gehandicapt kind wordt niet toegelaten met eigen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Re: gehandicapt kind wordt niet toegelaten met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:51

Wat jammer zeg dat er niet met je meegedacht wordt. Ik heb zelf jaren lesgegeven aan ruiters met een beperking(FPG instructrice) Kan meinderdaad voorstellen dat een eigen pony reactie van depaarden daar kan uitlokken maar als je nu voorstelt om zelf mee te lopen en evt. voo rmeer meelopers bij de anderen te zorgen, dat je dan veilig kunt zien of het goed gaat, dat is dan misschien tijdleijk even flink wat mensen inzetten en dat het daarna wel goed gaat. Ik snap ook wel dat veiligheid voorop staat.
Succes

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:26

lique schreef:
schijndel ? sorry maar ik zit in steenwijk,dat ligt in de kop van overijssel,beetje te ver weg dus...

Nee zo bedoel ik het niet Tong uitsteken, ik bedoel of dat bij jullie in de buurt misschien ook ergens is?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 10:50

hallo,
bedankt voor alle tips,
de reden dat mn dochter niet met eigen pony mag komen is omdat er dan een vreemde pony de groep kan verstoren ,maar het rare van het verhaal is,dat het juist de ponys van onze pensionstal zijn die daar in de les gebruikt worden,dus niks geen vreemde paarden,maargoed dinsdag avond heb ik een gesprek met de instructrice hierover,
dan een clubje opzetten gaat een beetje moeilijk omdat het hier niet barst van de lichamelijk gehandicapten ,en mn dochter qwa beperking daar wel thuis hoort,
wel jammer want wij hebben wel locatie,
dan ben ik nu bezig met een priveinstructrice,ik ga een andvertentie zetten en die persoon komt gewoon bij ons op de loonlijst,
na een tijdje priveles gaan we het gewoon weer proberen haar aan te melden voor groeps les
....
moet jullie wel zeggen dat ik door deze toestand me aangemeld heb voor de opleiding paardrij instructie gehandicapten,
dus is er toch nog iets goeds uit gekomen...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:47

Ik heb zelf stage gelopen op de manege voor gehandicapten in Arhem op Mariendael. Ik weet dat daar ook eigen paarden staan en volgens mij zijn ze blij met alle extra leden. Maar wat ik niet snap is dat ik op de Nieuwe Heuvel in luntere heb gereden en daar reed ook een meisje met spina bifida.. misschien is dat een optie? Het is idd heel moeilijk om iemand te vinden die ervaring heeft op het gebied van paardrijden met deze kinderen. Ik denk dat je iemand zou moeten hebben met bijvoorbeeld een opleiding equitherapie. (er is hier trouwens iemand op bokt die hier mee bezig is.)

Ik zal even de site opzoeken van waar ik stage heb gelopen..
Plaats hem zo!

Hier de site: http://www.mariendael.nl/ kon de site van de manege niet vinden misschien kunnen ze je daar verder helpen.
Weet overgens niet of dit te ver weg is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:21

Martine_m schreef:
Het is idd heel moeilijk om iemand te vinden die ervaring heeft op het gebied van paardrijden met deze kinderen. Ik denk dat je iemand zou moeten hebben met bijvoorbeeld een opleiding equitherapie.

Ik denk dat het afhankelijk is wat je wilt bereiken met het paardrijden. Paardrijden kan een zeer gerichte vorm van therapie zijn, en dan heb je zeker een bijzondere setting nodig met een instructeur die genoeg kennis heeft op gebied van paarden en de handicap. Maar het kan ook gewoon een hobby zijn zoals het dat ook voor mij is: iets waar ik plezier aan beleef en waar ik wat van mijn broodnodige lichaamsbeweging uithaal.

Wat ik van de TS begrijp, gaat het voor een deel om het tweede, en wil ze haar dochter in contact brengen met andere kinderen, om gezellig in een groepje met paarden bezig te zijn. Voor zoiets is - naar mijn mening - veel minder specifieke kennis nodig. Het leren gaat spelenderwijs, de lol staat voorop en spelletjes worden gebruikt om sturen enzo te leren. Volgens mij is dat een manier van leren rijden die voor alle kinderen heel goed is. En ik denk dat er niet zo heel veel extra aandacht nodig is voor de handicap, behalve dan dat je idd meer de nadruk legt op stemhulpen dan op beenhulpen, en goed in de gaten moet houden wat de grenzen zijn van iemand. Door te rijden in een klein groepje met veel persoonlijke aandacht en in het begin dus iemand bij de pony's te hebben kun je volgens mij al heel goed inspelen op iemands mogelijkheden en moeilijkheden.
Daarom lijkt me dat zeker een manier om een kind juist met niet-gehandicapte kinderen in aanraking te brengen: omdat ze helemaal niet zo anders hoeft te zijn bij het paardrijden. Op het paard speelt de handicap een veel minder grote rol.

