Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:02

hmmm, misschien kun je er een soort bob de bouwer iets van maken? maar dan met een ruiter en paard. Mooi zwart paardje, roze figuurtje, hoofdstel en zadel blauw, cap groen, zoiets? En dan introduceer je steeds een extra kleur zegmaar.
Dus je begint bij het paard, zwart, dus die moet je poetsen, dan de cap op, etc?
Als je dan als figuurtje en paard 2 bekende figuurtjes gebruikt, maakt dat het misschien makkelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:06

Bedankt voor alle tips, ik zal kijken wat ik er mee kan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:13

ik zag ze bij de divoza ook gewoon liggen! die voor in de bak dan he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:43

De pictogrammen die in de bak gebruikt worden ga ik ook toepassen in de praktische begeleiding welke ook onderdeel is van mijn scriptie.

Airborn zou je je idee wat nader kunnen uitleggen?
Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde om met verschillende kleuren te gaan werken bij de picto's.
Word het dan niet te druk?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:47

ik bedoel meer dat je begint met een plaatje met bv alleen een roze figuurtje met een bruin paard. Dan geef je het figuurtje in het 2e plaatje een gele borstel. Dan voeg je een blauwe cap toe in het volgende pictogram. Dan de voeg je een zadel en hoofdstel toe in bv rood.
Op die manier geeft niet alleen het plaatje weer wat je moet doen, maar ook de kleur. Als je met de volgorde van cap-poetsen-zadel-hoofdstel een beetje een logische duidelijke kleur volgorde gebruikt, die je ook op andere plekken in die volgorde gebruikt, kan dat mogelijk helpen met de herkenbaarheid. Zowieso, hoe simpeler de plaatjes, hoe beter. Dus het aantal lijnen en kleuren in de plaatjes zo minimaal mogelijk houden.
Je zou daarbij bv ook, ipv steeds een kleur toevoegen, kunnen beginnen met een roze figuurtje. Daar zet je een bruin paard bij. Volgende plaatje word het paard grijs, poppetje ook, en geef je het poppetje een rode helm. Volgende, poppetje met helm, en het paard grijs, paard rood zadel en hoofdstel.
Iig zo duidelijk mogelijk maken wat je toevoegt, en in welke volgorde.

Ik zou daarmee denk ik met fases werken. Hang de verschillende bordjes niet naast elkaar. Maar bv, als je begint met de cap (misschien wel zo veilig) hang die al bij de ingang, met een duidelijke rand eromheen in de kleur van de cap. Dan, bij het paard, plaatje 2, poetsplaats, paardje 3. etc. Je zou zelfs nog de deurposten, of muren, in de zelfde kleur kunnen verven als het plaatje wat er bij hoord. Misschien wat teveel gevraagt voor een gewone manege, maar zou wel veel meer duidelijkheid kunnen bieden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:51

Airborn schreef:
Je zou daarbij bv ook, ipv steeds een kleur toevoegen, kunnen beginnen met een roze figuurtje. Daar zet je een bruin paard bij. Volgende plaatje word het paard grijs, poppetje ook, en geef je het poppetje een rode helm. Volgende, poppetje met helm, en het paard grijs, paard rood zadel en hoofdstel.

Ik vind het wel wat veel kleurtjes en het lijkt me bij de laatste plaatjes wel wat erg druk worden. Maar wat misschien ook zou kunnen is om steeds de nieuwe dingen te markeren met een kleur, en de rest zwart of grijs te laten zijn. Zodat je precies ziet waar het om draait in elke afbeelding, en wat er veranderd is ten opzichte van de vorige.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:04

Ik werk met mijn broer (meervoudig gehandicapt, laag niveau) met een pictogrammenbalk. Hoe wij ermee werken: De pictogrammenbalk is van zacht stof, alle picto's zijn geplastificeerd en hebben een stukje klittenband op de achterkant. We plakken alle picto's in de goede volgorde op de balk en elke keer als een actie is uitgevoerd mag hij dat dat plaatje in een bak gooien (soort brievenbus). Dit werkt erg goed. Hij kan aan alle plaatjes zien wat er gaat komen maar hij weet ook dat hij met plaatje 1 moet beginnen en daarna pas met het volgende kan beginnen.

