Wa-jong uitkering en toch een paard kopen??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:08

Een geschikt bijrijdpaard/verzorgpaard zoeken lijkt me verstandiger. Als het klikt tussen de eigenaar en jou kun je daar evenveel plezier van hebben als van een eigen paard. Bovendien verleen je elkaar een dienst, dus het hoeft jou ook geen geld te kosten.

Financieel is het met een wajong waarschijnlijk nog best wel haalbaar. Alleen ik weet niet in hoeverre jouw beperking je functioneren beperkt? En of dat kan fluctueren?

lizy29

Berichten: 6261
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:10

moyra schreef:
Telpeva schreef:
Iemand met minder inkomsten zal kunnen besparen op meerdere vlakken, minder vaak lessen bijvoorbeeld, of een stal die minder kost, geen hoefijzers eronder (het rijden uiteraard erop aanpassen).. dan hoef je niet aan de 500 per maand te zitten. Ik zou in de randstad niet eens aan de 500 per maand komen, het kan voor veel minder.

Volgens mij hebben een x aantal mensen uit dit topic niet helemaal door wat de wajong is, een wajong is een uitkering voor mensen die als kind al zodanig gezondheidsproblemen hebben ontwikkeld, dat ze nooit volledig zullen kunnen werken, en/of te weinig kans maken op de arbeidsmarkt. Die mensen KUNNEN niet werken, nu niet en waarschijnlijk nooit niet.


Precies dus die zouden volgens sommige hier nooit een paard mogen hebben.
Deze mensen zijn al beperkt genoeg.


Ik denk dat het niet gaat om het feit dat we die mensen geen paard gunnen. Maar moeten de mensen die wel kunnen werken in de samenleving opdraaien voor de kosten van de hobby van de ander. Dat gaat in mijn ogen te ver.

En ja je kan een paard goedkoper houden maar dan moet dat wel kunnen en je kan maar beter uit gaan van iets meer dan van te weinig.

MissyM
Berichten: 83
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 17:10

Bedankt voor alle reacties... Ik woon samen (in Drenthe), maar inderdaad ook daar ben je soms veel geld aan kwijt. Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor een leasepaard moet gaan want ik wil als ik een eigen paard zou nemen er ook zeker van kunnen zijn dat ik zeker geld achter de hand heb voor als er een keer wat extra's moet komen of in ergste geval een veearts. Dit opent toch wel mijn ogen en ben toch blij dat ik eerst goed informeer voordat ik naïef zou gaan handelen. Ik heb PDD-NOS en faalangst. Met mijn coachen ben ik nu PGB aan het aanvragen om paardentherapie te kunnen volgen. Ook kan ik naast mijn uitkering nog wel 20 uur werken in de week en hoop dit ook te vinden (het liefst iets met paarden). Ik had een leuk leasepaard op de manege maar doordat ik bang was voor wat anderen van mij vinden en bang was op kritiek kon ik dit niet langer opbrengen. Nu ben ik iets zelfverzekerder en hoop toch snel een leuk bijrijdpaardje te hebben. Super leuk trouwens al die reacties van jullie!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:13

MarijeSmit schreef:
Bedankt voor alle reacties... Ik woon samen (in Drenthe), maar inderdaad ook daar ben je soms veel geld aan kwijt. Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor een leasepaard moet gaan want ik wil als ik een eigen paard zou nemen er ook zeker van kunnen zijn dat ik zeker geld achter de hand heb voor als er een keer wat extra's moet komen of in ergste geval een veearts. Dit opent toch wel mijn ogen en ben toch blij dat ik eerst goed informeer voordat ik naïef zou gaan handelen. Ik heb PDD-NOS en faalangst. Met mijn coachen ben ik nu PGB aan het aanvragen om paardentherapie te kunnen volgen. Ook kan ik naast mijn uitkering nog wel 20 uur werken in de week en hoop dit ook te vinden (het liefst iets met paarden). Ik had een leuk leasepaard op de manege maar doordat ik bang was voor wat anderen van mij vinden en bang was op kritiek kon ik dit niet langer opbrengen. Nu ben ik iets zelfverzekerder en hoop toch snel een leuk bijrijdpaardje te hebben. Super leuk trouwens al die reacties van jullie!


+:)+

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:13

Lizy29 dat is nu eenmaal zoals het is geregeld in Nld. Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet dan heb je recht op een uitkering. Wat je vervolgens doet met die uitkering naast het betalen van je vaste lasten dat mag je helemaal zelf weten. Gelukkig maar.

