rijden met een hernia kan dat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dintje

Re: rijden met een hernia kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:08

dat zou ik echt niet doen
op mp zie je ook vaak paarden te koop staan omdat de eigenaar niet meer kan rijden ivm hernia

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:50

HALLO ALLEMAAL!

Even een berichtje! ik ben sinds een paar maanden na jaren niets doen weer begonnen met paardrijden en ik vind het zo fijn! maar daar gaat het dus niet om .. |(

tijdens onze paardrijvakantie ben ik uit de beugel geschoten en heb lekker zitten bonken tijdens een galopje..gevolg .. dag later zoveel pijn in mijn rug!! moest afstappen en echt heel veel pijn gehad.
Daarna fysio en verschoven rugwervels welke weer door een Ortomanueel arts zijn terug gezet... maar pijn bleef.. .maar aangezien ik het paardrijden zo geweldig vind toch doorgegaan.

Tot een paar weken geleden ik op het paard ging en meteen.. zoveel pijn in mijn rug en been kreeg niet normaal. enfin weer negeren en doorrijden tot ik weer huilend terug moest want het ging echt niet meer..zoveel pijn verschrikkelijk!

Er is nu een MRI gemaakt en ik blijk een dubbele hernia in de L2 en de L3 te hebben! plus een vernauwing in de onderrug waarschijnlijk veroorzaakt door de verschoven wervel tijdens het uit de beugel schieten incident!!! nu mag ik dus voorlopig niet paardrijden omdat de vernauwing vooral gevaarlijk kan zijn!!!

einde januari mag ik verschijnen bij de neuroloog en ik heb voor een speciaal herniaprogramma ook mijn gegevens moeten inzenden of ik evt. een laserbehandeling aan mijn hernia,s mag onder gaan dat is minder belastend en werkt blijkbaar sneller.. tot die tijd.. helaas geen paardrijden voor mij... en dat vind ik erg!al ben ik een beginner ik ben er zo gek van!!!

Mijn vraag, is er hier iemand die de hernia heeft laten laseren en daar ervaring mee heeft? en...vooral hoe gaat het daarna met paardrijden etc? ik wil nl. gewoon weer gaan lessen en doorgaan met wat mijn man en ik hebben ontdekt als het allerleukste van de wereld nl. paardrijden! ( behalve een ding dan dat is nog leuker ahahhaah :P )

Hoor graag jullie reacties want wil gewoon weer het paard op!

liefs voor allemaal!

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:39

@Tigarida: jeetje wat een heftig verhaal! Sterkte!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:46

Zo te lezen zijn er verschillende vormen van een hernia,
want mijn moeder heeft 3 weken lang niks anders kunnen doen dan liggen,
opstaan of lopen was onmogelijk, dus dan kan je ook zeker niet rijden..

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:51

Bij ons op de manege rijd ook iemand met een hernia. Maar ze moet wel geholpen worden met opstappen en ze rijd volgens mij een halfuur en geen galop.. Ze wil het wel proberen uit te breiden.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:10

2008 ben ik bevallen van een zoon dit ging echter zo snel dat ik binnen 3 uur helemaal klaar was
heb er een hernia van over gehouden in l5 ook ik mis het rijden zo erg en wil het ook weer gaan doen maar ben zo bang om eraf te vallen met alle gevolgen van dien

kan dus al 2 jaar niet meer rijden en heb 5 paarden waarvan ik erop 2 kan rijden

weet dus hoe jij je voelt

kan af en toe niet eens uit mijn bed komen maar ik blijf hoop houden

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:43

tosha schreef:
2008 ben ik bevallen van een zoon dit ging echter zo snel dat ik binnen 3 uur helemaal klaar was
heb er een hernia van over gehouden in l5 ook ik mis het rijden zo erg en wil het ook weer gaan doen maar ben zo bang om eraf te vallen met alle gevolgen van dien

kan dus al 2 jaar niet meer rijden en heb 5 paarden waarvan ik erop 2 kan rijden

weet dus hoe jij je voelt

kan af en toe niet eens uit mijn bed komen maar ik blijf hoop houden

Zo is het bij mij de rugklachten ook begonnen!
Na de bevalling van mijn dochter (nu 8 1/2 jaar terug).
Bij zit het euvel op de L5-S1.

