welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:02

ik zou eigenlijk geen fjord of haflinger/ tinker nemen die zijn namelijk best wel erg sterk en dat is met jou beperking met je spieren enz niet echt goed een stevige new forest ofzo is denk ik een beter plan! ijslander is opzich ook wel een opzie

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:02

Ja fjordnina, als ik voor een haf zou gaan, dan zou het ook het barokke type worden... vind ik trouwens persoonlijk ook mooier!
Hun hoofden en lekkere dikke konten spreken mij heel erg aan!

New Forest zijn volgens jou dus ook niet echt geschikt voor volwassenen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:03

Ik denk dat je je niet zo zeer op een bepaald ras hoeft te richten. Wat voor ras maakt namelijk weinig uit. Als je tenminste maar een exemplaar uitzoekt dat qua karakter bij jouw en je bedoelingen past.

Ook bij haflingers/ tinkers/ fjorden zitten ze er tussen die echt dagelijks aan het werk willen/ moeten. Of die minder geschikt zijn met kinderen oof noem maar op..

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:03

O, ben alweer te sloom :) , new forest wel, niet, wel, niet, kga d'r zowiezo toch nog maar eens meer over lezen...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:13

ik zou gaan voor een zowieso wat ouder paardje.
een trekpaard lijkt me wel geschikt, maar een ijslander ook wel.
laat je niet afschrikken door de grootte van paarden, kleine pony's hebben ook hun kuren ;)
ras opzich zou ik niet zo op gaan zoeken, kijk eens rond wat er bij jouw smaak past.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:31

Ik heb zelf een tinker, nog nooit mok gehad, wel last van rotstraal, maar ze stonden in de winter ver in de modder en zelfs toen geen mok, dat ligt gewoon erg aan het paard en niet aan het ras is mijn mening.

Ik heb jaren new forest pony's gereden, in totaal hebben we er 4 gehad. De eerste was veel te fel voor ons (vriendin en ik waren 6 en 8 jaar) de tweede hebben we dood geknuffeld was ontzettend braaf konden we alles mee maar denk niet dat ze echt geschikt was voor een volwassen ruiter die echt wat van haar zou vragen. De 3e was met haar 23 jaar nog veel te fel en is naar iemand gegaan die haar voor de kar had. En de 4e is nog steeds bij mijn vriendin, is een rustige pony als er kinderen opzitten maar weet donders goed als er iemand op zit die racen/crossen leuk vindt.
Wat betreft tinkers, het behang heeft wat meer verzorging nodig maar dat vind je dochter vast heerlijk om te doen!
Tinkers met kinderen gaat goed als het onder begeleiding gebeurd, het blijven grote zeer sterke paarden. Ik doe zelf met mijn tinker veel grondwerk waardoor hij mij als leider ziet, ik heb daardoor nooit last van dat hij sterk kan zijn want hij maakt zich niet sterk omdat ik de leider ben.

Het ligt er dus enorm aan wat voor een paardje je treft en zoals andere al gezegd hebben ik zou niet naar het ras kijken maar naar het karakter. 24/7 kunnen veel paarden als ze het gewend zijn en dat moet je dan vanaf de zomer op bouwen dus niet in november ene paardje kopen dat gewend is veel binnen te staan en dan ineens 24/7 buiten zetten. Dat lijkt mij niet vriendelijk, of heb ik dat fout (bokkers???!!).
Er zijn hier op bokt veel discussies over handelstal of particulier, ik zou in dit geval particulier gaan zoeken naarm ensen die hun kinderen er ook op hebben en dat je dat ook in de praktijk kan zien gebeuren.

Succes en een heerlijk idee om over weg te dromen!!!

Stronglady

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:59

Ik vind ze wel prachtig hoor, die tinkers.... ze houden over het algemeen ook hun hoofd koel toch? Ben niet echtvan plan om veel aan dressuur te doen, want dat trekken mijn spieren niet meer en aangezien ik 38 ben heb ik toch geen wedstrijd-aspiraties meer .... HIHI. Wil gewoon lekkergenieten in de natuur, wat meer bewegen want dat doe ik veel te weinig en is wel beter met fibro, en hopelijk nieuwe energie putten uit deze liefhebberij!

