met twee op een?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mawrr

Re: met twee op een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:30

hoe heb je het geprobeert?
zonder zadel, achter zadel met zadel etc.?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:35

De zwaarste zat in het zadel (ivm. Drukverdeling), en de lichtste erachter.
Paard is ook in goede conditie, geen onbespierd weidepaardje in iedergeval.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:37

Fleur_V schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet iemand achter het zadel zetten.
Ik heb zelf heel lang op een manege gereden waar zeer veel mensen met een lichamelijke beperking reden.
Toen werd er gereden met een dikke (wester) pad die vast zat met een longeersingel.
De gene met de beperking ging dan voorop en de begeleider hier achter.

Dit was een goede manier.

Ik zou wel een vaardig iemand vragen die het paard goed vasthoudt.

Tja, als je dat ook heb liggen kan je dat gebruiken :Y)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:49

MiniBoots schreef:
Fleur_V schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet iemand achter het zadel zetten.
Ik heb zelf heel lang op een manege gereden waar zeer veel mensen met een lichamelijke beperking reden.
Toen werd er gereden met een dikke (wester) pad die vast zat met een longeersingel.
De gene met de beperking ging dan voorop en de begeleider hier achter.

Dit was een goede manier.

Ik zou wel een vaardig iemand vragen die het paard goed vasthoudt.

Tja, als je dat ook heb liggen kan je dat gebruiken :Y)

Dat lijkt me niet moeilijk te lenen?
En anders kan ik er niet heel duur 1 aangeschaft worden. (2e hands wel te verstaan ;) )

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:55

opgevouwen wollen deken wil ook nog wel eens werken.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:47

ik ben zelf een ruiter met een lichte handicap en ben daardoor een vrijwilliger geworden op een manege voor gehandicapten. ik zou het proberen met een longeer singel en een groter dikker dek eronder. misschien is het een idee om het eerst met een tweede persoon te proberen die geen handicap heeft om te kijken hoe je paard reageert op twee personen, als er dan wat gebeurd kan deze persoon er makkelijker af komen als jou nichtje. maar een fries kan dit qua gewicht wel aan, wij draven ook wel kleine stukjes met deze combinaties, maar dit is ongeveer 1 rondje. ik vind het de moeite waard om te proberen vind ze vast heel leuk

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:08

eef_doortje schreef:
ik ben zelf een ruiter met een lichte handicap en ben daardoor een vrijwilliger geworden op een manege voor gehandicapten. ik zou het proberen met een longeer singel en een groter dikker dek eronder. misschien is het een idee om het eerst met een tweede persoon te proberen die geen handicap heeft om te kijken hoe je paard reageert op twee personen, als er dan wat gebeurd kan deze persoon er makkelijker af komen als jou nichtje. maar een fries kan dit qua gewicht wel aan, wij draven ook wel kleine stukjes met deze combinaties, maar dit is ongeveer 1 rondje. ik vind het de moeite waard om te proberen vind ze vast heel leuk

ipv van een gewone longeersingel zou je nog beter een singel van een mentuig kunnen gebruiken, dan kan je de ringen gebruiken zodat je nichtje zichzelf dan misschien kan vasthouden of jij kan dan achter haar zitten je armen om haar heen slaan en je dan aan de ringen vasthouden.
je moet alleen dan wel een mentuig hebben of iemand in de omgeving van wie er het even mag lenen

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:00

nijland schreef:
eef_doortje schreef:

ipv van een gewone longeersingel zou je nog beter een singel van een mentuig kunnen gebruiken, dan kan je de ringen gebruiken zodat je nichtje zichzelf dan misschien kan vasthouden of jij kan dan achter haar zitten je armen om haar heen slaan en je dan aan de ringen vasthouden.
je moet alleen dan wel een mentuig hebben of iemand in de omgeving van wie er het even mag lenen

ik heb vandaag nog een vriendin gesproken en zij zei dat je aan een longeer singel eventueel een spare riempje kunnen maken hier kun je je nog beer aan vast kunnen houden

NJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:13

nee dat lukt wel hoor
paarden zijn sterk

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:22

Mijn instructrice zit vaak achter het zadel om te voelen wat ik voel. Soms heb ik namelijk het gevoel dat hij kreupelt, of dat er ergens iets vast zit. Als zij dan achter mij gaat zitten en ik geef de hulp die hij weigert, dan kan ze het snappen. Paard vond het in het begin heel raar en ging met zijn benen wijd lopen, maar nu doe ik het heel vaak hoor, met of zonder zadel

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:00

Wat ook handig is is om een dek met een longeersingel te doen.
Kan ze zich goed vasthouden.
Ik zou inderdaad ook achter haar zitten dan zit ze nog tussen je armen en
Kan je haar eventueel opvangen als ze opzij glijdt.
Heel leuk dat je dit met je nichtje wilt doen en daarbij ook aan het paard denkt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:59

Is het ondertussen gelukt?

Eldelymn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:02

Citaat:
opgevouwen wollen deken wil ook nog wel eens werken.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:34

Ik heb veel met gehandicapten gereden, samen op één paard. Wat het beste werkt is een dik sjabrak of barebackpad op het paard; degene met beperking vóór je laten zitten zodat je haar door je armen naar voren te steken om de teugels vast te pakken zeg maar in evenwicht houdt. Een beugelriem om de hals van het paard waaraan zij zich als ze kan vast kan houden gebruikten wij dan vaak als extra. Zet haar zeker niet achter je neer; je kunt dan niks als ze gaat schuiven en niet capabel is zich aan jou vast te houden. probeer het zo eerst met een gezond persoon om te kijken hoe je paard zich houdt. Als hij braaf is lukt het vast. Ik hoop dat het lukt en je veel plezier zult hebben met je nichtje!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:06

Ik zou het eerst even proberen met iemand die wel goed kan rijden, zodat je weet hoe je paard reageert.
Verder kan het denk ik wel ;)

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:26

Ik ben het met Lisanne74 eens. Zet haar alsjeblieft niet achter je neer! Je hebt dan totaal geen zicht en controle. Ik weet niet hoe zwaar haar gehandicap is, maar zorg dat jij achter haar zit! Ik zou niet op een zadel gaan zitten. Een dik dekje is het beste met een singel waar je een gespje aan vast kan maken zodat jij het vast kan houden. En zorg alsjeblieft voor goede begeleiding naast jullie! Mocht het zover komen. 1 naast het paard en aan bijde kanten een begeleider, als het paard er tegen kan. Heel veel succes en plezier gewenst. Het is natuurlijk wel jammer dat als jij achter haar zit jij haar (waarschijnlijk) stralende gezicht niet kan zien!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:30

Ik zou ook inderdaad zonder zadel gaan, veel paarden vinden een ruiter áchter het zadel juist niet fijn en kunnen dan juist een bok geven.. Zeker als het om een gewicht van 65 kilo gaat.. Dat is namelijk niet de plek waar je hoort te zitten op de rug.. Een klein kindje was dan nog een ander verhaal.
En ik zou inderdaad je nichtje voor je zetten ivm controle..

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:32

ik doe dit ook op een pony van ongeveer 1.50
en ik ben nog geen 50 kilo en een vriendin is wel wat meer dan 50,

we rijden wel zonder zadel, anders is het niet te doen denk ik.. :o

maar wij dachten eerst dat hij heel vervelend zou doen,
maar dat was niet zo.

ik zou het dus gewoon proberen, (misschien eerst met iemand anders)
want je kan zeker wel met zijn 2en erop en gewoon stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:40

bambietje schreef:

maar dat was niet zo.

Jij rijd dus met een gewicht van meer dan 100 kilo totaal. Op een ponytje zonder zadel? Dan mag ik hopen dat je een fjord of haflinger ofzo heb.. Anders vind ik dat echt heel sneu..

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:58

Anoniem schreef:
bambietje schreef:

maar dat was niet zo.

