Paardrijden met dwarslaesie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:35

gothica11 schreef:
upo schreef:
Heej Gothica! Ik heb een dwarsleasie op L1/L2 niveau (zelfde dus als jij) alleen denk dat jij een complete dwarsleasie hebt, of niet? Ik heb een incomplete waardoor ik op dit moment alleen last heb van het gevoel in mijn onderbenen en mijn rechtervoet is verlamd.
Wat voor een operatie heb je gehad?
Let wel op met te vroeg gaan paardrijden! Een onverwachte schok kan nog meer beschadigen maar denk dat de artsen daar bij je wel op letten.
Wel spannend zeg! Ben je al gaan rijden?
Heb je wel gevoel/beweging in je benen? Hoe ben je er lichamelijk aan toe?
Ik ben zelf vrijwilliger op een manege voor gehandicapten. We hebben hier allerlei zadels dus misschien kan ik je helpen.

Ik heb inderdaad een complete laesie en heb totaal geen gevoel/beweging, en dat gaat ook niet meer komen.
Er kan niks meer beschadigen, mn wervels zijn weggehaald en er zijn kunstwervels geplaatst en het is helemaal vastgezet met pinnen en platen, mn rug is ook direct na de operatie vrijgegeven dus daar kan eigenlijk niks fout aan gaan.
En daarbij kan er niks meer beschadigen dan het nu is, aangezien al mijn zenuwen al doorgebroken zijn.
Asl het goed is word ik binnenkort ingeplaned om echt te gaan rijden, dus heb er nu al best wel veel zin in.

Zijn je benen wel nog beweeglijk of zijn ze stijf? Met andere woorden: kan je in goede rijhouding zitten of zit je meer in stoelzit?
Bij de manege waar ik vrijwilliger ben hebben we een zadel met verzacht zitvlak (schapenbontje), zonder zweetbladen (zodat je meer ruimte hebt voor je benen) en een beugel ervoor om je aan vast te houden eventueel. Misschien een idee?

joyfordogs

Re: Paardrijden met dwarslaesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:45

ik kan alleen maar zeggen, veel plezier, geniet ervan en in de loop der tijd zul je vast alleen maar handiger worden in je hulpmiddelen vinden die voor jou het prettigst zijn.
stoer dat je gaat rijden, neem aan dat je voor je dwarsleasie, ook paard reed?
Binnenkort komt hier iemand (heb ik via mijn werk leren kennen) om te kijken of ze kan rijden op een gangenpaard, zij is sinds haar 4e jaar rolstoelafhankelijk en rijd samen met een vriendin paard, ze zitten samen op een soort duo zadel.
zij heeft bijna geen rompbalans en haar vriendin zorgt er voor dat ze niet naar voren of naar achtere valt.
Hele mooie oplossing voor hun.
laat je weten hoe het rijden is gegaan?

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:22

joyfordogs schreef:
ik kan alleen maar zeggen, veel plezier, geniet ervan en in de loop der tijd zul je vast alleen maar handiger worden in je hulpmiddelen vinden die voor jou het prettigst zijn.
stoer dat je gaat rijden, neem aan dat je voor je dwarsleasie, ook paard reed?
Binnenkort komt hier iemand (heb ik via mijn werk leren kennen) om te kijken of ze kan rijden op een gangenpaard, zij is sinds haar 4e jaar rolstoelafhankelijk en rijd samen met een vriendin paard, ze zitten samen op een soort duo zadel.
zij heeft bijna geen rompbalans en haar vriendin zorgt er voor dat ze niet naar voren of naar achtere valt.
Hele mooie oplossing voor hun.
laat je weten hoe het rijden is gegaan?

dat is toch geweldig?

heb je er toevallig foto's van?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:59

nee, wel foto's op haar camera gezien, maar niet live, ze woont in het noorden en rijd op een manege voor mensen met een beperking.
Ze wil gaan kijken wat voor meerwaarde een gangenpaard heeft voor haar beperking.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:45