Als je gewoon recreatief buiten rijdt, moet je er dan ook echt rekening mee houden dat een tinker sterk is? Dit zou een nadeel kunnen zijn voor mijn spieren natuurlijk... Persoonlijk ben ik er niet vanuit gegaan dat ik continu m'n pony zal moeten inhouden ofzo, want dan heb ik een probleem! :( Ook continu moeten drijven zal niet gaan trouwens, maar goed: dit soort dingen weet ik toch niet eerder dan wanneer ik het ervaar denk ik!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:12

Ik hoef troy tijdens het buiten rijden niet in te houden en ook zeker niet te drijven, overigens heb ik nu veel les en daardoor wordt hij veel alerter op het been waardoor drijven zoiezo alleen nog maar dmv kuitaanleggen gaat.
Voordeel van Tinkers is dat ze erg cool zijn (in tegenstelling tot de fjord en haflinger bij ons op stal die nog al eens weg schieten). Troy gaat stil staan als hij schrikt en rent niet weg.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:18

ik zou zelf dan voor een haflinger of een fjord gaan. Kan je lekker mee tuttelen en ze zijn echt andermans vrienden :) Wel zijn ze natuurlijk wat ondeugend, maar dat heeft zowat ieder paardenras wel in zich. Dan zou ik je geen merrie aanraden, maar eerder een ruin. Die zijn heel aanhankelijk en lekker knuffelig enzo ;)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:29

Tussen ieder ras zitten er heethoofden, mafkezen en makke schapen :)

Ik heb zelf een tink en ik zou er voor geen geld een kind op durven zetten en er alleen mee rond laten sjouwen :n Ik kan er zelf mee lezen en schrijven, maar het is een zenuwachtige, hete bliksem die soms de kolder in de kop kan krijgen en overal bakkabouters ziet of boskabouters. Feitelijk superbraaf maar zéker niet cool in de kop :n
Ook voor vreemden geen gemakkelijke en enorm eenkennig.

Maar ik ken ook Tinkers die schaapmak zijn, waar je een baby mee kunt wegsturen en super lief zijn! Qua onderhoud is het ook maar wat je zelf wilt, mijn Tinker is 80% wit en ik poets vrijwel nooit, alleen als ik ga rijden, en de sokken kam ik noooooit maar dan ook nooit uit. Manen? Lekker laten groeien, geen gepluk of gedoe, gewoon equistar er in en laten hangen die hap. In de zomer vlechten er in maar vooral niet te veel pulken. Gevolg: enorme dikke bos met haar tot op de knietjes, sokken waar menigeen jaloers op is en ZONDER klitten.

Wel altijd de mok in de gaten houden - vorig jaar winter heb ik zelfs de sokken afgeschoren vanwege enorme mok.

Haflingers heb ik zelf slechte ervaringen mee, Fjorden eigenlijk alleen maar goede. Maar zoals ik zei - tussen ieder ras zit iets goeds en iets minder goeds. Tip: neem ervaren mensen mee en laat je goed informeren. Ga meerdere keren terug naar een pony kijken en vraga ook de mening van je kinderen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:32

@TS: Als je nu eens een ECHT bomproove, super lieve geweldige Tinker zoekt - Kijk dan eens in deze advertentie:

[EA-CO] Mooie kwpn-merrie, hengstveulen en tinkerruin te koop

Ik ken deze tink persoonlijk en ik kan je zeggen - super paardje :j Qua maat perfect voor kinderen en volwassenen, hij is een knuffel en verschrikkelijk voorzichtig! Het bekijken waard, geloof me! (Ik heb er geen belang bij overigens, ik denk alleen maar mee ;) )

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:35

volgens mij is die tinker indd super geschikt!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:38

Haha, in tegenstelling tot de rest dacht ik meteen aan een Fjord..

Ik ken juist een hoop bomproof fjorden en fjorden waar kindjes op rijden etc.
En haflingers die erg eigenwijs zijn.. Soms ook wat lomp kunnen doen en sterk zijn.

Een fjord zal ook wel sterk zijn, maar lijkt mij wel een goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:40

Ik zou niet naar het ras kijken, maar meer naar de eigenschappen van het paard op zich, en dan zit ik toch te denken aan een paard met comfortabele vlakke gangen, dat als eerste... en dan ook nog eentje die heel licht te rijden is zodat het je niet teveel kracht kost.
Dus liefst een grote pony als bijvoorbeeld een Connemara, een Forest of misschien een Quarter. Een IJslander lijkt me ook niet ongeschikt. Fries valt af denk ik, vaak toch teveel knieactie en Friezen zijn echt niet altijd zo braaf als men beweert.
Een Fjord vind ik persoonlijk geen aanrader, maar dat is mijn opvatting.

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:43

Het heeft niks mer een ras te maken..
een arrabiertje kan ook rustig zijn..
Gewoon kijken voor eentje die je aan spreekt,
wat maakt het nou uit watvoor ras??

