

Ik heb brachydactyly dat is een botafwijking.
hierdoor heb ik vaak rugklachten en moeite met teugels langdurig vasthouden.
Ik kan niet met dressuurteugels rijden deze glijden gewoon door mijn handen. Heb nu zeer fijne teugels met veel grip. Ook gebruik ik fijne handschoenen waar veel grip in zit. maar die zijn inprincipe nu overbodig omdat ik goede teugels heb Ja

ook begint mijn botafwijking in de enkels op te treden. Ik heb nog geen idee hoe dit gaat uitpakken met het paardrijden maar ik ben daarom wel benieuwd naar mensen die hier een soort van ervaring mee hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:22

Ik heb ADHD maar dat is niet egt een beperking, hou het rijden alleen wat langer vol dan anderen Haha!

Mijn broertje daarentegen die is dol op paardrijden en heeft eigenlijk zo'n beetje van alles; Hijs erg slechtziend, Autistisch, Epelepties, Leeftijdsachterstand, Motorisch gehandicapt en nog wel wat dingetjes. Natuurlijk rijd hij op speciale paarden voor gehandicapten, want hij heeft gewoon te veel bij elkaar, en dat kan gevaarlijk zijn met rijden, zoeizo zou dat niet verstandig zijn om hem zoiezo alleen al ergens heen te laten gaan zonder ervaren begeleiding. Dus bij hem is het aangepast rijden op superbrave en getrainde paarden op een stal speciaal voor kinderen met een handicap of meerdere. Hij geniet er egt van! OK dan! Ben egt heel erg blij dat er dat soort maneges bestaan, want als je daar langskomt, dan zie je al die gelukkige gezichtjes van kinderen die zich op dat moment dat ze op het paard zitten supergeweldig voelen!

EmmaPoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:47

Ik ken iemand die met een beperking paardrijdt ik zeg maar niet de naam want dat is rot voor die gene ze kan het best goed hoor het is niet zo als je een beperking hebt dat je dan niet kan paardrijden Cool

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:22

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:36

Ik rij met een hernia. Door mijn hernia kan ik niet meer met zadel rijden. Doordat mijn benen in een bepaalde houding gedwongen worden, krijg ik na het rijden pijn in mijn rug en kan ik de volgende dag bijna niet meer lopen.
Mijn oplossing: Gewoon zonder zadel rijden. Lachen Ik moet zeggen dat je zit daardoor een stuk beter word.

En hier de gevraagde foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:35

ik heb epilepsie. dit is een lichte vorm,maar wordt de laatste tijd helaas erger.
ga maandag naar zwolle voor onderzoek

maja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:24

ik ben tot een bepaalde hoogte wel beperkt in bewegingen enzo , ik heb vanaf het begin mijn paardje zo proberen op te voeden (ook met idee op toekomst) , dat het in de omgang en met rijden echt makkelijk in omgang is en braaf en goed luisteren , en met rijden braaf is , en als dat es niet zo is ...... tjaah Boos! dan heb ik weer een paar behandelingetjes nodig om weer even goed gezet worden , maar in princiepe gaat het goed , het is en blijft tesnlotte een dier , maar over het algemeen merk ik het ook wel aan haar als wat hittepetittig is , dan gaan we gewoon even los in de bak de benen strekken ,vor ik erop klim ( of niet)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:35

Ik ben hartpatiente, dus ik rijd met een bodyprotector vanwege de bloedverdunners die ik slikken moet. Verde heb ik artrose in handen en voeten en waarschijnlijk nog op meer plekken maar die zijn niet op de foto geweest. Haha! Ik laat geregeld dingen uit m'n handen vallen en moet een dikke teugel hebben om "grip" te houden. Loop ook regelmatig bij de fysio voor rugproblemen.
Ook nog in lichte mate COPD (astma). En m'n schildklier werkt niet goed, te langzaam, weet ik nog maar kort. Daar krijg ik ook medicijnen voor en kan dan misschien ook wat afvallen.
Om het risico op vallen zo klein mogelijk te maken rijd ik met een Stockzadel; ik rijd Endurance kl.1 meer zit er wegens mijn gezondheid helaas niet in. Maar hier ben ik al erg blij mee!

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:39

ik ben ook hartpatiente. rijd niet met een bodyprotector, slik wel bloedverdunners
maar heb niet het idee dat ik daar problemen mee krijg als ik val. ik slik al 12 jaar
bloedverdunners en ben ik die tijd vaker van een paard af gevallen en er nooit last van gehad.

wat betreft mijn hartafwijking heb ik wel wat beperkingen, ik word sneller moe dan
een ander. Ik rijd nu vaak op een paard waarbij ik er geen last van heb, maar zit ik op een
heel sloom paard of een hele snelle dan houd ik het niet de hele les vol. vaak ga ik
dan even op de 2e hoefslag stappen. toch zit ik liever op een sloom paard dan op een felle.
zo is er bij ons op de manege een paard dat nogal enthousiast wordt van springen,
die blijft dan rennen en druk doen, dat houd ik niet een uur vol.
ik heb de laatste tijd elke week priveles van een half uur, maar dat ik veel intensiever
als een uur groepsles, hoewel ik het moeilijk vind, moet ik toch soms even vragen of ik
even mag stappen tussendoor.
sinds kort rijd ik ook wedstrijden, dan merk ik ook wel dat ik na een proef ( maar 7 min ofzo) al helemaal kapot ben.
nu is het paard waar ik op rijd niet de makkelijkste ( wel de liefste Haha! ), hij is enorm sterk en zit niet echt comfortabel
dus rijden en netjes zitten kost erg veel energie.

eigenlijk is mijn grootste probleem, aangeven waar mijn grenzen liggen omdat ik me niet wil laten kennen.

