Verzorgingsles met autistisch jongetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lunalen

Re: Verzorgingsles met autistisch jongetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:29

Laat ons zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben...
Mijn ervaring is dat je hem alle mogelijkheden moet bieden om op "zijn manier" in contact te komen met het paard of de pony.
Moeder kan hem wel opgeven voor het "rijden" na de verzorging, maar persoonlijk vind ik dat er eerst moet gekeken worden of hij daar wel al aan toe is en daar ook behoefte aan heeft.
Mijn ervaring is ook dat heel rustig zonder zadel stappen, meer kans tot contact heeft dan met een zadel.

Succes en bij vragen kan je me altijd pb'en

MissMagicFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:03

Mischien is het idd. een goed idee om een boekje te maken. Maar ik had een vraag; Wil hij zelf paarden verzorgen, of is hij gestuurd door zijn moeder ofzo?

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:10

Ik werk op een SBO school en heb vrijwilligerswerk gedaan op een manege waar ook autistische kinderen les krijgen. Daar werkten we nooit met picto's, wel een duidelijke structuur.
Ik denk dat je niet teveel met picto's e.d. moet beginnen. De kinderen moeten al zoveel en het paardrijden is een fijne ontspanning voor ze. Geniet van de momenten dat hij wel geconcentreerd is en anders laat hem lekker over monsters praten. Als je een paar keer met hem hebt gereden en steeds dezelfde structuur volgt wordt het vanzelf duidelijker voor hem.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:14

Ik heb steeds de vaste picto's in de stal ophangen van de verschillende stappen en inderdaad: sommige kinderen willen niet graag verzorgn maar dit heb je snel genoeg door en aangezien het jongentje het verzorgen en boekje blijkbaar wel interessant vond zou ik het zeker niet laten wegvallen omdat het ook een stukje extra contact met het paard geeft.

Ik ben ook voorstander om zonder zadel te werken: dun dekje met rolsingel zodat de kinderen zich kunnen vasthouden.
Vertrouwen krijgen is belangrijk en proberen in te spelen op wat je ziet. Het ene kind zal in het begin vooral nood hebben aan enkel stappen, dan is een wandeling in het bos inderdaad ideaal, maar een ander kind met autisme heeft bv. wel net opdrachten nodig omdat dit structuur/duidelijkheid/veiligheid geeft en wil meer 'leren' op de pony. Mijn ervaring is dat geen enkel kind met ASS hetzelfde is en je door er een aantal keren mee bezig te zijn je doorkrijgt wat de noden van het kind zijn. In de eerste plaats staat ook hier altijd ontspanning en plezier voorop. Nadien probeer ik het kind dmv opdrachten/spelletjes succeservaringen te laten opdoen waardoor de eigenwaarde stijgt.

Nog veel succes ermee!

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:50

Dankjulliewel allemaal voor de tips! Ik ben net weer terug van vakantie :)

Ik geef zelf geen rijles, ik ben vrijwilliger en ik help bij de rijlessen. Ik help ook in de les van het betreffende jongetje, hij rijdt met nog een ander (ouder) meisje zonder handicap. Ik weet niet of zijn moeder of hijzelf graag iets met paarden wou doen, maar het gaat heel goed met de verzorgingsles. Hij kletst over van alles en we krijgen de pony nog gepoetst ook. Het hoofddoel is inderdaad dat het gezellig is :j hij is heel gek op de pony's en geeft ze ook steeds kusjes en de pony die hij laatst aan het poetsen was wou zelfs mee naar zijn kamer thuis vertelde hij, maarja, pony paste de trap niet op ;)

iliasvanhoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:45

veel zelf laten doen en stel hem wat vragen wat hij weet over paarden
autisten heben vaak een eigen wereld ( hent ervan af ) monsters enz
vb je paard is en vriendelijk monster die hem moet helpen de stoute monsters beet te nemen en zo veel avonturen te beleven
vertel een verhal waarin je paard een ros speelt en jij ook en hij in de hoofdrol :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:22

Als het met picto's niet lukt, of je kan niet aan de geschikte picto's komen, zijn foto's ook zeer geschikt om mee te werken. Die kan je zelf maken van de situatie/activiteit ter plaatse. Let wel op, dat er niet teveel "achtergrondruis" op de foto komt. Zeer geschikt voor jonge kinderen en mensen met een ernstige verstandelijke beperking.