Mening gevraagd: bit voor les kind (lich. beperkt)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 15:54

Biskwie: snap ik nou goed dat jij adviseert dat ik naast de gewone optoming een haslverlenger bij mijn paard omdoe (dus achter de oren langs naar de singel)? Of bedoel je ipv de teugels een halsverlenger aan het bit klippen en die als teugels te gebruiken?

Eerste optie ga ik echt niet doen. Paard loopt heerlijk ontspannen en vanzelf in aanleuning onder mijn zoon.

Tweede optie is een idee. Probleem is dat we juist willen zien dat zoons hersenen zich:
A. bewust worden van het feit dat ie 2 handen heeft ipv alleen 1 (links)
B. bewust worden van het feit dat die rechterarm ook ontspannen kan zijn

en dat
C. zoon bewust kan gaan sturen. Ben bang dat met zo'n lang eind elastiek hij veel beweging nodig heeft (arm achter het lichaam brengt) voordat Jippe afslaat bijv.

Ik zit eerder te denken aan een stukje elastiek tussen bit en teugel maar neemt dan het gevoel voor het juiste bitcontact niet af? Nu heeft hij direct door wanneer hij "fout" bezig is omdat paard dus direct die kant op gaat/ gaat kijken als welke teugel het strakst staat (je kunt begrijpen dat na 10 minuten stap zoon al aardig moe is)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:00

Zilfstar schreef:
Biskwie: snap ik nou goed dat jij adviseert dat ik naast de gewone optoming een haslverlenger bij mijn paard omdoe (dus achter de oren langs naar de singel)? Of bedoel je ipv de teugels een halsverlenger aan het bit klippen en die als teugels te gebruiken?

Eerste optie ga ik echt niet doen. Paard loopt heerlijk ontspannen en vanzelf in aanleuning onder mijn zoon.

Tweede optie is een idee. Probleem is dat we juist willen zien dat zoons hersenen zich:
A. bewust worden van het feit dat ie 2 handen heeft ipv alleen 1 (links)
B. bewust worden van het feit dat die rechterarm ook ontspannen kan zijn

en dat
C. zoon bewust kan gaan sturen. Ben bang dat met zo'n lang eind elastiek hij veel beweging nodig heeft (arm achter het lichaam brengt) voordat Jippe afslaat bijv.

Ik zit eerder te denken aan een stukje elastiek tussen bit en teugel maar neemt dan het gevoel voor het juiste bitcontact niet af? Nu heeft hij direct door wanneer hij "fout" bezig is omdat paard dus direct die kant op gaat/ gaat kijken als welke teugel het strakst staat (je kunt begrijpen dat na 10 minuten stap zoon al aardig moe is)

op zich zou ik gewoon je normale optoming gebruiken zonder elastiek, gezien je zo ook wel ontspannen en in aanleuning loopt...
ik zou geen elastiek tussen t bit en de teugel gaan doen, sommige paarden hebben de neiging om te gaan hangen in elastiek en daar bereik je dan niet veel mee.
neem anders eens contact op met een organistatie die dit soort kinderen regelmatig les geeft, die hebben er meestal meer verstand van dan wij aan de andere kant vd comp... ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:04

Sonja schreef:
Als je paard er geen last van heeft, zou ik niets veranderen. Hooguit een teugeltje met elastiek erin gebruiken, of als je zelf toch geen fijn gevoel hebt bij het bitgebruik dan zou je ook de teugel even aan bit EN neusriempje vast kunnen maken.

Hier sluit ik me bij aan. Niets veranderen, teugels alleen vast aan bit en neusriem :-) Dit wordt ook heel vaak gedaan bij lessen voor gehandicapten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:05

Kaatjemuts: heb ik ook gedaan idd. Maar die hadden zoiets van: ja onze paarden zijn heel wat gewend. Je meot maar even kijken wat jouw paard prettig vind (omdat ie dus geen manegepaard is en zijn hele leven is bereden door ervaren ruiters). dus ik dacht: nou ja miss hebben mensen op Bokt ook wel een mening gebaseerd op ervaring.
Heb al heel wat tips nu gehad. Denk dat ik eerst maar eens mijn gewone bit aanhou en dan eens kijken hoe het loopt. Hou de tips van neusriem ook even goed in het hoofd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:23

Zilfstar schreef:

Daar zijn kant-en-klare teugels voor te koop, hoef je zelf niet te experimenteren en prutsen. Ik zal ff een linkje voor je zoeken. Weet helaas niet meer hoe die dingen heten.

