verdikte teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: verdikte teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:33

bij western winkels hebben ze vaak dikke leren teugels hangen. wel westernteugels natuurlijk, maar misschien dat een zadelmaker(?) daar een "normale" van kan maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:42

ikenindi schreef:
maar rekken die ook niet uit zodat ze dunner worden en zijn ze niet heel zacht ipv stevig zegmaar?

je bedoeld de dikkere western?
die rekken niet zomaar uit nee en zijn van stevig leder

de platte touw teugels iig niet
die heb ik paar jaar in dienst gehad
wel "zacht" voor je huid maar niet glad zijn ze ook niet geworden
buigen oid ook niet om , zijn dus in normale vorm gebleven
heb ze overigens nog nooit gewassen oid :o

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 08:56

Ik bedoelde eigenlijk de touwteugels. Want die ik in handen heb gehad deden dat namelijk wel ;)

Eventueel kan ik een zadelmaker eens vragen of die niet iets weet/kan maken... Maar ik ben bang dat dat een duur grapje gaat worden en dan weet je nog niet van te voren of het goed is of niet...

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:38

Hi TS,
ik lees ook mee, ik ben dringend op zoek en heb een beetje hetzelfde probleem zoals jij. Fijne motoriek is verstoord, ik kan mijn niet "sluiten" en ik heb verminderde kracht. Ik heb ook dispensatie om te rijden met een aangepaste teugel, maar tot op heden heb ik de ideale oplossing nog niet gevonden. Ik ben bezig geweest met een lussenteugel zelf te laten maken bij een schoenmaker (zadelmaker wilde er niet aan) omdat ik een jachtteugel had geprobeerd zoals hier eerder beschreven die absoluut niet beviel. Ik kan mijn hand er niet goed in "kwijt", het overpakken lukt eigenlijk niet of nauwelijks en de lussen zit niet op de juiste lengte t.o.v. de hals van mijn paard (ik moet te lang of te kort vastpakken).

Ik heb nu wat organisaties aangeschreven uit de gehandicaptensporthoek, in de hoop dat zij mij kunnen helpen aan iemand die ervaring heeft met dit soort dingen, of iig iemand die met je mee kan denken en creatief is in het bedenken van oplossingen.

Touwteugels lijken voor mij niet de oplossing, ik heb nl het probleem dat ik mijn grip verlies omdat ik mijn hand niet kan sluiten en dat gaat bij zo'n teugel ook gebeuren. Ik moet dus eigenlijk iets op mijn teugel hebben waar mijn ringvinger achter kan "hangen" zodat ik mijn hand op 1 plek kan houden.
ik heb ook al met een knoop in de teugel gereden, maar dat werkt ook niet, daarmee hou je je hand wel op 1 plek, maar je hele fijne aanwijzingen en teugelhulpen kun je dan niet meer geven.

Ik heb een poosje geleden gereden met deze teugel , maar dat was in een les en deze teugel is niet van mij.. Ik dacht ook dat hij wel makkelijk na te maken was, maar dat valt nog tegen, je moet waarschijnlijk ook echt niet te dikke teugels hebben en een handige schoenmaker/zadelmaker die het voor je wil doen... Die heb ik nog niet gevonden helaas... :( Ik heb wel een poging gewaagd, maar dat is niet naar tevredenheid gelukt.

Afbeelding

NB ik heb je ook effe een PB gestuurd.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:53

Ik snap niet precies wat je nu zoekt maar maar misschien heb je hier iets aan...

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4003100/17

Heel slecht te zien op de foto maar dat zijn eigenlijk gewone teugels met dun rubber erdoor heen geweven waardoor ze maar een paar millimeter dikker zijn maar wel veel meer grip hebben, zeker als het regent.

Ik houd zelf altijd mijn handen te losjes, doe mijn vingers te snel open en andere teugels glijden dan heel snel door mijn hand heen waar deze dat niet doen.

x

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:52

Wat je misschien eens zou kunnen proberen, in elk geval om een idee van de juiste dikte te krijgen, is van dat sporttape om een (goedkope oude) teugel te wikkelen dat ze ook om tennisrackets en hockeysticks tapen. Het zal wel even puzzelen zijn want je verliest er waarschijnlijk wel soepelheid mee. Eventueel zou je er ook nog foam-reepjes (bv tochtstrip) onder kunnen doen: dat houdt het licht en soepel en deukt een beetje in, waardoor je wat meer grip hebt. Denk dat je dan zelf gewoon een beetje moet experimenteren. Mocht je dan een idee hebben wat goed werkt, dan kun je altijd nog kijken hoe je het mooier / duurzamer kunt krijgen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:54

Dat van die foam reepjes klinkt ook als een goed idee

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:41

PinkyPie schreef:

Maar die teugel, vond je dat juist wel fijn? Mij lijkt een lussenteugel juist helemaal niet fijn. Juist omdat je dan over moet pakken steeds? ...

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:15

Deze teugel is wel heel handig over te pakken en rijdt wel heel fijn. De lussenteugels uit de winkel zijn bagger, daar kun je niks mee....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 08:18

Misschien kun je vragen bij http://www.oldehietmoat.nl/ of ze zoiets kan maken?
Ik zou haast zeggen dat het zelf misschien met tierips te maken is? (Bij mijn keuring werd gezegd dat ze echt van alles tegenkwamen incl tierips en tape aan teugels, dus dat is al `normaal` blijkbaar? :P

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:44