Winnetou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:30

edit: bericht was onbelangrijk.

__evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:50

ook ik meld me hier met een hemibeeld rechts door hersenbloeding. ik kan mezelf prima redden ik heb alleen aangepaste teugels genaamd de jachtteugel of lussenteugel omdat ik wel de teugel kan vastpakken maar niet stevig genoeg kan ik in een lus vastpakken waardoor mijn hand niet verder schuift dan de lus verder doe ik gewoon alles springen en dressuur

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:34

Ik kreeg half december 1999 nadat een auto mij aanreed een schroef in mijn rechterknie.........de pezen, banden en spieren van mijn knie waren losgescheurd en de zenuwen zijn nooit volledig hersteld. het klemmen is dus erg pijnlijk.....bv op een zadel. Kan ook mijn tenen niet meer naar binnen draaien, hihihi, ziet er niet uit..............
Daarna kreeg ik door traumatische gebeurtenissen (waar ik liever niet over praat) veel spierklachten in mijn hele lijf en dat werd in 2003 gezien als Fibromyalgie.
Daardoor kan ik niet te lang op een zadel zitten, ivm pijn in mijn heupen. Mijn handen en mijn ellebogen gaan ook pijn doen als ze lang in een bepaalde houding moeten.........Kracht in mijn handen en schouders.....heb ik ook vaak niet!

We kochten in januari 2000 voor het eerst een eigen paard, waar ik niks mee kon...........alleen uitstappen.
2 jaar geleden heeft mijn dochter die in laten slapen........en ik ben inmiddels naar Groningen verhuisd.

Ik kreeg trouwens in 2000 ook nog te horen gekregen dat mijn botten heel broos waren, wat NU PAS, begin 2008 werd ontdekt dat ik geen vit. D zelf kan aanmaken.........
Mijn botten zijn weer "normaal" en ik mag best rijden van de dokter..........

Om de hoek wonen vrienden die een fjordenpaard hebben, zijn naam is Norsteyn (voor vrienden Norry) en is 15 jaar oud. Heel lief, rustig en toch ondeugend kereltje. Ik heb een paar keer mogen stappen op hem en het voelde lekker aan! Het is de bedoeling dat ik in Winschoten of zo.......(als er dichter in de buurt iets is, is het nog toffer) weer ga proberen les te nemen, samen met anderen die beperkt zijn.......... Bloos

Ik heb een PGB dus dat moet zéker lukken.................... Cool

Ik kan niet wachten, lijkt me heeeeeeerlijk!!!!! Haha!

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:50

daniielle16 schreef:
heey!
ik rij zelf ook met een beperking. ik heb een erbse parese zegt je waarschijnlijk niks maar hierbij zijn mijn zenuwen bij mijn geboorte gescheurd in mijn hals met als gevolg een verlamming hier ben ik gelukkig aan geopereerd en nu werkt deze weer voor zo'n 75% ongeveer Knipoog maar met rijden heb ik eigenlijk geen last van met sommige dingen alleen. hij is bv korter wat wel is moeilijk is, en ik voel niet hoeveel kracht ik ermee zet dus dat is wel eens moeilijk maar gaat voor de rest eigenlijk heel goed;)

ik heb ook een erbse parese en rijd al 10 jaar paard. En na veel oefenen en doorzetten ben ik op allerlei oplossingen gekomen. Bijv. je teugels op maat maken na t uitstrekken in stap of hals laten strekken doe ik telkens een stukje teugel óm mn duim "vlechten" en weer bijpakken zeg maar.. Ja klinkt heel erg raar zo, maar dat moet je zien Tong uitsteken Verder heb ik paarden die Z lopen gereden voor mensen en verder is t veel met je benen rijden.
Wel toevallig dat wij hetzelfde hebben Danielle.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

hoi,

mijn dochter is 7 en heeft spina bifida oftewel een open ruggetje ,
Ze heeft een eigen shetlander en rijd voltige(wonderbaarlijk genoeg) en op zondag doen we stap ritjes in het bos,
gezien haar leeftijd en kleinheid, zijn we nog niet echt aan het dressuurijden ofzo.(geen zadel waar ze goed in zit),
stap ritjes doen we gewoon met de voltigesingel om..

(in profiel staan fotos)
Wel gaat ze volgend jaar onder begleiding leren mennen..

