Paardrijden met astma/allergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLeyx

Re: Paardrijden met astma/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:38

Ik heb ook astma maar heb er vaak alleen maa rlast van bij inspanning (Inspanningsastma).
Bij onze kat heb ik er best wel last van ook omdat ik alergisch ben voor dieren! Maar bij mn paard heb ik er totaal geen last van, ik kan dagen lang bij mn paard zijn zonder er last van te hebben, maar zodra mijn kat op mijn bed heeft gelegen krijg ik een snotneus, dikke gesloten ogen, en moet ik onwijs niezen en krijg het benauwd!
Maar ik rijd dus gewoon paard en kan ook gewoon poetsen enzo. Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:51

vandaag was een vreselijke dag om te rijden en mijn paard te verzorgen. Ben ,aar even geweest. Erg jammer maar de wei vind ze niet zo vervelend gok ik zo

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:17

Ik ben ook Cara-patiënt met een hele hoop allergiën.
De ene keer gaat het beter dan de andere.
Dinsdag nog kreeg ik een aanval op de manege, dan voel ik me echt niet gelukkig.
Maargoed, je doet er niets zoveel aan hè. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:17

Hier ook astma. Geen allergieen, mijn zussen hebben het ook en het schijnt erfelijk te zijn.
Ik moet het soms wat rustiger aan doen, omdat ik anders pijnlijke ribbenkast krijg en benauwd. Ik gebruik seretide met zo'n voorzetkamer en voor de snelle oplossing heb ik de novolizer. Nu er vochtig weer aan komt, wordt het erger.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:40

Ik ben zelf ook een cara patient.Rij nu ondertussen 6 jaar paard,heb 2 eigen paarden en gaat eigenlijk redelijk goed.Als ik merk dat ik last van lucht krijg stop ik gewoon Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:41

net een endurance wedstrijd gewonnen in limburg 61 loodzware kilometers. De dag erna had ik het wel benauwd en deed mijn ribbenkast ook zeer met ademhalen en dan met name gewoon diep. Verder ging het wel

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:21

Hee ik heb ook astma/allergie gelukkig niet heel erg maar ik merk het echt wel als ik bij de paarden ben geweest! Ik heb zelf ook een cavia maar het is bij ons in huiz zo schoon dat ik er geen/minder last van heb. Ik ga alteid douche na het paardrijden en probeer zo min mogelijk zelf de stal te verschonen ook bij het poetsen hou ik mijn gezicht minder in de buurt van het paard! Bij mij helpt het als ik gelijk douche na paardrijden dan kan ik normaal slapen(en met raam open) Misschien helpt het bij jou ook...

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 05:27

Goh best veel astmatische ruiters Rolleyes Hier ook nog eentje die voor alles en nog wat allergisch is.
Ik kwam er een paar jaar geleden pas achter toen ik lag te piepen in mijn bed 's avonds en kreeg die piep niet weg. Bloedtest: allergisch voor van alles en nog wat, honden, katten, graspollen, stof en ook dazen en horzels (1 x bijna bloedvergiftiging)
Het gaat alweer beter, prober de medicatie af te bouwen, maar met dazen moet ik echt oppassen, als ik een buitenrit maak moet ik me insmeren met Deet, ben als de dood dat ze me in mijn nek/hoofd steken brrrrrrr (heb al 's een keidikke hand en voet gehad)
Ben ook wel 's benauwder met draven bv...

Het is idd nu ff afzien met hooikoorts ook, hoesten/slijm/niezen/jeuk.
Heb Ventolinpuf, Flixotidepuf, Aerius- en Tavegilpilletjes.

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:45

ik heb zelf ook astma.
maar met paardrijden heb ik er echt geen last van Vork (vind ik ook helemaaaal niet erg xD)
maar heb het zoiezo minder. maar met paardrijden heb ik er nog nooit last van gehad

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:54

Ja soms als ik het hooi aan het doen ben of met de wintervacht dan heb ik wel eens hoestbuien en rode ogen maar voorderest valt het best wel mee gelukkig

raquel_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:21

mijn zusje heeft ook astma maar heeft er nooit last van bij de paarden. die rijd ook gewoon al 5 jaar paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:30

Hoi, Ben op zijn minst gevoelig op de longen en heb vorige week een longonderzoek gehad (waar je moet uitademen tot je sterretjes ziet Tong uitsteken ) Ben verdacht van astma Huilen

Afijn, rij al zo'n 25 jaar. Mijn longen zijn een tijd beter geweest. Nu dit voorjaar toen de berken gingen bloeien kreeg ik heftige last. het stomme is: als ik galoppeer (OK, het paard dan Vork ) heb ik nergens last van. Ja OK hoorbare ademhaling die wat zwaarder is dan van de andere volwassenen in mijn lesgroep. Maar dat heb ik mijn hele leven al. Als we dan stappen, DAN krijg ik het benauwd (tenminste toen ik dus zo heftig benauwd was door de pollen). Nu slik ik antihystamine en het gaat weer een stuk beter. Niet meer benauwd dus.

