Angst na lichamelijk trauma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: Angst na lichamelijk trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:25

ik ben ook geopereerd aan een hernia vorig jaar,en heb ook last van agst op een paard,maar alleen op paarden die ik niet ken.
ik rij jonge paarden voor mezelf met de bedoeling ze te verkopen,dus heb ik momenteel iedere week een nieuw paard,nou de eerste 3 keer dat ik er op zit......pppfff wat een drama,terwijl ik eerder ook niet zo een held was,maar na de operatie is het veel erger geworden!ik red me er verder wel mee,als ik na 3 keer het paard een beetje ken gaat het super,maar die eerste paar keer is toch wel erg vervelend!

emil01

Re: Angst na lichamelijk trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:30

Na een auto-ongeluk ben ik ook heel rustig weer begonnen met rijden, alleen was ik toen niet zo bang. Ik was banger toen ik met inrijden op mijn paard zat en die volledig oncontroleerbaar door de bak ging rennen, steigeren en bokken. Die angst heeft er heel lang ingezeten en heb ik in aanvang kunnen overwinnen door mijn vriendin er naast laten lopen en mijn paard vasthield aan een halstertouw. Het gaf mij vertrouwen en dat was destijds nodig!

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:54

dit is heel erg herkenbaar voor mij...

ik ben in december van een ruin van vrienden van ons gevallen, tegen het hek...

in het ziekenhuis bleek dat mijn rug gebroken was.. (laatste borstwervel)
gelukkig een heel gunstige breuk, en het is nu ook weer helemaal goed, gelukkig..

ik rij ondertussen wel weer op mijn eigen merrie, dat gaat redelijk, ben wel snel gespannen als zij zich spant, maar langzaam komt het goed.

onze andere merrie is een heel ander verhaal, die is jong, en voelt net zo "zwabberig" aan als de ruin waar ik afgevallen ben..
ik was werkelijk bang.. heb er tot nu toe 1 keer even opgezeten, wel even gedraaft, en ze was ook wel braaf, maar heb er tot nu toe nog niet weer opgezeten, en heb er ook de behoefte niet toe.. wat ik erg jammer vind, want het is een leuk paard om te rijden..

ik weet nu hoe kwetsbaar je lichaam kan zijn, ik rij een jaar of 20 nu, vaak genoeg gevallen, nooit wat aan de hand, en ineens je rug stuk, in een ziekenhuisbed, niet meer mogen bewegen en dan 3 maanden in een corset.. het heeft me zo vreselijk met beide benen op de grond gezet..

maar ik heb het ook met meerdere dingen.. als ik op de fiets zit, op een trap sta.. ik ben echt een "scheiterd" geworden nu, en ik hoop dat het weer overgaat, ik heb de tijd, maar wil wel weer wat zekerder van mezelf worden...

796285

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 21:08

Ik vond dit topic terug en dacht 'effe een update'
Inmiddels rij ik weer wat meer en gaat het ook beter. Ik ben dat hele bibberige kwijt, alleen nog wat gespannen als hij iets geks ziet. Het gaat met m'n rug ook wat beter en ik denk dat dat hoe dan ook al minder spanning in m'n lijf geeft omdat ik er comfortabeler op zit. En ik heb een nieuw doel om voor te trainen (Working Equitation) dus het plezier begint weer terug te komen!

SuperShetCnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:02

Mischien beginnen met paarden poetsen weer en dan langzaam stappen, stukje draven etc.

Vienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:19

JessieRenda schreef:
Wat erg!
kan iemand er niet naast lopen?

:j

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:27

Mijn andere post staat hier hogerop in dit topic (van MaaikeUshi), maar mijn account 'doet het niet meer', dus ik heb een nieuw account aangemaakt }>
Sorry, ik had dus niet meer gereageerd. Fijn dat je een manier hebt gevonden om toch fijn met je paard om te gaan. Wij hebben onze weg inmiddels ook gevonden (zie onderschrift). Er zijn meer wegen die naar Rome / plezier met paarden leiden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:57

Ik heb hier zelf ook veel problemen mee gehad, alhoewel ik geen lichamelijke klachten heb.
Ik ben twee keer zwaar gevallen van een paard. De eerste keer was ik een half uur verlamd vanaf m'n middel, de tweede keer had ik m'n bovenarm gebroken.
Ik reed altijd op de meest vreselijke paarden omdat ik zo'n durfal was, ik stapte letterlijk overal op.

Na m'n eerste val, waarbij ik verlamd raakte (wat overigens 'verholpen' werd doordat ik incorrect op de brancard werd geschept, zonder neksteun!) ben ik een paar weken later gewoon weer gaan paardrijden.
Maar na de tweede val, waarbij ik m'n bovenarm had gebroken, heb ik drie jaar lang niet paardgereden. Heb toen alleen lesgegeven.