Kunnen ze bij jou er niets aan doen?

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:54

spinone schreef:
HALLO ALLEMAAL!

Even een berichtje! ik ben sinds een paar maanden na jaren niets doen weer begonnen met paardrijden en ik vind het zo fijn! maar daar gaat het dus niet om .. |(

tijdens onze paardrijvakantie ben ik uit de beugel geschoten en heb lekker zitten bonken tijdens een galopje..gevolg .. dag later zoveel pijn in mijn rug!! moest afstappen en echt heel veel pijn gehad.
Daarna fysio en verschoven rugwervels welke weer door een Ortomanueel arts zijn terug gezet... maar pijn bleef.. .maar aangezien ik het paardrijden zo geweldig vind toch doorgegaan.

Tot een paar weken geleden ik op het paard ging en meteen.. zoveel pijn in mijn rug en been kreeg niet normaal. enfin weer negeren en doorrijden tot ik weer huilend terug moest want het ging echt niet meer..zoveel pijn verschrikkelijk!

Er is nu een MRI gemaakt en ik blijk een dubbele hernia in de L2 en de L3 te hebben! plus een vernauwing in de onderrug waarschijnlijk veroorzaakt door de verschoven wervel tijdens het uit de beugel schieten incident!!! nu mag ik dus voorlopig niet paardrijden omdat de vernauwing vooral gevaarlijk kan zijn!!!

einde januari mag ik verschijnen bij de neuroloog en ik heb voor een speciaal herniaprogramma ook mijn gegevens moeten inzenden of ik evt. een laserbehandeling aan mijn hernia,s mag onder gaan dat is minder belastend en werkt blijkbaar sneller.. tot die tijd.. helaas geen paardrijden voor mij... en dat vind ik erg!al ben ik een beginner ik ben er zo gek van!!!

Mijn vraag, is er hier iemand die de hernia heeft laten laseren en daar ervaring mee heeft? en...vooral hoe gaat het daarna met paardrijden etc? ik wil nl. gewoon weer gaan lessen en doorgaan met wat mijn man en ik hebben ontdekt als het allerleukste van de wereld nl. paardrijden! ( behalve een ding dan dat is nog leuker ahahhaah :P )

Hoor graag jullie reacties want wil gewoon weer het paard op!

liefs voor allemaal!

Zo zie je maar een hernia kan spontaan ontstaan!
Hoe hoger de hernia hoe meer risico,dus ik zou als jou echt voorlopig niet op een paard gaan zitten,
of zwaar tillen.
Het hangt van de hernia af welke behandeling er nodig is.
Een hernia ontstaat omdat er een scheurtje ontstaat in je tussenwervelschijf ontstaat,
er lekt als ware wat uit je tussenwervelschijf en dat is de uitstulping en dat drukt tegen de zenuwen.
Hoe meer je dat gebied belast hoe meer last je hebt maar dar gebied is nu ook kwetsbaar.
Ik zou even afwachten wat de neuroloog zegt!

Veel sterkte!

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:57

hoi dank je wel voor je antwoord!
ja.. nu idd maar even niet paardrijden ..gelukkig kan ik ze nog wel knuffelen hihihi
enne... idd afwachten wat de neuroloog zegt!
ik ga er van uit dat ik over een poosje weer door kan gaan.. dan maar lekker stappen en een geen drafje...

groetjes en thanks

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:01

overigens wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties! en er zijn er onder ons dus heel veel welke met een hernia kampen! en zoals ik ook vernomen heb kan het bij iedereen verschillend zijn.

