Rugklachten en paardrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miek77

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:59

ik zou als ik jou was proberen te rijden zonden hulpmiddelen voor je rug mij is verteld dat dat het beste is want dan maak je je natuurlijke corset sterker (dus je buik en rugspieren) en het heel langzaam opbouwen en naar de geleide van de pijn rijden krijg je veel pijn dan moet je gewoon stoppen en een andere dag het weer verder proberen en dan steeds iets langer ik zelf heb daar veel baad bij ben inmiddels 2x aan mij rug geopereerd in de afgelopen 2 jaar en ben zelf het ook heel langzaam aan het opbouwen alleen mijn rug word nooit meer beter en dan leer je je wel aanpassen met hoe lang je kan rijden en heb van de week gehoord dat ik nu weer een hernia in mijn nek heb en mocht bijna helemaal niet meer rijden dus ben zelf erg blij met alle kleine beetjes rijden
succes met rijden Knipoog en geniet ervan

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:53

Klinkt wel logisch indd dat je je rug sterker maakt door te rijden.. (het zijn immers je spieren die je moet gebruiken, en hoe sterker de spieren hoe minder last van je rug)

Ik heb zelf helaas last van een hernia en instabiele rug. Wel fysiotherapie, hielp niet, nu naar een manueel therapeut, hopen dat dat helpt. Al bij de neuroloog geweest, maar ze opereren niet zomaar..

Advies gekregen om gewoon te doen wat ik kan, dus heb ik een goede dag .. gewoon paardrijden.. de ene keer gaat het goed, de andere keer kan ik een paar uur erna me niet normaal meer bewegen.. dus ik vraag me af of het goed is om te rijden ....

Helemaal niets meer doen lijkt me ook niet goed.

Miek, wat knap dat je weer kan rijden na twee operaties. Ik denk ook dat het belangrijk is om het langzaam op te pakken..

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:09

niets doen is zeker niet goed want dan word het alleen maar slechter dat is mijn ervaring veel in beweging blijven is het beste maar wel moeilijk
en dat ze niet meer zomaar opereren is zeker waar ik ben al sinds 2002 aan het tobben en mijn rug was zo slecht dat ik bijna niet meer kon lopen dus er moest wel geopereerd worden maar met mijn nek willen ze ook nog wachten wel heb ik daar ook slijtage dus helemaal goed word het nooit en dat is met mijn rug ook zo
wel is het zo dat je rug alleen maar zwakker word na een operatie dus probeer eerst alle andere dingen die ze je aanreiken want een hernia kan ook vanzelf weer weg gaan is mij verteld

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:56

hey

ik heb sinds mijn kindertijd (nu 25) al last van lage rugpijn, ik sta nooit op 2 benen gelijk en als ik voorover sta krijg ik rugpijn, 3 jaar geleden iets gek gedaan en volgende kon ik mijn bed niet meer uit.
Lage hernia = blijvende vergroeiing van een tussenwervel
blijft voor altijd, met dweilen of strijken enorm veel last

maar paardrijden gaat perfect! doet mij niks, enkel de lastige periode voor de vrouw heb ik er last van, na het rijden precies stijf in de rug en tintelende benen soms of steken.
normaal moest ik ook een corset dragen maar dat ding is zo groot en stijf dat het echt geen zicht is.
en heb het nooit meer gedragen.

maar voor mij werkt paardrijden echt ontspannend alle spieren en ook de rug.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:59

miek77 schreef:
niets doen is zeker niet goed want dan word het alleen maar slechter dat is mijn ervaring veel in beweging blijven is het beste maar wel moeilijk
en dat ze niet meer zomaar opereren is zeker waar ik ben al sinds 2002 aan het tobben en mijn rug was zo slecht dat ik bijna niet meer kon lopen dus er moest wel geopereerd worden maar met mijn nek willen ze ook nog wachten wel heb ik daar ook slijtage dus helemaal goed word het nooit en dat is met mijn rug ook zo
wel is het zo dat je rug alleen maar zwakker word na een operatie dus probeer eerst alle andere dingen die ze je aanreiken want een hernia kan ook vanzelf weer weg gaan is mij verteld

niet alle hernia's gaan weg, ik heb er ook eentje en bij mij is het tss L4 en L5
zal ik heel mijn leven last van hebben
het is een tussenwervelschijf die vergroeit is en ipv mooi rond is er bij mij een inham waar zo beetje van spul uitloopt (zo ziet het eruit op foto)
niks aan te doen

