Verboden om te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sageIvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 02:16

hoi,
hou je pony nog maar even, het duurt even voor je epilepsie medicatie helemaal op punt staat voor jou (de juiste dosis om aaval vrij te zijn)
op mijn stage in Gasthuisberg (een groot ziekenhuis in België) heb ik dit proces bij enkele van mijn patiënten meegemaakt
ondertussen kan je nog leuke dingen doen met je pony: leer hem voetjes geven, een buiging maken of andere leuke dingen (ik ben er zeker van dat je hier op de site handige tips kan vinden)
wandelingen naast je pony en zoals al gezegd werd een cap en veiligheidsharnas dragen
maar denk er ook vooral aan, je papa is enkel erg bezorgd, je hoeft je niet boos te maken tegen hem, toon hem dat je nog leuke dingen kan doen met je pony, dingen waarbij je heus geen gevaar loopt
veel succes en ik hoop dat je deze nare periode van uitproberen en aanpassen van je medicatie snel mag doorkomen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:26

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:23

tiwi1969 schreef:
Dat is echt rot nieuws Flippi!

Zeggen dat het wel goed zal komen kan ik niet, uiteindelijk beslissen je ouders. Maar misschien willen je ouders je pony voorlopig nog houden zodat ze eerst kunnen kijken hoe het met jou gaat als je medicijnen goed ingesteld zijn. Misschien wordt je met de medicijnen wel aanval-vrij en kan je dan met een begeleider wel weer rijden.

Bij mijn dochter in de les rijdt ook een jongetje met epilepsie, die heeft wel altijd een begeleider naast zich lopen.

Een andere mogelijkheid is om je pony te laten betuigen, als hij daar geschikt voor is, en dan met een begeleider naast je te gaan mennen, eventueel met aangepaste wagen.

Vergeet niet dat je ouders zich ook rot zijn geschrokken en dat ze moeten leren hoe met deze situatie om te gaan zonder jou meer te beperken dan je beperking al doet.

Sterkte!

probeer een andere manier van rijden te vinden of idd te gaan mennen.
veel sterkte

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:28

ik snap je ouders ken bij ons van de manege zat mensen die rijden met epilepsie. die gaan natuurlijk nooit alleen. maar het is bij ons maar 1 keer voorgekomen dat er iemand een aanval op het paard kreeg. wacht nog even rustig af en zoek anders iemand om altijd samen mee te rijden die je eventueel kan helpen in een aanval

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:41

Ik zou als ik jou was er niet meer op rijden maar gewoon poetsen dan kan je een vriendin ofzo hem haar laten rijden of er moet iemand mee maar dat lijkt me niet zo leuk. Houd je paard van knuffelen en poetsen en wat minder van rijden je kan altijd als je een wei heb met je paard gaan stappen. dan krijgtje paard ook beweging.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:24

Waarom zoek je geen manege waar ze je les kunnen geven met die beperking??

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:24

Zoek een verzorger die je gaat helpen met alles met je pony als er dan iets gebeurt kan zij of hij snel hulp inroepen ( of zie ik dit verkeerd??)

In iedergeval heel veel sterkte en succes!!!

xxx

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:11

Sterkte!!

Hopelijk komen jullie er samen uit ;)
Om een passende oplossing te vinden!!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:25

Veel sterkte. En zeker je pony niet verkopen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re: Verboden om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:36

Mijn ouders hebben het me nooit verboden. Ik had toen weliswaar nog geen eigen paard maar reed wel op de manege. Toen ze aan de arts vroegen of paardrijden wel kon antwoordde die heel simpel: Je kan haar het paardrijden verbieden maar zorg er dan ook voor dat ze nooit meer trappen op of af hoeft, nooit meer langs rijdende auto's hoeft en zorg ervoor dat er overal kussentjes liggen zodat ze zacht valt. M.a.w. een ongelukje zit in een klein hoekje en is niet te voorkomen.
Uiteindelijk heb ik nog nooit een aanval gehad op het paard of in de auto. Zolang ik iets heb om me op te concentreren heb ik nergens last van. In ieder geval veel succes met het overhalen om de pony te houden.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:50

ik heb ook een vriendin die epelepsie heeft.
maar die mag wel gewoon paardrijden.
eerst vonden haar ouders het wel wat gevaarlijk.
maar toen hebben ze afgesproken dat als er altijd iemand bij haar is als ze rijd.
dat ze dan door mag gaan.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:29

Herhaling: Waarom zoek je niet gewoon iemand die speciaal lesgeeft? Dan is er (zie reactie hierboven) altijd iemand bij voor als het mis zou kunnen gaan.

