Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:03

Kan je haar anders misschien niet beter nog op een dameszadel zetten? Zomaar een idee.

quartel

Berichten: 15899
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:04

misschien een beetje omslachtig maar............ineens moet ik weer ergens aan denken.
Komt doordat ik van bovenaf iets moest fimen.......

toen hebben ze een pallet op een trekker gelegd (stevig) en ben ik er op gegaan en werd zo de lucht in geholpen.
Heb daar meer dan 2 uur veilig op doorgebracht.
Misschien kan je daar wat mee???
Laatst bijgewerkt door quartel op 03-01-13 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:04

Ik vind de constructie die Mjetterd voorstelt een goeie,
al zou je er ook aan kunnen denken haar misschien schrijlings op je paard te laten zitten?

De heupen van veel oude ouderen is helaas niet meer zo flexibel, en je wil niet dat ze er naderhand last van heeft... Barebackpad is slim, maar dan hangen haar voeten wel ipv evt stoelzit in zadel met beugels, wat weer minder belastend is voor de spieren. Lastig!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:05

Het is niet dat we echt gaan rijden ofzo ;)
Ze wil gewoon eens voelen hoe het is om op een paard te zitten. Dat moet nu nog wel lukken denk ik :)


Dameszadel? dat versta ik niet helemaal.. ?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:06

Dan zit ze met haar benen aan dezelfde kant en dat is een minder grote belasting voor de heupen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 03-01-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:07

maan dan is het evenwicht vaak veel minder..

ashley1

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:07

Een dameszadel is dit http://www.google.nl/search?q=dameszade ... 11&bih=617 Moet je net aan kunnen komen ook en lijkt me voor het evenwichtsgevoel ook wat raar als je dat niet gewend bent.
Denk dat je het best gewoon je westernzadel kunt gebruiken, alhoewel die knop misschien wel wat hoog is.
Lastig, lastig.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 03-01-13 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Mary1971

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-12-12
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:08

Hahaha wat schattig :+:

Ik sluit wat betreft het opstappen mezelf bij de anderen aan, gewoon met een huis, tuin en keuken krukje :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:10

Dat valt wel mee omdat die steun er op zit waar je je been omheen doet als het ware. Maar net wat swartbeessie zegt, je moet een beetje rekening houden met de heupen. Ze mag dan nog wel behoorlijk bij de pinken zijn, het komt niet voor niets zo vaak voor dat oude mensjes hun heup breken. Ze zijn gewoon een stuk brozer en het zou ook niet leuk zijn als ze er dan later last van krijgt.

Als je gewoon je eigen zadel wil gebruiken op de manier zoals het bedoeld is, zou je wel kunnen overwegen al eens met het zadel bij haar langs te gaan om te kijken of ze er op een schraag op kan zitten. Gewoon zodat ze eens kan voelen of dat uberhaubt wel gaat.

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:16

Fijn dat je de wens van de oma van je vriend in vervulling wil laten gaan, maar ik zou het echt niet proberen. Een 90-jarige in de spreidstand zetten is vragen om het breken van de heupen, zeker op die leeftijd zijn de botten erg broos. En zeker haflingers zijn niet de slankste paarden. Houd het lekker bij het ritje in de sulky, als het misgaat kijkt die familie jou er straks op aan.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:18

Familie was erbij toen ze dit vroeg en wilden het ook proberen ondanks de risico's

Dameszadel is uitgesloten.. Dit ook omdat mijn hafje dit helemaal niet kent.. Wil ook geen ongelukken gaan uitlokken..
Volgens mij zal barebackpad met makkelijkst zijn, mits ik een voldoende hoog trapje vind :) Eventueel kan ik haar voor de foto schuin laten zitten op de bbp? Al heb ik schrik dat ze dan snel terug op de grond zal staan als mijn hafje een pasje naar opzij zet..

zandvangers

Berichten: 1207
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:20

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-07-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:20

Misschien dat je haar dan van de zijkanten kan laten ondersteunen door familie/ vrienden. Een beetje zoals je bij een peutertje de kraag vast houdt bij draven op een shetje, kan oma best schuin op het paard zitten en dat ze aan weerszijden ondersteund wordt. Het gaat om het idee, toch? Of moet ze ook nog zelfstandig een rondje stappen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:21

kellykeuhh schreef:
Erop tillen zie ik niet zo goed zitten. Daarvoor is mijn hafje denk ik net te hoog.



hoe groot is je pony? Wij doen dit regelmatig bij onze haflingers.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:22

kellykeuhh schreef:
Eventueel kan ik haar voor de foto schuin laten zitten op de bbp? Al heb ik schrik dat ze dan snel terug op de grond zal staan als mijn hafje een pasje naar opzij zet..