Anders krijg je zo'n situatie dat mensen met een uitkering aan het eind van de maand hun bankafschriften moeten laten zien aan mensen met een baan: 'Foei! ben jij van mijn belastingcenten naar de Mac geweest? en op een terrasje gezeten? En o jee, ook nog naar de film!'

moyra

Berichten: 9661
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:13

lizy29 schreef:
moyra schreef:
Precies dus die zouden volgens sommige hier nooit een paard mogen hebben.
Deze mensen zijn al beperkt genoeg.


Ik denk dat het niet gaat om het feit dat we die mensen geen paard gunnen. Maar moeten de mensen die wel kunnen werken in de samenleving opdraaien voor de kosten van de hobby van de ander. Dat gaat in mijn ogen te ver.

En ja je kan een paard goedkoper houden maar dan moet dat wel kunnen en je kan maar beter uit gaan van iets meer dan van te weinig.


Sorry maar ik mag hopen dat je nooit (langdurig) ziek word.
Ik denk dat je er dan heel anders tegenover zult staan ;)

lizy29

Berichten: 6261
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:14

MarijeSmit schreef:
Bedankt voor alle reacties... Ik woon samen (in Drenthe), maar inderdaad ook daar ben je soms veel geld aan kwijt. Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor een leasepaard moet gaan want ik wil als ik een eigen paard zou nemen er ook zeker van kunnen zijn dat ik zeker geld achter de hand heb voor als er een keer wat extra's moet komen of in ergste geval een veearts. Dit opent toch wel mijn ogen en ben toch blij dat ik eerst goed informeer voordat ik naïef zou gaan handelen. Ik heb PDD-NOS en faalangst. Met mijn coachen ben ik nu PGB aan het aanvragen om paardentherapie te kunnen volgen. Ook kan ik naast mijn uitkering nog wel 20 uur werken in de week en hoop dit ook te vinden (het liefst iets met paarden). Ik had een leuk leasepaard op de manege maar doordat ik bang was voor wat anderen van mij vinden en bang was op kritiek kon ik dit niet langer opbrengen. Nu ben ik iets zelfverzekerder en hoop toch snel een leuk bijrijdpaardje te hebben. Super leuk trouwens al die reacties van jullie!


Succes met het vinden van een leuk bijrijd- of lease paardje.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:14

Ik zou het niet doen hoor. Een uitkering heb je niet voor de lol, nee die heb je om je brood van te kopen.
Koop daar dan ook je brood van, dat is van een hoger belang dan een luxueuze uitgave als een paard :)

En dit is niet vervelend bedoeld. Het volgende ook niet, en dat is dat je waarschijnlijk nooit (op papier) eigenaar van een paard zult kunnen zijn, net zoals menig ander paardenliefhebber die daar thuis niet genoeg geld voor heeft ;)

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:15

MarijeSmit, waar in Drenthe? In Westerbork zit een hele grote manege speciaal voor aangepast paardrijden :-) Wellicht kun je daar terecht :-)

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:15

MarijeSmit schreef:
Bedankt voor alle reacties... Ik woon samen (in Drenthe), maar inderdaad ook daar ben je soms veel geld aan kwijt. Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor een leasepaard moet gaan want ik wil als ik een eigen paard zou nemen er ook zeker van kunnen zijn dat ik zeker geld achter de hand heb voor als er een keer wat extra's moet komen of in ergste geval een veearts. Dit opent toch wel mijn ogen en ben toch blij dat ik eerst goed informeer voordat ik naïef zou gaan handelen. Ik heb PDD-NOS en faalangst. Met mijn coachen ben ik nu PGB aan het aanvragen om paardentherapie te kunnen volgen. Ook kan ik naast mijn uitkering nog wel 20 uur werken in de week en hoop dit ook te vinden (het liefst iets met paarden). Ik had een leuk leasepaard op de manege maar doordat ik bang was voor wat anderen van mij vinden en bang was op kritiek kon ik dit niet langer opbrengen. Nu ben ik iets zelfverzekerder en hoop toch snel een leuk bijrijdpaardje te hebben. Super leuk trouwens al die reacties van jullie!