Ik heb vorige week woensdag dan eindelijk paardgereden, het was echt super!
Ik zat op een gelkussen met een voltige singel.
Ik ben er met een tillift opgegaan, maar ben nu met fysio aan het oefenen om zelfstandig mn paard op te komen.
Het rijden ging veel beter dan ik had verwacht, ik kan los rondjes stappen, halthouden en het paard weer laten lopen, ik kan sturen en heb zelfs een stukje gedraafd.
Volgende week mag ik weer en dan mag ik proberen om te galloperen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:56

gefeliciteerd dat het zo lekker ging!!!
Weer een stukje vooruitgang geboekt, nu lekker blijven doorgaan +:)+

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:03

Heb ook wel weer negatief nieuws gehoord, ik heb nu 4 maanden mn laesie, maar ze zijn "even" vergeten te vertellen dat mijn breuk op L1+L2 zit, maar mn laesie op T11.
Minder fijn om te horen

Dankje Gilbey

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:17

o jee wat spannend zeg!
wist helemaal niet dat dat kon als je een dwartleasie had :o

heel veel plezier zeg!
dat je nog veel plezier van deze beestjes mag beleven :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:44

gothica11 schreef:
Heb ook wel weer negatief nieuws gehoord, ik heb nu 4 maanden mn laesie, maar ze zijn "even" vergeten te vertellen dat mijn breuk op L1+L2 zit, maar mn laesie op T11.
Minder fijn om te horen

Ik heb geen idee wat voor verschil het geeft mbt functie verlies, zal eens vragen aan een vriendin (die is fysio therapeut), maar hoe hoger hoe meer verlies zou ik zelf denken.
tja, veranderen kun je het niet en je kunt wel met volle moed je schouders eronder zetten en weer een zelfstandig leven op proberen te bouwen en dit paardrijden is natuurlijk ook weer een stukje van het weer vooruit kijken naar wat je wel kunt.
Of denk ik nu heel verkeerd?

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:15

Gilbey schreef:
gothica11 schreef:
Minder fijn om te horen

Ik heb geen idee wat voor verschil het geeft mbt functie verlies, zal eens vragen aan een vriendin (die is fysio therapeut), maar hoe hoger hoe meer verlies zou ik zelf denken.
tja, veranderen kun je het niet en je kunt wel met volle moed je schouders eronder zetten en weer een zelfstandig leven op proberen te bouwen en dit paardrijden is natuurlijk ook weer een stukje van het weer vooruit kijken naar wat je wel kunt.
Of denk ik nu heel verkeerd?

L1 heb je al je buikspieren nog, T11 al niet meer.
Paardrijden is idd weer een groot deel van mn leven oppakken en ook een enorm deel mentaal weer verder gaan (aangezien mn laesie komt door paardrijden).

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:05

Hmmm, ook geen buikspier functie meer, dat makt het zeker niet makkelijker.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:00

Gilbey schreef:
Hmmm, ook geen buikspier functie meer, dat makt het zeker niet makkelijker.

Alleen de onderste buikspieren, grootste gedeelte nog wel.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:05

gothica11 schreef:
Paardrijden is idd weer een groot deel van mn leven oppakken en ook een enorm deel mentaal weer verder gaan (aangezien mn laesie komt door paardrijden).

Ik wilde even zegen dat ik je bewonder, dat je zo snel er weer op kruipt! Maar hoe is het gebeurt als ik het mag vragen?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:16

Mijn zusje is vanaf haar middel verlamd door een Spini Bifida. Zij rijdt nu met een westernpad en een voltigesingel en dat gaat redelijk. We zijn wel steeds op zoek naar iets dat haar meer stevigheid geeft aangezien ze weinig balans heeft.
Het is denk ik vooral veel uitproberen en passen meten. In elk geval, dat is onze ervaring!

Veel succes!

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:28

Super van je dat je dit weer bent gaan doen, het is goed voor je geest je lekker te ontspannen bij het paardrijden, geniet ervan +:)+

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:31

Ben je van het paard gevallen Gothica? Tjee wat heftig! Echt super dat je het zo snel al weer probeert op te pakken!! Succes!