Jij rijd dus met een gewicht van meer dan 100 kilo totaal. Op een ponytje zonder zadel? Dan mag ik hopen dat je een fjord of haflinger ofzo heb.. Anders vind ik dat echt heel sneu..

sorry, typfout hij is 1.60
maar het is een vuilnisbakkie, :o
er zit zowiezo haflinger in en echt van alles en nogwat.
hij vind het allemaal prima, en kan ons makkelijk dragen anders zou ik het niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:01

bambietje schreef:
Anoniem schreef:

sorry, typfout hij is 1.60
maar het is een vuilnisbakkie, :o
er zit zowiezo haflinger in en echt van alles en nogwat.
hij vind het allemaal prima, en kan ons makkelijk dragen anders zou ik het niet doen!

Dan nog vind ik het veel. Maar als hij stevig gebouwd is kan het wel. Maargoed ik ben er ook heel erg "bezorgt" om mijn paard.. dus vandaar dat ik het nooit zou doen..

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:04

Citaat:
Dan nog vind ik het veel. Maar als hij stevig gebouwd is kan het wel. Maargoed ik ben er ook heel erg "bezorgt" om mijn paard.. dus vandaar dat ik het nooit zou doen..

dan zou ik het ook niet doen,
altijd eerst naar je paard kijken, en dan pas naar wat je gaat doen :j

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 16:32

Nou inmiddels is mijn familie al langs geweest. Het hele paasweekend, alleen omdat ik het heel erg druk had deze week heb ik nog geen tijd gehad om te schrijven hoe het was.
Zaterdag zouden ze komen dus heb ik die donderdag met een vriendin (ervaren ruiter, dus.) samen op Dynasty gereden. Zonder zadel, zij voor, ik achter. Dynastys eerste reactie was wat ik dacht dat zijn reactie zou zijn, hij gaf geen kick en liep gewoon braaf door. Om zeker te weten dat dit ook zijn reactie zou zijn als Nina (nichtje) er met mij op ging zitten hebben we het vrijdag nog een keer gedaan. Weer was hij zo mak als een lammetje dus dat zat wel goed.
Mijn moeder en ik zijn op zoek gegaan naar iets waar we op konden zitten, want zoals ik eerder al zei kan ze niet zonder zadel blijven zitten. Uiteindelijk hebben we bij een manege verderop een voltigezadel kunnen lenen. Heel handig, want er zitten twee ijzeren beugels voorop, waar Nina zich dan aan zou vast kunnen houden. Onderin hingen twee lussen waar ze haar voeten in kon doen.
En toen kwam de familie. We zijn eerst naar stal gegaan en hebben we samen Dynasty gepoetst en opgezadelt. Die lieve knol vond het allemaal wel best. We hebben een paar rondjes door de bak gelopen en met de eigenaresse van Dynasty ernaast zijn we nog de weg naar het weiland gereden (weggetje rechtdoor tussen de bomen door.) Ze vond het echt heel leuk, en ik ook. En Dyn had er ook geen problemen mee. Ben de volgende dag nog even langsgeweest omdat iemand hier een reactie gaf dat het paard de dag erna stijf was, maar ik merkte niks van stijfheid bij Dynasty. Wel struikelde hij tijdens het rijden best vaak. We wilden langs de DA gaan als het niet over zou gaan maar ik heb er nu geen last meer van.
Nou, het was echt heel erg leuk en misschien ooit nog voor herhaling vatbaar. Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips ;)
x

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:46

Super! :))

Tam_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:20

heel lief dat je het wil met je nichtje,,
ik gebruik altijd een dekje met voltige singel kan je nichtje de handvaten vast houden,
maar echt rijden zou ik er niet mee doen gewoon lekker stappen, en ik denk dat ze dat ook wel heel leuk vind ( je nichtje )
maar om nu een voltige singel te kopen voor 1keer is ook niet handig, mis gewoon een dekje met singel en dat jij je nichtje ondersteund,