Super! Succes en vooral heel veel plezier! +:)+

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:16

Het is volkomen afhankelijk van de situatie. Niet alleen financieel (daar wordt hier genoeg aandacht aan gegeven), maar ook de 'beperking'. Kan je het aan om ten alle tijden verantwoordelijk te zijn en het zwaardere lichamelijke werk wat er ook bij komt kijken? :) Veel mensen kijken al gauw alleen naar het financiële plaatje, maar vergeten daarbij de persoon mee te nemen.

Wat leuk dat je bezig bent met paardentherapie aan te vragen, ik hoop dat het je lukt! En succes met het vinden van werk en een leuk bijrijdpaardje :)

veerle92

Berichten: 763
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:16

lizy29 schreef:
De vraag is: kan jij ca. €500,00 per maand missen?


Beetje overdreven vind je ook niet :')

MissyM
Berichten: 83
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 17:16

Ik vindt alle reacties heel leuk..Maar voordat we off-topic gaan en er toch voor oordelen komen wil ik graag iets vertellen over een WA-Jong uitkering. Het is geen uitkering omdat je geen zin hebt om te werken maar omdat je niet goed mee kan komen met het tempo op de werkvloer.
Daarom kan iemand met een lichte beperking zoals in mijn geval wel paardrijden en voor een paard zorgen.
Als je niet precies weet wat het inhoud zou je eens moeten googelen. Het is niet zo dat mensen met een lichte beperking geen paard waard zijn.
Juist mensen met een beperking begrijpen soms meer van dieren dan van mensen en vinden daar hun ontspanning en rust.

lizy29

Berichten: 6261
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:20

moyra schreef:
lizy29 schreef:

Ik denk dat het niet gaat om het feit dat we die mensen geen paard gunnen. Maar moeten de mensen die wel kunnen werken in de samenleving opdraaien voor de kosten van de hobby van de ander. Dat gaat in mijn ogen te ver.

En ja je kan een paard goedkoper houden maar dan moet dat wel kunnen en je kan maar beter uit gaan van iets meer dan van te weinig.


Sorry maar ik mag hopen dat je nooit (langdurig) ziek word.
Ik denk dat je er dan heel anders tegenover zult staan ;)


Ik heb helemaal niets tegen een uitkering op zich. Maar in mijn ogen is een uitkering bestemd om in de eerste levensbehoefte te voorzien dus voedsel, onderdak, verzekering etc. Een paard is een luxe en staat daar wat mij betreft dus buiten.

Dus ja als ik zou moeten rond komen van een uitkering zouden mijn paard en andere huisdieren er uit gaan.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 10-07-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:20

MarijeSmit schreef:
Ik vindt alle reacties heel leuk..Maar voordat we off-topic gaan en er toch voor oordelen komen wil ik graag iets vertellen over een WA-Jong uitkering. Het is geen uitkering omdat je geen zin hebt om te werken maar omdat je niet goed mee kan komen met het tempo op de werkvloer.
Daarom kan iemand met een lichte beperking zoals in mijn geval wel paardrijden en voor een paard zorgen.
Als je niet precies weet wat het inhoud zou je eens moeten googelen. Het is niet zo dat mensen met een lichte beperking geen paard waard zijn.
Juist mensen met een beperking begrijpen soms meer van dieren dan van mensen en vinden daar hun ontspanning en rust.




_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

veerle92

Berichten: 763
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:22

Ik zeg ja en nee.
Het is namelijk mogelijk om een paard te onderhouden met een uitkering, maar je zult dan niet veel meer voor jezelf overhouden.
Je moet doen wat je hoofd zegt en niet je hart, om te kunnen bepalen of het verstandig is. Je hart zal namelijk ja zeggen, maar je hoofd zal echt denken aan alle dingen rondom een paard hebben. (sorry als het zo een beetje raar overkomt, maar zo heeft mijn moeder het mij geleerd om na te denken of iets verstandig is :o )

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:26

lizy29 schreef:
Ik heb helemaal niets tegen een uitkering op zich. Maar in mijn ogen is een uitkering bestemd om in de eerste levensbehoefte te voorzien dus voedsel, onderdak, verzekering etc. Een paard is een luxe en staat daar wat mij betreft dus buiten.

Dus ja als ik zou moeten rond komen van een uitkering zouden mijn paard en andere huisdieren er uit gaan.