Ik zou met zo simpel mogelijke plaatjes werken. Dus geen paard met een poppetje erbij met een borstel in de hand maar gewoon een plaatje van bijvoorbeeld een poetskids, dit beeld dan uit dat je het paard moet poetsen.

Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken, hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:46

Hey supper bedankt, daar zal ik eens mee over praten met de intructeurs op de manege.
Hou jullie zeker op de hoogte.
Meer tips? kom maar op. Bloos

Dat met die picto op verschillende plekken spreek t me wel aan idd.
Eerste in de kantine - daar gaat de cap op
Tweede bij de pony's - borstelen
Derde ook bij de pony's - zadel en hoofstel op doen
Vierde in de bak - Rondje naast de pony lopen in de bak
Vijfde in de bak - Op de pony rijden
Zesde in de bak - afstappen en beugels op steken
Zevende (vanaf dan vind ik het lastig omdat de pony's niet altijd afgezadeld worden maar voor de volgende les opgezadeld blijven staan)
Maar zou die dus meteen kunnen beginnen met Cap af doen in de kantine.
Wat vinden jullie?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:41

Ik vind het zeker een goed idee. Is het misschien een idee om de pictogrammen nog een keer terug te laten komen? Er hangt bijvoorbeeld een pictogram 'opzadelen' bij de pony's, om deze dan terug te laten komen in de zadelkamer enz. Dit dus om het duidelijk te maken waar ze naartoe moeten als ze bijvoorbeeld willen gaan opzadelen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:51

Shadow0 schreef:
Airborn schreef:

Ik vind het wel wat veel kleurtjes en het lijkt me bij de laatste plaatjes wel wat erg druk worden. Maar wat misschien ook zou kunnen is om steeds de nieuwe dingen te markeren met een kleur, en de rest zwart of grijs te laten zijn. Zodat je precies ziet waar het om draait in elke afbeelding, en wat er veranderd is ten opzichte van de vorige.

mja, dat zeg ik daar in feite, alleen leg jij het wat beter uit Clown Alleen moet je dan nog bedenken of je steeds dezelfde kleur gebruikt voor het nieuwe, of toch steeds een andere, zodat niet alleen het pictogram laat zien wat er moet gebeuren, maar ze ook de kleur gaan linken aan wat er moet gebeuren.

Ik zou denk ik met het idee van de pictogrammen die allemaal een eigen plek krijgen, wel opletten dat je sommige herhaalt bij de bak. Met als belangerijkste die van de cap natuurlijk, zodat die niet ergen onderweg weer word afgedaan ofzo.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:59

Ilegra schreef:
Zevende (vanaf dan vind ik het lastig omdat de pony's niet altijd afgezadeld worden maar voor de volgende les opgezadeld blijven staan)
Maar zou die dus meteen kunnen beginnen met Cap af doen in de kantine.
Wat vinden jullie?

Over dat wel of niet afzadelen, dat is juist heel geschikt om picto's bij te gebruiken.
Als de paarden na de les afgezadeld moeten worden hang je die picto op, of laat je hem zien, als dat niet het geval is en de paarden opgezadeld op de volgende les blijven wachten laat je een picto zien die daar bij past.
Picto's zijn juist heel handig om te gebruiken naast taal als situaties afwijken van hetgeen dat normaal is. Je kunt je 'klanten' hierop voorbereiden dmv de picto's.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:33

als latste picto zou je ook het busje kunnen doen, zodat ze begrijpen dat ze weer weggaan dan,
dat de activiteit is afgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:50

De ruiters hier komen van de school op het zelfde terrein.
Er komen wel een paar ruiters via PGB maar die worden gewoon gehaald door ouders of zo.

Even over het einde van de les, dan moet de cap weer af.
Hoe kan ik dat het beste gaan uitbeelden, ik wil namelijk niet dat hij op het zelfde plaatje lijkt als bij het op doen van de cap.