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:53

Ik sluit me helemaal aan bij Desh

Kim_Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:13

Probeer eens rustig met je ouders te praten. En in de tussentijd kun je genoeg andere leule dingen doen met je pony!
Heel veel succes met alles! Nu maar hopen dat je medicijnen allemaal aan slaan.

Savan_likes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:01

ik loop op het moment stage op een manege voor mensen met een handicap, en het is juist goed om paard te rijden als je epilepsie hebt, dit zou er namelijk voor zorgen dat je minder aanval krijgt.
we hebben daar ook een meisje van 6 rijden dat hele erge epilepsie aanvallen had, en sinds ze hier paardrijd, minder. Dit noemen ze theraputisch paardrijden, dus met alleen een dekje en singel ipv. een zadel, als dit beter gaat kun je dus op bouwen.

eerst alleen stappen met iemand ernaast, daarna draven met iemand ernaast, daarna los stappen en daarna losdraven. als dit goed gaat en je hebt minder last van je epilepsie zou je galop kunnen proberen, maar het is dan wel handig als er iemand bij blijft, die dan in kan grijpen als het fout gaat.

gewoon duidelijk je grenzen aan voelen en dan is er niks aan de hand. :o }:0

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:56

Weg is weg, niet verkopen dus! Probeer je ouders uit te leggen dat je pony een grote steun is.. Rijdend of niet en dAt je stabiele factor die een dagelijkse verzorging van een paard met zich mee brengt graag wilt behouden omdat je daarin je gedachten even kunt verzetten. Laat ze ook weten dat je begrijpt waar hun bezorgdheid vandaan komt en dat je het waadeert en eventueel naar wAt geschikte oplossingen zou willen kijken om. Er voor te zorgen dat je zo veilig mogelijk toch weer aan het rijden kunt!?
Succes en ik hoop binnenkort op een HAW topic van jou en je pony!

wendymariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:56

inderdaad nog niet verkopen...hoor wat steeds over mennen,maar wat dacht je van freestyle dat is ook erg leuk om met je pony te doen..

heel veel sterkte.

gr wendy

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 13:10

Allemaal heel erg bedankt voor jullie lieve reacties,
ik heb zelf de laatste tijd niets meer geschreven, want ik was vooral druk met school, wat door de medicijnen opeens heel slecht ging, gelukkig hoef ik die nu niet meer. Mijn Pony'tje is er gelukkig nog steeds, ik heb mijn ouders overgehaald met dat nooit meer de trap op en af en nooit meer langs auto's en overal kussentjes. Heel erg bedankt Milord. De eerste medicijnen die ik kreeg sloegen niet aan en er waren een heleboel bijwerkingen ik lag bijna iedere dag ziek in bed, nu krijg ik die ook niet meer, ik ben langzaam aan het opbouwen met anderen en die helpen gelukkig wel al. Ik ben ook weer begonnen met rijden. Nog niet zo veel want door die pillen voel je je de eerste dagen heel moe. En natuurlijk mijn Pony die heeft ook een hele tijd niets gedaan.
Eerst was ik vooral boos op mijn vader, maar hij betaald nu iemand die de hele tijd bij me is als ik met de pony bezig ben en niet alleen onder het rijden.
Iniedergeval heel erg bedankt allemaal, ik zie het nu niet meer zo somber in :D

Groetjes van flippi

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:26

Gelukkig, en leuk nog wat van je te horen! Heel veel succes er verder mee.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:30

Dat is goed nieuws. Fijn dat je weer iets met je pony kunt, en hopelijk ben je snel goed ingesteld!