Amen _/-\o_

Uitkering is er niet voor niets, als je geld over zou hebben voor luxe zou je geen uitkering hebben ;)

Zeker niet vervelend bedoeld en met alle respect van de wereld: Maar wij betalen ook voor uitkeringen voor mensen die het nodig hebben om gezond te kunnen leven, niet zodat een meid (die het waarschijnlijk wel verdient!) het gebruikt om een luxe-iets als een paard aan te schaffen ;)

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:27

Wat ik al heel erg goed en ook zeker knap van je vind, is dat je de keuzes goed overweegt en daar ook hulp bij vraagt.
Alleen dat is al een dikke duim-omhoog waard!

Gelukkig hebben wij in NL een enorm goed zorgstelsel. Daar dragen we als inwoner van NL allemaal aan bij.
Dus ook Marije zelf...
Ik vind je reactie dan ook iets kort door de bocht Lizy29
Laatst bijgewerkt door Kriel op 10-07-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:28

Kriel schreef:
Wat ik al heel erg goed en ook zeker knap van je vindt, is dat je de keuzes goed overweegt en daar ook hulp bij vraagt.
Alleen dat is al een dikke duim-omhoog waard!

Absoluut! +:)+

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:29

Ik snap de reacties van mensen die het niet vinden horen dat iemand met een uitkering een paard neemt. Ik snap dat een paard helemaal super is, maar er zijn genoeg mensen die wel werken en ook geen paard kunnen betalen. Moeten we dan voor hun ook een paard gaan betalen?
Het is niet dat ik mensen met een beperking niets gun, begrijp me niet verkeerd daarin. Ik heb ook zoiets van als je het echt financieel (en persoonlijk) aan zou kunnen om een paard te nemen dan ga ik je niet stoppen omdat je van een uitkering leeft. Ik ben overigens wel een grote voorstander van de therapie die je wilt gaan volgen. Maar dat is dan iets dat ik zie als een 'benodigde' en niet als een luxe.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:32

lizy29 schreef:
Ik heb helemaal niets tegen een uitkering op zich. Maar in mijn ogen is een uitkering bestemd om in de eerste levensbehoefte te voorzien dus voedsel, onderdak, verzekering etc. Een paard is een luxe en staat daar wat mij betreft dus buiten.

Dus ja als ik zou moeten rond komen van een uitkering zouden mijn paard en andere huisdieren er uit gaan.


Gelukkig mag iedereen zelf weten wat ie met z'n geld doet. Als mensen met een uitkering naar jou zouden moeten luisteren zou het land er flink op achteruit gaan. Natuurlijk is een uitkering voor de eerste levensbehoeften, alles wat jij daar opnoemt. En als er wat over is? Moeten die mensen dat dan terug geven volgens jou? Mogen mensen met een uitkering geen kat of hond hebben, geen konijn, niet naar de bios, geen koffie drinken op een terras, geen extra paar schoenen kopen? Want dat is "luxe" zoals jij het noemt? Mogen kinderen van een uitkeringsgezin niet op voetbal of op ballet? Want dat is allemaal "luxe", dat zijn geen eerste levensbehoeften. De meeste mensen houden er ook weinig van over, maar er zijn mensen die zelf nou eenmaal weinig nodig hebben, goedkoop wonen en daar wat aan overhouden. En dan mogen ze gewoon zelf weten wat ze daar mee doen, al sparen ze voor mij part voor een luxe vakantie. Er zijn hier mensen op bokt met een uitkering die geen cent overhouden aan het einde van de maand, en er zijn hier mensen op bokt die zo'n zelfde uitkering hebben en een paard hebben. Theoretisch kan het dus wel, als je je eigen omstandigheden aanpast en uiteindelijk wat geld over houdt. En echt waar, degene waar ik het over heb hier op bokt met paard en uitkering, zal liever zelf 6 maanden brood met pindakaas eten en de dierenartsrekening betalen, dan niet direct een DA erbij halen als het nodig is.

veerle92

Berichten: 763
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:37

GamblersCup schreef:
lizy29 schreef:
Ik heb helemaal niets tegen een uitkering op zich. Maar in mijn ogen is een uitkering bestemd om in de eerste levensbehoefte te voorzien dus voedsel, onderdak, verzekering etc. Een paard is een luxe en staat daar wat mij betreft dus buiten.

Dus ja als ik zou moeten rond komen van een uitkering zouden mijn paard en andere huisdieren er uit gaan.