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:59

nee dat klopt bij mij ging hij ook niet weg bij mij zitten er 3 L3/L4 L4/L5 en L5/S1 en bij de laatste hebben ze de tussenwervel schijf leeg gehaald de andere 2 laten ze zitten en die in mijn nek laten ze ook nog voorlopig zitten
maar wat ik bedoelde was dat ze tegewoordig het eerst een jaar aankijken want sommige hernia's gaan vanzelf weg of de klachten gaan weg en elk mens schijnt wel ergens een uitstulpinkje te hebben maar hoeft er totaal geen last van te hebben

het is gewoon ... als je last van je rug hebt en je wilt alles nog doen maar je kan het niet meer of mag het niet meer ik ben blij dat ik mijn paardje heb en dat ik nog wat met haar kan doen het is niet veel maar ik geniet van elk moment

VERO83 kan je er niet aan geopereerd worden??

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:51

miek77 schreef:
nee dat klopt bij mij ging hij ook niet weg bij mij zitten er 3 L3/L4 L4/L5 en L5/S1 en bij de laatste hebben ze de tussenwervel schijf leeg gehaald de andere 2 laten ze zitten en die in mijn nek laten ze ook nog voorlopig zitten
maar wat ik bedoelde was dat ze tegewoordig het eerst een jaar aankijken want sommige hernia's gaan vanzelf weg of de klachten gaan weg en elk mens schijnt wel ergens een uitstulpinkje te hebben maar hoeft er totaal geen last van te hebben

het is gewoon ... als je last van je rug hebt en je wilt alles nog doen maar je kan het niet meer of mag het niet meer ik ben blij dat ik mijn paardje heb en dat ik nog wat met haar kan doen het is niet veel maar ik geniet van elk moment

VERO83 kan je er niet aan geopereerd worden??

hey ja
ik heb die nr's ook enkel deze dan wel L4/L5 en L5/S1
ja ik denk het wel, maar ze zeiden dat ik zolang het niet erg is niks moest aan doen
ik heb het vooral met streiken en dwijlen dan heb ik lage rugpijn en tintel in mijn benen.
heel af en toe na het rijden. maar min.
maar oke ik mag nu nog niet klagen, het kan erger he.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:40

ik strijk altijd zittend ook na de operatie kan ik nog niet lang staan (misschien een idee voor jou ) mij gingen ze ook pas opereren toen ik met mijn neus op mijn knieen liep en bijna geen gevoel en kracht meer had in mijn linker been en zelf toen moest ik nog 3 mnd wachten eer ik aan de beurt was
zowiezo strijken stofzuigen dweilen mesten enz is niet echt bevordelijk voor je rug
ik mag nu helemaal niks zwaar meer tillen dus niet meer met kruiwagens sjouwen bij de paarden en ik hoef/mag ook nooit meer mesten hahah
ik probeer er wel om te lachen maar af en toe voel ik me knap schuldig als iemand anders het weer voor me moet doen Bloos

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:48

Tja rugklachten en paardrijden. Heb zelf met paardrijongelukje o.a. rug op 5 plaatsen gebroken Blauw oog . Kon pas na 2 jaar weer rijden. Ben eerst weer begonnen op de manege, om te kijken of het wel ging. Bij mij hangt het heel erg af van het paard. Maar ik denk dat het per persoon en aandoening verschilt.