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:09

Hoi Flippi,

ik heb zelf ook een ziekte waarbij ik af en toe een te kort aan zuurstof heb in de hersenen, hierdoor krijg ik ook een soort van epel./spastische aanval. Ik heb toch ondanks deze aanvallen besloten om een sterk type pony aan te schaffen, en ik zal je gelijk vertellen dat een paard (eigenlijk bijna elk paard) enorm veel rekening met je houdt als je een crisis hebt. Ik zou je een tip willen geven, ik doe nu natural horsemanship met mijn fjord en hierdoor krijg je een nog veel hechtere band met je paard. Op mijn slechtere dagen doe ik veel grondwerk, alleen longeren dat kan ik niet omdat dit een crisis uitlokt. De band die ik nu al met haar heb is zo verschrikkelijk hecht en daar kunnen veel ruiters nog een puntje aan zuigen, alles wat ik vroeger geleerd heb dat mocht ik vergeten, en eerlijk gezegd is dat een verijking voor zowel mij als mijn paard. ook mijn paard word nu ontspannen gereden maar je krijgt er 10 keer meer voor terug als het strakke Engelse rijden. Ik zal je vertellen dat ik vorige week een aanval had midden in het weiland waar mijn paardje staat, ik moet dan gelijk gaan zitten anders raak ik weg. Tot mijn grote verbasing kwamen alle 3 de paarden van dat weiland bij mij staan , ze stonden daar om mij te beschermen zoals ze dat bij hun veulens en zwakkere dieren ook doen in kuddeverband. dit hoort ook bij het instinct van een paard, helaas zijn er mensen die vergeten dat een paard meer is als alleen maar rijden, natural horsemanship was voor mij gelijk een uitkomst. het klinkt heel raar wat ik ga zeggen maar dankzij de handicap die ik nu met meedraag ben ik veel rijker dan andere mensen, niet qua geld maar qua gevoel. Je kan eigenlijk met een handicap veel meer als zonder handicap, toen ik nog "gezond' was had ik niet in de gaten hoeveel geluk je hebt dat je alles maar kunt, je vind dit vanzelfsprekend.

Nu is een boodschapje doen voor mij soms al een uitdaging maar je leert de dingen om je heen veel meer waarderen, ik kan nu eindeloos genieten van bijvoorbeeld mijn dieren of gewoon even lekker aan het water zitten... iets wat ik vroeger nooit deed want ik was altijd maar druk. omdat ik me nu besef dat het leven zo verschrikkelijk kostbaar is, vandaag ben je gezond en morgen ja morgen ... kan je opeens zomaar in een rolstoel zitten....

mijn eigen paardje heeft mij zo verschrikkelijk veel gegeven, en tuurlijk ik baal er ook weleens van dat ik nooit even alleen kan zijn tijdens het rijden maar aan de andere kant ik heb wel het geluk van een eigen paard. ik ben haar aan het leren om met mijn handicap om te gaan, gewoon door met haar te wandelen en dan een aanval na te doen, zodat ze dit herkent mocht ik een zware aanval krijgen en hier dan niet van schrikt.

Ik zou het je echt willen aanraden om je eens te verdiepen in het natural horsemanship, misschien ook wat voor je vader? zo kan je vader misschien ook zien dat een paard eigenlijk enorm slim en gevoelig is. Alles wat je je paard geeft krijg je namenlijk van hem of haar terug, een paard spiegelt jou namenlijk dat zal iedereen hier het zeker met mij eens zijn.

en trouwens je hebt al een cap op je koppie mocht je een aanval krijgen , das eigenlijk nog veiliger als gewoon lopen zonder hoofdbescherming ;-)

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:26

tiwi1969 schreef:
Kijk ook maar eens op de site van de Cruquiushoeve:
http://www.sein.nl/sites/default/default2.asp?mrkt=12

Daar hebben ze veel ervaring met epilepsie en paardrijden :D
Zij kunnen je vast advies geven en je ouders overtuigen :Y)

daar is mij Bolletje zelfs geboren :-)

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:31

Ik denk dat er genoeg tips staan om de pony niet verkopen, juist nu je 'ziek' bent kan de pony je er door heen slepen.

Vanuit mijn vrijwilligerswerk met mensen met een beperking, weet ik ook dat het merendeel van de pony's een epileptische aanval bij de ruiter aanvoelt komen, dit doordat de spierspanning van de ruiter verandert. Er was zelf 1 pony (fjord) die gewoon stil ging staan en niet meer van haar plaats af kwam zodra de ruiter een aanval kreeg, je hoefde echt niet te gaan sjorren aan haar, ze bleef staan als een koppige ezel. Je kon de klok er op gelijk zetten binnen een paar seconden kwam de epileptische aanval en konden wij de ruiter er af helpen.

Je zal niet meer zonder begeleding kunnen rijden, maar helemaal opgeven hoeft volgens mij niet.

Heel veel sterkte!

edit: ik zie nu pas dat het een wat ouder topic is en dat TS de pony nog heeft

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:47

als je pillen of iets wat daar op lijkt hebt dan word het toch minder? Op een gegeven moment voel je het aankomen en dan kan je je ergens aan vast houden. Die pony kan je juist door deze periode heen slepen. Ik zou er wel altijd iemand bij houden

Cadanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:23

Heel veel sterkte, en ik zou zeker proberen de pony niet te verkopen.
Je kan veel meer met een pony dan alleen maar rijden, en wie weet in de toekomst.