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:46

Flaver schreef:
gothica11 schreef:

Ik wilde even zegen dat ik je bewonder, dat je zo snel er weer op kruipt! Maar hoe is het gebeurt als ik het mag vragen?

Dat mag je vragen, ik ben met buitenrijden in galop achter een tak blijven haken, van mn paard geslingerd en toen om een boom geklapt en heb daarbij mn rug gebroken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:47

Ik heb geen tips voor je maar vind het wel super om te lezen hoe positief je blijft en dat je weer gaat rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:01

Wat ontzettend naar, lees dat je pas 14 bent. Wat een moed om weer te gaan rijden en wat ontzettend fijn dat het zo lekker ging. Ik vind je heel positief. Idd geef de moed niet op en lekker gaan rijden.

Kijk eens of centered riding wat voor jouw is. Sally Swift had kinderverlamming en heeft deze manier van rijden uitgedacht. Als je heel ver bent is het de bedoeling dat je op een ademhaling rijdt. Maar er zijn natuurlijk genoeg topruiters die in de gehandicapten dressuursport erg hoog rijden. Wellicht kan je daar tips en tips voor zadels vandaan halen.

Succes!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:07

gaaf hoor, de verhalen zo te lezen van mensen die ondanks hun beperking, er weer gewoon voor gaan en kijken wat er nog wel voor mogelijkheden zijn.
Zelf heb ik gangenpaarden, sinds bijna 2 jaar heb ik een oudere merrie, een hele brave merrie met voldoende pit die een zalige gang heeft, ik wil bij deze aanbieden als iemand dat een keer wil proberen, stuur me een pbtje, wellicht kan iemand niet meer op een dravend paard rijden maar wel op een paard zoals deze, ik wil graag deze mogelijkheid bieden om te kijken of iemand daar wat aan heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:24

Super dat je weer zover bent om te gaan rijden en dan meteen de eerste keer al in draf +:)+

Misschien dat Miranka Schellekens jou verder kan helpen, trainster van Gert Bolmer en Yvette van Geenen. Coach van het Israëlisch paralympisch team. PB me maar als je contactgegevens wilt.

Heel veel plezier met rijden en niets zit zo lekker al een paard zonder zadel :+ Voligeersingel en schapenvacht (ikea) werkt ook prima, zorgt meteen dat je spieren warm blijven en is daardoor comfortabeler dan een gelpad.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 00:37

russel schreef:
Wat ontzettend naar, lees dat je pas 14 bent. Wat een moed om weer te gaan rijden en wat ontzettend fijn dat het zo lekker ging. Ik vind je heel positief. Idd geef de moed niet op en lekker gaan rijden.

Kijk eens of centered riding wat voor jouw is. Sally Swift had kinderverlamming en heeft deze manier van rijden uitgedacht. Als je heel ver bent is het de bedoeling dat je op een ademhaling rijdt. Maar er zijn natuurlijk genoeg topruiters die in de gehandicapten dressuursport erg hoog rijden. Wellicht kan je daar tips en tips voor zadels vandaan halen.

Succes!

Dankjewel.
Ben ondertussen 15, ben niet zo actief in profiel veranderen :P maar het blijft natuurlijk jong.

Ik zal eens even gaan kijken

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:09

Op mijn manegé voor gehandicapte (of invalide), reed ik (heb ook een handicap, maar ben gestopt) ook met votigesingel en western pad of schapen bontje.

@ TS Hoe gaat het aanpassen buiten de paarden met je?

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:22

Met erg veel bewondering dit topic gelezen. Op zo'n leeftijd door een stom ongeluk zo verder te moeten.
Erg knap meid dat je er weer op stapt en er weer plezier aan beleeft. Ik wens je heel veel lekkere rij uurtjes toe en ga zo door.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 12:09

Lieset23 schreef:
Met erg veel bewondering dit topic gelezen. Op zo'n leeftijd door een stom ongeluk zo verder te moeten.
Erg knap meid dat je er weer op stapt en er weer plezier aan beleeft. Ik wens je heel veel lekkere rij uurtjes toe en ga zo door.

Dankjewel