Ik kan alleen op een paard met redelijk vlakke gangen. Heb idd ook aan rug versteviging gedacht, maar is er nooit van gekomen. Inmiddels heb ik een eigen paard. Kon in het begin niet eens hoeven uitkrabben. Maar heb echt het idee dat het in mijn voordeel werk. Heb hem nu 10 maanden en kan al een heel end meer. Hoeven krabben lukt vrijwel altijd. Mest 5 dagen in de week zelf zijn stal uit, rijd minimaal 4x per week (2 dagen een bijrijdster!). Help verder met veel klusjes op de boederij, erf harken, weiland/ bak mesten, enz. Het blijft allemaal erg zwaar, maar toch merk ik ook dat mijn rug steeds sterker en weer flexibeler wordt.
Zo kon ik mijn rug helemaal niet meer naar achter bewegen, en daar zit de laatste maanden wel weer een beetje beweging in Tong uitsteken. Sinds ik een eigen paard heb ga ik zelfs minder naar de fysio, nog maar 1 keer in de 3 weken.
Ik denk dat je het in elk geval moet proberen om weer te gaan rijden. En op geleide van je eigen pijn voel je denk ik wel aan of je daar steun bij nodig hebt. Neem in elk geval geen niergordel van motorrijders, deze hebben nl een hele andere functie.
En natuurlijk doet het de eerste paar keer pijn, maar probeer het in elk geval. Succes en ik hoop dat het allemaal goed gaat. Haha!

petraT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:43

Ook ik heb een afwijking aan mijn rug, extreme holle rug tussenwervel tussen L5/S1 compleet ingezakt, afbrokkeling van mijn heiligbeen. Dus ik loop altijd met pijn in mijn rug.
Echter zodra ik op het paard stap, is mijn rugpijn dus verdwenen. Het lijkt echt ook aan de houding te liggen. TOen ik nog werkte, zat ik op kantoor ook op een speciaale zadelstoel. Dan zit je dus precies zoals je ook op het paard zit. Hierdoor kon ik toen mijn werk nog uitvoeren.

Mij is aangeraden om vooral te blijven paard rijden en geen hulpmiddelen te gaan gebruiken. Je spieren moeten gewoon super sterk worden en alles overnemen zogezegd.

Helaas is bij mij de pijn zo erg buiten het paard rijden om, dat we toch binnenkort een operatie moeten gaan doen. Helaas maar het paard rijden daar blijf ik mee doorgaan

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:24

Ik heb ook altijd veel last van mijn rug. Ik heb ook scoliose, holle rug en nog wat andere dingen. Ik ben in februari van een pony afgevallen, deze pony steigerde en ik viel achterover op mijn rug. Ik heb het toen eerst afgewacht, maar de rugpijn ging maar niet over. Er zijn toen foto's gemaakt, maar er was niks kapot in mijn rug. Heb ook nog een tijd bij de fysiotherapeut gelopen, maar dat schoot verder ook niks op. Ik ben 15, maar voel me soms echt bejaard, ik kan soms mijn bed niet eens uitkomen. Clown Na het paardrijden heb ik meestal meer last. Helpt rijden met een bodyprotecter echt? En die beweegbare beugels van Sprenger, helpen die ook bij rugpijn? Want ze zijn wel erg duur om 'even te testen'. Tong uitsteken

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:40

Hier nog één met rugklachten. Ik heb een verkorte spier waardoor ik mijn rug en schouders compleet verkeerd gebruik. Ik heb eigenlijk bijna altijd pijn.

Allereerst: voor veel mensen is paardrijden/bewegen juist heel erg goed. Op deze manier houd je de boel soepel waar het anders misschien stijf zou worden en dus pijn gaan doen. Je traint hier inderdaad je 'natuurlijk corset' mee (de spieren in je rug en buik). Het hangt echter wel van je rugklachten af! Een vriendin van me heeft scoliose die dermate erg is dat haar is afgeraden ooit nog te rijden. Als zij één keer valt (dus ook met de fiets enz.) is het mis en kan ze in een rolstoel terecht komen.

Ten tweede: een corset kán goed zijn, maar let op dat het goed gebruikt wordt, en zeker niet te vaak. Als je altijd zo'n ding omhebt, verzwakken je eigen spieren en heeft het nog weinig zin. Alleen als je eigen spieren óók sterker worden en blijven, zou ik aan een corset beginnen. Dat kan door oefeningen thuis (haha, discipline!) of door niet elke keer dat je rijdt dat ding om te doen.

Ik zou in ieder geval alles goed met je fysio/chriopractor enz. overleggen! Caesartherapie heeft mij trouwens ook erg goed geholpen Knipoog !

