Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Shadow0 schreef:Kuggur, ik vind het opmerkelijk: je benadrukt eerst dat dingen objectief meetbaar moeten zijn, maar in dit opzicht gebruik je termen als 'uiteraard' en 'vanzelfsprekend', neem je ineens je eigen ervaring als referentiepunt en doe je andermans ervaring af met 'je houdt jezelf voor de gek'. Waarom zouden jouw opmerkingen niet met dezelfde scepsis bekeken worden als jij de therapieen bekijkt?
Kuggur schreef:Urko schreef:@nimue: dat heb je heel mooi verwoord. De dolfijnen die ik ken en waar ik mee gewerkt heb zijn wel degelijk gelukkig.
Dat hebben ze je zelf verteld neem ik aan...Ze zijn natuurlijk ook zó gelukkig dat ze zich voortplanten...Net zo oud (ze zouden eigenlijk zelfs ouder moeten worden...)worden dan in de natuur...
, Je houdt jezelf voor de gek....
Nimue schreef:Kuggur, uit je voorlaatste post (over voortplanten en de leeftijd die doflijnen in gevangenschap behalen) begrijp ik dat je er wel meer vanaf weet dan alleen dolfijnen voorbij zien zwemmen? Ik heb zelf die kennis dus niet, vandaar dat ik het wel een 'moeilijke vraag' vond en niet zo evident.
Mag ik vragen (en dit is een oprechte vraag, geen cynische poging je onderuit te schoppen) wat jouw argumenten zijn om er zo over te denken? Als je er liever niet op in gaat omdat het een off-topic discussie wordt waar je geen zin in hebt, dan begrijp ik dat uiteraard. Het is alleen dat ik me altijd graag in dingen verdiep, en meerdere kanten van de zaak hoor, en ik zou een discussie tussen jou en Urko hierover dus heel interessant vinden, als daarin beide visies hierop aan bod komen.
Al kan ik me ook indenken dat jullie misschien wel wat beters met je tijd te doen hebben dan mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.
Ze werken niet als ze ongelukkig of ontevreden zijn en het werk dat ze doen (therapie dus) gebeurd allemaal op basis van 'positive reinforcement' dus geen dwang cq. uithongering. En als ze een baaldagje hebben dan werken ze niet en krijgen dan uiteraard wel hun dagelijkse portie vis!
Frosia schreef:En dan nog zullen er altijd mensen zijn die 'gewoon uit principe' tegen het houden van dolfijnen in gevangenschap zijn. Helaas zijn dat meestal wel mensen die zelf een hond/kat/paard/konijn hebben en 's morgens maar al te graag een eitje eten en 's avonds een lekker stukje vlees aansnijden.