Heb 2 katten, een hond en hamsters en daar heb ik vooralsnog geen last van. Ben licht allergisch vor paarden, honden, katten etc maar heb als dierenartsassistente gewerkt: geen last! En heb mijn hele levenh al allerlei dieren om mij heen: geen last. Bij mij zijn het met name de pollen van de bomen. En huisstof en huisstofmijt. Maar ja, daar ben ik zelf verantwoordelijk voor (en heb een hekel aan huishouden Koe Maar met 2 kids en de genoemde dieren moet je wel.)

Met paardrijden dus geen last!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:04

Ik heb hooikoorts en huisstofmijtallergie en door die allergieen heb ik ook een soort astma gekregen.
Als ik op gras moet rijden dan krijg ik het altijdvreselijk benauwd!

Liisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:16

HOi

Ik heb zware asma hooikorts enz. Ik slik pillen die ik met veel zeuren heb gekregen bijd e dokter.
Zomers help ik wel eens met op strooien en eb dan zo kapje want anders wor ik te benauwd, die gebruik ik ook als ik in de stal ben met op strooien. Meestal ehlpt dat

succes Bloos

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:12

Ja we zijn niet alleen, bij ons in de familie was het ook erfelijk: Bomma (zware astma) Opa (allergisch van stro en hooi) Mama (ook allergisch stro en hooi) Lynn (Zware astma, allergisch aan alles)

Ik krijg ondertussen injecties omdat het echt niet anders gaat! Dit is een proces van 3jaar (eerste 6 maanden: elke week spuitje, dan 2.5jaar : elke 2weken een spuitje)
Allergisch aan: Honden, katten, hooi-stro-gras, pollenn paarden en konijnen.
BELACHELIJK Boos!
Ondertussen ben ik klaar met men injecties voor alles behalve paard en nu kan ik tegen alles! Paard is ook vele beter dan in het begin!
Som dacht ik dat ik ging stikken, zo erg was het bij de paarden.
En ja ik opelucht heb ik helemaal geen last, en hoe langer ik erbij ben, hoe beter het gaat (je redenering klopt dnek ik Haha! ). Heb ook altijd men puffertje mee.
Groetjes en succes ermee!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:15

Ook ik heb zware astma.. Ben daarom ook eigenlijk gestopt met het rijden. Nu pas ik wel op 2 pony's omdat het voor de rest NU wel weer beter gaat.
Ook ben ik 1x in de 2 weken nog wel eens te vinden bij de paarden maar voor de rest ist toch echt gebeurd voor mij.
Aan de ene kant mis ik de paarden echt niet, heb nu meer tijd voor werk en vriend, maar soms vind ik het erg leuk om te helpen bij de pony's! Maar echt elke dag zit er voor mij niet meer in...

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:18

ik heb ook astma... daarnaast nog allergien voor o.a. paarden en huisstofmijt.
het gaat best redelijk moet ik zeggen, zolang ik maar regelmatig bij de paarden kom. als ik er een tijd niet kom, moet ik vreselijk niesen, heb ontzettende traanogen en jeuk!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:29

ik heb ook een leerling met flinke astma, maar die rijdt redelijk normaal.
heel af en toe met warm weer gaat het mis, dan begint ze flink te piepen met ademen en houdt ze het niet vol.
enige gevaar met dit meisje is dat ze zich sterker wil voordoen en de boel goed kan verbergen, waardoor er in het verleden een paar keer gevaarlijke situaties zijn ontstaan omdat ze bijna flauwviel op het paard en ik pas op het laatst merkte.
na goede afspraken gemaakt te hebben hierover hebben we een veilige situatie.
ze rijdt alleen als ze zich goed voelt, en bij benauwdheid moet ze er direct af.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:39

Ik heb astma, hooikoorts en ben allergisch.. Maar dat weerhoudt me er toch niet van om elke dag naar m'n paard toe te gaan Nagelbijten / Gniffelen
Medicijnen helpen niet bij mij en krijg geen andere Verward

Heb er weinig last van als ik bij m'n paard ben, maar als ik thuis kom moet ik veel niesen, heb het wel wat benauwd ook Ja

Juultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:37

Ik heb al mijn hele leven astma, gemiddeld, niet zwaar maar ook niet licht, ik woon op een boerderij met paarden, katten en honden, eerst ook schapen, dus ook veel hooi en stro enz. En ik heb er eigenlijk nooit last van Tong uitsteken Behalve als ik me druk maak bijv. als k huil, maar volgensmij klopt eht dus wel, dat als je ermee opgroeit.