In mijn geval is paardrijden erg goed voor me, en ik merk ook dat ik zo mijn rug soepel houd. Ik draag geen corset (ik ben niet zo'n held in thuis-doe-oefeningen Bloos ). Wat bij mij ook heeft geholpen, en nog steeds goed helpt, is veel gymnastiek te paard en erg veel bezig gaan met houding en zit.

Dapper dat je weer gaat beginnen en ik wens je heel veel succes!

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:38

Ik heb juist na het paardrijden ontzettend veel pijn, niet meteen na het afstappen, maar meestal tegen de avond als ik ga zitten of snachts in bed. Toch dan misschien teveel gedaan.. en moet ik het langzamer opbouwen.
Een operatie lijkt me ook niets.. omdat je dan je levenlang rug patient zou zijn.. volgens mijn therapeut zou het zo zijn dat als je 10 willekeurige mensen van straat zou halen en ze allemaal door de scan zou halen zeker 50% een hernia heeft zonder het te weten. (en zonder echt veel last te hebben)

Je kunt er dus wel gewoon mee leren leven en het kan indd over gaan.

Vero, ik heb ook sinds mijn 16e last van mijn rug..sta trouwens ook altijd op 1 been nooit op twee.
in Mei dit jaar een verkeerde beweging gemaakt/terecht gekomen met 6 kamp en sindsdien elke dag pijn :S We gaan gewoon door met fysio .. we zien het wel.. afwachten maar.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:55

hier nog één met rugklachten..
Ik ga binnenkort weer beginnen met paardrijden! Ik was eerst gestopt vanwege de pijn.
Ik ben heel veel oefeningen gaan doen, vooral rug en buikspieren en pas zat ik weer voor de 1e keer op een paard en gelukkig ging het heel goed.
Ik heb ook diverse dingen geprobeerd, maar juist door al die hulpmiddelen werd me rug slapper (zoals Saar88 ook zegt) en kreeg ik meer pijn. Ik denk dat je minder pijn hebt als je rug- en buikspieren sterker zijn... En die worden steeds sterker door oefeningen en rijden zonder hulpmiddelen, want dan doe je zelf het werk en niet je corset o.i.d.
Verder heb ik wel ervaring met fysio en chiroprator maar niet met Ceasar... Fysio heeft mij ook erg goed geholpen, chiropractor tijdelijk maar later kreeg ik er juist meer last van.

Heel veel succes in ieder geval!!

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:38

Hey dat klopt helemaal wat je zegt.. je buikspieren en rugspieren moeten sterker worden.. ben nu druk in therapie bij een manueel therapeut en die geeft ook psychosomatische therapie. Ben benieuwd of het werkt. Tot nu toe nog niet. Heb afgelopen zaterdag paardgereden, het ging erg goed sochtens, totdat ik van het paard af stapte.. Kan nu nog steeds niets beginnen, loop nog steeds krom. Echt balen. Paardrijden kan ik dus voorlopig zeker wel vergeten. Boos!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:41

Ik heb ook een scheve rug. Alleen noemde mijn therapeut het een gibbus.

Als ik een tijdje niet gereden heb, heb ik daarna wel last met rijden, maar als ik dat rustig aan weer oppak gaat het daarna heel goed. Ik krijg gewoon meer last als de spieren in mijn rug zwak zijn.
Daarom zou ik proberen zo min mogelijk met hulpmiddelen te rijden. Misschien dat jouw klachten ook minder worden als je je spieren traint.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:39

hallo

ik baal nu helemaal als een stekker was ik net weer een beetje het rijden aan het opbouwen na de operatie heb ik afgelopen dinsdag een ongeluk gehad
ik stond te wachten met mijn auto voor een stop licht is er een bij me naar binnen gereden met als gevolg dat ik weer afgevoerd ben met een ambulance en weer heel veel klachten heb aan mijn nek en rug en erg veel pijn
auto total loss hoop romp slomp
en wat nog het ergste is kan voorlopig weer niks met mijn paard doen
had haar de hele week niet gezien vandaag wel eventjes bij haar geweest en dan kijkt ze me aan van gaan we wat doen en zodra ze merkt dat dat niet gaat gebeuren is ze beledigt en kijkt ze me niet meer aan en dan baal ik dubbel zo erg Boos!
nou ja we wachten maar weer af en hopelijk kan ik snel weer beginnen met het rijden