Anoniem

Re: Mening gevraagd: bit voor les kind (lich. beperkt)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:27

Hier is alvast even een plaatje:
Afbeelding
Zoeken naar waar ze evt. te koop zijn moet even wachten, ik moet de auto in nu. Mocht je geïnteresseerd zijn dan wil ik morgen nog wel even voor je zoeken hoor.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:29

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:45

HAR-->AP

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:40

Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor iets dat de druk verdeelt tussen neus en bit, dan voor een elastiek. Zeker als het gaat om langzaam aanspannen. Een elastiek zou wel een bescherming kunnen bieden tegen korte krampachtige bewegingen - feitelijk vertraagt een elastiek de bewegingen vooral in de tijd: een korte, heftige beweging wordt omgezet in een iets langzamere, minder heftige. Maar als je zoon spanning blijft houden, dan komt die spanning toch op de mond van je paard, en schiet je er dus niet veel mee op.
Ook denk ik dat je met elastiek toch wat finesse verliest en het kan uitnodigen tot hangen - zowel bij je zoontje als bij het paard, omdat je gewoon net iets minder directe terugkoppeling hebt.

Waar je verder wel op zou kunnen letten is dat je zoon bewust blijft letten op de lengte van de teugels. Ook al moet het paard nog erg gestuurd worden, het sturen gebeurt toch voor een groot deel met je intentie (bedenken waar je heent wilt en kijken waar je heen wilt), je zit en je houding. Bij westernrijden gebruik je het verplaatsen van je handen meer dan het druk nemen op de teugels om te sturen. En ik denk dat dat een manier is die voor je zoontje kan werken: dat hij wel heel bewust de beweging aangeeft met z'n handen, maar dat de druk op de teugel eigenlijk wel pas de sluitpost is.
Het is niet helemaal neckreining denk ik, maar neigt wel erg die kant op omdat je ook de teugels zelf, de positie etc gebruikt.

Verder kun je ook eens proberen of andere teugels het makkelijker maken voor je zoon om de spanning los te laten. Ik weet niet wat het beste is, dat is denk ik vooral een kwestie van ondervinden, maar ik weet wel dat de ene of de andere teugel heel veel uitmaakt voor je gevoel en grip, en daar zal jouw zoon misschien alleen nog maar gevoeliger zijn.

En ik vind het echt heel leuk dat je Fries zo goed voor je zoontje zorgt :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 20:09

Updatetje (voor wie mijn andere topics nog niet gezien had): heb er nu gewoon hetzelfde bit in hangen: een koperen/ aurigaan dubbelgebroken watertrens van harry's Horse
Zie mijn profiel en dan mijn berichten voor mijn andere topics (teugel-vasthouding en topic van Stefan op Jippe, tweede les)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:09

Hoi,
Je zou een leren bitje kunnen proberen, is meer voor paarden die erg in de mond trekken, maar kan ook goed werken zodat het paard er geen last van heeft. Verder moet je voor bitloos een omscholing doen, eerder lukken zulke dingen niet. Dus, bitloos is nog wél een alternatief.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:46

Beste Zilfstar, ik heb met groot genoegen naar de foto's gekeken in jouw andere topic. Het ziet er zeer netjes uit. Ik zou de optoming mooi laten zoals het nu is, het ziet er keurig en vriendelijk uit.

Slofje, waarom omscholen? Een paard wat goed is ingereden met een bit, kan zo bitloos worden opgepakt. Daar heb je geen omscholing voor nodig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 19:34

Ja ik ga het idd ook zo houden. Gaat prima idd. Dit is een wat ouder topic...

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:44

er bestaan toch ook leren bitten?
Nog ooit gezien ofzo, misschien is het wat, weet er verder ook niks van af

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:08

er zijn ook ruberen bitten en met appelsmaak ( voor leren met bit te lopen) maar ze zijn wel heel zacht /3

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:39

hoi zilfstar, ik heb zo mijn eigen problemen met spierspanning(ben spastisch) en ik zou het gewoon zo laten zoals het is ik zou er alleen een iets dikker bit in het hoofdstel doen zodat indien er getrokken word de mogeliijke reactie niet zo heftig is. alhoewel mijn verwachting niet zo zou zijn omdat ze enorm geduld heeft met hem. mijn paarden hebben dat ook zo met mij aangeleerd. ze hebben altijd enorm geduld getoond met mij ( ik verdenk hun ervan dat ze meer met mij rekening houden dan met mijn echtgenote en mijn bijrijdsters) veel succes met de keuze en wees vooral niet bang om (als het nodig is) verschillende stijlen door elkaar te gebruiken. western, engels bv.

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:09

wat een lief paard. ik zou een rubberen bitje doen