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:43

Ik kom ook bij de club!!
Heb ook altijd medicijnen bij me...want ik heb ze altijd nodig tijdens het rijden. Binnen vind ik sowieso niet fijn...al dat stof..
Maar buiten kan ik zo ingespannen rijden dat ik halverwege ook erg benauwd heb. Clown Even vijf minuutjes wachten, medicijnen nemen en gaan! Haha!
Meer plezier dan last!

LoTjE22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:22

Ja hier nog een! Ben nu 22 en heb sinds mijn 5e Cara! Daarnaast ook nog es last van een hele hoop allergieen en dergelijke.
Altijd voorzien van mijn inhalatie buisjes etc. maar het gaat steeds beter , op een of andere manier heb ik het gevoel dat het afneemt!

Valt best te doen, trouwens ik kan niet meer zonder paarden en dieren in mijn leven Haha!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:08

He nog meer adem snakkers ! Dromen

Nou ik ben ook CARA patient....
(zit in mijn familie....)
Ik heb ook last van hooikoorts en huisstofmijtallergie

Maar ik ben eeeeen hele slechte in het huishouden, en de dag heeft
hier altijd te weinig uren....
Het gekke is dat ik er niet altijd veel last van hoef te hebben.
Het zijn echt periodes.
Soms ben ik even periode vrij, en soms vraag ik me af of ik dat
hele pompje met cortico's niet in 1 keer in die domme longen mag pompen !

Ik heb heel veel baat bij : Pulmicort en Oxis
de eerste zorgt dat de allergische reactie wat langer uitblijft (kort door de bocht)
en de Oxis zorgt er onder andere voor dat het slijmvlies dat opzwelt bij overprikkeling
weer dunnner wordt waardoor je ademweg weer wat beter begaanbaar wordt
(het doet eigenlijk nog veel meer hoor... maar dit is wel het meest belangrijke..voor mij)

Ik weet dat ik wat laat reageer maar ik had het onderwerp niet eerder zien staan.

voor iedereen veel sucses in deze soms wat pollige tijden.

Ps. ik doe gewoon alles hoor, rijd en klooi het liefst de hele dag met de paarden
en ik heb met mijn partner zelfs gehooid laatst... (dat laatste was op zijn zachtst gezegt wel een tikkie benauwd.....

Verder las ik nog dat sommige artsten alle prikkel vermeiders afraden.... maar ik heb inmiddels ervaren dat je vaak toch een zekere gewenning bereikt....
ik ben erg gewend aan bv. de huistof mijt in mijn eigen kussen (ondanks de anti allergeen slopen)... maar van andermans mijten kan ik het dan weer stik benauwd krijgen....
Kortom je moet zelf bedenken of je benauwdheid een zeker stabiel niveau bereikt, en of dat opweegt tegen het paarden plezier....

Niet altijd een makkelijke keus....

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:15

Ik ben een zware astma patient.
stuur dit bericht ook uit het ziekenhuis omdat ik weer opgenomen ben voor mijn astma voor de 2e x. nou mag ik vanmiddag wel naar huis maar lig hier al 3 en een halve week,

ik kon vroeger geen paard zien of ik kreeg het al benauwd maar in groep 7 ging iedereen paardrijden dus ik wou ook.
met om de 10 min eenn pufje ben ik er aardig over heen gegroeit (de allergie voor paarden dan) nu heb ik alleen ngo last als het benauwd is en als mijn pony verhaart. ook stro en hooi kan ik niet tegen dat komt door het stof wat er in zit , gelukkig staat mijn pony nu op abiose omdat hij zelf ook longproblemen heeft (zo baasje zo paard). astma met paard rijden kan best alleen moet je zorgen dat je veel buiten komt,

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:20

mijn vriendin heeft ook astma, en is allergisch voor paarden en die rijd ook paard Lachen
bij haar is het zelfs eigenlijk minder geworden sinds ze paardrijd, ze kan nu gewoon zonder last naar paarden toe, hoewel dat de ene dag wat makkelijker gaat dan de andere. Ze neemt wel als we ergens gaan slapen met paarden haar ventolin mee, voor als ze last van haar astma krijgt. en tegen honden kan ze ook veel beter, we wandelen er vaak mee en het gaat gewoon de hele weg goed, daarna handen wassen en geen last. Volgende dag gaan we gewoon weer lekker wandelen Haha!