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:41

ik raad aan alles zo rustig mogelijk op te bouwen.. heel veel stappen is goed voor je spieren. Ook is het misschien slim om op een paard te rijden die niet hoog opgeeft in de draf. En bodyprotector zal eeen hele hoop steun geven en bescherming mocht er iets gebeuren.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:49

Een bodyprotector zit toch niet om je onderrug?????????? Bloos

Ik las iets over zo'n nierbeschermer voor motorrijders, maar dat is voor paardrijden niks............. Cool

Maar weten jullie wel dat er ook een onderrug, nierbeschermer bestaat voor springruiters??? Tong uitsteken

Is stevig, maar toch soepel en wordt gesloten met klittenband.........

Ik weet dat je beter geen bescherming kan dragen en dat dan je spieren stevig kunnen worden, maar toen ik een week lang op vakantie ging naar Vlieland en elke dag wilde paardrijden, was ik blij dat ik zo'n versteviger had.......... Knipoog
Is nu al wel zo'n 8 jaar geleden en ik heb hem niet meer...........

Nu ik weer ga beginnen met rijden, doe ik het gewoon rustig aan en langzaam opbouwen!!!!! Pling

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:24

ik heb ook altyd z'n last van mn rug naar de val met mn pony op de dyk
met paardrijden had ik er veel last van ik reed toen altijd op een tinker maar die zetten best hard neer .
nu heb ik een fries en die zet een stukje zachter dr hoeven neer, dit scheelt .
maar bij paarden die hard de hoeven neer zetten, kun je een dik schaapenbondje op je zadel doen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:45

Waar haal je zo'n corset? Mijn stalgenoten kwamen met het idee namelijk.

Ik heb het onlangs na 1,5 jaar weer opgepakt met 1x in de week 30 minuten rijden op een paard van de stal(fries). Ik kan de 'klappen' zeg maar goed hebben, lichtrijden enzo. Maar ik zak nog steeds naar beneden met mijn linkerschouder, die hangt ook altijd en ik heb altijd het gevoel me zelf de hele dag te moeten corrigeren. Na 3x rijden heb ik het voor de zoveelste keer weer moeten opgeven en heb dezelfde dag nog mijn rijbroeken in de zak van max gedaan en gedeponeert in de kledingbak. Dus ik weet niet of ik de energie nog heb om het weer te proberen...ik ben meer bang voor als het weer niet lukken wil want dan ben ik weer weken van slag.

Volg nu 5 maanden speciale fitness maar ben nog lang niet tevreden, 2 weken terug had ik weer zo'n terugval dat ik gewoon kramp in mijn rug had. Straks mag ik weer maar ga elke keer met lood in de schoenen heen..."hoe ben ik morgen?"

Zonder zadel op mijn haflinger gaat het wel goed...kan best een flink stuk draven en moet dan stoppen omdat mijn buikspieren verzuren :D maar voel wel dat ik mijn paard scheef duw..en als ik mijn paard corrigeer zit ik zelf weer scheef. Dus het blijft bij hooguit 500meter rijden.

snuijtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:04

Ik heb wel vaker last van mijn rug als ik niet zo op mijn houding let, bv vooral met buitenrijden. En dan laag in mijn onderrug.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:09

even een vraagje tussendoor!
waar kun je die corsetjes halen voor je rug?
ik denk dat ik er mischien wel baat bij heb.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:28

door de MS heb ik een zwakke rug gekregen, maar merk dat het door rijden wel wat getraind word. ik draag wel een bodyprotector, dat geeft behalve bescherming natuurlijk ook extra versteviging.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:15

Ik heb zo'n corset een paar jaar geleden gekocht bij een speciaalzaak in Hengelo (ov) Zij verkopen voor alle sporten hulpmiddelen. Ik heb er dus eentje, maar kan er niet mee rijden. Hij beperkt mij teveel in de bewegingen. Bij extreme rugpijn verlicht hij wel, maar dan rijdt ik toch niet, kan er dan niet opkomen en belast mijn rug dan misschien juist wel meer... Maar er is dus een zaak in Hengelo en ik denk dat er vast meerdere zijn, dus misschien via google?