Gelukkig mag iedereen zelf weten wat ie met z'n geld doet. Als mensen met een uitkering naar jou zouden moeten luisteren zou het land er flink op achteruit gaan. Natuurlijk is een uitkering voor de eerste levensbehoeften, alles wat jij daar opnoemt. En als er wat over is? Moeten die mensen dat dan terug geven volgens jou? Mogen mensen met een uitkering geen kat of hond hebben, geen konijn, niet naar de bios, geen koffie drinken op een terras, geen extra paar schoenen kopen? Want dat is "luxe" zoals jij het noemt? Mogen kinderen van een uitkeringsgezin niet op voetbal of op ballet? Want dat is allemaal "luxe", dat zijn geen eerste levensbehoeften. De meeste mensen houden er ook weinig van over, maar er zijn mensen die zelf nou eenmaal weinig nodig hebben, goedkoop wonen en daar wat aan overhouden. En dan mogen ze gewoon zelf weten wat ze daar mee doen, al sparen ze voor mij part voor een luxe vakantie. Er zijn hier mensen op bokt met een uitkering die geen cent overhouden aan het einde van de maand, en er zijn hier mensen op bokt die zo'n zelfde uitkering hebben en een paard hebben. Theoretisch kan het dus wel, als je je eigen omstandigheden aanpast en uiteindelijk wat geld over houdt. En echt waar, degene waar ik het over heb hier op bokt met paard en uitkering, zal liever zelf 6 maanden brood met pindakaas eten en de dierenartsrekening betalen, dan niet direct een DA erbij halen als het nodig is.


Amen! _/-\o_

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:38

RusselNuwell schreef:
Ik snap de reacties van mensen die het niet vinden horen dat iemand met een uitkering een paard neemt. Ik snap dat een paard helemaal super is, maar er zijn genoeg mensen die wel werken en ook geen paard kunnen betalen. Moeten we dan voor hun ook een paard gaan betalen?
Het is niet dat ik mensen met een beperking niets gun, begrijp me niet verkeerd daarin. Ik heb ook zoiets van als je het echt financieel (en persoonlijk) aan zou kunnen om een paard te nemen dan ga ik je niet stoppen omdat je van een uitkering leeft. Ik ben overigens wel een grote voorstander van de therapie die je wilt gaan volgen. Maar dat is dan iets dat ik zie als een 'benodigde' en niet als een luxe.


Even een reactie op je laatste zinnen over equitherapie. Ik heb dat uitgezocht om te gaan doen en onder de streep is het voor mij goedkoper om zelf een paard te houden. Daarnaast heb ik vrij lang gewerkt en zelf afgedragen voor de uitkering die ik nu ontvang, equitherapie gaat via PGB en de hele rattaplan die daar omheen zit is ook niet bepaald gratis voor de belastingbetaler (waar ik zelf ook onder val trouwens, dat je een uitkering hebt betekent niet dat je niet meer voor jezelf betaalt :P)

Lindaonline

Berichten: 1948
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:38

MarijeSmit schreef:
Ik vindt alle reacties heel leuk..Maar voordat we off-topic gaan en er toch voor oordelen komen wil ik graag iets vertellen over een WA-Jong uitkering. Het is geen uitkering omdat je geen zin hebt om te werken maar omdat je niet goed mee kan komen met het tempo op de werkvloer.
Daarom kan iemand met een lichte beperking zoals in mijn geval wel paardrijden en voor een paard zorgen.
Als je niet precies weet wat het inhoud zou je eens moeten googelen. Het is niet zo dat mensen met een lichte beperking geen paard waard zijn.
Juist mensen met een beperking begrijpen soms meer van dieren dan van mensen en vinden daar hun ontspanning en rust.



Wijze woorden +:)+

Het is inderdaad niet zo dat mensen met een beperking geen paard waard zijn. Ik zou alleen goed kijken naar je inkomsten en uitgaven wanneer je toch besluit voor een paard te willen gaan. Zet alles op papier en kijk realistisch naar wat je overhoud.

mireilledons
Berichten: 914
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:40

Hallo TS, ik kan jou geen advies geven over wel of geen paard kopen. Maar ik wil je wel waarschuwen voor alle veranderingen die er aan zitten te komen met de Wajong. Misschien heb je er al iets over gehoord, maar voor alle Wajongeren die kunnen werken gaat er op 1 januari 2015 veel veranderen. Dan wordt de Participatiewet ingevoerd. Ik vrees dat je financiële situatie dan heel anders zal worden, maar helemaal zeker is het nog niet. De wet moet eerst nog gemaakt worden.