Allergie + astma en eigen paard. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:26

Ik ben ook allergisch voor paarden, hooi, stro, stof, allerlei bomen en planten én heb hooikoorts. Alleen de astma heb ik dan niet maar verder wel ook altijd luchtwegproblemen gehad. Ik ben eerst ook begonnen met Aerius, daarna overgestapt naar Zyrtec en toen dat niet meer hielp naar de Xyzal. Dat hielp bij mij het volgende seizoen ook al niet meer dus heb toen weer 1 seizoen Aerius moeten slikken en nu zit ik weer aan de Xyzal. Dit hielp de eerste week nog redelijk maar nu inmiddels ook niet meer. Op dit moment ga ik nog maximaal 2 x in de week naar mijn pony toe omdat ik het verder gewoon niet trek. :n
Nou heb ik laatst van een homeopatische arts gehoord dat er een methode is waarbij ze wat bloed van je afnemen, dit mengen ze met bepaalde homeopatische middelen en daarna wordt het bloed weer bij je ingespoten. Dit schijnt direct te helpen en je schijnt hierdoor de rest van je leven van je allergiën af te zijn. Het helpt overigens niet alleen bij hooikoorts maar het schijnt een middel tegen alle allergiën te zijn.
Klinkt als een fantastische uitkomst maar weet niet of het wel helemaal klopt. Heeft één van jullie hier al eens iets over gehoord of niet?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:15

lauraaaa

Re: Allergie + astma en eigen paard. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:29

Ik ken het hele probleem. Hier ook een astmapatientje.

Me hele leven lang loop ik ermee, en heb al diverse artsen gehad. O.a één die me voor gek verklaarde dat ik nog überhaud aan paardrijden dacht, zo houd je dalijk geen longblaasjes meer over blablabla. Nu heb ik gelukkig een super lieve arts die continu opzoek is naar weer iets nieuws wat we kunnen uitproberen.

Nu moet ik wel zeggen dat het lijkt alsof ik er in de loop van de jaren een soort van aan gewent ben. 5 jaar geleden kon ik in de winter nog geen deken op of afgooien of ik was al piepend benauwd, laat staan me eigen stal opstrooien. Maar nu gaat het in de zomer echt toppie, af en toe nog een beetje benauwd. Ja met opstrooien is het wel niesen en een beetje zwaarder ademhalen maar verder echt super! Ik negeer het nu maar, zolang ik niet ga piepen is het goed :).

Ik gebruik altijd sochtends en savonds flixotide en ventolin. En vaak voordat ik naar stal ga puf ik nog een paar ventolintjes bij. Maar bij me laatste test kwam eruit dat me ventolin ook niet echt meer werkt zoals het hoort, dus nou maar weer is kijken wat ik dan weer krijg.

Ik heb ook een poosje die aries gebruikt, het helpt wel, maar niet langer dan een week en dan is het bij mij ook weer over.

Tips die ik kan geven:

-ga wel altijd naar je controles in het ziekenhuis, zo kom je vaak weer op beter oplossingen
-zowieso niet opstrooien. (Ik doe het wel, maar vaak mest ik zelf even en doet een stalgenootje snel ff opstrooien).
-inderdaad tijdens de seizoenswisselingen buitenpoetsen.
-ventolin hielp bij eerst ook altijd heel goed

Maar ik denk dat je het meeste zelf ook al wist. Succes verder!

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:32

Wat vervelend!
Ik heb ook hooikoorts, dus heb wel last van dat stof wat ronddwarreld (gelukkig niet zo erg) bij mij hielpen simpele medicijnen. Een vriendin van me heeft het zelfde probleem als jou, en die verhelpt het volgensmij ook met medicijnen... succes!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:28

Gebruik je behalve de puffers ook een antihistaminica? Zoals eerder genoemd? De xyzal bijvoorbeeld? Dat gaat de heftige allergische reacties tegen.
Dat werkt bij mij goed.

Tevens heb ik een nieuwe neusspray sinds kort (vrij nieuwe) en die is echt super! Hij heet Avamys. Veel minder (eigenlijk geen) bloedneuzen of 'stukjes' in de neus. Klinkt wat vies, maar ik noem het beestje maar bij de naam.

Tevens heb ik van de KNO arts een zalfje gekregen. Het is vaseline, glycerine en parafine in gelijke delen. Dit houdt de neus zacht. Tevens kan je dit in je neus smeren net voordat je de stal in gaat. Dan komen de pluizen niet zover in je neus.

Sinds wij op de huidige stal staan gaat het bij mij errug goed. Er staan maar 5/6 paarden en het is heel kleinschalig. Alles staat de hele dag open, paarden zijn veel buiten en dat scheelt enorm!

Met verharen poets ik eigenlijk nooit, dat doet vriendlief voor me. Dat helpt enorm!