Dat zou ik in ieder geval niet doen, als ze met een klap op de grond komt is het maar zeer de vraag of haar enkels dat op kunnen vangen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:25

Neem anders eens contact op met een revalidatiecentrum of zo, die zullen toch ook wel ervaring hebben met oudjes en wat wel en niet kan? Er zijn genoeg verenigingen die aangepast paardrijden organiseren (bijvoorbeeld met huifbed). Misschien hebben ze daar wel hele praktische tips. (hebben we hier ook natuurlijk :P )

zandvangers

Berichten: 1207
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:27

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-07-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:28

Wat super TS! Laat haar misschien inderdaad even oefenen gewoon op het zadel, dan weet je hoe flexibel ze nog is en kan ze het zelf aangeven of het te moeilijk is of niet! Succes!

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:35

Ik zou het met een barebackpad doen ALS de dame het zo graag wil.
Want wat jullie zeggen,eraf is makkelijker dan erop,dat is niet waar.

Ik heb na mijn zware operatie(vergelijk mezelf met oude vrouw) ook eens zo eigenwijs geweest dat ik weer op ons paard moest gaan zitten.
Erop ging prima.Maar eraf gaat meestal met een sprongetje op de grond en dat komt raar aan als je zwak bent kan ik je vertellen. -O- (mijn botten waren dan nog jong,maar oei een 90 jarige)
met een deken,of barebackpad kunt je gemakkelijker langzaam naar beneden glijden,een westernzadel is een crime om vanaf te komen.
Hou er rekening mee dat het NIET meevalt.

Ik zou er niet aan beginnen.Beter in de sulky.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:41

Mijn hafje is +- 1m43 en maakt niets uit de manier dat erop gestapt wordt. Mijn vriend tilt mij ook regelmatig voor de grap op haar of zet mij er achterstevoren op etc.. Ook via een trapje opstappen is ze gewend omdat ik dit regelmatig doe wanneer ik ga wandelen met bbp.

Wat ik nog in gedachten heb ik haar er zijdelings opzetten en dat mijn vriend en zijn vader aan dezelfde kant blijven staan om haar te ondersteunen en zo een foto te maken.. Op deze manier kan ze ook goed opgevangen worden moest Haflingertjelief even een stapje zijwaarts willen doen.

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:58

Maar dan nog,ze moet er weer af.Dat is moeilijk,ook met een trapje.Ze is wel 90 hoor!
Ze zal er maar net naast stappen,gebroken been. -O-
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Steppe

Berichten: 2808
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:06

Er kan toch wel iemand van wat plaat materiaal een trapje maken wat stevig en veilig is voor Oma?
wel zorgen dat het hooggenoeg is zodat ze makkelijk erop en eraf kan.
En dan even met ponylief oefenen dan ie stil blijft staan als oma op stapt?
En iemand aan de andere kant van pony zodat ze niet door kukelt.
Ik wens oma een leuk ritje

Trouwens zo.n trapje/kruk is nooit weg om zelf ook te gebruiken voor ponylief zijn rug en behoudt van je zadel.

Elegante05

Berichten: 299
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Tjuchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:07

Als ze er af moet kan iemand haar vast wel ff opvangen en rustig op de grond neerzetten..
Ben ook heel benieuwd naar foto's TS! Wees maar voorzichtig met die gekke oma van je :P

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:10

Trapje/trap zodat oma zelf haar met haar kont op de barebackpad kan gaan zitten als op een dameszadel. Een sterke man aan de andere kant van je paard om te voorkomen dat oma achterover klapt als haar evenwicht niet optimaal is of je paard toch ineens gaat wandelen en 1 sterke man aan deze kant van het paard om oma tegen te houden als ze onverhoopt naar beneden mocht glijden. Afstappen: een sterke man houdt voor oma staand oma in de houdgreep/onder haar armen zodat ze zachtjes naar beneden kan glijden.

(Leuke grootouders heb je, echt gaaf dat ze zoveel belangstelling voor jou en de dingen waar je mee bezig bent hebben/hadden. Heb ook je andere topic gezien.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:14

Zou gewoon rustig met een trappetje doen, ik snap oma wel, je leeft maar 1 keer!!!

Hoogstens zelf een keer oefenen hoe je haf reageert als het allemaal een beetje klungelig gaat.