Ik heb de site's overigens bekeken en die zijn wel informatief.
Ik kan weinig informatie vinden over het gebruik van pictogrammen in de bibliotheek.
Er zijn bijna geen boeken over.
Als jullie nog een boek weten zouden jullie dit dan willen vermelden in dit toppic.
Het is namelijk de bedoeling dat ik op zijn minst 1 boek gebruik voor mijn scriptie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:55

"Kiezen voor communicatie" - Hans van Balkom. In elk geval beschikbaar bij de bieb van Utrecht (en dus te reserveren via de plaatselijke bieb).

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:17

Hmmm, ik weet niet in hoeverre invallide ruiters pijlen herkennen? Maar pijl op, en pijl af misschien? 1 richting hoofd vanuit de kap, en 1 richting cap vanuit hoofd? anders kan ik niet bedenken eigelijk....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:29

Airborn schreef:
Hmmm, ik weet niet in hoeverre invallide ruiters pijlen herkennen? Maar pijl op, en pijl af misschien? 1 richting hoofd vanuit de kap, en 1 richting cap vanuit hoofd? anders kan ik niet bedenken eigelijk....

ik werk zelf met redelijk zware autisten en kinderen met zeer laag niveau,maar die kunnen pijlen prima volgen wat die bedoelen op picto's.

ik houd dit topic even in de gaten ivm dat ik zelf voor mijn werk pictogrammen wil invoeren in de bij clienten met o.a autisme om inderdaad te zeggen dat de cap afmoet, opmoet en wat ze tijdens de les kunnen verwachten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:35

cap op of af, kan dat niet gewoon met een picto van een cap?
dat er iets met de cap gebeurd dus, op, dan wel af.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:42

ik denk dat als je dezelfde picto gebruikt voor cap af als voor cap op, dat er verwarring zal ontstaan eigelijk. Bijna zelfde picto maar dan met pijlen die het verschil aangeven tussen op en af, lijkt me dan duidelijker.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:52

2 plaatjes, eentje dat een kind een cap op heeft en eentje zonder cap?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:07

Wat een leuk idee zeg!
Dit kun je natuurlijk ook bij kleine kinderen gebruiken.

En nog over die met die cap. Ik denk dat het verschil tussen de 2 pijlen te klein is, Er moet denk ik nog iets anders anders in t plaatje zijn.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:13

Mag ik trouwens vragen welke studie je doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:44

Ik volg de opleiding SPW- Activiteiten Begeleiding (Volwassen opleiding)
Ik zit nu net in mijn laatste jaar en het scriptie gebeuren is het laatste onderdeel van de opleiding.

Deze week ga ik bezig met het ontwerpen van de pictogrammen.
Hou jullie op de hoogte Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:41

Omdat ik het nog best pittig vind om goede pictogrammen te maken w.b.t. de stappen van het paard rijden, heb ik een mail gestuurd naar picto@sclera.be met de vraag of zij mij kunnen helpen met het in goede stappen uitbeelden van de pictogrammen.

Als jullie nog informatie hebben: alle info is welkom.
Ik heb nog steeds erg weinig informatie.
Aan de hand van de informatie die ik nu heb kan ik nog geen scriptie schrijven van 35 bladzijdes Haha!
Bijlages tellen overigens niet mee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:47

Ilegra schreef:
Aan de hand van de informatie die ik nu heb kan ik nog geen scriptie schrijven van 35 bladzijdes Haha!
Bijlages tellen overigens niet mee

Maar je kunt wel voorbeelden geven Knipoog

Ik zou denken aan:
- inleiding: waarom uberhaupt zoiets?
- opzet: waar gaan ze precies voor gebruikt worden, wat is de doelgroep, wat zijn de eisen
- designoverwegingen: picto's versus foto's, waarom welke afbeeldingen, welke andere designoverwegingen, heb je kleur of niet, etc
- uitvoering
- ervaring met het eindresultaat
- conclusie (bevalt het uiteindelijk of niet, waar moet men aan denken bij het gebruik, zouden er dingen verbeterd kunnen worden, etc)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:23

Hey thanks dit kan ik inderdaad ook betrekken in mijn scriptie, wel even vragen of dit kan.
Want ik moet ook een stuk schrijven bij het ontwerpen van het product en de pracktische begeleiding. Dit is appart maar als ik het samen kan voegen zou wel een aantal pagina's schelen.
Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken