Wat kan een paard/dier betekenen voor iemand met autisme?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:56

musiqolog schreef:
Mijn lerares begreep vaak niet dat ik zo moedeloos kon worden als, bijvoorbeeld, mijn paard een keer ongevraagd van de hoefslag afliep. Als je mensen uit het autistisch spectrum in reguliere lessen laat rijden, moet je daarmee rekening houden: als ze niet doen doorzetten.

Dit is ook een van de redenen dat ik ben gaan rijden op een manage waar ook mensen met een beperking welkom zijn. Voor mij is rijden in een groepsles, ook al is die toegespitst op mensen met een beperking, niet haalbaar. Ik heb gelukkig een instructrice die weet waar ze het over heeft (zowel qua paarden als autisme) en die een natuurlijke feeling heeft voor het omgaan met mensen zoals ik. Ik heb nog wat meer aanpassingen. Ik rijd elke week op hetzelfde paard. Ik heb dus privéles en dus kan de les ook helemaal naar mij aangepast worden. Dat is soms ook wel nodig want soms is alleen stappen haalbaar. Ook de stijl van lesgeven en manier van communiceren wordt op mij aangepast. Ik mag daar helemaal ik zijn. Ook met mijn, voor de meeste mensen, afwijkende gedrag. En ik loop daarnaast dus ook tegen dezelfde problemen aan als jij.

Citaat:
Tot slot: ik weet dat dit egoverhaal over mijn afwijking niet sexy is. Maar hopelijk is het wel een zinvolle bijdrage aan deze discussie.

Moet het sexy zijn dan? Het is een beetje een misvatting dat iedereen met autisme een feeling heeft voor dieren etc. Wij zijn net mensen dus zijn echt niet allemaal hetzelfde ;) .

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:20

musiqolog schreef:
Ik heb zelf ook het syndroom van Asperger, en stom toevallig (toevallig, omdat ik dit topic nu net voor het eerst zie langskomen) heb ik het er vandaag over gehad met mijn lerares (loop nog privélessen op een manege).

Ik ben niet de stereotiepe autist die nooit een woord zegt maar tussen de dolfijnen (of paarden natuurlijk, maar het cliché met die dolfijnen is net ietsje sterker) helemaal opbloeit. Ik heb geen natuurtalent om dieren helemaal te begrijpen; zoals mensen die mijn posts lezen kunnen weten, heb ik nog flinke moeite om goed met een paard contact te maken. Daar staat tegenover dat ik nog relatief goed met mensen overweg kan (tenminste, ik kan goed met ze communiceren); contact met dieren hoeft dus niet te compenseren wat ik in menselijk contact laat liggen.

In mijn specifieke geval loop ik ook wel tegen kleine beperkingen aan. Ik kan wel weten welke houding ik moet aannemen bij het rijden, maar praktijk, motoriek, dat is zelden "ons" sterkste punt. Elke keer hakken naar beneden, bekken kantelen, recht omhoog komen - het kost verschrikkelijk veel moeite, je moet er nog heel lang constant bij nadenken (voor de zekerheid: ik rijd pas een paar maanden). Daar raak ik ook gefrustreerd door, want mensen met Asperger maken in het dagelijks leven aldoor mee: dingen die anderen heel gemakkelijk afgaan, kosten ons verschrikkelijk veel moeite. Mijn lerares begreep vaak niet dat ik zo moedeloos kon worden als, bijvoorbeeld, mijn paard een keer ongevraagd van de hoefslag afliep. Als je mensen uit het autistisch spectrum in reguliere lessen laat rijden, moet je daarmee rekening houden: als ze niet doen doorzetten.

Maar natuurlijk is dat het waard. Ik ben gaan paardrijden juist omdat machines me niet aantrekken (te voorspelbaar) en veel geef voor een bijzondere band met een dier. In vier van de vijf gevallen gaat het allemaal goed en geniet 'mijn' paard zichtbaar; daar word ik heel gelukkig van. En wie weet zij dit ook maar beginnersproblemen en vertel ik over een paar jaar een heel ander verhaal.

Tot slot: ik weet dat dit egoverhaal over mijn afwijking niet sexy is. Maar hopelijk is het wel een zinvolle bijdrage aan deze discussie.

Ik vind dit heel grappig om te lezen van je.. want herken wel erg veel in jou post. Ook het feit wat je zegt over de theorie en praktijk en alles combineren, dat is soms nog best lastig. Helemaal om daar nieuwe dingen in te leren of te veranderen.

Bij mij is pas op latere leeftijd geconstateerd dat ik asperger heb (bij mijn vader zijn ze pas op z'n 50e achter gekomen dat ie klassiek autisme heeft, omdat ik veel op hem lijk qua gedrag etc. hebben mij ouders mij toch ook maar laten 'testen' omdat voor mijn vader een hoop dingen voorkomen hadden kunnen worden als er simpelweg een beetje rekening met zijn autisme was gehouden). Nooit heeft iemand mij afgeschilderd als een autistisch kind, of iemand ook maar een vermoeden gehad. Contact met mensen maak ik gewoon en ik val gewoon niet zo op, maarja mensen met Asperger staan er ook om bekend dat ze erg veel dingen 'compenseren' door zichzelf 'trucjes' aan te leren. Ik denk dat ik dat ook veel doe, daarbij heb ik het ook gewoon in een lichte vorm. :)

Annyway, ik ben op m'n 9e begonnen met rijden, wel gewoon op een normale manege en gewoon groepslessen, maar ik bloeide vooral helemaal op toen ik echt een lievelingspony kreeg. Was geen makkelijk dier maar ik vond haar geweldig en ik kreeg uiteindelijk ook erg veel voor elkaar op haar, ik voelde gewoon een soort klik en ondanks dat het een hele rustige pony wel was was die behoorlijk 'eigenwijs'. Het grappige was dat je precies wist wat ie altijd ging doen, in de galop in de hoek omdraaien, standaard weigeren voor de hindernis etc. Of als je niet doorreed ging die gewoon stil staan in het midden. Dus eigenlijk toch ook wel best voorspelbaar. Ik kreeg het met die pony voor elkaar om gewoon netjes in de lessen mee te rijden, foutloos parcourtje te springen etc. Dat was voor mij echt een; "YES!" gevoel haha, terwijl anderen dit dus niet voor elkaar kregen.. :+ Pony's die juist een stuk onvoorspelbaarder waren, of die juist altijd braaf waren en ineens een keer een les heel drammerig vond ik dan weer echt 3 keer niks...

Nu zijn we jaren verder, heel wat paardrijjaren al achter de rug en hetgeen ik nu doe had niemand ooit kunnen denken als ze eerder van mijn autisme af weten. Juist de zogenaamde onvoorspelbaarheid wat mensen met autisme natuurlijk allemaal (heb daar zo'n hekel aan, iedereen is anders en er zijn geen stickertjes op te plakken...) een enorme hekel aan hebben werkt niet in het paarden zadelmak maken, dat is eigenlijk bijna de grootste onvoorspelbaarheid die je kunt hebben bij paarden. Je weet gewoon niet wat zo'n dier gaat doen wanneer je er de eerste keren op gaat zitten, maar juist dit gaat mij echt super af! Vind het super leuk om te doen en het is zo mooi om te ervaren hoe je van elk paard zelf enorm veel kunt leren, hoe de paarden echt nog 'paard' zijn (ze reageren heel erg vanuit hun eigen paardeninstinct, ze hebben nog geen jaren een ruiter op de rug gehad, heel wat contact met mensen die ze helemaal heeft opgevoed en ze ook bepaalde reacties al heeft geleerd) Ze reageren gewoon heel erg puur, hier leer je enorm veel van, elke keer maar weer. Maar het is ook super om te ervaren hoe die paarden van jou leren, hoe ze op jou reageren en ze van een 'angstige waar ben ik nu weer beland en wat gebeurd er toch allemaal' veranderen naar echte knuffelkonten en paarden die de rust zelve zijn (ze komen veelal zo uit de opfok namelijk, amper tot niets mee gedaan).

De rust die de paarden mij geven geef ik hen ook weer terug. Dat is mooi en heel bijzonder om te mogen ervaren.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:37

_Marinke_ schreef:
musiqolog schreef:
Nooit heeft iemand mij afgeschilderd als een autistisch kind, of iemand ook maar een vermoeden gehad. Contact met mensen maak ik gewoon en ik val gewoon niet zo op, maarja mensen met Asperger staan er ook om bekend dat ze erg veel dingen 'compenseren' door zichzelf 'trucjes' aan te leren. Ik denk dat ik dat ook veel doe, daarbij heb ik het ook gewoon in een lichte vorm. :)

Dat is niet zo verwonderlijk. Ze komen er nu pas achter dat autisme zich bij meisjes/vrouwen over het algemeen anders uit dan bij jongens/mannen. Dat komt ook door de sekseverschillen de verschillen in de opvoeding tussen jongens en meisjes. Ik had het geluk dat ik een vrij mannelijke uitingsvorm heb dus het was niet echt te missen.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:25

Ik heb hoger functionerend autisme(vorm van asperger) en adhd. Dankzij mijn 2 pony's kom ik buiten en zelfs nu ik depressief ben voel ik me altijd goed als ik bij ze ben, ik krijg er energie van.

musiqolog schreef:
In mijn specifieke geval loop ik ook wel tegen kleine beperkingen aan. Ik kan wel weten welke houding ik moet aannemen bij het rijden, maar praktijk, motoriek, dat is zelden "ons" sterkste punt. Elke keer hakken naar beneden, bekken kantelen, recht omhoog komen - het kost verschrikkelijk veel moeite, je moet er nog heel lang constant bij nadenken (voor de zekerheid: ik rijd pas een paar maanden). Daar raak ik ook gefrustreerd door, want mensen met Asperger maken in het dagelijks leven aldoor mee: dingen die anderen heel gemakkelijk afgaan, kosten ons verschrikkelijk veel moeite. Mijn lerares begreep vaak niet dat ik zo moedeloos kon worden als, bijvoorbeeld, mijn paard een keer ongevraagd van de hoefslag afliep. Als je mensen uit het autistisch spectrum in reguliere lessen laat rijden, moet je daarmee rekening houden: als ze niet doen doorzetten.

Wat je hier zegt herken ik heel erg. Ik kan mijn dochter leren hoe ze moet zitten en rijden, maar als ik zelf op paard klim, zit ik nog steeds als in een soort stoel(ik rij nu af en aan 18 jaar). Ik zit het paard niet in de weg en kan ook gewoon rijden, maar zitten zoals het moet lukt me gewoon niet.

Paarden en dieren over algemeen geven mij gewoon een stuk rust en vriendschap, wat ik van mensen niet kan verwachten.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:31

volgens mij had ik ergens gelezen dat een paard als een soort spiegel werkt? en dat kinderen met autisme dan goed kunnen merken dat ze bang zijn of boos ofzo?

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:58

ik heb PDD NOS en vind het ook lastig om tegen mensen te praten (behalve mijn moeder dan). als ik iemand vertrouw dan durf ik wel wat te zeggen en als het toch niet lukt schrijf ik het op. ik werk ook op een paarden zorgboerderij waar we smiddags paard rijden en ik rij elke week op jo. soms krijg ik les en soms niet want dan moet die gene zelf een paard rijden die voor ons te moeilijk is of haar eigen paard moet rijden. dan rijden we samen zodat ze toch als het even nodig is wat aanwijzingen kan geven maar meestal redden jo en ik het wel. jo is de aller liefste haflinger die ik ken. bij andere is ze niet altijd even makkelijk maar bij mijn is ze super lief. als ik wat onzeker ben laat jo zien dat, dat niet nodig is door gewoon lekker haar rondje te lopen. ik vind springen eng maar toch ook leuk. ik heb jo een keer zien springen met een ander toen werd ze wild en ging wel erg hard in galop die gene werd zelf misschien ook wel wat druk. als ik ga springen met jo springt ze gewoon rustig over de hindernis dat komt ook omdat ik ondanks dat ik het spannend of juist heel lom weer euk vind toch rustig blijf en rustig denk. ik heb met jo ook mijn groote angst de galop over wonnen. ik wilde al heel lang echt goed leren gallopperen daar voor had ik wel al af en toe op een ander paard gegalloppeert maar dat ging door mijn onzekerheid niet altijd. een hele tijd lukte het niet want jo voelde mijn onzekerheid en dacht ik blijf wel draven want remy (ik dus) vind het eng. zelfs het woord galop zeggen om jo in galop te krijgen was al moeilijk toen bedacht ik een ander comando een kus geluid. dat heb ik eerst met longeren aan geleerd en dat begreep jo erg snel. toen ging ik weer zelf op jo om weer de galop te proberen wel aan de longeerlijn eerst gewoon lekker wat draven. toen ging ik proberen en opeens was ik niet bang meer en lukte het eindelijk. ik was zo blij dat ik moest huilen. nu galloppeer ik lekker vaak op jo en dat is het aller leukste. inmiddels galloppeer ik al zonder longeerlijn en zonder hulp. als we gaan gallopperen denk jo joepie (ik ook) en wil ze alvast gaan maar ik leer jo dat ze netjes op mijn moet wachten en dat gaan nu heel goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:57

Het jongetje dat ik nu sinds ruim een jaar lesgeef doet het nog altijd super met de paarden.

Hij leert sneller dan al mijn andere klantjes. Hij heeft een verbazend geheugen en snapt alles na 1x uitleggen.

Hij is gek met de paarden en als er een keer een paar weken geen les is komt hij met zijn mama alle paarden een appeltje of snoepje brengen. Hij is heel begaan met de paarden en toen de pony op wie ik hem bijna een jaar heb laten (en leren) rijden ingeslapen moest worden hebben we samen afscheid van haar genomen. Hij ging zo ontzettend knap om met dit verlies.

Alles wat ik vertel wordt onthouden, vertel ik het een tweede keer iets anders hoor ik dat van hem terug. Want de vorige keer was het zo.

Hij gaat nog steeds steeds meer kletsen tijdens/voor/na rijden. Zo ontzettend leuk.
Ik vind hem heel knap en bijzonder, want voor zijn leeftijd is het zon vreselijk slim mannetje. Heel leuk!
Hij is heel handig met computers en heeft met een programma onze stal nagebouwd. Ongelofelijk mooi gedaan en de details: My god!!!!!

Het paardrijden is heel belangrijk voor hem en hij rijd om de week op maandag wat erin resulteert dat hij terug komt van school en zijn paardrijkeren + cap opdoet. In vakanties doet hij gelijk na het wakker worden zijn cap al op. Het is immers paardrij dag.

Van de week mochten zijn zusjes mee komen kijken, zo lief. Hij was heel trots aan het vertellen over de pony Aap. En bij ons kennen er een paar trucjes, die liet hij heel trots aan zijn grote zussen zien.

Door mijn paardrijlessen leert hij flexibel te zijn en om te gaan met veranderingen die plots komen en misschien niet altijd leuk zijn. Ik heb al eens wat lessen moeten verzetten/afbellen door onvoorziene omstandigheden, de laatste keer vond hij het zelfs helemaal niet zo erg omdat hij wist dat het toch ingehaald werd én het is toch altijd! leuk!

Hij doet het op school steeds beter, thuis gaat goed, paardrijden gaat geweldig. Dus is er besloten hem nog meer met dieren te laten doen. Hij heeft een puppy gekregen en er is geregeld dat hij -samen met zijn vader- mag meedoen met de puppycursus. Je hebt nog nooit een jongetje gezien met zon goed opgevoedde hond, zo schattig en keurig doet hij het allemaal.

<3 <3 <3

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:58

liliekska schreef:
volgens mij had ik ergens gelezen dat een paard als een soort spiegel werkt? en dat kinderen met autisme dan goed kunnen merken dat ze bang zijn of boos ofzo?

Een paard is voor iedereen een spiegel in principe. En ja, het is een manier om mensen met autisme dit soort gevoelens bij zichzelf te leren herkennen maar ook hierbij geldt dat het lang niet voor iedereen werkt. Voor mij is het een van de manier die wel werkt.

horseloverVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:54

een dier of een paard betekend veel voor iemand met autisme de dieren of paarden voelen het en daardoor kunnen mensen met autisme makkelijker dingen doen die dieren of paarden niet goed zouden vinden bij mensen zonder autisme

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:58

Veel :) en ik zou, gezien de conclusie van mijn afstudeeronderzoek, de stelling 'soms bijna alles' in mijn mond durven nemen.

De reacties zijn al erg uiteenlopend en leuk. Er is helaas weinig literatuur over (heb dit flink doorgespit)
Ben zelf afgestudeerd nog geen jaar geleden op het onderwerp 'autismebegeleidehonden'

Ongelofelijk leuk om te onderzoeken en tegen te komen in de praktijk. De literatuur is helaas erg eenzijdig / eenduidig. Vaak herleiden ze allemaal tot eenzelfde auteur / onderzoek.

Neemt niet weg dat als je een gedegen onderzoek doet, met een juist en geschaald onderwerp in de praktijk, je een ongelofelijk leuk onderzoek hebt!

Ben heel benieuwd waar je voor kiest en op wat voor manier!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:01

Lolleke schreef:
De reacties zijn al erg uiteenlopend en leuk. Er is helaas weinig literatuur over (heb dit flink doorgespit)
Ben zelf afgestudeerd nog geen jaar geleden op het onderwerp 'autismebegeleidehonden'

Wat tof! Ik heb zelf zo'n hond sinds ruim 1,5 jaar en het is zo'n verbetering. Mag ik vragen of ik het mag lezen?

SBesseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:15

Beetje laat antwoord voor je onderzoek maar...

Heb je wel eens het boek de paardenjongen gelezen van rupert isaacson?
Gaat over zijn zoon die autisme heeft. Door het paardrijden leert hij beter praten, wordt hij zindelijk enz enz..

Echt een aanrader!