Maar goed - dat is natuurlijk mijn eigen opvatting, gebaseerd op wat ik zie van onze lessen en de informatie uit het eerste bericht. Ik ken de details natuurlijk niet, dus ik kan daar zeker niet echt over oordelen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:31

@shadow0: ohw okay dan heb ik het denk ik verkeerd begrepen, hoop toch dat ze er iets aan heeft, ik vind het sneu voor zo'n kind wat zo graag wil paardrijden

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:50

Wel heel erg vervelend voor je dochter! Ik vind dat haar lichamelijke beperking geen beperking mag zijn om op maneges te kunnen rijden met haar eigen ponytje. Ik vind het wel heel erg goed van je dat je nou zelf een opleiding gaat doen!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:54

Ik heb in de gehandicaptenlessen van de Tjallingstichting gereden. Zij zitten in Burgum en Sneek (ben bang dat het toch iets tever is). De instructrice is echt geweldig, weet echt voor ieder probleem een oplossing te vinden.

Verder geeft Mies7 hier op bokt prive lessen en volgens mij heeft zij de fpg-opleiding gevolgd.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:58

Probeer het eens bij ponyclubs in de buurt. Daar staan over het algemeen ook ervaren en gediplomeerde instructrices en zijn veel kinderen. Bij mij op de ponyclub reed vroeger ook een gehandicapt meisje. Zij had een geestelijke handicap geloof ik, het fijne weet ik er niet van maar ze vond en vind het nog steeds geweldig, gaat super met de overige kinderen om en rijdt er lekker tussendoor, en er is altijd voldoende begeleiding.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:58

Ik vind het wel raar dat je niet met eige pony word toegelaten op zoon manege.. en als je bv op een ponyclub, waar ook groepslessen worden gegeven, of laten ze daar je dochter ook niet toe?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 01:19

Je hebt pb Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:49

is al een oud topic volgens de bokt regels
maar ben heel benieuwd of je al iets gevonden hebt voor je dochtertje Lachen

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:00

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:53

ik mag wel met eigen paard in de gehandicapte les rijden. op de vorige manege waar ik 2 maanden les heb gehad mocht het ook niet. het verschilt per manege...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:07

Martine_m schreef:
Ik heb zelf stage gelopen op de manege voor gehandicapten in Arhem op Mariendael. Ik weet dat daar ook eigen paarden staan en volgens mij zijn ze blij met alle extra leden. Maar wat ik niet snap is dat ik op de Nieuwe Heuvel in luntere heb gereden en daar reed ook een meisje met spina bifida.. misschien is dat een optie? Het is idd heel moeilijk om iemand te vinden die ervaring heeft op het gebied van paardrijden met deze kinderen. Ik denk dat je iemand zou moeten hebben met bijvoorbeeld een opleiding equitherapie. (er is hier trouwens iemand op bokt die hier mee bezig is.)

Ik zal even de site opzoeken van waar ik stage heb gelopen..
Plaats hem zo!

Hier de site: http://www.mariendael.nl/ kon de site van de manege niet vinden misschien kunnen ze je daar verder helpen.
Weet overgens niet of dit te ver weg is.

De manege op de locatie Heyenoordseweg waar jij denk ik stage hebt gelopen bestaat niet meer. wel de locatie Wekeromseweg, waar iemand met een eigen paard/pony zeker van harte welkom is in de lessen. www.ncpg.nl

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:27

Ik ben daarom naar ene club gegaan met "gewoone"mensen zonder handicap. Ik ben dan spastisch ana mijn rechterkant en kan mn rechterbeen niet goed aandrukken. Maar spina bifida is het natuurlijk wel lastiger denk ik.

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:50

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:46

Wat raar dat dat niet mag. Bij ons op de manege mag zelf een licht verstandelijke gehandicapte jongen gewoon meerijden in de gewone lessen. Ik hoop dat je een leuke manege vind! Succes Knipoog

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:06

Oud topic, dus een slotje.