Ik ken ook iemand die van het een op het andere moment niet meer kon lopen dus tja.. dan mag ik nog niet klagen denk ik!

ik ga ervanuit dat het goed komt hoor! thanks allemaal en fijne kerstavond! {:)

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:03

In de eerste weken van mijn hernia kon ik ook helemaal niks hoor, maar na een paar maanden kon ik met behulp van pijnstillers (Tramadol) aardig uit de voeten. Alleen had ik uitval in mijn linkerbeen en had idd ook moeite met opstijgen (trapje / krukje gebruiken) en heb ik echt heel erg moeten oefenen en wennen aan het feit dat ik mijn linkerbeen niet goed kan voelen en gebruiken.
Maar er zijn ook zat momenten dat ik teveel last van m'n rug had/heb om te rijden, en dan ga ik lekker grondwerk doen. Of ze krijgt een dagje vrij (loopt 24/7 buiten dus dat kan dan best ;) ).
(Grondwerk: combi van Emiel Voest en Parelli)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:10

Een bekende ruiter ( ff vergeten welke stond laatst in de hoefslag) heeft een dubbele hernia.
Hij heeft ermee leren leven zei hij.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:44

tigardia.... ja ze kunnen het wel opereren maar de kans dat het niet goed gaat is erg groot
ik heb dus bedankt dan loop ik liever de rest van mijn leven met pijn in mijn rug dan dat ik straks in een rolstoel beland en helemaal niks meer kan doen.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:50

Ik heb ook een dubbele nekhernia en die wervels zijn ook nog eens gekanteld , zitten bijna tegen mijn ruggemerg aan .
Een operatie is uitgesloten omdat ik 80 % kans heb op een dwarsleasie vanaf mijn nek, durven ze dus niet aan.
Alleen als mijn been of arm begint uit te vallen zal ik wel moeten maar liever niet , ben nog te jong ( 35 ) om in een rolstoel te belanden en helemaal niks meer te kunnen.

Ik begin er mee te leren leven en af en toe heb ik een dag die pijnvrij is .
Paardrijden doe ik ook nog maar er zijn dagen of af en toe weken bij dat ik het niet kan ivm pijn in mijn nek , hoofdpijnen .

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:05

hoi Allemaal,
tja.. ik ben niet de enige blijkt he?
maar een operatie met kans op een dwarsleassie dat zou ik ook niet gokken hoor.

Ik heb mijn MRI ook opgestuurd naar het Kennemergasthuis in Haarlem daar hebben ze ervaring met het behandelen van hernia,s doormiddel van de laser! minder belastend voor je lichaam en je bent in een week weer redelijk fit! of dit ook kan voor de behandeling van de vernauwing dat weet ik nog niet.

nou allemaal fijne kerst nog en bedankt voor de reacties! liefs ;)

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:48

Hoe hoger de hernia vooral de nekhernia s zijn niet zonder risico.
Wat een ellende allemaal zeg met die ruggen. :\

Ik heb wel onlangs een second opinion laten doen in Belgie.
Ik wilde toch weten of er meer uit mijn rug meer te halen valt.
Die arts kon nu niets voor mij betekenen maar hij zei wel,mocht er weer een hernia
ontstaan dan adviseerde hij om de tussenwervelschijf te vervangen.
Ik hoop dat die operatie niet nodig zal zijn.......
Een aardige arts die heeft mij alles duidelijk uitgelegd en hij gaf mij twee jaar
de tijd om te herstellen maar de oude wordt ik niet.
Ook hij raadde het mij echt af om te paardrijden.

Het is aan ieder om te kijken of degene dat risico wil nemen,
ik heb ook nog een gezin en een rug /nek die al wat zwakker zal toch steeds misschien
toch moeilijker te herstellen zijn.

Sterkte allemaal!