En verder..........dat mondkapje, gewoon doen hoor! Niks ergers dan benauwd zijn. Dan heb je al geen adem meer voordat je te paard zit. Ik liep voorheen regelmaat compleet rood aan en viel van ellende van de knol af. Dat is gelukkig nu over.

Teveel de puffers gebruiker (zeker ventolin) is ook niet goed want daar kan je ook weer longemfyseem van krijgen.

En probeer eens een acupuncturist, heeft mij goed geholpen!

Succes!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:09

Hm ik heb zo'n beetje zelfde als jou.
Heb een flinke alergie voor paarden maarja daar zijn medicijnen tegen hea.
Ik had eerst alleen zo'n pilletje maar die werkte niet.
Toen kreeg ik zwaardere pilletjes + oogdruppels + neusspray.
Deze werken gelukkig wel. :+

En verder de Astma heb ik ook gehad vroeger dan.
Want het blijkt weg te zijn? Heb er nu enkel bronchitus aan over gehouden.
Maarja als ik er last van krijg te paard ga ik gewoon stappen even lang gaan zitten en rustig in en uit ademen.
En als ik last krijg van m'n alergie is dat idd zeer vervelend zie maar uit die jeukende ogen te blijven. vervelendd :+

Daihyo

Re: Allergie + astma en eigen paard. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 08:54

Ik heb Aerius en Flixonase neusspray.
Het gaat momenteel overigens heel goed. Heb nog geen uitslag binnen van de paardenallergie. Maar ik merk wel dat als ik buiten poets, ik totaal geen last heb. Het benauwde komt pas binnen in stal. Ik vermoed dan ook allergie voor hooi, stro, en/of stof. Hooi weet ik zoiezo.
Hooikoorts is momenteel aardig onder controle. Helaas heeft mijn paard er nu ook last van :+

Datmoorpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:55

Misschien je medicijnen meenemen naar je paard en het innemen als het nodig is

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:11

Datmoorpony schreef:

Medicijnen moet je meestal minimaal 1 uur vantevoren innemen he ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:11

Datmoorpony schreef:

Dat is een handige tip :roll: :D
Alsof ik mijn medicijnen thuis laat in een omgeving waar ik ze het meest nodig heb ;)

Mariekwyf: ik heb medicijnen die meteen of binnen een kwartier werken (Salbutamol, Aerius).
Dus dat kan wel. Alleen de neusspray moet je een paar dagen gebruiken voor je echt resultaat hebt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:09

Ik heb ook last van allergie en astma (hyperactieve bronchieën). Vroeger had ik meer last, ik merk dat het bij mij met de jaren echt minder is geworden. Ik heb altijd gedaan wat ik wilde, lekker met dieren bezig zijn en ondanks zware momenten is mijn lichaam nu toch wat meer 'gewend' geraakt aan die allergenen.

Ik gebruik alleen medicijnen als het echt nodig is! De huisarts is het er niet mee eens maar het is mijn lichaam en ik ben overtuigd dat het niet goed kan zijn altijd maar medicijnen te gebruiken. Zeker geen corticosteroïden. Je eigen lichaam heeft een grote zelfgenezende kracht en dat moet je de kans geven vind ik.

Heb nu zyrtec maar wissel af met mizollen en xysal. Ook heb ik avamys neusspray, en de puffertjes symbicort en airomir in huis. Maar deze dingen gebruik ik echt alleen wanneer ik niet weet hoe ik anders de dag door moet komen.

En verder, misschien wel het allerbelangrijkste; leef gezond! Gezond eten, weinig suiker en al helemaal geen kunstmatige zoetstoffen eten/drinken! Voldoende slapen en vooral blijven doen wat je leuk vindt. Ik weet hoe vermoeiend deze klachten kunnen zijn maar probeer dan echt je best te doen en niet op bed te gaan liggen want dat doet je geen goed. Lekker bezig zijn, naar buiten!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:22

Ik ben ook zo blij met mij allergie voor paarden en hooikoorts. Ik heb in de schuur een badjas liggen, en doe daar even mn paardrijdkleren uit, waardoor ik in de badkamer of mn eigen kamer, nog minder last er van heb. Zo zorg je dat je thuis nog beter tot 'rust' kunt komen. En verder gebruik ik ook gewoon van die hooikoorts medicijnen van de kruidvat, want dan kan ik een dubbel op doen, omdat ik anders de hele zomer met koorts in mn bed ligt. Gebruik nu 2 oogdruppels, neusdruppels en medicijnen heb er hierdoor haast geen last van! :D

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:31

Ik ben zelf ook allergisch voor pollen :+
Maar wat kan je daar aan doen dan, want die zijn juist buiten toch?
En huisstofmijt, zit dat ook bij de paarden? :+ :o