Sinds twee maanden rij ik weer elke week paard, op 1 van de maneges waar ik werk. In het begin ging het best slecht, was m'n conditie kwijt, de fijne kneepjes waren compleet weg en OH wat was ik bang. Ik wilde echt nooit meer iets breken of verlamd raken!
Nadat het paard waarop ik twee weken geleden reed even een hoge bok gaf voor de galop, ben ik van het grootste gedeelte van m'n angst af. Het voelde als vanouds. Het paard deed iets geks en ik bleef netjes in balans en moest zelfs lachen, net als vroeger!

Maar, ik ga geen paarden meer inrijden en ik stap niet meer op de allermoeilijksten, dat doen anderen maar. Ik heb m'n les wel geleerd.
Ik kan bij m'n lessen nu ook gewoon weer op een paard springen om iets voor te doen (vaak zonder cap zelfs, foeifoei).

Natuurlijk ben ik wel jong, nog maar 24, ik weet niet hoe het zou zijn gegaan als ik ouder was geweest.

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:45

hoi ik las dat iemand anders ook ervaring heeft met NLP, dit vond ik echt de manier om van angst af te komen...
Het werkt echt en scheelt een hele hoop centjes vergeleken met de reguliere psygologen en het duurde bij mij ongeveer 2 week en merkte aanzienlijk verbetering. ECHT Top dat NLP
ik zoek nog iemand die dat kan toevoegen tijdens paardrijden, ik heb jaren gereden maar wegens neurlogische problemen moet ik alles opnieuw leren zelfs lopen. Er werd gezegd dat ik de rest van mn leven zwaar gehandicapt thuis zou komen te zitten maar dankzij doorzettingvermogen en hulp van NLP kan ik weer zelf stukjes lopen, ik ben nu opzoek naar een lieve pony....maar mag vanwege mijn handicap niet te groot zijn, de ene dag stap ik rustig op een Tinker van 1m60 maar omdat ik ook op de mindere momenten wil rijden ben ik gebonden aan een kleinere pony...nu weet ik dat Tinkertjes uitermate geschikt zijn voor volwassenen maar de kleine Tinkertjes of vergelijkbare pony's ( geschikt voor volwassenen ) zijn schaars. weten jullie welke mogelijkheden er nog meer zijn in pony's voor volwassenen?

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:45

Ik heb een aantal jaar geleden ook weer het vertrouwen in mijn eigen lichaam terug moeten krijgen. Haptonomie heeft me daar erg bij geholpen. Door mijn lichaam weer bewust te gaan voelen leerde ik het ook bewust te ontspannen.

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:38

Tam78 schreef:
hoi ik las dat iemand anders ook ervaring heeft met NLP, dit vond ik echt de manier om van angst af te komen...
Het werkt echt en scheelt een hele hoop centjes vergeleken met de reguliere psygologen en het duurde bij mij ongeveer 2 week en merkte aanzienlijk verbetering. ECHT Top dat NLP
ik zoek nog iemand die dat kan toevoegen tijdens paardrijden, ik heb jaren gereden maar wegens neurlogische problemen moet ik alles opnieuw leren zelfs lopen. Er werd gezegd dat ik de rest van mn leven zwaar gehandicapt thuis zou komen te zitten maar dankzij doorzettingvermogen en hulp van NLP kan ik weer zelf stukjes lopen, ik ben nu opzoek naar een lieve pony....maar mag vanwege mijn handicap niet te groot zijn, de ene dag stap ik rustig op een Tinker van 1m60 maar omdat ik ook op de mindere momenten wil rijden ben ik gebonden aan een kleinere pony...nu weet ik dat Tinkertjes uitermate geschikt zijn voor volwassenen maar de kleine Tinkertjes of vergelijkbare pony's ( geschikt voor volwassenen ) zijn schaars. weten jullie welke mogelijkheden er nog meer zijn in pony's voor volwassenen?

Fijn dat je zo'n goede ervaringen hebt met NLP. Ik combineer zelf tijdens de lessen NLP met paarden om mensen met angst te helpen. Het is een super manier in combinatie met therapeutisch rijden, om je bewust te maken van je eigen gedrag en gedachtengang en daar verandering in te brengen.
Er zijn natuurlijk meerdere pony's, ook voor volwassenen geschikt, maar zodra je ECHT over je angst heen bent, maakt het niet meer uit, of je op een kleine pony of een groot paard zit. Zodra je je weer veilig voelt kun je alles aan, mits het bij je past. Zoek dus een paard of pony die je aanspreekt qua karakter en niet vanwege zijn grootte. Of kom ns een kijkje nemen bij ons: http://www.hoeveansalo.nl

Succes, groeten, Anet

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:13

en hoe gaat het dan als iemand ernaast loopt?