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:38

tja, ook geen lekker verhaal he? ik weet ook niet of ik het risico zou nemen hoor! het leven bestaat uit meer dan paardjes alleen!
Maar persoonlijk ga ik er echt alles aan proberen te doen om weer op een paardje te zitten en te genieten want voor mij is het met niets te vergelijken hoe mooi ik dat vind! Dan maar sjokken ipv hard.. kan ook mooi zijn!

In elk geval ben ik nog hoopvol over de hernia,s en idd dat verhaal over die schijf heb ik ook gehoord, ik geloof dat het voor de vernauwing in mijn rug evt. ook zou kunnen maar nogmaals eerst even de Neuroloog afwachten en wat het andere ziekenhuis zegt!

Enne sterkte allemaal en fijne tweede kerstdag!

liefs

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:38

Hallo allemaal! net nieuws! de hernia kan met de laser behandeld worden! ik heb op 6 januari al een afspraak voor een consult! dat is mooi! ik weet nog niet of ik het doe want wil ook even afwachten wat een andere neurochirurg van de vernauwing vind en wat hij wijsheid vind... maar het kan dus wel! dus met een beetje geluk zit ik in februari weer te paard!

liefs

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:44

Zelke schreef:
ik zit momenteel met een hernia, wat nu dus alleen maar verergert en uitstralingen geeft naar mijn benen. ik kan dus nu niet paardrijden en doe dit nu dus ook niet omdat ik er alleen maar meer last van krijg.

Ik ga hierin mee met Zelke.
Ik heb ruim een jaar geleden een hernia gehad en kon alleen nog maar lopen met krukken dus paardrijden was er dus echt niet bij. Kon er ook niet opkomen :+
Toen het wat beter ging mocht ik wel van de fysio en de arts in het ziekenhuis weer gaan rijden maar moest wel erg oppassen en eigenlijk alleen maar stappen.
Wel heel goed voor je houding is paardrijden ook volgens hun.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:45

jaa als je rustig aan doet kan dat wel. wij hebben ook een vrouw op stal en die heeft dat ook. gewoon rustig aan doen :D

spinone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:51

dat ben ik ook wel van plan hoor! rustig aan! enne.. ik herken dat op en afstappen verhaal hoor.. mijn benen wilde ook niet.. maar goed er is nog hoop...

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:07

@Spinone,dat is goed nieuws!

Dat paardrijden goed voor de rug en buikspieren is dat zeiden tegen mij ook.
Als je last heb van uitstraling heb in een van de benen en je wilt
toch rijden dan zou ik trouwens altijd een krukje gebruiken.
Het is de kunst om een zo goede mogelijk houding aan te nemen
met alles wat je doet dat om je rug zo min mogelijk te belasten!

HavanaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:38

als je gaat paardrijden zal je lichaam zelf aangeven als het niet meer gaat, maar dan mag je die signalen echt niet links laten liggen hoor!
een hernia is echter niet niks

ik zou in elk geval niet springen en enkel rijden in een piste met goede ondergrond om de schokken te beperken!

veel beterschap!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:46

Ik heb zo het een en ander gelezen en ik denk dat ieder geval zo voor een geval op zich is. Je moet zeker luisteren naar je lichaam. Maar zo te lezen zijn er mensen (waaronder ikzelf) die gewoon door kunnen gaan en andere die nooit meer op het paard kunnen. Misschien komt er ook een tijd dat ik niet meer kan paardrijden maar als ik kijk hoe ik aan de hernia destijds ben gekomen laat ik het nu niet aan mij neus voorbij gaan. Ik weet nu wat ik wel kan en niet en luister naar mijn rug.

paardje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:44

Maar het lijkt mij, dat als je een hernia hebt wel een vergrotere kans hebt dan de zenuwen gaan knellen als je verkeerd valt.
Ik heb verder geen ervaring met hernia's of iets in die richting, maar ik zou echt wel goed uitkijken!