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:46

P.s. Ik zou voor een ruin gaan.

Ik heb zelf een merrie, en hou met heel mijn hart van haar maar ze is wel echt lastig soms.. Met haar merriekuurtjes ;)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:51

Zou me ook niet blind staren op een ras.. zo heb ik hier twee KWPN-ers rondlopen en dat zijn twee compleet verschillende karakters. De één molt en gooit alles omver wat ze tegenkomt, de ander kan hevig van streek zijn als de hond zijn bal in de wei heeft laten liggen :roll:

Wel is mijn eigen ervaring dat ruinen zich meer geschikter opstellen zodra de relatie eenmaal duidelijk is, waar merries de grenzen en afspraken nog wel eens opnieuw willen opzoeken en verkennen. Maar goed; zoals elk mens verschilt, doen paarden dit ook.

Je hebt er weinig aan :+ maar ik volg het topic met interesse, ben heel benieuwd waar je straks naar gaat zoeken en hoe je zoektocht verloopt, houd je ons op de hoogte?

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:32

@Barmat: Ja, geweldig die Diablo! Alleen ben ik me nu nog alleen maar aan het inlezen, 't is dus nog iets te vroeg. Het zal niet eerder dan volgend voorjaar worden. Eerst moeten we natuurlijk nog verhuizen (hopelijk voor eind vh jaar) en daarna stal neerzetten en weide e.d. geschikt maken. Mijn idee nu is een buitenstal met paddock eraan vast. Overdag op de wei en 's-nacht in de stal/paddock.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:54

Zoals al eerder gezegd gewoon naar het paard zelf kijken. Ik vind fjorden b.v. vaak niet zo makkelijk, maar bij onze buren lopen er een paar in beginnerslessen en die zijn super braaf. Maar als ik dan toch een ras zou moeten noemen lijkt me een quarter aardig voldoen aan wat je zoekt, en dan een wat oudere ruin.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:58

Ergens mis ik nog een ras wat wellicht ook geschikt zou kunnen zijn: de merens

Toch ga ik met wat reacties hierboven mee: staar je niet blind op een ras maar kijk naar het paardje zelf ongeacht papier, kleur of wat.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:53

Ik zou zeker niet voor een Fries gaan, dat is vrij grote belasting voor je spieren/pezen.

Waarom niet een klein paardje met vlakke gangen, waardoor je makkelijk zit?
Zoals een paint/quarter, kleinere paardjes met een vriendelijk, rustig karakter en vlakke gangen (westernzadel zit tevens fijner dan dressuurzadel wat betreft je spierspanning)

Heb zelf reuma en zou áls ik een paard zou mogen eerder voor z'n paard kijken dan voor een Tinker, Haflinger of Fjord.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:58

Ik denk dat je gewoon moet kijken wat voor ene paard je aanspreek er zitten zoveel verschillende karakter eigenschappen tussen je kan een fries hebben die onwijs werkwillig en slim is maar je hebt ze ook met de gedacht van ag wat jij wilt ik doe het als het maar niet te veel werk word. Dus zou mij meer orrienteren op de karakter dan echt op het ras want er zijn zoveel lieve paarden ongeacht wat de ras ook is.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:02

Ik zou een gewoon al wat oudere leerpony nemen, het ras is dan nog niet zozeer belangerijk.
Gewoon even rondkijken overal en je vind vanzelf de pony die bij jullie past, of het nou een New Forest of een Tinker is.
Elke pony heeft zijn eigen karakter. ;)

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:42

Ik zou heel goed kijken welk paard je aanspreekt, een eerlijk paard!, als het op kracht aan komt is elk paard te sterk.... ben zelf heel blij met mijn fjord! goudeerlijk, koel in zijn hoofd, werkwillig, sterk, leuk met kinderen,vrolijk.

ik heb zelf MS en weinig kracht, hij maakt er geen misbruik van ;)

succes!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:51

hier ook iemand met fibro, ik heb zelf 2 kwpn ers. Ik zou als ik jou was voor een lekker vlot paardje gaan, niet te breed, krijg je echt last van in je bekken. Ras maakt niet uit als ze maar uit zich zelf wil lopen. Merrie's vind ik prettiger omdat ik het idee heb dat ze me beter aan voelen( dit kn ook tegen je werken natuurlijk, maar ik rij gewoon niet als ik een baal dag heb)

veel plezier met zoeken!

newforest is trouwens een erg fijn ras, vaak lekker licht te rijden