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:11

ikenindi schreef:
ik heb dystrofie en dystonie en rjd ook nog paard. (zie roze link in mijn onderschrift voor film die laatst op tv is geweest. daar zie je mijn hulpmiddel om er op te komen Knipoog )

Goh meid, ik heb dat filmpje van je zitten bekijken, petje af voor jou............Pling Pling
Sterk van je zeg.............ik schaam me als ik denk aan mijn beperking en hoe 'zielig" ik me af en toe voel!!!! Bloos Bloos
Ik kan beter in de toekomst een voorbeeld aan jou nemen!!!! Knipoog Knipoog
Ga zo door!!!!! Haha! Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:48

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:57

@Mathes, wat knap van je zo zonder zadel te springen!

Ik heb zelf ook een beperking.. ik ben zo ongeveer blind (ik zie 1 procent met rechts en 3 procent met mijn linker oog).

Heb ook lang vrijwilligerswerk gedaan op een manege voor gehandicapten waar ik woensdag avond in een les meereedt (www.lishartel.nl).

Nu heb ik een eigen pony en ben er dol gelukkig mee Haha!

Maar ik heb maar een kleine beperking, als ik me vergelijk met jullie..

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:21

Ik heb suikerziekte weet niet of dat een beperking is Clown Maar ik red me er prima mee Vork

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:34

Ik heb PDD-NOS, Dyspractie & ADD.
Meer weten daar van? Zoek maar op Wikipedia! Knipoog

Ik durf vaak geen vreemde mensen aan te spreken.
Dat duurt vaak wat uurtjes om moed in te spreken.
Zo heb ik gehad dat ik pas de volgende dag pas ging bellen.

Vaak denk ik ook als mensen boos kijken dat ze boos op me zijn.
Terwijl vaak dat niet zo is.

Ik heb dan ook nog is Taal & Spraak problemen dus de woorden komen er vaak moeilijker eruit dan het lijkt vaak.
Soms denk ik ooh dat ik kan ik zo uitspreken maar dat kan ik dus niet.
Moeilijke woorden kan ik al helemaal niet uitspreken..
Zelfs Koolstofdioxide kon ik niet uitspreken en nu kan ik het vloeiend spreken..
Na wat geruzie met een leraar.. Nagelbijten / Gniffelen

Maar voor de rest weet ik het niet echt..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:28

Hoi Siggislief,
mijn beide kids hebben ook PDD-NOS.
mijn zoontje de actieve variant, en mijn dochter de passieve. Mijn dochter is de paardengek hier in huis (net als moeders, ikke dus) Haha!
Ze durfde in het begin nooit iets te zeggen op de manege, ook niet als ze op een paard/pony moest waar ze liever niet op wilde. Nu durft ze het wel te zeggen Knipoog

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:36

Ik heb een hartafwijking Om precies te zijn Tetralogie van Fallot.
Toen ik geboren werd wisten mijn ouders niet dat ik een hartafwijking had, maar daar kwamen ze snel achter ... Op Zaterdag geboren en op Zondag in het ziekenhuis omdat ik in de armen van de kraamhulp thuis pimpelpaars werd !! Ik ben oa geboren zonder longslagader en die heb je nodig om zuurstofarm bloed naar de longen te vervoeren zodat er zuurstof bij komt ... Maandag (2 dagen oud dus) werd ik voor de eerste keer geopereerd aan mijn hart, ze hebben toen een "shunt" geplaatst (een kunststof brug zeg maar)dat bleek niet genoeg en toen hebben ze er een week later nog maar een bijgezet :-| Dat bleek voldoende. Toen was het wachten tot de shunts niet meer goed hun werk deden, bij mij was dat met 2 1/2 jaar ... in die tijd werd ik steeds blauwer, nagels/lippen enz... mijn ouders noemden me dan ook "smurf" heeeel grappig ! Toen is de grote herstel operatie in Utrecht gedaan (wkz) daarbij hebben ze oa een donor longslagader geplaatst en het vsd (gat) gedicht. Ook deze operatie bleek niet goed genoeg en ook nu moesten ze een week later weer ingrijpen (iets knippen en plakken). Mooi, dat was open hart operatie nr. 4 :-s Het nadeel van een donorlongslagader is dat ie niet eeuwig meegaat en bij mij heeft hij het 7 jaar gedaan .... toen ik 9 1/2 was hebben ze de longslagader in Nijmegen weer vervangen voor een nieuwe, en je raad het al : ook deze operatie bleek niet goed gegaan te zijn, mijn linker long deed nog maar voor 2% zijn werk :-@ weer naar de ok, voor open hart operatie : nr. 6 ! Jaja .... het is wat.
Nu is het nog steeds goed, de 2e longslagader doet zijn werk en ik ga lekker verder met mijn leven. Wel wat littekens hier en daar natuurlijk, maar mijn moeder zegt altijd "je heb letterlijk en figuurlijk een streepje voor" Knipoog
Zo, dat was in het kort mijn verhaal.
Maar ik kan wel gewoon paardrijden (Gelukkig) heb geen foto's dat ik aan het rijden ben wel een foto van mij met de pony van een vriendin van mij! je ziet verder niks aan mij ofzo heb alleen een paar littekens:

Afbeelding